|
Varlitråkket - Trysil
|
Varlitråkket - Trysil
17/07/2016 09:27
|
bcbc
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Leter etter nye ritt og kom over Varlitråkket. Hadde tenkt å finne mindre ritt, og dette ser fint ut. Noen som kan si noe om dette rittet? Løype, terreng, deltakere etc....
|
|
|
Re: Varlitråkket - Trysil
[Re: bcbc]
17/07/2016 10:45
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Morsomt ritt, med fhv. få deltagere. Har ikke syklet det på noen år, men begynner med noen km asfalt, deretter noen km motbakke på grus før du får noen fine stipartier, og deretter litt slak utforbakke og en utforbakke på sti. Etter dette er det et lite asfaltparti før litt grus og et terrengparti før det går på asfalt til mål.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
17/07/2016 20:45
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En sykler delvis stipartiene (og grusveiene) på Trysilrittet, minus det første partiet (Varlitråkket kommer inn litt lenger nord)+ 2 andre stiparti (det ene er drittmorsomt utfor ned mot Jordet). Der Trysilrittet tar til venstre etter asfaltkryssing Slettås-Jordet så går Varlitråkket til høyre og ganske bratt opp på grus, litt asfalt (mot Eltedalen) før nevnte moro sti kommer. Som Stian sier, få som deltar, men veldig morsomt ritt, som ikke er alt for langt og har mer utfor en oppover (start Slettås-mål Jordet).
|
|
|
[Re: stosu]
31/07/2016 14:37
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Morsomt ritt, med fhv. få deltagere. Har ikke syklet det på noen år, men begynner med noen km asfalt, deretter noen km motbakke på grus før du får noen fine stipartier, og deretter litt slak utforbakke og en utforbakke på sti. Etter dette er det et lite asfaltparti før litt grus og et terrengparti før det går på asfalt til mål. Husker første gang jeg kjørte Stian; du dro avgårde i et voldsomt rykk - som alltid 
CK Elverum / Hagen sport - Elverum
|
|
|
[Re: Oddefa]
31/07/2016 19:40
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En sykler delvis stipartiene (og grusveiene) på Trysilrittet, minus det første partiet (Varlitråkket kommer inn litt lenger nord)+ 2 andre stiparti (det ene er drittmorsomt utfor ned mot Jordet). Der Trysilrittet tar til venstre etter asfaltkryssing Slettås-Jordet så går Varlitråkket til høyre og ganske bratt opp på grus, litt asfalt (mot Eltedalen) før nevnte moro sti kommer. Som Stian sier, få som deltar, men veldig morsomt ritt, som ikke er alt for langt og har mer utfor en oppover (start Slettås-mål Jordet). Litt retting av meg selv: Varlitråkket går til venstre etter asfaltkryssing Slettås-Jordet veien, Trysilrittet går til høyre (ned til Jordet).
|
|
|
[Re: Frode_Roesand]
31/07/2016 19:43
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Morsomt ritt, med fhv. få deltagere. Har ikke syklet det på noen år, men begynner med noen km asfalt, deretter noen km motbakke på grus før du får noen fine stipartier, og deretter litt slak utforbakke og en utforbakke på sti. Etter dette er det et lite asfaltparti før litt grus og et terrengparti før det går på asfalt til mål. Husker første gang jeg kjørte Stian; du dro avgårde i et voldsomt rykk - som alltid De første 100 gangene (dvs alle) gangene jeg har syklet med Stian har han dratt av gårde med voldsomt rykk.
|
|
|
03/08/2016 09:38
|
ProLampard
Entusiast
|
Entusiast
Noen som vet om det ligger et løypekart ute? Eller evt kan gi en beskrivelse av løypa mtp stigning, tekniske partier, dekkvalg o.l? Er det felles start for alle klasser? Skal i bryllup i Trysil i helga og jammen dukket ikke muligheten for å teste et nytt ritt opp 
Redigert av ProLampard; 03/08/2016 09:38.
