Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Baratza kaffekvern - erfaringer eller innspill?

Baratza kaffekvern - erfaringer eller innspill? #2326517 21/07/2016 11:23
Howard Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Min gode, gamle kaffekvern (lik den populære Wilfa-kverna, men under et annet navn...) kjøpt for 198kr på Smart Club i 2006 begynner å hangle litt. Leter derfor etter en erstatter og siden den er i bruk et par ganger hver dag, ønsker jeg meg noe som gir en litt bedre følelse av kvalitet enn det plastikken i Wilfa-kvernen leverer.
Prismessig ser jeg at Baratza Virtuzo ligger midt i blinken, men har aldri sett en annet enn på internettet. Noen som har erfaringer med denne kvernen? Andre alternativer som er bedre?
Budsjett; 2000 - 2500, bruksområde; trakter, aeropress, presskanne og moccakanne.
Innspill mottas med takk!

-H

Re: Baratza kaffekvern - erfaringer eller innspill? [Re: Howard] #2326601 21/07/2016 20:05
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har en Virtuoso, den med samme kvernverk som Presisio. Har hatt den i noen år nå og er fornøyd. Bruker den til v60, kalita wave og aeropress. Kvalitetsfølelsen er definitivt mye bedre enn Wilfa. Den kverner også bedre enn Wilfa, færre store og små partikler. Det er lett å vedlikeholde den og den holder igjen veldig lite kaffe når du kverner.

Jeg synes det er en god kvern og har ingen problemer med å anbefale den. For de fleste holder den i massevis til pour over.

Jeg kjøpte nettopp en Lido 3 for å ha på hytta. Kommer til å teste den opp mot Virtuoso hjemme, mulig den blir værende hjemme hvis det viser seg at den kverner bedre enn Virtuoso. Har ikke fått testet den nok enda til å si noe om den.

Baratza kommer med flere nye kverner nå, så kan være lurt å følge litt med på hva som kommer. Jeg har veldig lyst på EK43, litt dyr og jeg må bytte bolig for å få plass til den på kjøkkenet. Tør ikke tenke på hva samboeren hadde sagt om hun finner ut hva den koster.

CK Fix
Re: Baratza kaffekvern - erfaringer eller innspill? [Re: Howard] #2326605 21/07/2016 20:33
perbl Offline
More than words
More than words
Jacobsen & Svart skriver nå fine ting om Baratzaen her hvertfall http://www.jacobsensvart.no/collections/utstyr/products/baratza-encore

Per B.
Re: Baratza kaffekvern - erfaringer eller innspill? [Re: Howard] #2326683 22/07/2016 08:48
erlingba Offline
.
.
Såvidt jeg har lest meg til er Baratza først og fremst laget for espresso og derfor vil bli litt unøyaktig på grovere malingsgrader.

KitchenAid har en ganske lekker sak som visstnok er bedre tilpasset grovere malingsgrad.
http://www.kitchenaid.no/catalogue/artisan-kaffekvern-5kcg100-5kcg100-wer/product-no.htm

Det skal også være mulig å bytte ut maleverket med et fra Mazzer om man får seg espressomaskin.
https://www.youtube.com/watch?v=Wk2Uzl7-kgc

Re: Baratza kaffekvern - erfaringer eller innspill? [Re: erlingba] #2326775 22/07/2016 16:08
Howard Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nja... Ut i fra det jeg leser er Virtuoso all-rounderen som kanskje ikke takler espresso, mens Preciso er kverna i omtrent samme prisklasse som er mer rettet mot finere malt kaffe.
Når det gjelder Kitchenaid sin ser jo den kjempefin ut å ha stående på kjøkkenbenken, men det virker som det vanskelig å få tak i den og med en høyere pris; er den egentlig bedre enn Baratza?

-H

Moderator  support