|
Prøveskilt og campingvogn
|
Prøveskilt og campingvogn
21/07/2016 08:22
|
GertA
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei. Noen som er oppdatert på dette? Har inntrykk av at praksisen rundt prøveskilt har blitt strammet inn. Saken er at det er kjøpt inn en campingvogn til festivalbruk som ikke finnes i registeret til vegvesenet og således blir problematisk og få registrert. Er det innenfor å leie prøveskilt for en dag for å dra med seg vogna på festival og det samme med hjemturen noen dager senere? Sliter litt med å tolke reglene og skjønner at man ikke skal dra på ferie halve landet rundt med prøveskilt, men dette er vel mer en slags flytting av vogna? Teknisk er den bra så det er ikke noe farlig vrak som skal slepes rundt 
|
|
|
Re: Prøveskilt og campingvogn
[Re: GertA]
21/07/2016 09:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
Noen eksempler på tilfeller hvor prøveskilt ikke kan brukes er; rallykjøring, alle former for billøp, øvelseskjøring, russearrangementer, på campingvogn ved ordinære helgeturer samt på kjøretøy som aldri ville kunne bli godkjent og registrert i Norge.
Ser ikke ut til at du kan bruke prøveskilter. Har du ringt vegvesenet og spurt om de har en løsning? Jeg har alltid fått gode svar når jeg har ringt og snakket med dem.
|
|
|
[Re: Raskall]
21/07/2016 10:37
|
GertA
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for svar. Jeg har ikke gjort det, har i motsetning stort sett aldri fått noe fornuftig svar  Skal gi det en sjans. Tolket helgetur mer som å dra rundt på vogna på ordinært vis. Tenkte denne festivalturen mer som og flytte vogna til en campingplass og så hjem igjen, bare med kort intervall.
|
|
|
21/07/2016 20:57
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Tipper det blir ansett for å strekke strikken/regelverket og at du kan ende opp med bot, men mest sannsynlig går det vel fint. Prøveskilt på campingvogn er nok ment for en enkelt flytting, f.eks. når den blir kjøpt og plassert permanent på en campingplass, uten skilt.
|
|
|
[Re: grr]
22/07/2016 08:50
|
GertA
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Fikk dette svaret fra vegvesenet, tolker det som at det er ok
Redigert av GertA; 22/07/2016 08:51.
|
|
|
22/07/2016 08:57
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tolk det som du vil men noe prøveskilt tviler jeg på at du får. Du glemte å nevne at vogna ikke er registrert.
Kjøpe dagsprøvekjennemerker
Du som skal kjøpe dagsprøvekjennemerke, må være fylt 16 år og må kunne legitimere deg. Du må oppgi følgende:
Fødsels-/organisasjonsnummer Kjennemerke (på kjøretøy som har vært registrert i Norge) Evt. understellsnummer (dersom du ikke kan fremskaffe kjennemerke) Formål Kjørestrekning Varighet
Hvis ikke understellsnummer finnes i registrene?
|
|
|
22/07/2016 09:05
|
Den glade amatør
Entusiast
|
Entusiast
Hehe, lykke til med det;)
Det går helt sikkert bra, men jeg tror ikke du skal være særlig i tvil om at dersom du hadde lagt frem saken på samme måte ovenfor myndighetene som du har gjort her, at svaret kunne ha blitt negativt. Jeg tror heller ikke du ville ha fått prøveskilter til den bruken.
Den faktiske handlingen (flytte campingvognen) er som den er. Det som vil være avgjørende her er vel strengt tatt hensikten med å "flytte" vogna. Det er her du kan ryke jf. din første post. Slik jeg leser informasjonen på nettsidene er den bruken du skisserer å anse som om vanlig bruk/kjøring som ikke legitimerer bruk av prøveskilt.
Uansett: Jeg blir imponert dersom du klarer å bli "tatt" for dette:)
PS: Dette er kun en antagelse. Jeg har ikke satt meg inn i dette utover å lese informasjonen på VVs sider.
