Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Regnværsracer

Regnværsracer #2321479 01/07/2016 07:12
Girona Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei folkens! Jeg har en landeveissykkel med karbonramme og fine hjul som jeg bruker hovedsaklig til godværsturer. Når været er kjipere (les: våtere), så er det vanligvis min gamle 26' hardtail som får luftet seg. Kjenner nå at jeg savner en raskere sykkel som jeg kan bruke på asfalten med god samvittighet tidlig vår, sen høst, og ellers i regnvær, etc. Ser for meg en rimelig aluminiumsramme, plass til litt bredere dekk (samt skjermer), hydrauliske skivebremser og 105-gruppe (eller bedre).

Gavia CX Comp treffer vel alle disse kriteriene, og har en fin pris. Men jeg er litt usikker på geometrien. Jeg har ingen planer om å kjøre i gjørme, eller bære sykkelen rundt omkring, så jeg trenger egentlig ikke cyclocross-geometri. Jeg vil heller ha en sykkel som er mer stabil i fart, mer lik en komfort-racer.

Da er kanskje Specialized Diverge Comp DSW et bedre eksempel på hva jeg er ute etter, men der blir jeg ikke klok på prisen. NOK 22000,- er det dobbelte av tilsvarende spekket Gavia. Er den Diverge-ramma virkelig SÅ god??

Hvilke andre modeller bør jeg se på, som kan dekke behovet jeg beskriver over?

Re: Regnværsracer [Re: Girona] #2321494 01/07/2016 07:26
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Min verden ble en bedre verden da jeg kjøpte cyclocross. Nettopp til det formålet som du beskriver. CX er perfekt som everyday sykkel og vondtværturer. Ikke noe å lure på, slå til på en cx.

Re: Regnværsracer [Re: Girona] #2321503 01/07/2016 07:40
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har lenge hatt lyst på regnværs/vinter/reservesykkel og fant nettopp ut at det er plass til 28mm og skjermer i den gamle Merckx aluramma mi. Tror jeg vil trives bedre med en ordentlig ræser enn en cx/grussykkel(som jeg allerede har). Så da blir det nok ny gaffel(Kinesis alu?), en billig/brukt Veloce gruppe og en improvisert løsning for feste av skjermer. P-clips på setestagene er null problem men feste mellom kjedestagene er litt mer tricky. Vurderer disse skjermene fra Brick Lane Bikes som har en genial klemme som festes nederst på seterøret.

http://www.bricklanebikes.co.uk/blb-classic-round-fenders-polished-black

Men jeg tror 30mm bredde blir smalt for 28mm dekk og SKS Longboard med lange skvettlapper er nok bedre til formålet. Det hadde vært genialt å finne en sånn klemme i løsvekt.

Re: Regnværsracer [Re: Girona] #2321704 01/07/2016 16:56
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Enig - min regnværsracer/commuter/vintersykkel er en Canyon Inflite CX (aluminium) med skjermer, bagasjebrett for sideveske og skivebremser. Ikke like spenstig som en karbon-racer, selvfølgelig. Sett på for eksempel Conti GP 4-Season 32mm.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Regnværsracer [Re: Girona] #2321812 01/07/2016 23:15
kawa versys Offline
Entusiast
Entusiast
Hvorfor ikke bruke den sykkelen du har? Den blir ikke ødelagt pga litt regn. Kanskje du vil ha et rimeligere "regnværs hjulsett", siden det som slites mest er felgene. Etter noen år så ønsker du deg en ny sykkel uansett, og da er det kipt å ha en nesten ubrukt "gromsykkel" stående. Verdien på bruktmarkedet er mye mindre enn det du selv mener den er verdt.
Egenerfart ICON_SMILE

Re: Regnværsracer [Re: Girona] #2321850 02/07/2016 08:08
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Landeveissykkel med heldekkende skjermer er deilig!

Bedre komfort da en slipper å få vannsprut rett på skoa, og oppover ryggen.

Og sykkelen slipper å få spylt sølevann over hele drivverket og diverse lager, som fører til mindre vedlikeholdsbehov og lengre levetid på komponenter.

Moderator  support, Valentino