Garantisak eller ikke?
|
Garantisak eller ikke?
18/07/2016 01:40
|
Torgrim1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg kjøpte en ny Specialized Enduro Elite for under en uke siden. På tur nr. 2 med sykkelen var det en feil med giret. Ved nærmere inspeksjon viser det seg at et av tannhjulene på kassetten er ødelagt/bøyd bort. Selger sier at det mest sannsynlig har kommet noe inn i kassetten, og at dette derfor ikke er en garantisak. Ny kassett koster kr.1.400,- jfr. selger. Jeg er nybegynner og sykkelen har ikke vært utsatt for det jeg vil kalle hard bruk. Dette er jo en enduro-sykkel som er bygd for å brukes i skog og mark og som skal tåle mye. Jeg kan ikke fatte annet enn at det var en svakhet i tannhjulet som ikke tålte et girskift. Slik jeg ser det er dette en klar reklamasjon/garantisak da skaden kom ved den type bruk sykkelen er ment for. Det hadde jo vært noe helt annet om dette kom av en krasj eller liknende, men det gjør det altså ikke (noe man også kan se på sykkelen da den ikke har andre sår/skrammer som kommer av en krasj). Hva mener dere? Bilde av skade 1 Bilde av skade 2 Bilde av skade 3
Redigert av Torgrim1; 18/07/2016 01:43.
|
|
|
Re: Garantisak eller ikke?
[Re: Torgrim1]
18/07/2016 03:14
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Normalt regnes feil som oppstår i løpet av kort tid som reklamasjon/garanti. Selger kan vanskelig bevise at det ikke var produksjonsfeil som førte til at dette skjedde. Godt eksempel på butikk man aldri bør handle noe som helst fra.
|
|
|
18/07/2016 06:46
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
godt mulig det der har skjedd ved at noe har blitt med inni drivverket, eller at du har hatt et bomgir ved hardt tråkk. I verste fall er det kjedet som ryker fremfor kassetten Uansett skal det ekstremt mye til, at det der er selvforskyldt mener jeg bare er piss, det der hadde jeg ikke gitt meg på
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
18/07/2016 07:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det der skal du ikke gi deg på harde møkka på. Bransjen må virkelig skjerpe seg og du skal kunne forvente at de i det minste gidder å bruke en halv kalori på å sjekke situasjonen med leverandør istedet for å avvise alt av kunder med at søppla de selger er brukt fordi den har vært utwe av butikken. Det der er vel GX/X1 (same shit fra 1-8) og vi er flere som har opplevd det samme, så det der er ikke noe uhell. Desverre er forskjellen stor på hvem du snakker med i den noe forhistoriske sykkelbransjen hva angår kundeservice. Gå tilbake til den samme tafatte idioten og si at du forventer en vurdering fra http://www.cycleservicenordic.com/no/ som er importør/leverandør, hvis ikke gjør du det selv.
Redigert av JoachimV; 18/07/2016 07:20.
|
|
|
18/07/2016 07:36
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg er uenig med dere over her. For meg ser dette ut som et klart tilfelle av at du har dunket nedi noe med kassetten. Grunnen til at jeg tror det er: * Man kan se skade på den fremste tannen som er revet av * Tennene er bøyd/revet av i en slik retning som passer med å ha dunket nedi. Om du hadde dratt av kassetten ved giring ville bruddet vært på andre siden av den bøyde tanna. * Jeg har aldri sett en slik skade på en kassett pga. giring. Jeg har derimot sett akkurat samme skade når jeg (eller andre) har vært nedi noe på en trang sti.
Det beste du kan håpe på er å få en ny kassett til hyggelig pris, og at de setter den på uten arbeidskost.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
18/07/2016 08:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er heller ikke så klar på at det der må være reklamasjon. Butikken bør derimot prøve å hjelpe deg videre og sende til SRAM for å sjekke. SRAM er greie med reklamasjoner.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/07/2016 09:35
|
Torgrim1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for alle svar så langt. Jeg er ganske så sikker på at jeg ikke har knust kassetten i en stein. Det skulle jeg jo ha lagt merke til.
Det er heller ikke skader på hverken det ytterste eller innerste tannhjulet på kassetten. Og heller ikke på bakgiret. Det er rart at en stein skal treffe midt inne i kassetten og ikke noe annet.
Selger antar at det har landet noe i kassetten som jeg har tråkket inn i den. Dette finner jeg usannsynlig da jeg skulle tro at det heller er kjedet som ryker fremfor kassetten slik som chilli sier.
