Har i lengre tid planlagt å sykle Bergen - Horten. Målet har vært å benytte sykkelen hele veien, ikke bil, tog, buss eller ferge. Ut fra ruteplanlegging har det lagt på 60 - 70 mil, noe jeg har sett for meg å ta på rundt 3 dager.
Er det noen her som har syklet et lignende strekk før, og kan gi tips? Hva er best av Hardangervidda eller Haukeli? Min opprinnelige plan var å ta det over Hardangervidda. Første stopp i Eidfjord, hvor jeg overnatter på et billig sted. Neste stopp kommer så etter Geilo et sted, kanskje i Røberg.
Nå har dette vist seg mye mer krevende enn det jeg trodde det var, pga stengte veier rundt omkring.
Jeg er muligens naiv, men Statens Vegvesen er ikke særlig flink med til tilgjengeliggjøre informasjon om hvor man kan sykle og ikke. Nå fikk jeg nylig vite at det er umulig å komme seg opp Måbødalen, da sykkelveien er stengt, og det ikke lenger er gitt dispensasjon for å benytte seg av bilveien. Det var denne veien jeg hadde sett meg ut, da det virker som den flotteste. Dersom man drar mot Odda, er det også flere tuneller som er forbudt for syklister.
Noen som har syklet dette strekket i nyere tid, og kan gi noe info? Hvor lange er disse tunellene som er forbudt, er de alltid sterkt trafikkert? Det er ikke mye info som ligger ute om folk som har syklet strekket, og jeg lurer på om jeg må droppe hele opplegget.
Tunnelene opp Måbødalen er ingen spøk. Det er i alt fire tunneler med ganske bratt stigning, den lengste er nesten to kilometer lang, og en må påregne relativt mye trafikk.
Tror det nå er kun i forbindelse med turrittet Voss-Geilo det gis dispensasjon til å sykle i dem. Gamleveien ble vel stengt i forbindelse med et ras for noen år siden, og siden den gang har det ikke vært mulig å sykle (lovlig) opp Måbødalen.
Vær obs på at når du sykler Hardanger og kommer til Granvin må du sykle omveien via Ulvik for å komme inn på Hardangerbroen.
Edit: Ifølge denne tråden skal det pr. juli 2014 være teknisk mulig å sykle gamleveien opp Måbødalen, men den er formelt stengt pga. rasfare.
Men går det an å sykle der? Jeg utsetter meg heller for litt rasfare enn mye vogntogfare. Og bratte tunneler er ikke så spennende.
Når det gjelder tunnelene langs Sørfjorden mot Odda så går det greit. Har bare syklet på vestsiden av fjorden mot Utne for mange år siden(Oslo-Bergen 1998) men de er ikke så lange. Tror østsiden er finere og mindre trafikkert. Lurt å ha lys. Turen over Seljestad og Haukeli er fin selv om man må sykle mye på E-134. Men man kan hvertfall sykle på gamleveien utenom tunnelene.
Det er betydelig bedre å sykle på vestsiden (utne) enn østsiden av Sørfjorden grunnet trafikk fra Hardangerbrua. Pga av Jondalstunnellen er det nesten ikke trafikk mellom Utne og Odda. Skal du sykle vestsiden må du ta ferje.
Gamleveien over Røldalsfjellet og Haukeli åpner i disse dager.
Det er betydelig bedre å sykle på vestsiden (utne) enn østsiden av Sørfjorden grunnet trafikk fra Hardangerbrua. Pga av Jondalstunnellen er det nesten ikke trafikk mellom Utne og Odda. Skal du sykle vestsiden må du ta ferje.
Det er også mye bedre veistandard på vestsiden, der er det midtlinje nesten hele veien - veien på østsiden er klassisk smal vestlandsvei uten midtlinje.
Det er også mye bedre veistandard på vestsiden, der er det midtlinje nesten hele veien - veien på østsiden er klassisk smal vestlandsvei uten midtlinje.
For å komplettere: Av tunneler med en viss lengde man ikke kan sykle utenom er Tyssedaltunnelen på østsiden trangere, mørkere og mer trafikkert enn Eitrheimstunnelen på vestsiden
Veier med gul midtlinje er jo som pesten. Nesten alltid kjedelige og mange bilister blåser forbi med minimal avstand uten å senke farten. Veier skal være smale og ha stiplede kantlinjer!
Går det sykkelvei utenom de tunellene man ikke har lov til å sykle gjennom, både på østsiden og vestsiden?
Litt av poenget mitt hadde vært å sykle hele strekket, tanken var å sykle rundt Ulvik, over Hardangerbroa og til Kinsarvik, og så derfra videre mot Odda. Men da må man ta til takke med mer trafikk, som dere sier.
Kan jo gjerne ta ferge til fra Kvanndal til Utne, så lenge jeg godtar å "jukse" litt.. men det blir jo også en del færre mil. Blir spennende :-)
Ser ut til at du syklet opp Måbødalen? Dreit du i sperringene og tok gamleveien, eller bilveien? Fikk klar beskjed fra vegvesenet om at begge veier er utelukket. Kan jo evt satse på at jeg har kommet meg ut fra tunnelene før politiet kommer ;-)
Dersom du tar ferje Tørvikbygd-Jondal, får du med deg gamlevegen Jondal-Utne. Jeg tror jeg ville syklet Arna-Gullbotn-Tysse-Strandebarm til Tørvikbygd, og deretter Jondal.
Jeg kommer fra Odda og vi mener at Hardangerbroen er feilplassert: anbefaler derfor alltid andre ruter enn broen og østsiden!
I Jondalstunnelen og Folgefonnstunnelen er det forbudt å sykle, disse sykler du uansett ikke gjennom.
Gamleveien opp Måbødalen ble syklet på internett her forleden så det går helt fint. Skal ta den selv hvis jeg havner på de kanter i sommer. fuck the police. Man må jo selv vurdere risikoen. Jeg er mer redd for vogntog, tdi-dioter, mørke tunneller og politi enn jeg er for sporadisk steinsprang.
Syklet Måbødalen i går, det er ikke noe problem i det hele tatt Trengte ikke gå av sykkelen en gang. Det er ryddet en sti mellom det lille av sten som ligger der. Veien er stengt med et gjerde, men lett å trille rundt. Antar veien forblir stengt pga fortsatt rasfare, det hadde iallefall ikke vært store jobben å rydde veien. Men noe av "rekkverket" har også rast ut så kan være noe med sikkerheten. Er iallefall mye tryggere enn å velge tunnelene. Røldalsfjellet og Haukeli er også snøfritt og åpent.
Det er et kart over alle norske tunneler og hvordan det er å sykle dem. Der ser man om det er ulovlig å sykle, eller om det er spesielle ting man bør være oppmerksom på.
Det er et kart over alle norske tunneler og hvordan det er å sykle dem. Der ser man om det er ulovlig å sykle, eller om det er spesielle ting man bør være oppmerksom på.
Heh - takk for den; det er relativt mange tuneller i Norge, ja...