Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hva skjedde med de italienske "storhetene"?

Hva skjedde med de italienske "storhetene"? #2319893 27/06/2016 09:05
MariusN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei.

Med forbehold om at åpningsposten her er litt rotete satt opp for å få fram det jeg vil si.

Jeg er vel blant de få i min generasjon som har fått interessen for landevei fra det man kan kalle de gode gamle dager. Det hele startet med en kamerat som etter sin morfars bortgang fant en kjeller full av uåpnede og/eller godt bevarte campagnolo, cinelli, 3ttt ++ deler fra sent 70- tidlig 80tall samt en rekke konkurranserammer fra denne tiden. Dette fikk oss til å starte å restaurere slike sykler en del år før dette ble "hipt" her i Oslo.

Når det kommer til sykler fra denne årgangen, så kan i de fleste tilfeller selv den argeste carbonelsker innrømme at arbeidet som ble lagt ned i rammene på denne tiden, håndverket rundt rammebyggingen samt innovasjonene som ble gjort på denne tiden er i en annen "klasse" enn det man ser i dag. På denne tiden og frem til sent 80tall? (Korrekter meg om jeg tar ekstremt feil) var det jo nærmest slik at samtlige av de beste syklet på Italienske rammer (Columbus stål) med Campagrupper, og det var enten Cinelli eller 3TTT samt San Marco eller Selle Italia som gjaldt. I dag eksisterer jo de fleste av disse merkene, men de fleste av de ligger i det helt øverste prisskiftet er kun forbeholdt proffer og hylseriøse amatører eller entusiaster. (Primært rammer og grupper)

Hvis man ser på profflagene som sykler touren nå, så er det vel ett par-tre lag som sykler med Campagnolo mens resten har Shimano, samt noen på SRAM.

Når det kommer til historien om hva som "skjedde" med Campagnolo, er det jo ikke til å stikke under en stol at de har fått svi av å aldri flytte produksjonen til Asia - noe som har gjort det så og si umulig å konkurrere med Shimano sine markedsandeler. Dette har de jo de siste årene forsøkt å gjøre noe med, noe som vel er grunnen til at de har relansert Athena gruppa som Potenza for å lage mer blest. Denne gruppen, blir såvidt jeg kjenner til, produsert i Romania for å gjøre det mulig å konkurrere med Shimano på pris.

Et annet problem for campa som jeg har lest mye om, går på nettopp dette. For 30år siden så syklet "alle" gode/sykkelentusiaster med campa, noe som gjorde at det var kun det de ville anbefale til nye, og slik fikk selskapet nye og flere kunder. Nå er det jo "ingen" som har campa lenger, og færre og færre sykler på det. Det er jo nærmest ingen av sykkelverkstedene i oslo f.eks som har verktøy til å skru campagnolo, utenom Sørensen og Oslo Sportslager (Korrekter meg hvis jeg tar feil).

Det ble veldig rotete dette her, men jeg tror folk skjønner hvor jeg vil hen. Man ser jo stadig mye av de "gamle" merkene, men de er ofte dyre i innkjøp, vanskelig å få tak i eller utkonkurrert av amerikanske/japanske merker.

Når det gjelder Cinelli har jo de klart å reposisjonere merket, og de gjør det stort innen Crit-sykler, fixed gear og innen triathlon. 3TTT er vel det som nå bare heter 3T og gjør det forsåvidt enda stort. Videre så har jo Pinarello overlevd og lever i "beste" velgående, det samme kan vel forsåvidt sies om Bianchi og Colnago. De Rosa blir, såvidt meg bekjent ikke brukt av noen av profflagene? Merckx er jo "helt dødt", enda mer dødt er merker som Tommasini, Chesini og Gios Torino.

Er det prisnivået som ikke henger på greip? Eller har de ikke klart å henge med i utviklingen? Hva synes folk om dette egentlig? Er liksom ikke samme schwung over en Fuji som en Gios eller Merckx. Mulig det bare er meg, men vil gjerne høre noen innspill på saken.

