Pendle med elbil, gjennomførbart?
|
Pendle med elbil, gjennomførbart?
06/07/2016 21:56
|
Raymond
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Elbil og relleviddemarerittet.....
Jeg ukespendler om dagen en distanse på ca 24 mil hver vei, Tønsberg-Hamar. Vurderer ny bil og må jo ta elbil i vurderingen, såfremt tilgjengelige modeller kan ansees som reelle alternativer. Tesla utgår som direkte følge av prisen, ellers hadde jo selvfølgelig den gjort jobben knallbra. Shortlist pr akkurat nå er i bunn og grunn BMW i3 med den nye batteripakka. Men så er jo spørsmålet da, når vinteren kommer, kommer jeg meg fra f eks Tønsberg til Berger, for å så ta en kjapp lading og cruise videre, eller må jeg opp i 2 stopp? Hvis jeg må ha 2 stopp hver vei er jeg usikker på om jeg klarer å se det som aktuelt... Jeg har null egenerfaring med elbil, sittet bak rattet i totalt 2 timer fordelt på 4 år!
Hvis jeg klarer meg med en hurtiglading underveis er det ingen tvil, da blir det elbil og masse penger spart, må jeg beregne 2 ladinger så blir det å fortsette med diesel og vurdere el igjen om et par års tid.
Evt andre modeller jeg kan/bør vurdere? Har ikke tid til å vente på biler som kan/kanskje leveres neste år eller masse fikkel og mas. Må senest ha den på veien 1. September.
Redigert av Raymond; 06/07/2016 21:57.
|
|
|
Re: Pendle med elbil, gjennomførbart?
[Re: Raymond]
07/07/2016 04:54
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Fristet til å si nei, det går ikke dersom begrensningen ligger i én stopp.
Faktorene jeg tenker på er: * Kaldt vær (-20 eller kaldere) store deler av strekningen * Saktegående kø blir et problem, forsterkes i kaldt vær. * Det er fartsgrense 110 på mange strekk; du vil ikke kunne kjøre i denne hastigheten pga økt forbruk. * Batterislitasje et problem? Du vil tvinges til å lade maks ved start, samt hurtiglading 2-4 ganger pr dag vil slite ytterligere på batteriet. * Hurtiglading er ikke billig.
I teorien er det mulig helt klart, men jeg tror rekkeviddeangsten vil bli en betydelig faktor. Jeg kjører selv deler av strekket du beskriver, men godt under distansen du skal ut på, og jeg sitter tidvis å funderer selv om hvor gode marginer jeg har i kaldt vær.
I en Tesla hadde jeg vært mindre bekymret, spørsmålet der er om du rekker å lade bilen tilstrekkelig raskt til enhver tid uten bruk av hurtiglader og tilhørende kostnadsøkning.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
07/07/2016 05:33
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Nei, basert på egne erfaringer er ikke dette gjennomførbart.
MEN - bare bompengene på den strekningen dreier seg om fler hundre kroner hver veg, så jeg ville likevel sett på muligheten tror jeg, iaf om jeg ikke trengte bilen til andre formål. Det er ikke SÅÅÅÅ lenge det er perioder med grisekaldt på vinteren, og da er det vel mulig med fler ladestopp ?
Å drøye rekkevidden med å kjøre i 80 i stedet for 110`er jo et ganske enkelt trick. Batterislitasje osv ville jeg personlig blåst i, etter 4 år har du fortsatt garanti, og da kan du antagelig kaste hele bilen, og fortsatt ende på normale avskrivninger.
For egen del, som er fra landet, og ihuga bil-fantast, ville jeg nok vurdert toget, om det var ukentlig behov på akkurat den strekningen. Intercity-toget er både kjapt og innimellom i rute....
|
|
|
07/07/2016 07:07
|
Raymond
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Batterislitasje ser jeg som null problem i og med garanti dekning og at denne pendledistansen er over en periode på 1 til max 2 år til. Prisen på hurtiglading er heller ingen worry, i hvert fall ikke om det holder med 1 lading pr vei. Kjører stort sett opp og ned en gang pr uke, ikke pr dag, om jeg var utydelig på det. Tog er ikke aktuelt av flere årsaker.  Men om rekkevidde tallene er så misvisende at det sannsynligvis må to ladinger til på helårsbasis så funker det dårlig. Jeg kan leve med to ladinger i januar og februar når det er sprengkaldt, men resten av året må det holde med en ladestopp.
|
|
|
07/07/2016 07:24
|
Den glade amatør
Entusiast
|
Entusiast
Hei:)
Høres ut som Tesla er tingen her ja, men det har du jo nevnt selv.