Det står blant annet rett ut:
"Noen eksempler på tilfeller hvor prøveskilt ikke kan brukes er; rallykjøring, alle former for billøp, øvelseskjøring, russearrangementer, på campingvogn ved ordinære helgeturer samt på kjøretøy som aldri ville kunne bli godkjent og registrert i Norge"
Redigert av Den glade amatør; 22/07/2016 09:12.
|
|
|
22/07/2016 09:54
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hvor stor er vogna? Er det mulig å få transportert den på en henger?
|
|
|
[Re: JoachimV]
22/07/2016 11:10
|
GertA
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tolk det som du vil men noe prøveskilt tviler jeg på at du får. Du glemte å nevne at vogna ikke er registrert.
Kjøpe dagsprøvekjennemerker
Du som skal kjøpe dagsprøvekjennemerke, må være fylt 16 år og må kunne legitimere deg. Du må oppgi følgende:
Fødsels-/organisasjonsnummer Kjennemerke (på kjøretøy som har vært registrert i Norge) Evt. understellsnummer (dersom du ikke kan fremskaffe kjennemerke) Formål Kjørestrekning Varighet
Hvis ikke understellsnummer finnes i registrene? Tror ikke de sjekker det opp. Ettersom jeg skjønte har de elektronisk register fra 94 og utover. Før det må de bla i mikrofilm eller kartotek. Kjøretøy trenger heller ikke vært registrert i norge for å få prøveskilt. Prøver ikke gjøre noe galt her, bare tolke hvordan reglene er. Før årsavgift på vogn ble fjernet var det helt normalt med prøveskilter for å få flyttet den rundt.
Redigert av GertA; 22/07/2016 11:17.
|
|
|
[Re: Den glade amatør]
22/07/2016 11:12
|
GertA
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hehe, lykke til med det;)
Det går helt sikkert bra, men jeg tror ikke du skal være særlig i tvil om at dersom du hadde lagt frem saken på samme måte ovenfor myndighetene som du har gjort her, at svaret kunne ha blitt negativt. Jeg tror heller ikke du ville ha fått prøveskilter til den bruken.
Den faktiske handlingen (flytte campingvognen) er som den er. Det som vil være avgjørende her er vel strengt tatt hensikten med å "flytte" vogna. Det er her du kan ryke jf. din første post. Slik jeg leser informasjonen på nettsidene er den bruken du skisserer å anse som om vanlig bruk/kjøring som ikke legitimerer bruk av prøveskilt.
Uansett: Jeg blir imponert dersom du klarer å bli "tatt" for dette:)
PS: Dette er kun en antagelse. Jeg har ikke satt meg inn i dette utover å lese informasjonen på VVs sider.
Det står blant annet rett ut:
"Noen eksempler på tilfeller hvor prøveskilt ikke kan brukes er; rallykjøring, alle former for billøp, øvelseskjøring, russearrangementer, på campingvogn ved ordinære helgeturer samt på kjøretøy som aldri ville kunne bli godkjent og registrert i Norge"
Hehe, jeg la det vel ikke frem så veldig annerledes i mailen til vegvesenet. Brukte bare ordet campingplass istedet for festival  Skal rapportere tilbake med hvordan det gikk...
Redigert av GertA; 22/07/2016 11:13.
|
|
|
[Re: Raskall]
22/07/2016 11:15
|
GertA
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvor stor er vogna? Er det mulig å få transportert den på en henger? Den er nesten 6m så litt stor og ta på henger, men god ide..har tenkt tanken. Har en nødplan siden jeg har tilgang på bergningsbil. I verste fall blir det til å transportere den oppå der istedet 
|
|
|
22/07/2016 16:32
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Fikk dette svaret fra vegvesenet, tolker det som at det er ok Haha, kreativt tolket. Jeg tolker det motsatt. Men som sagt, kan fort gå godt. 
|
|
|
|
|
|