Mvh Marius

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319899 27/06/2016 09:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Har du sjekket hva som er å få kjøpt (før du skrev innlegget)? Se blant annet; http://www.gios.it .

For min egendel så kan ikke prisnivået på Campa forsvares. Synes og kanskje en realitetsorientering er på sinn plass. Alt var ikke nødvendigvis bedre før. Er jo ikke bare ernæringen som har blitt bedr siden "glansdagene"....

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: sveinaa] #2319901 27/06/2016 09:26
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa
Har du sjekket hva som er å få kjøpt (før du skrev innlegget)? Se blant annet; http://www.gios.it .

For min egendel så kan ikke prisnivået på Campa forsvares. Synes og kanskje en realitetsorientering er på sinn plass. Alt var ikke nødvendigvis bedre før. Er jo ikke bare ernæringen som har blitt bedr siden "glansdagene"....

Litt off topic, men er den Giosen du linket til samme ramme som Scott Foil?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: sveinaa] #2319903 27/06/2016 09:30
MariusN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg vet at Gios fortsatt produserer rammer. Spørsmålet er - når så du en Gios på veien sist?

Jeg mener ikke at alt var bedre før, det jeg vil fram til her er at de fleste italienske merkene nektet å flytte produksjonen til Asia for å bevare kompetansen innad i firmaet og betale arbeiderne sine anstendige summer - Noe de får svi for nå som "alle" sykler på komponenter fra de store konsernene.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319905 27/06/2016 09:39
R
rskjetlein Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jøss, selger Scott whitelabel sykler?

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319910 27/06/2016 09:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Marius Næss

Jeg vet at Gios fortsatt produserer rammer. Spørsmålet er - når så du en Gios på veien sist?

Jeg mener ikke at alt var bedre før, det jeg vil fram til her er at de fleste italienske merkene nektet å flytte produksjonen til Asia for å bevare kompetansen innad i firmaet og betale arbeiderne sine anstendige summer - Noe de får svi for nå som "alle" sykler på komponenter fra de store konsernene.

Du kan jo se på prisen for fete italienske rammesett. Det er jo passelig dyrt.

Personlig synes jeg det er litt "tryggere" å handle slikt i Norge (Fra norsk distributør.).

Bianchi og Willier synes jo litt.

Det er sikkert flere grunner til at andre har tatt markedsandeler og fravær fra protour handler vel først og fremst om markedsbudsjetter.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319912 27/06/2016 09:54
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
De Rosa blir, såvidt meg bekjent ikke brukt av noen av profflagene?

Nippo Vini Fantini sykler på De Rosa. Vi så vel Damiano Cunego på en SK Pininfarina i Giroen.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319931 27/06/2016 10:30
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg nå, men er ikker Merckx belgisk?

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: Gråstein] #2319945 27/06/2016 10:43
MariusN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Gråstein

Jeg ante meg at folk skulle vri og vende på alt i åpningsinnlegget. Jo, det er belgisk. Men fabrikken ble satt opp av Ugo De Rosa og alle arbeiderne gikk i lære hos De Rosa, i tillegg ble rammene bygget med Columbusstål og campa drop-outs, så det er vel en salig blanding.

Redigert av Marius Næss; 27/06/2016 10:44.
Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319947 27/06/2016 10:47
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg ante meg at folk skulle vri og vende på alt i åpningsinnlegget. Jo, det er belgisk. Men fabrikken ble satt opp av Ugo De Rosa og alle arbeiderne gikk i lære hos De Rosa, i tillegg ble rammene bygget med Columbusstål og campa drop-outs, så det er vel en salig blanding.

Du legger jo frem en del teorier. Trenger da ikke blir sur når ikke alle er enige med deg???

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: sveinaa] #2319957 27/06/2016 10:57
MariusN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Du legger jo frem en del teorier. Trenger da ikke blir sur når ikke alle er enige med deg???