Har du regnet på rent verditap på en tesla vs. en i3? (etter 1 -2 år som du skisserer)
Ellers er vel tog en lettvint og grei løsning. tar vel ca. 3 timer så vidt jeg husker, med relativt hyppig frekvens på togene.
|
|
|
07/07/2016 07:29
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Jeg har ikke kjørt i3, men det burde være uproblematisk å kjøre den godt over 15 mil store deler av året. Man finner alltids noen som kjører under fartsgrensa i 110 sona, bare å legge seg bak dem. Lån en bil og se hvor langt du kommer.
Golf med 36kwh batteri kommer snart, vet ikke om den går lenger enn nye i3. Begge disse bilene hurtiglader antakelig mye raskere enn forrige generasjon. Også snakkes det om at Opel Ampera-e kan komme tidlig 2017, denne har 60kwh batteri og skal greie turen uten lading.
|
|
|
07/07/2016 08:19
|
andreer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nettopp tilbake fra tur til familie / dyreparken i og har da kjørt e-golf (2016-modell) opp og ned fra Trondheim med overnattinger hos familie / på hytte. Kjørte da i fartsgrensen begge veier, holdt også 110 der det er lovlig (reell hastighet, ikke bare på speedometeret).
På to ca. like lange strekk langs delvis samme rute er mine erfaringer som følger:
På tur fra Hafjell til Skien, med ladestopper på Espa og i Bærum, hadde jeg ikke stor margin igjen fra Bærum til Skien, og kjente godt på rekkeviddeangsten over Siljan. Kom til slutt fram med under 10km igjen på tanken :-)
Oppover igjen fra Skien til Hamar med ladestopper i Liertoppen og igjen på Espa. Bedre marginer denne gangen, på den litt kortere avstand.
Ladet begge gangene til litt over 80%, da begynner det å gå vesentlig saktere (gradvis redusert ladeeffekt fra ~130 ampere til ~40 ampere, på trehundreognoe volt). Basert på mine erfaringer med rekkevidde om vinteren, ville jeg ikke blitt overrasket om du hadde trengt tre ladestopp om vinteren på den strekningen du skisserer.
Kjøp en Tesla, det er helt sikkert verdt det - om du ikke synes du har råd nå, kommer du aldri til å ha råd til en sånn bil når elbilfordelene er borte ;-)
Eventuelt ta tog ... da får du tid til å lese noen gode bøker.
Redigert av andreer; 07/07/2016 08:21.
|
|
|
[Re: andreer]
07/07/2016 08:23
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jeg var redd for at reell situasjon er noe a la det andreer skisserer...
For meg er det ca halve strekningen som gjelder, pendling fra Kjeller til Hamar (108 km) hver dag, og jeg har ikke prøvd selv med Leaf eller i3, men har regnet med at det kun er Tesla som kan gjøre dette pr i dag, og har slått meg til ro med periodebillett på toget, selv om jeg taper en time hver dag på det.
|
|
|
07/07/2016 09:57
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Jeg tror fortsatt at nye i3 vil dekke Raymond sitt behov ganske greit. Men det er uansett greit å låne en bil og teste før man handler.
Fra BMWs nyhetsmail: "Selv ved utfordrende vær- og kjøreforhold og med utstrakt bruk av air condition vil rekkevidden være opptil 200 kilometer ved fulladet batteri. Nye BMW i3 har et oppgradert batteri på 94 ampere og en kapasitet på 33 kWh. Motoren yter 170 hk/125 kW og går fra 0 til 100 km/t på kun 7,3 sekunder."