|
|
|
03/08/2016 12:50
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke noe løypekart, men kan legge ut stravasport fra i fjor når jeg kommer hjem etter jobb. - Men ca 500 hm opp og enda mer ca 700 hm ned (Starter i Slettås og kjører i mål i Jordet, logistikkmessig er det ca 10 km og slakt oppover på asfalt hvis en ikke får noen til å kjøre bilen. Helt ok nedsykling mao, tipper vi gjør det også). Ingen veldig lange klatringer, de fleste er på første delen, stort sett på grus, bortsett fra første stiparti som går litt slakt oppover på fin sti. Etter en passerer asfalten (mellom Jordet og Slettås) kommer en bratt kneik på ca 100 hm og 1.5 km, den suger krefter. - Mener trasen er 36 km. Vinnertid blir nok litt under 1.20. Ikke mange som deltar, ment virker som det blir bedre i år en i fjor, og tror det kommer bra med folk fra oss (Elverum). Arrangørklubben Trysil er det knapt folk som sykler ritt for tiden så blir nok ikke så mange derfra (er også klubbmesterskap for de), men håper både de og andre Hedmarksklubber dukker opp. Naboene i Osen har vel klart å arrangere et turritt runde Osensjøen dagen før (Lørdag), godt gjort, lenge leve kommunikasjon, tviler vel på at mange tar 2 ritt. Men Varlitråkket er drittmorsomt. Osensjøen rundt er i bestefall fint. Og ja alle starter samtidig. - Stier. Nevnte lenger opp at 3 av stipartiene er i Trysilrittet, men antar du ikke har syklet det. Men stort sett flyt, den oppover (nr 1) er maks flyt. Nr 2 er ikke på Trysilrittet, har noen vannhull og litt mini knot kanskje, men også flyt og ikke så lang hvis jeg husker riktig. Nr 3 er litt mini-knot i starten, men ikke noe teknisk, mer ristende. Mellom 3 og 4 er det en kje kjærrevei hvor det går fort, den er litt "skummel", hold høyre, rett inn på sti nr 4 som er drittmorsom, nedover, noen skarpe steiner og svinger, men "flyt". Stiparti nr 5 er ned til Jordet og er enda bedre en nr 4, tragisk at de ikke har tatt med det på Trysilrittet. Ikke veldig tekniske stier, og lett fulldemper og halvdemper blir 1-1 på dette rittet. Men trenger ikke å tenke grovt. Bruk de dekkene du bruker til vanlig, for eksempel sykler jeg med Ron/Ralph kombo, som er midt i blinken, mao 100 % allround dekk er tingen.
Bli med du ProLampard:)
Redigert av Oddefa; 03/08/2016 12:57.
|
|
|
03/08/2016 13:43
|
ProLampard
Entusiast
|
Entusiast
Takker for kjempesvar! Og tar gjerne et stravaspor. Da er jeg påmeldt og gleder meg:) Blir en 29 Spark RC med Ikon 2.2 exo på meg da så får jeg klore meg fast så lenge jeg orker! Artig med nye ritt og også de litt mindre så er det ikke så mye mas og kjas som regel.
|
|
|
03/08/2016 16:41
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spor: https://www.strava.com/activities/365082477Spark m/ Ikon er nok helt topp! Håper bare jeg får igjen sykkel denne uka, etter at Leftyen sluttet å funke i helga. 36 km og 500 hm stemte bra ser jeg på sporet.
