Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er NAS verdt det til min bruk?

Er NAS verdt det til min bruk? #2324152 10/07/2016 21:38
V
vehe Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
V
Jeg har endel gamle serier og lignende liggende på usb-harddisker, det er litt kronglete å koble disse til og fra etterhvert som man vil se de igjen. Dog enklere enn å holde styr på ørten DVDer ICON_SMILE

Vil en nas være en god løsning for meg for å enten streame de til tv via pc eller direkte fra nas til tv?

Redigert av vehe; 10/07/2016 21:39.
Re: Er NAS verdt det til min bruk? [Re: vehe] #2324166 10/07/2016 23:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vanskelig å sette seg inn i andres behov eller mene for mye om det. Men jeg har i hvert fall veldig stor glede av min NAS. Hadde samme situasjon som deg, haugevis med forskjellige medier og dessuten et veritabelt lager av bilder tatt med speilrefleks siden første DSLR ble anskaffet i 2005, i tillegg til mindre mengder digitalt tatt før dette. Alt spredd utover på gamle enterprise-klasse HDDer og dvd/blueray/cd, i tillegg til noe i skyen og noe på gamle minnekort.

Jeg endte opp med å gå bananas og kjøpte en semi-enterprise sak med rett over 20TB på RAID6.

Når den i tillegg har strøken funksjonalitet for å erstatte den etterhvert avdankede (men utrolig bra!) XBMC-baserte DLink, så var det enda enklere. Det eneste jeg mangler nå er bedre TV og lyd for å få enda mer glede ut av den...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er NAS verdt det til min bruk? [Re: vehe] #2324167 10/07/2016 23:35
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis du liker å fikle litt kan du også sette opp egen server. Jeg har kjørt 8x2 TB i RAID6 på en Linux-boks i noen år nå, og det funker veldig bra. Jeg har også satt opp automatisk backup til Crashplan av de viktige tingene. For å spille av film fra serveren, se på redbull.tv og slikt har jeg en Intel NUC som kjører Kodi (på Linux).

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Er NAS verdt det til min bruk? [Re: vehe] #2324643 12/07/2016 20:55
G
GertA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Spørs jo litt hvor mye lagringsplass det er behov for. Jeg kjører budsjettvarianten med usb-disk tilkoblet router, fungerer mer enn bra nok til streaming her i huset. Leser med ca 35 megabyte/s og skriver med ca 18 megabyte/s trådløst, kablet ca dobbel hastighet. Dette er med en netgear R7000, men vær obs på at det er stor forskjell på hva forskjellige routere klarer av hastighet via USB. Hvis det er mange brukere som skal streame samtidig er det mulig det kan bli en flaskehals, har ikke noen erfaring der. Billig, lite plasskrevende og støyfri løsning som burde vurderes hvis en ikke har altfor store krav.
Bilder har jeg både på pc, usb-disk tilkoblet router og fortløpende backup til nettsky (3 kopier) . Filmer og musikk ligger på usb-disk tilkoblet router som også blir tatt backup av til nettskyen. Nøyer meg med 2 kopier her siden slike ting ikke er uerstattelig.

Redigert av GertA; 12/07/2016 21:01.
Re: Er NAS verdt det til min bruk? [Re: vehe] #2324646 12/07/2016 21:09
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Ta de ut av plasthaugene og bygg en liten JBOD-server.

Re: Er NAS verdt det til min bruk? [Re: vehe] #2324672 13/07/2016 04:29
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Selv benytter jeg eple-produkter hjemme og har da en "time capsule" WiFi -router fra Apple med disk for backup, og eventuell lagring. Denne er mest tenkt som backup og gjenoppretting av OSX -maskiner.

Til ren NAS-lagring synes jeg denne virker litt spennende:
https://www.komplett.no/product/871320/d...cloud-2-bay-6tb

Den har to disker og mulighet for beskyttelse i form av speiling, så netto lagring blir i så tilfelle 3 TB. Kommer og i en 8 TB med netto 4 TB ved raid. Samme enheter finnes og med kun en disk, så mer lagring for lavere pris, men da forsvinner noe av hovedpoenget - å unngå tap av data ved diskfeil.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er NAS verdt det til min bruk? [Re: eryx] #2324960 13/07/2016 19:49
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: eryx
Ta de ut av plasthaugene og bygg en liten JBOD-server.

Jepp og sørg for å kjøre et filsystem som også ivaretar integriteten på filene dine. Hjelper fint lite med backup om filene ble korrupte pga kosmisk stråling for x år siden. Ikke behøver det koste så mye heller, du kommer langt med to speilede disker, en eldre PC med 4GB minne og FreeNAS kjørt fra en minnepinne.. Kombinerer du det med en skybackup som går automatisk så er du godt på vei.

Jeg har kjørt FreeNAS en stund nå og er veldig fornøyd. Ytelsen er milevis bedre enn det du får med en proprietær NAS der man har en kjip CPU som verken sjekker integritet, kan utføre komprimering eller de-duplisering om ønskelig..

Moderator  support