Her snakkes det om rekkevidde på nye i3 http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28861.0.html
|
|
|
07/07/2016 10:34
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ladbar hybrid.  Om du akkurat ikke klarer deg med en vanlig rimelig el-bil vil jeg anbefale ladbar hybrid, da kan du kjøre det aller meste elektrisk og bruker litt bensin når du ikke rekker helt frem på ren el. F.eks om man har 5-6 mil til jobb og en hybrid med inntil 50km rekkevidde på ren el så er det ikke mye bensin man bruker, gitt at man har lademuligheter både hjemme og på jobb.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
07/07/2016 10:42
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Øyvind
|
|
|
07/07/2016 11:04
|
GertA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tenker dette burde gå ganske uproblematisk med ett stopp. Må muligens ta høyde for ett lite "ministopp" til i den verste kulda. Må nok også justere seg inn litt på hvor fort en kan kjøre på motorvei. Det kan også være lurt og ta høyde for at det kan være kø på hurtigladestasjoner eller at noen kan være defekte. Er det flere i nærheten er det uproblematisk, men hvis det er langt til neste kan det by på noen utfordringer. Nå det er sagt har jeg hatt ett par år med en leaf som eneste bil og det har gått overraskende bra. Med litt tålmodighet innmellom har det vært stort sett smertefritt. Skal sies at jeg ikke har noen erfaring med i3, anbefaler deg å høre med folket på elbilforum.no 
|
|
|
[Re: GertA]
07/07/2016 11:20
|
GertA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kikket litt mer og ser at i3 har en EPA-rekkevidde (som er ganske realistisk sommerstid) på 183km. På vinteren regner jeg et merforbruk på ca 30% noe som vil si at du sitter igjen med rundt 130km vinterstid (ville tro endel mer, men tør ikke påstå noe i mangel av erfaring med den modellen.) Hvis du da lader på Alnabru eller deromkring burde det gå med et stopp samtidig som det kan være i grenseland. Isåfall trenger ikke det andre stoppet være mere enn noen få minutter hvis det skulle knipe. Ville lånt en for å prøve og trekk fra 30% for å korrigere for vinterforbruk, da vil du få en ganske grei pekepinn på hva som er realistisk.
|
|
|
07/07/2016 14:47
|
Raymond
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takker for svar og grubling. Jeg skal ha en bil på prøve til uka,men blir dårlig sammenligning, siden det er med den lille batteripakka. Skal jeg få bil levert innen tidsrammen jeg har satt så blir det å bestille mer eller mindre "uprøvd".
Skal sjekke ut den hundaien og, kan være noe selv om jeg ikke er fan av hundai.. Hehe.. Et fortrinn for meg som banker mye km er jo også at BMW har 200k grense på garantien, ikke 100 som jeg ser flertallet har..
Ang ladbar hybrid så er nok det prima til 5-6 mil eller opp mot 10 kanskje, men når det nærmer seg 25, så klarer ikke jeg å regne hjem at det blir billigere enn en sparsom diesel. Dessuten gir det jo ingen andre "bruksfordeler" som bomring. Ferjer, kollektivfelt osv...selv om disse fordelene på sikt sikkert forsvinner...
Ang tog, det er billigere å kjøre bil enn å ta toget, det sparer tid og jeg er avhengig av bil i begge ender = skal jeg ta tog må jeg ha to biler, det blir i hvert fall tapsprosjekt!
Tesla blir nevnt flere ganger, den er og blir for dyr, desverre!
|
|
|
07/07/2016 20:24
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ladbar hybrid med mer enn 10 mil på flesteparten av turene er ikke god økonomi nei, ren elkjøring bør stå for brorparten av kilometerne.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
08/07/2016 10:59
|
Raymond
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Noen som har i3 og kjørt såpass at du kan si noe om ca rekkevidde med nåværende batteripakke? Kanskje det går an å trekke noen paralleller som man kan sette litt lit til mot den store pakken basert på det. Skal forske litt på elbil forumet, men regner bilia/BMW sine tall som ganske villedende.. Hehe.. Det er vel ikke akkurat noe krise å kjøre oppover i 95-100 i stedet for 110 for å få det til å gå med en kjapp lading pr vei. Det lille jeg taper i tid på det tar jeg lett inn på et kollektivfelt eller to.  ellers får jeg trøste meg med at jeg sparer møe pæng.
|
|
|
08/07/2016 11:03
|
EgilS
More than words
|
More than words
Kanskje det går an å trekke noen paralleller som man kan sette litt lit til mot den store pakken basert på det. Skal forske litt på elbil forumet, men regner bilia/BMW sine tall som ganske villedende.. Hehe.. Vi har en eGolf som er oppgitt til 190 km. Vi har ikke testet ut dette, men den bykjøringen vi har gjort antyder at ved snill kjøring på sommerstid bør dette tallet ikke være langt fra sannheten.
|
|
|
08/07/2016 11:25
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
En venn av en kollega har en i3 som han kjører 10mil hver vei til jobb. Da må han ha ladestopp halvveis til jobb på vinteren i alle fall. Tror det går akkurat på sommeren.
Redigert av aug11x; 08/07/2016 11:26.
|
|
|
08/07/2016 12:10
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Her er folk som prater om 15-16 mil sommertid under gode forhold med gamlemodellen i3 tråd Finnes flere tråder om temat på elbilforumet, les litt der.
|
|
|
|
|