Redigert av Oddefa; 03/08/2016 16:43.
|
|
|
04/08/2016 11:32
|
FredrikL
Entusiast
|
Entusiast
Hvilken utveksling brukte du Oddefa? Holder det med 32t xx1 på 29 hjul?
|
|
|
04/08/2016 12:01
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan godt bruke større drev her Fredrik. Har 36 på min nå, og gidder ikke å bytte til denne iallefall (med forbehold om den er klar, skal hente den fra rep nå etterpå så håper det). Er bare par korte bakker som er bratte, resten er slakt oppover, ikke noe bratte stier (meste er nedover, du kjenner igjen fra Trysilrittet, vet ikke om du var med i år ?) Så sterk som du har så kan du sykle med hvilken drev som helst. Enten behold 32 eller bytt til noe større hvis det ikke er noe pes. Kult om du blir med, kan blir bra nivå. I fjor var det ikke så mange som var med, men bra nivå på de få som var med. Håper flere blir med i år..og at sykkelen min er klar for nå har jeg syklet TØ på annen sykkelen en min egen, og Femunden ble noe preget av ikke fungerende Lefty. Beina har blitt bedre også, for jaggu meg ble de kjørt i senk da også, uavhengig av fungeringen til gaffelen, nesten så de ble betente. Så henger nok ikke med helt fremmerst på søndag:)
Redigert av Oddefa; 04/08/2016 12:10.
|
|
|
06/08/2016 07:59
|
ProLampard
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan er det å kjøre til mål for å sykle til start slik at man har bilen oppe ved jordet da man kommer i mål? Hvor lang tid må man beregne? Er det da ca 10 km slakt nedover på asfalt til start?:)
|
|
|
06/08/2016 08:06
|
stosu
Besatt
|
Besatt
ikke noe problem å kjøre til mål, og sykle til start. Fin oppvarming på flat asfalt. Usikker på hvor lang tid det tar
|
|
|
06/08/2016 08:43
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ca 10 km oppover, ikke bratt men jevnt oppover. Starten er høyere en mål (Jordet/mål er ved elva). Bruker ca halvtimen rolig opp tenker jeg, er mer "vanlig" å sykle opp (eller nedsykling he he) etter rittet, men tidsmessig passer det kanskje bedre omvendt for deg ?
Edit; ser Slettås er på ca 560 moh og Jordet 400 moh, så høydeforskjellen er på 150 + hm
Redigert av Oddefa; 06/08/2016 08:46.
|
|
|
06/08/2016 09:58
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så det store spørsmålet.... Været og dekk:). Blir det bløtt tro? Har rocket ron foran, de beholdes uansett. Sitter Thunder burt bak, usikker på om jeg gidder å bytte til rocket der også... Er jo mest grus:).
CK ELVERUM
|
|
|
06/08/2016 10:18
|
stosu
Besatt
|
Besatt
er litt rufste i lysløypa mot slutten da, Øistein. Jeg får ikke syklet pga penicillinkur som avsluttes i morgen, men personlig ville jeg hatt litt mer knaster enn TB. Men på den annen side, så trives du bedre enn meg når det sklir litt med slicks-dekka 
|
|
|
06/08/2016 12:59
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lysløypa er kort og lite rufsete, men stien før er kul nedoversti med litt steiner her og der, men mest flyt... Er vel ikke bakdekket det skal stå på her, men men:).
Synd med helsa Stian, men slikt skjer.. Frisk igjen til ritt mot slutten av august du da:)
CK ELVERUM
|
|
|
08/08/2016 05:45
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varlitråkket 2016 ble et hardt ritt med godt høyt nivå og bedre deltagelse en fjor. Da var det vel bare noen og 20 som var med, i år var det 44 tror jeg. Men det er jo alt for få på et utrolig morsomt ritt, med en god andel terreng (spesielt siste 2/3 som har nesten 50 % sti, og da nesten bare nedover). Var en stor andel fra Elverum, tror vi var 16 fra CK Elverum + 4-5 andre Elverumsinger. Ottestad og Løten hadde par deltagere hver mens de lokale glimrer med sitt fravær. Hva som har skjedd med tryslingene de siste par årene vet jeg ikke, men de nesten ikke med på ritt mer. For noen år siden var ganske mange på ritt, men nå stiller de ikke en gang opp på egne ritt (vet ikke hvordan det var på Trysilrittet, men både Varlitråkket og Sundrunden..som også er Trysil sin klubbmesterskap..hadde få lokale). Mulig de henger i Gullia hele uke i stedet. Men få fra Rena (1?) og Engerdal også. Nok om det, for min del er Varlitråkket kortreist moro, og helt klart kulere en trysilrittet, ikke minst har de ultrafete stipartiet ned mot jordet som ikke er på Trysilrittet.
