Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ødelagt Hope Pro2 Evo - hvordan fikse?

Ødelagt Hope Pro2 Evo - hvordan fikse? #2326298 19/07/2016 21:17
svk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg klarte å ødelegge lagrene i baknavet på sykkelferie forrige uke ICON_MAD Fikk heldigvis kjøpt nytt hjul på lokal butikk (JT Sykkel i Lalm) så jeg fikk fortsatt ferien og syklet på Fjørå ICON_GRIN

Sannsynlig idiotisk brukerfeil, oppdaget av jeg syklet med litt løst bakhjul fordi hjulboltene ikke var strammet godt nok. Merket ikke noe først, men bosset låste seg siste del av turen. Litt teknisk nedoversykling er vanskelig når man må tråkke absolutt hele tiden...

Åpnet baknavet og det så sånn ut:

Lå litt løse metalldeler som jeg fjernet. Ser ut som det er et lager som har sprukket, men også en spacer. Tror det er nr. 12 på bildet.
[img]http://www.roteccycles.co.uk/ekmps/shops/rotec/images/hope-pro-2-2-evo-rear-hub-bearings-s6903-2rs-[2]-2187-p.jpg[/img]

Lagrene kan jo erstattes, men hvordan får jeg tak i riktig spacer og får fikset dette? Noen som har noen kasserte nav jeg kan få deler fra?

Redigert av svk; 19/07/2016 21:18.
Re: Ødelagt Hope Pro2 Evo - hvordan fikse? [Re: svk] #2326355 20/07/2016 08:27
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Ta fra hverandre alt av lager og aksling, rengjør og inspiser. Sjekk også bosset. Hvis ingenting er ødelagt i selve navhuset, kan alt annet erstattes. Deler får du fra CRC eller Hope direkte. Har også handlet Hope-deler fra uk-bikestore.

Har faktisk selv opplevd et maskinlaget som har gått i oppløsning inni et Hope Pro2 evo. Samme lager

I was just riding along...
Re: Ødelagt Hope Pro2 Evo - hvordan fikse? [Re: svk] #2326441 20/07/2016 20:05
svk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for svar!
Tenkte å kjøpe lagersett og prøve å reparere. Må bare finne ut hvordan jeg får tak i den sprukne spaceren, ser ikke ut som den følger med noen av kitene som selges på CRC eller Bikeshop. Får kontakte Hope direkte, kanskje...

Re: Ødelagt Hope Pro2 Evo - hvordan fikse? [Re: svk] #2326461 20/07/2016 21:56
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Her er oversikt over enkeltelene inni:
http://www.hopetech.com/wp-content/uploads/2014/03/ProIIEVORearExploded.pdf

Bestiller du enkeltlagre fra sykkelkomponenter.no, og velger a-post, så tar det stort sett en dag før du har de i postkassen, og prisen er ingenting å utsette på, og kvaliteten er utmerket. Du trenger ikke Hope-spesifikke lagre, bare helt standard, med god kvalitet på tetningene.

Hadde ca samme problem, men 2mm-distanseringen var ikke skadet hos meg, men begge 6803-lagrene var ødelagt. Uten lageruttrekker er jeg ikke sikker på om jeg hadde fått lagrene ut av bosset særlig greit.

Moderator  support