Hei folkens! Jeg har en landeveissykkel med karbonramme og fine hjul som jeg bruker hovedsaklig til godværsturer. Når været er kjipere (les: våtere), så er det vanligvis min gamle 26' hardtail som får luftet seg. Kjenner nå at jeg savner en raskere sykkel som jeg kan bruke på asfalten med god samvittighet tidlig vår, sen høst, og ellers i regnvær, etc. Ser for meg en rimelig aluminiumsramme, plass til litt bredere dekk (samt skjermer), hydrauliske skivebremser og 105-gruppe (eller bedre).
Gavia CX Comp treffer vel alle disse kriteriene, og har en fin pris. Men jeg er litt usikker på geometrien. Jeg har ingen planer om å kjøre i gjørme, eller bære sykkelen rundt omkring, så jeg trenger egentlig ikke cyclocross-geometri. Jeg vil heller ha en sykkel som er mer stabil i fart, mer lik en komfort-racer.
Da er kanskje Specialized Diverge Comp DSW et bedre eksempel på hva jeg er ute etter, men der blir jeg ikke klok på prisen. NOK 22000,- er det dobbelte av tilsvarende spekket Gavia. Er den Diverge-ramma virkelig SÅ god??
Hvilke andre modeller bør jeg se på, som kan dekke behovet jeg beskriver over?