Kudos til både Fredrik og ProLampard som reise langt (Bryllup eller ikke), stilte opp og syklet drittbra. Total nr 3 og 5. Selv ble jeg nr 6, litt over halvminuttet bak ProLampard, satt sammen ganske lenge, men i terrengparti 2 var jeg langt bak inn og gruppa delte seg i 2 og jeg havnet i mellomposisjon ut på grusen med 100 meter opp til gruppen til Pro Lampard og 100 meter til gruppen bak meg. Var ikke sterk nok til å kjøre meg opp så de bak tok meg igjen. Var til tider tungt fysisk i dag for min del, og da spesielt første grusparti. Men sånne starter er også min svakhet, er ikke god/sterk på dette, aldri vært. Men avslutter stort sett bra, og det gjorde jeg i år også, spesielt kjører jeg bra i terrenget i dag og var digg med demper som fungerte (etter å ha syklet med den sist helg uten at den fungerte). Men siste 2 km på asfalt mot mål (flatt) merker jeg at jeg mangler trøkk i beina, var ikke i nærhet av syre, men får bare ikke opp trøkk. Har dro både ProLambard i fra og unge Anders Karlsen tok kraftig inn på meg.
Kudos til Øistein/Otoen også, stormformen helt klart på plass, og bare takket være at han er så pinglete nedover i terrenget at jeg slo han he he. Men moro å sykle sammen på ritt igjen.
Tidene var foresten veldig bra i år, som nok var takket både gode forhold men også et jevnt bra felt. Daniel B-H og Kjell K smadret løyperekorden, samt både Fredrik, Frode og Pro Lampard/Magnus syklet fortere. Tror min tid var noen sekund over tidligere rekord så må ha vært bra forhold, for følte meg ikke så sterk!
|
|
|
08/08/2016 09:30
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, dette var dritmoro:). Sist jeg sykla her var i 2012, og trolig grenserittet på lørdagene som er skylda i oppholdet. I år gav jeg blaffen i grenserittet, og dette ble en opptur på mange måter. For det første er jo rittet helt kanon, hvilken løype. Inneholder alt man ønsker, enkelt og greit. En annen ting er trivelige folk, både arrangørene og medsyklister..
For det andre så har jeg nå funnet tilbake til skikkelig form.. Sist jeg var i såpass slag var i 2010 sesongen, så det var utrolig digg å endelig kunne tråkke sammen med Odd Erik, Frode, Martin og Fredrik igjen... Har absolutt merket trøkket på trening i det siste, så hadde trua på en god dag. Men at jeg skulle være med såpass greit var virkelig en opptur. Men, er litt irritert på meg sjøl at jeg slipper Odd Erik. Skal sies at han kjører bedre enn meg i terrenget, uten tvil. Men, når jeg i starten er i angrepsmodus og virkelig på hugget går det meste bra. Etterhvert går jeg over i et veldig fornøyd modus. Dette er jo steike bra Øistein osv..,, da blor man fort defensiv... I nest siste terrengparti sniker Odd Erik seg forbi to stk. Jeg er da såpass fornøyd at jeg tenker at de to andre sikkert kjører ok. Skulle Odd få ei lita luke så ville jeg trolig klare å kjøre inn uansett, for var nok hakket sterkere på grusen enn Odd i dag. Men, så skjer jo det som selvsagt måtte skje. Odd kjører fantastisk i terrenget, mens de to foran meg kjører rævva.. Faen tenker jeg, der stikker Odd... Jeg så bare en rakett som forsvant, mens jeg stadig bremset bakers av oss tre forfølgere. Ikke tøff nok til å rope at jeg ville forbi, burde kanskje det.. Når vi endelig er på grusen igjen har Odd fått for stor luke... Tror ikke jeg hadde fulgt tempoet til Odd ned uansett, men tror jeg hadde vært i nærheten slik at jeg hadde kjørt ham inn. Nå tok Odd inn gruppa foran, med Martin bla.., i påfølgende bratte motbakke på grus så jeg disse nærme seg toppen mens jeg var i starten. Her ødelegger jeg litt for meg selv i et forsøk på et realt magadrag for å ta dem igjen. Det holdt kun halve bakken.., tok innpå da, men måtte legge inn håndkleet. Da ble jeg i tillegg frakjørt av de to jeg hadde m meg.
Etter dette kjører jeg litt med fokuset om at ingen bak må nå meg at, men så aldri noen og tråkket jevnt bra på aleine. Tok igjen en til før mål og satte en god pers samt 2.plass i klassa. Kun minutt bak Martin. Ekstremt fornøyd selv om jeg er litt irritert på at jeg lot Odd Erik dra:).
Etter flere sesonger nå hvor jeg syns det har gått trått var dette rittet virkelig en seier. Utrolig moro!
Bare å glede seg til neste ritt nå,mtrolig Gruverittet:).
CK ELVERUM
|
|
|
08/08/2016 09:52
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vakkert skrevet Øistein, jeg var absolutt svakeste ledd i gruppa helt til terrengparti nr 2, selv om flere slapp foran meg og jeg måtte spurte meg inn på gruppa før første terrengparti og få ryggen din, så føltes det slik. I det første terrengparti lå jeg sist, rett bak deg. De siste bakkene, for eksempel den bratte grusen og så asfalt/kjerrevei/skogsmaskinvei kombo til slutt hadde jeg klart bedre følelse, men på flaten var det nada, ikke tvil at Martin hadde bedre kraft/fart i alle fall og han dro nok meg og Anders 70 % mellom den siste grusklatringen og asfalten, når jeg dro gikk farten ned. Samme på asfalten mot mål, klarer ikke ivareta fart.
Men Øistein, du må slippe mer opp når det går nedover i terrenget, på det siste partiet, på den superstien ned mot Jordet syklet du saktere en Heidi. Ikkje bra å bli slått av begge 2 i Slåttmyrveien 30 der azz! Bremsene må ikke misbrukes:)
|
|
|
08/08/2016 12:57
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må ut å øve ja:).
Jævlig kopete å prøve å ta det magadraget i siste bratte grusbakken... Hadde jeg bare kjørt jevnt som de to jeg lå med, Geir Øvergård pluss en Ottestad rytter... Da hadde jeg vært på skuddhold i forhold til Martin.., han tar jeg i en spurt:).
CK ELVERUM
|
|
|
08/08/2016 21:02
|
ProLampard
Entusiast
|
Entusiast
Slenger meg på de over her at dette er et kjempeartig ritt og flere som burde kjenne sin besøkelsestid her! Artig å delta på nye trakter og med masse sterke elverum folk som kjørte det remmer og tøy holdt på grusen i starten. Uten tvil den hardeste første halve timen av et ritt jeg har vært med på! Klorte meg såvidt fast og fra 2 terrengpsrti og inn kom både etterhvert bedre og bedre bein og fulldemperen til sin rett. Rett og slett grådig artige stier hvor man ikke behøvde å hverken tråkke eller bremse men bare kunne jobbe sykkelen rundt svinger og glise Veldig fornøyd med rittet selv og artig å kjøre sammen med folk som bare gir flatt jern hele veien og ikke er redde for å kjøre:) Kommer lett tilbake neste år om det lar seg kombinere med familiebesøk
|
|
|
|
|