I tillegg så har jeg forstått det slik at dersom det er en tvil i reklamasjonssaker saker så skal vel tvilen komme forbruker til gode.
Kunne godt tenke meg en vurdering fra importør/SRAM. Vil noe sånt ta lang tid?
Sommeren er kort og jeg har lyst til å få fikset sykkelen og komme meg ut på det nye gliset.
|
|
|
18/07/2016 09:40
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det er heller ikke skader på hverken det ytterste eller innerste tannhjulet på kassetten. Og heller ikke på bakgiret. Det er rart at en stein skal treffe midt inne i kassetten og ikke noe annet.
Akkurat det kunststykket har jeg faktisk greid. Bøyd ett drev på kassetten, ingenting annet skadet.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
18/07/2016 09:46
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Sommeren er kort og jeg har lyst til å få fikset sykkelen og komme meg ut på det nye gliset. Som en begynnelse på prosessen tar det vel tida det tar å ta en telefon... Det er heller ikke skader på hverken det ytterste eller innerste tannhjulet på kassetten. Og heller ikke på bakgiret. Det er rart at en stein skal treffe midt inne i kassetten og ikke noe annet.
Akkurat det kunststykket har jeg faktisk greid. Bøyd ett drev på kassetten, ingenting annet skadet. Må jo gå an å se litt an? En nybegynner på sin andre tur på sin 50 lappers investering planter ikke kassetten i steinura sånn vi kan gjøre på andre, tredje + sesong. Jeg kunne også vært i tvil hadde det ikke vært for at tenna spruter på X1/GX kassetter som er ny tilvvirkningsteknikk for SRAM.
Redigert av JoachimV; 18/07/2016 09:47.
|
|
|
18/07/2016 09:48
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Vanskelig å si om det er uhell eller fabrikasjons-feil utifra bildene. Men i følge forbrukerkjøpsloven er det selger som har bevisbyrden de første 6 månedene etter kjøpet.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: JoachimV]
18/07/2016 10:26
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Sommeren er kort og jeg har lyst til å få fikset sykkelen og komme meg ut på det nye gliset. Som en begynnelse på prosessen tar det vel tida det tar å ta en telefon... Det er heller ikke skader på hverken det ytterste eller innerste tannhjulet på kassetten. Og heller ikke på bakgiret. Det er rart at en stein skal treffe midt inne i kassetten og ikke noe annet.
Akkurat det kunststykket har jeg faktisk greid. Bøyd ett drev på kassetten, ingenting annet skadet. Må jo gå an å se litt an? En nybegynner på sin andre tur på sin 50 lappers investering planter ikke kassetten i steinura sånn vi kan gjøre på andre, tredje + sesong. Jeg kunne også vært i tvil hadde det ikke vært for at tenna spruter på X1/GX kassetter som er ny tilvvirkningsteknikk for SRAM. Det utsagnet blir jo litt tullete. På min første terrengsykkel (1988) så knakk et drev foran etter 200 meter. Definitivt min egen skyld. Faktisk skulle jeg nesten kunne påstå, at slike ting skjer lettere med en nybegynner. Er enig med de som mener dette normalt ikke er en garantisak. Siden sykkel er så ny, vil nok de fleste seriøse forhandlere ordne dette.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
18/07/2016 10:58
|
Torgrim1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for alle innspill.
Jeg ser at det er delte meninger og på dette. Hadde håpet på at konsensus skulle lande klart på enten ja eller nei siden, men den gang ei. Tolker det slik at hverken jeg eller selger har 100% rett og at det koker ned til hvor serviceinstilt selger ønsker å være i denne saken.
Regner med at jeg vil montere en ny kassett og sender den ødelagte til SRAM slik at de kan se på den.
Jeg får fortsette dialogen med selger og ta det videre derfra tenker jeg.
|
|
|
18/07/2016 12:27
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Hei. Etter min mening er dette trolig en fabrikasjonsfeil med ny type SRAM drev. Garanti? Vel, hvis du stormer inn i butikken og brøler garanti så stritter håra på selger, og vil gjøre seg vanskelig. (Som jeg også ville blitt.) Derimot på en ny sykkel så skal slik ikke normalt ikke skje, og selger bør være villig til å ordne opp og gi deg ny. Mulig han vil sende til SRAM først, men det bør være nok å sende et bilde eller to. Som avslutning vil jeg si at jeg har syklet terrengsykkel i snart 25 år, og har aldri opplevd problem med brudd i, eller bøyd kassett på mine sykler, unntatt 2stk 8-delte XTR kassetter hvor skruehodene sprakk. Ble selvfølgelig erstattet som garanti. Heller ingen av mine sykkelvenner eller i sykkelklubbene hvor jeg har vært medlem, har jeg hørt om lignende trådstarter beskriver. Selger bør hjelpe deg uten kost for deg. Ånund
Redigert av aanund; 18/07/2016 13:27.
