Garantisak eller ikke?
|
Garantisak eller ikke?
18/07/2016 01:40
|
Torgrim1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg kjøpte en ny Specialized Enduro Elite for under en uke siden. På tur nr. 2 med sykkelen var det en feil med giret. Ved nærmere inspeksjon viser det seg at et av tannhjulene på kassetten er ødelagt/bøyd bort. Selger sier at det mest sannsynlig har kommet noe inn i kassetten, og at dette derfor ikke er en garantisak. Ny kassett koster kr.1.400,- jfr. selger. Jeg er nybegynner og sykkelen har ikke vært utsatt for det jeg vil kalle hard bruk. Dette er jo en enduro-sykkel som er bygd for å brukes i skog og mark og som skal tåle mye. Jeg kan ikke fatte annet enn at det var en svakhet i tannhjulet som ikke tålte et girskift. Slik jeg ser det er dette en klar reklamasjon/garantisak da skaden kom ved den type bruk sykkelen er ment for. Det hadde jo vært noe helt annet om dette kom av en krasj eller liknende, men det gjør det altså ikke (noe man også kan se på sykkelen da den ikke har andre sår/skrammer som kommer av en krasj). Hva mener dere? Bilde av skade 1 Bilde av skade 2 Bilde av skade 3
Redigert av Torgrim1; 18/07/2016 01:43.
|
|
|
Re: Garantisak eller ikke?
[Re: Torgrim1]
18/07/2016 03:14
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Normalt regnes feil som oppstår i løpet av kort tid som reklamasjon/garanti. Selger kan vanskelig bevise at det ikke var produksjonsfeil som førte til at dette skjedde. Godt eksempel på butikk man aldri bør handle noe som helst fra.
|
|
|
18/07/2016 06:46
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
godt mulig det der har skjedd ved at noe har blitt med inni drivverket, eller at du har hatt et bomgir ved hardt tråkk. I verste fall er det kjedet som ryker fremfor kassetten Uansett skal det ekstremt mye til, at det der er selvforskyldt mener jeg bare er piss, det der hadde jeg ikke gitt meg på
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
18/07/2016 07:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt