Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel

Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel #2325687 16/07/2016 22:02
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Beklager nok ein tipsetråd, men eg måtte berre få litt innspel.
Vurdera sterkt ny sykkel iløpet året, i kombinasjon med litt eigendomssalg/kjøp :-P

Er på mitt andre år på fulldemper og heilt hekta.
Har ein oppgradert 14 RM750 Altitude som eg vurderar å selge pga den er str M og selge mens den har litt bruksverdi att.
Eg er sjølv 183 så blir nok L ramme på neste rigg.
Bor i hjarte av Sunnmøre. Så då blir det mykje grov stisykling, pushbiking og shuttling.
Budsjett: max 50
Vil ha 160mm vandring framme. Helst bra hjulsett inkl.
Cockpit,sadel,pedaler og evt hjulsett må leggast inn i budsjett eller ta ein god sprekk igjen:-)

Kjøpe komplett eller bygge sjølv?
Fersk både som syklist og mekaniker men lære fort, så hadde vør kjekt å bygd. Men litt usikker der enda...
Har fått litt tips om eit par sykla men kom gjerne med forslag.
-Mondraker Dune ; årets modella er langt over budsjett, men stor sans for Dune.
- Transition Patrol ; men kva kit? Kit3 ok spec'a?
- SC Nomad ; blir evt ein brukt, forts. oppe i budsjettsprekken
-Banshee Spitty ; kjøpe ramme og bygge?
-Canyon Strive CF ; 8.0/9.0 race 9.0team?? Får mykje skryt, men kva skal ein evt velge mtp spec?
- YT Capra; helst cf pro race men blir då budsjettsprekk.

Fleire tips?
Eg er meget grøn på geometri og spec så her må det inn med teskjei;)

Har DVO Diamond, og den følger nok med på neste. Men vil prøve evt både Pike og Fox eller annet.

Korrekt meg gjerne om eg er heilt ute å kjøre med nokon av nevnte sykler.

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2325709 17/07/2016 05:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har selv prøvd:
- 2015 Dune: spiser grov nedoversti til frokost, lunsj og middag. Litt dau oppover. Anbefales hvis nedturen er oppturen og oppturen er et nødvendig onde.
- 2015 Patrol (samme i år). Dødsmorsom nedover og bortover (ikke prøv oppover i til å få noe inntrykk). Sykt leken og morsom sykkel. Anbefales!
- 2014 Spitfire: morsom, litt tung, fin allroundkombo. Litt lange kjedestag i 650b-modus for lekenhet, ikke imponert over hvordan de har løst innfesting av opphenget. Noen rotasjonspunkt løsnet (for) ofte for meg. Ville nok gått for Rune, med grovere geometri og 160 bak for skissert bruk. Fraværende importør.
- 2016 Strive 9.0 Race: min nåværende sykkel. Fin geometri, leken, godt oppheng til grov og hard sykling. Float gaffel bør kjøres mykere enn du tror med volumspacer og spiser godt grovt terreng. Shapeshifter ser ut til å ha blitt forbedret, og har hittil holdt godt. Til generell stisykling bruker jeg denne mye. Kanskje ikke like aktuelt med Shapeshifter når du sier det blir mye pushbike og shuttling. Anbefales, og kjør på med Race-geometri. 9.0 Race kommer med 170mm Float 36 til info. Føles Race litt lang (den er ikke Mondraker eller Geometron -lang), kan du gå ned til 30 eller 40mm stem.

Behold Diamonden.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2325717 17/07/2016 07:51
A
Audittpåsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
A
Bygg sykkel :-) Da kan du få bra deler på setepinne og hjul, men være moderat på valg av f.eks drivlinje og styre/stem.

Kjøp litt brukte deler på terrengsykkelforum og du har fort spart mye penger.

Har selv en Transition Smuggler, 140/115mm vandring. Hadde ifjor en Canyon Strive, og må si det er digg med lang sykkel og kort stem.

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2325720 17/07/2016 08:07
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Kjøp Dune ICON_WINK Herleg rå sykkel nedover som bortover, synes sjølv det går veldig bra oppover også. Å går du for aluminium er den innanfor budsjettet ditt.

http://www.bikepartner.no/display.aspx?menuid=0&prodid=9767

Forresten så hadde Star Motor i Drammen sommartilbud på Dune RR karbon 7.juli, 20% rabatt...

Redigert av TrondAM; 17/07/2016 08:13.
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: baronKanon] #2325729 17/07/2016 08:52
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: baronKanon
Har selv prøvd:
- 2015 Dune: spiser grov nedoversti til frokost, lunsj og middag. Litt dau oppover. Anbefales hvis nedturen er oppturen og oppturen er et nødvendig onde.
- 2015 Patrol (samme i år). Dødsmorsom nedover og bortover (ikke prøv oppover i til å få noe inntrykk). Sykt leken og morsom sykkel. Anbefales!
- 2014 Spitfire: morsom, litt tung, fin allroundkombo. Litt lange kjedestag i 650b-modus for lekenhet, ikke imponert over hvordan de har løst innfesting av opphenget. Noen rotasjonspunkt løsnet (for) ofte for meg. Ville nok gått for Rune, med grovere geometri og 160 bak for skissert bruk. Fraværende importør.
- 2016 Strive 9.0 Race: min nåværende sykkel. Fin geometri, leken, godt oppheng til grov og hard sykling. Float gaffel bør kjøres mykere enn du tror med volumspacer og spiser godt grovt terreng. Shapeshifter ser ut til å ha blitt forbedret, og har hittil holdt godt. Til generell stisykling bruker jeg denne mye. Kanskje ikke like aktuelt med Shapeshifter når du sier det blir mye pushbike og shuttling. Anbefales, og kjør på med Race-geometri. 9.0 Race kommer med 170mm Float 36 til info. Føles Race litt lang (den er ikke Mondraker eller Geometron -lang), kan du gå ned til 30 eller 40mm stem.

Behold Diamonden.

Dune og Patrol har nok 1 og 2 plass på lista, men blir nok i då i alu.
Til mitt bruk er nok ikkje karbon nødvendig uansett. Evt karbon hjulsett.

Rune; den er litt tung?

Strive CF 9.0 race vs team?;
Sikla litt på team versjon også, men kva er den store forskjellen?
Hjulsetta? Mavic crossmax er bra men tunge? Hjulsettet på race 9.0 bra nok eller bør eg tenke budsjettsprekk der?
Team 9.0 med diamanten framme og breiere cockpit så er den ganske klar ut av boksen, eller er 9.0race meir rett til mitt bruk?
Mykje spørsmål men ein kjem seg ikkje fram i verda utan å spør;-)

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: Audittpåsykkel] #2325730 17/07/2016 08:55
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Audittpåsykkel
Bygg sykkel :-) Da kan du få bra deler på setepinne og hjul, men være moderat på valg av f.eks drivlinje og styre/stem.

Kjøp litt brukte deler på terrengsykkelforum og du har fort spart mye penger.

Har selv en Transition Smuggler, 140/115mm vandring. Hadde ifjor en Canyon Strive, og må si det er digg med lang sykkel og kort stem.

Er inne på den tanken sjølv, men litt usikker på om eg får tid til å bygge den fort nok:P hadde vør veldig artig å fått bygd noko sjølv.

Har ei brukt Dune XR på hånd fra UK, men den var litt oppskrapa i baktriangelet så skeptisk til å kjøpe usett, samtidig frista det veldig å bygge ein sjølv. Dagleg jakt på ramme pågår:)

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: TrondAM] #2325731 17/07/2016 08:59
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: TrondAM
Kjøp Dune ICON_WINK Herleg rå sykkel nedover som bortover, synes sjølv det går veldig bra oppover også. Å går du for aluminium er den innanfor budsjettet ditt.

http://www.bikepartner.no/display.aspx?menuid=0&prodid=9767

Forresten så hadde Star Motor i Drammen sommartilbud på Dune RR karbon 7.juli, 20% rabatt...

Dune er på toppen av ønskelista!
Til mitt bruk er det nok ok med alu vs karbon kanskje?
Har som nevnt ovanfor ei Dune XR 2015 ramme frå UK på hand, men eg er både svært gira og svært skeptisk til å kjøpe...
Men å bygge ein Dune XR ha vør saker:-)
Hmm, skal på ferie i Kongsberg så stikk nok innom Star Motor då, takker:-)

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2325770 17/07/2016 11:21
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Kan melde om at nye dune carbon er vesentleg mykje kvikkare oppover og bortover. (Har xr carbon). Dette er den fjerde dune i rekka, og eg har alltid hatt lettare 5" stisykkel i tillegg for bruk på meir tråkkprega sykling. Denne har eg brukt på ein tur i år, og det var kun for å teste ny gaffel..:)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: Fenris] #2325774 17/07/2016 11:47
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Fenris
Kan melde om at nye dune carbon er vesentleg mykje kvikkare oppover og bortover. (Har xr carbon). Dette er den fjerde dune i rekka, og eg har alltid hatt lettare 5" stisykkel i tillegg for bruk på meir tråkkprega sykling. Denne har eg brukt på ein tur i år, og det var kun for å teste ny gaffel..:)

Dune Carbon ja, haude vil ha men lommeboka bremsa...
Selg du din for ein skampris så blir vi nok enig!;-)

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2325798 17/07/2016 13:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: BigBoben

Hjulsetta? Mavic crossmax er bra men tunge? Hjulsettet på race 9.0 bra nok eller bør eg tenke budsjettsprekk der?
Team 9.0 med diamanten framme og breiere cockpit så er den ganske klar ut av boksen, eller er 9.0race meir rett til mitt bruk?
Team er bortkastet. Mavichjulene er smale, XX1 er bortkastet, Next SL på 9.0 er fetere, EX1501 er fetere, Fox-dempere koster mer, og Float X er nok litt mer sofistikert enn Monarch Plus.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: baronKanon] #2325806 17/07/2016 14:31
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: baronKanon
Sitat: BigBoben

Team er bortkastet. Mavichjulene er smale, XX1 er bortkastet, Next SL på 9.0 er fetere, EX1501 er fetere, Fox-dempere koster mer, og Float X er nok litt mer sofistikert enn Monarch Plus.

Har sikla mest på 9.0race men dum som eg er tenkte eg at jo dyrere jo bedre..
Dumt jålerispørsmål, men dekalane på hjulsettet kan ein få av sant?:P

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2325837 17/07/2016 18:30
E
e-h Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har årets Patrol Alu Kit 3 og kan bekrefte at det er en leken og fin sykkel. Liker den fantastisk godt på flytsti og grovere saker. Sykkelen gir meg mye mer selvtillit enn noe annet jeg har prøvd. At jeg prøver hopp, dropp og brattere bakker enn jeg tidligere ikke har trodd jeg skulle klare er vel et godt skussmål. Er selvsagt fornøyd med Kit 3 og har ikke hatt behov for å bytte noe mer enn dekk til noe mer lettrullende da Vestlandet ikke har de bratteste henga. Sykkelen fungerer overraskede fint på flat knotsti og oppover også selv om jeg ikke har kondis til å holde ut i bratta oppover og heller pleier å ta beina fatt. Så er jo prisen ganske bra i forhold til mye annet i samme klassen.

Redigert av e-h; 17/07/2016 18:31.
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326011 18/07/2016 12:55
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Til hovedsaklig topptur/pushbiking på Nordfjord/Sunnmøre/Romsdal trenger du noe som tåler steinsprut med knyttenevestein og er stabilt nedover, jeg ville på ingen måte tatt råd fra oslinger på terrengsykkel.no, hør med dei lokale.

Styr unna flortynt tysk aluminium eller plastikkvev. Jeg ville sett etter noe solid, langt og slakt amerikansk aluminium med gode, store lagre, få tak i en driftsikker coil shock (5th elementh, fox, avalanche, elka, manitou, ++) , og flytta over utstyr fra den gamle sykkelen. Følg med på pinkbike og ebay, GG megatrail, Canfield balance, Intense t275 Alu, SC Nomad alu, Banshee Rune, o.l. blir stadig lagt ut rimelig. Transport med jetcarrier.
http://www.pinkbike.com/buysell/list/?region=3&q=megatrail
Disse over har lett varierende geometri, jo lengre og slakkere, jo mindre kvikk, men mer stabil. Mye av "moderne" sykler er litt for bikeparkinspirert og har altfor lav krankhushøyde ved sag-point, funker suboptimal i grovur, selvom geometrien forøvrig er bra.

Velg noe som komplementerer ferdighetene dine ( er du ei klatregeit, men svak utfor, velg noe av de mer stabile, og motsatt, er du helt rå nedover kan du velge noe kvikkere for å bli bedre på klatring og teknisk travers)
Har kjørt en sesong på Rune, den har litt godstogfølelse og er trygg nedover, men kommer til kort i rotknot som ikke kan gappes over ICON_WINK Har en intense alu denne sesongen som "bare" er 66.5 grader slak

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: Ynot] #2326028 18/07/2016 13:50
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: Ynot
Til hovedsaklig topptur/pushbiking på Nordfjord/Sunnmøre/Romsdal trenger du noe som tåler steinsprut med knyttenevestein og er stabilt nedover, jeg ville på ingen måte tatt råd fra oslinger på terrengsykkel.no, hør med dei lokale.

Styr unna flortynt tysk aluminium eller plastikkvev. Jeg ville sett etter noe solid, langt og slakt amerikansk aluminium med gode, store lagre, få tak i en driftsikker coil shock (5th elementh, fox, avalanche, elka, manitou, ++) , og flytta over utstyr fra den gamle sykkelen. Følg med på pinkbike og ebay, GG megatrail, Canfield balance, Intense t275 Alu, SC Nomad alu, Banshee Rune, o.l. blir stadig lagt ut rimelig. Transport med jetcarrier.
http://www.pinkbike.com/buysell/list/?region=3&q=megatrail
Disse over har lett varierende geometri, jo lengre og slakkere, jo mindre kvikk, men mer stabil. Mye av "moderne" sykler er litt for bikeparkinspirert og har altfor lav krankhushøyde ved sag-point, funker suboptimal i grovur, selvom geometrien forøvrig er bra.

Velg noe som komplementerer ferdighetene dine ( er du ei klatregeit, men svak utfor, velg noe av de mer stabile, og motsatt, er du helt rå nedover kan du velge noe kvikkere for å bli bedre på klatring og teknisk travers)
Har kjørt en sesong på Rune, den har litt godstogfølelse og er trygg nedover, men kommer til kort i rotknot som ikke kan gappes over ICON_WINK Har en intense alu denne sesongen som "bare" er 66.5 grader slak

Uten å trakke nokon på tæsne så tar eg gjerne imot alle tips.
Her har du nokon gode poeng. Har tenkt litt på dette med karbonramme og karbonhjulsett vs mykje grove stia med stein osv.

Du anbefaler coil shock?
Banshee virka spennande, men Rune foran Spitty?
Har fått tilbud på ei Spitty ramme, ny 2016.
Mondraker Dune er eg stadig på leiting etter online, i alu.
Noko hjulsett du anbefala?
Har Spank Oozy trail295 som har tatt mykje juling. Utenom 2 ørsmå bulka så står dei bra imot. Ikkje kast i dei enda..

Eg er ikkje god på klatring, bedre sideveis og nedover utan at eg vil sei eg er god.
Men vil ikkje ha ein sykkel som blir berre eit ork å klatre med, da det blir noko transportsykling/klatring langs traktorveg på turane omkring i bygda.

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326163 19/07/2016 07:01
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Mener bare at det er forskjell på bratt og brattt, flytsti og flytsti, grov sti og grov sti fra område ti område, og miljø til miljø innad i samme område, så råd fra folk som sykler andre typer stier i andre områder ikke trenger være så relevant.

Når sykkelens bruksområde er hovedsakling lange utforkjøringer bør driftssikkerhet og utforegenskaper være førsteprioritet, da er luftdemperer fra canecreek og vanlige kvikke stisykler utelukket. Spitfire faller mellom 2 stoler, det er en Rune (tung solid endurohoj) med kortere vandring.

Ville tenkt lenge og hardt på BOS deville`n som ligger ute til salgs på forumet, åpent oljebad gir lang serviceintervall og 20mm aksling gir stivhet trass kun 34mm gaffelrør.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: Ynot] #2326184 19/07/2016 09:08
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
(...)da er luftdemperer fra canecreek og vanlige kvikke stisykler utelukket.
Hvorfor utelukke canecreek luft? CCDBA er mer enn bra nok, og trøbler ikke selv på lengre nedkjøringer.

Ville tenkt lenge og hardt på BOS deville`n som ligger ute til salgs på forumet, åpent oljebad gir lang serviceintervall og 20mm aksling gir stivhet trass kun 34mm gaffelrør.

Merker du forskjell på 15mm og 20mm aksling? Jeg gjør ikke det ihvertfall...
Tror ikke deville er mye bedre enn Diamond. Jeg ville ikke brukt mye energi på å bytte der i alle fall.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: bøttesmetten] #2326256 19/07/2016 16:02
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bøttesmetten
(...)da er luftdemperer fra canecreek og vanlige kvikke stisykler utelukket.
Hvorfor utelukke canecreek luft? CCDBA er mer enn bra nok, og trøbler ikke selv på lengre nedkjøringer.
Byttet pakninger på luftkammeret 2ggr på et år, og luftkanneoljeservice hver 2.mnd, puffet bakdemperen flere ggr på alpeferie og extremebikes helikopterservice kunne ikke bistå i nøden.

Sitat: bøttesmetten

Merker du forskjell på 15mm og 20mm aksling? Jeg gjør ikke det ihvertfall...
Tror ikke deville er mye bedre enn Diamond. Jeg ville ikke brukt mye energi på å bytte der i alle fall.

Ja jeg merker forskjell, spesielt når 15mm akslingen knakk på en liten høkk i moderat fart, og ja åpent oljebad gir mer olje og dermed lengre serviceintervall, samt at man kan gjøre det sjøl på et kvarter. Det er ikke forskjell på dempekvaliteten kontra en cartridgedemper da det er tatt høyde for skumming i shimming og ventiler, men vekta er et par hundre gr mer olje.

Om man sykler mye, og hovedsaklig "belastende" sykling nedover, samt har noe begrensa tid eller evner til mekking, er det et par populære valg man bør unngå. De som kjøper nytt hver vår og selger hver seinsommer, og/eller fordeler bruken på 4 sykler, unngår selvfølgelig det meste av slike komplikasjoner. I stallen nå: `11 Bos Deville ti coil, 08 zåkki RC2X ti coil, og `15 zåkki NCR ti coil.

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326397 20/07/2016 12:54
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Takker og bukker for alle tips og råd!
Har tenkt mykje fram og tilbake; kjøpe nytt,kjøpe brukt, bygge noko,vente osv osv...

Har no landa på postordrebrura Canyon Strive CF9.0 race.
Her meina eg at eg får mykje for pengane.
Gode flatties og 800mm Renthal cockpit blir montert så er det berre å gønne på.
Berre eit lite rådføring til;
karbonstyre eller alu? har sykla med begge og merka ikkje forskjell igrunn. Kanskje karbonstyre var bedre for hender iforhold til småslag/støt. Vekt er ikkje-tema, eg treng treninga for å kompansere eiga vekt;)
Nokon med erfaring med Renthal fatbar karbo vs alu? Blir i ø35mm for å få 800mm bredde.

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326471 21/07/2016 06:12
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Renthal har vel selv sagt at de prøver å få feelingen i karbonadestyrene sine til å være så lik som alustyrene som mulig - tviler på at du kjenner forskjell.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: lubb1] #2326492 21/07/2016 09:02
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: lubb1
Renthal har vel selv sagt at de prøver å få feelingen i karbonadestyrene sine til å være så lik som alustyrene som mulig - tviler på at du kjenner forskjell.

Takker, høres bra ut. Ser Fabien Barel bruka alu på sin Strive så då kan eg også;-)

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326495 21/07/2016 09:03
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er foreløpig sykt fornøyd med mitt Renthal fatbar karbon 780mm. Beste styret jeg har hatt. Har ett 800mm med rise på fb-en og hadde tidl. racefacestyre 760mm.

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326509 21/07/2016 10:24
Espen Offline
More than words
More than words
Syntace Vector Carbon/alu er eneste på markedet med litt mer bakoverbøy.

High 20/12 grader er topp!

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326524 21/07/2016 11:33
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Får ein Syntace i 800?

Tenkte å forts. med Renthal men gå opp til 800mm breidde pga vanesak/vrangforestilling..
Ringte Starmotor og dei har 800x35 styre og stem både alu og karbo.
Men ein laks for alu og nærmere 2laksa (2k) for karbo i 800x35.
Trur sunnmøringen i meg gjer at egprøva alu først!

Redigert av BigBoben; 21/07/2016 11:34. Rediger grunn: Skrivefeil

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326577 21/07/2016 18:26
E
e-h Offline
Entusiast
Entusiast
E
Tenker du blir godt fornøyd med Canyon, men skriv gjerne noen ord om hva du synes slik at vi som liker slikt kan få vite hva du synes når du har fått syklet litt på den ICON_SMILE

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2326600 21/07/2016 20:01
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Det skal eg gjer:-)

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2338884 27/08/2016 19:18
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Då har ein fått testa litt, men langt ifrå så mykje som eg kunne tenkt meg pga sjukdom,jobb,mykje regn og tidsklemma...

Eg klarer nok ikkje gi den mest imponerandes tekniske tilbakemelding på sykkelen, men skal prøve:-P
Sykkel er som levert, utenom Renthal Fatbar i 800mm/ø35mm pga gammal vane/uvane og flatties.

Første inntrykket både bort,opp og ned er meget bra. Sykkelen skuffa ikkje,er som forventa rå ned, men imponera også kor bra den klatra. Sjølv i DH-modus.
Har ei fast runde, via ein 500+moh topp, som inneber transportsykling på asfalt ca 2x 2km, sykling på bratt traktorveg(grus) til topp, grov nedoverbaserte stier med mykje stein og røtter og eit par parti med traverssykling med diverse hinder å forsere både opp/bort/ned.
Fikk her testa sykkelen på det meste, på ein svært glatt og grå dag.
Første eg merka var kor utruleg deilig det er med skikkelig gir/bremse-opppsett som responderer nøyaktig.
Overgang fra litt større sykkel var også positiv merkbar og som nevnt før blei eg rett imponert over kor den klatra, på parti eg før har måttet jobbe meget for å holde flyt og forsere,så klatra Strive`n som ei geit:-)

Nedover var det uvant med litt større sykkel, og rytter var rusten etter 4vekers sykkelpause så då blei den øvre og grovaste delen veldig klønete.
Sykkelen svara til forventningane og litt til nedover, fått eit par timer idag på rein nedoversykling og fått pusha meir og meir for kvart "run".
Prøva meg litt fram med HSC/LSC på Fox36, og har kjørt med litt for mykje luft i den.

Einaste eg er litt usikker på er om eg er fornøgd med dekka.
Altitude hadde HD både framme og bak,rakk aldri å få på MM framme.
Har eit nytt HD-dekk som eg vurdera å prøve opp mot Highroller II, bak er det Minion,har ikkje fått testa skikkelig det dekket føler eg. Til nedoversyklinga er det ok, men vil kanskje få enda bedre grep både ned/bort/opp med "fullknasta" hjul som HD eller evt Highroller II??
Men har kun erfaring frå HD så korleis er f.eks. HR2 opp mot HD/MM?
Skal sykle ein overgangstur imorga som inneber sti der ein får klatre,flyt og grovt nedover så får testa meir både sykkel,dekk,demperoppsett og ikkje minst rytteren.

Kort fortalt: Strive er ein rå sykkel, anbefalast;-)

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2338893 27/08/2016 19:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hans Dampf er ette min mening kun for bakdekk. Sidegrepet er ikke helt på nivå med MM og NN.

Ellers helt enig

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2338898 27/08/2016 20:02
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
korleis er MM opp mot Highroller 2 på røtter,stein og generellt ofte vått og sleipt som det er her oppe på Møre?

Santa Cruz Megatower

Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2338902 27/08/2016 20:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
MM er min storfavoritt på alt!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Enda ein tipsetråd; Vurderer ny grov stisykkel [Re: BigBoben] #2338903 27/08/2016 20:21
B
BigBoben Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
hmm, høyres bra ut. Lar Maxxis få stå på litt til og sjå om det blir lagt om til Schwalbe MM/HD før eller etter ISP-tida:)

Santa Cruz Megatower

Moderator  support