|
|
|
18/07/2016 18:19
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Det kan også hjelpe litt om du sier at du har diskutert problemet her på forumet og samtidig påpeke at nei, du har ikke nevnt navnet på butikken ennå…
|
|
|
18/07/2016 18:31
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Selger har bevisbyrden som raoul duke sier. Det er ikke nok å bare si at sånn er det, selger må bevise at skaden ikke er en feil med produktet.
|
|
|
18/07/2016 19:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg tviler litt på at det er et resultat av å ha dunket ned i noe, det skal tross alt litt til å treffe noe akkurat på dette stedet.
Det jeg trur kan ha skjedd, ut fra bildene (men det vil være lettere å se i real live) er at det har kommet en liten stein mellom drevene. Ser man på bilde 48.49 ser det ut til å være en liten skade ca. kl. 20 nedenfor nagla på neste drev. Skaden sitter såpass lavt at den nok ikke har blitt til pga. kjedet.
Liten stein kommer i klem mellom drevene. Noen tenner blir presset utover og tatt med av kjedet, evt. ved giring til tyngre gir.
Med mindre det dukker opp tilsvarende skader på lignende kassetter trur jeg dette er bare uflaks.
Men som noen andre var inne på skader ikke å sende bildene til SRAM og butikken som på sin side kanskje ikke treffer skyld kunne kankje kommet med et godt tilbudt på ny kassett.
|
|
|
18/07/2016 22:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Takk for alle innspill.
Jeg ser at det er delte meninger og på dette. Hadde håpet på at konsensus skulle lande klart på enten ja eller nei siden, men den gang ei. Tolker det slik at hverken jeg eller selger har 100% rett og at det koker ned til hvor serviceinstilt selger ønsker å være i denne saken.
Regner med at jeg vil montere en ny kassett og sender den ødelagte til SRAM slik at de kan se på den.
Jeg får fortsette dialogen med selger og ta det videre derfra tenker jeg. Vil ikke butikken sende inn så send inn bildene til SRAM selv. Cyclingservice Nordic er importør. De er servicevennelige.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/09/2016 17:34
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hvordan gikk det egentlig her, så akkurat atter en tannløs X1 kassett og kom på den her.
|
|
|
29/05/2017 19:38
|
Jukebox
Fersking
|
Fersking
Vekker denne til liv igjen. Det gjelder en XG-1150, 11S-kassett.
Sykkel ny i vår, gått mindre enn 10 mil. Har mer eller mindre siden starten opplevd ujevnheter med et par av girene, og etter noen mislykkede forsøk på tradisjonell justering fant jeg i går ut at to av drevene har skeivheter, hvorav det ene drevet mangler en tann. Jeg kan ikke erindre noen smeller på kassetten på noen av turene, så jeg ble mildt sagt overrasket.
Noen andre som har opplevd problemer med nye kassetter fra GX-gruppa? Sykkel ny fra forumets supportfavoritt Canyon.
Har jeg noe som helst håp om å få ny kassett, eller bør jeg bare cashe ut for en ny? Vanskelig balansegang dette, med tørre stier og prima forhold, opp mot følelsen av "uskyld" og lommebokas skuffelse etter selve sykkelkjøpet.
|
|
|
[Re: Jukebox]
29/05/2017 20:17
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel bare å kontakte Canyon Support, sorgene trenger du ikke ta på forskudd...
Ta skikkelige bilder, og dokumenter så godt du kan. Er kassetten skrudd skikkelig på eller skyldes skjevhetene at kassetten ikke er skikkelig tilskrudd?
(Når jeg mottok min Canyon hadde rammen skrapemerker, kosmetisk, tok bilder og fikk tilbud om ny sykkel eller kompensasjon, valgte det siste da jeg ikke ville være uten sykkelen jeg akkurat hadde fått)
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: Jukebox]
29/05/2017 20:35
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Har jeg noe som helst håp om å få ny kassett, eller bør jeg bare cashe ut for en ny? Vanskelig balansegang dette, med tørre stier og prima forhold, opp mot følelsen av "uskyld" og lommebokas skuffelse etter selve sykkelkjøpet.
Ville vel ha gjort begge deler om jeg var deg. Kjøp ny så du ikke får så mye nedetid, og ha den du får på reklamasjonen som reserve eller selg den.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
|
|