Jeg blir absolutt ikke sur. Jeg ville bare høre hva folk hadde å si om saken, og følte at jeg - tross ett rotete innlegg fikk frem hva jeg ønsket debatt rundt. Da synes jeg det er et lite konstruktiv innlegg.

Men okei, min feil. Merckx er jo belgisk, men hva har skjedd med det merket og? Oslo Sportslager vurderte såvidt meg bekjent å slutte å føre merket for noen år tilbake, fordi ingen kjøper det.

Før ble det brukt av storlag som 7 Eleven, Panasonic, Motorola osv.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319969 27/06/2016 11:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror det er vanskelig å konkurrere med det store merkene som selger sykler i alle prisklasser, og de har med bakgrunn i det et større budsjett de kan bruke til feks spons, og derfor ser man de store merkene i Protour.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319972 27/06/2016 11:19
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Det er vel bare 18 world-tour lag. Og de store merkene som masseproduserer rammer i stor skala har vel større markedsføringsbudsjett. Specialized, Merida og Canyon kan vel legge mer penger på bordet og tilby lagene mer enn Gios og Colnago kan.

På pro-kontinentalnivå finner man vel mange snodige merker. Argon 18 blant annet.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: sveinaa] #2319978 27/06/2016 11:26
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Det er bare i norge at campa priser er uspiselige, nedover på kontinentet er det ikke store prisforskjellen mellom f.eks red, dura ace og record.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319986 27/06/2016 11:35
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Er nå Campa Record så mye dyrere enn Dura-Ace? Man må jo ut med 15-16 tusen for både DA og Red. Man får vel lett Record for samme pris.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: ket] #2319988 27/06/2016 11:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: ket
Det er bare i norge at campa priser er uspiselige, nedover på kontinentet er det ikke store prisforskjellen mellom f.eks red, dura ace og record.

Hva er prisforskjellen på DAdi2 og SR Eps nedover da?

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: BeefCake] #2319990 27/06/2016 11:37
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: BeefCake

Gios er i dag to selskaper drevet av hver sin del av familien. Gios Torino som produserer tradisjonelle stålrammer i Italoa og produktene på Gios.it som produseres i Asia.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2319992 27/06/2016 11:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kan hende jeg har misforstått da. Men når SR kranken koster nesten 9 000 full pris mot under 4 500 for DA kranken så er det en prisforskjell...

http://sorensensykler.no/super-record-kranksett-172-5-mm-semikompakt-52-36

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: Espen E] #2319993 27/06/2016 11:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen E

Gios er i dag to selskaper drevet av hver sin del av familien. Gios Torino som produserer tradisjonelle stålrammer i Italoa og produktene på Gios.it som produseres i Asia.

De har felles katalog. http://www.gios.it/en/catalogue/#16

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: sveinaa] #2319998 27/06/2016 11:51
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Espen E

De har felles katalog. http://www.gios.it/en/catalogue/#16

Sjekk ut http://www.giostorino.it/

2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2320001 27/06/2016 11:52
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: Espen E] #2320009 27/06/2016 12:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Et virvar dette her.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: sveinaa] #2320017 27/06/2016 12:08
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Kan hende jeg har misforstått da. Men når SR kranken koster nesten 9 000 full pris mot under 4 500 for DA kranken så er det en prisforskjell...

http://sorensensykler.no/super-record-kranksett-172-5-mm-semikompakt-52-36

Nå er det vel Record og Dura Ace som er sammenlignbart på ytelse/vekt, men tror nok campa er dyrere uansett.
Jeg måtte betale rundt tusenlappen for ny Chorus-kassett her om dagen. Heldigvis varer de veldig lenge.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2320042 27/06/2016 12:40
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Har ikke hatt Campa, men Shimano og Sram. Har vel alltid drømt om Campa, men når man ser tilgjenglighet på deler så er jo Shimano i en egen klasse her på berget i hvertfall.

På min Sram Red har jeg hatt lang leveringstid på en ødelagt girhendel samt måtte bestille trinsehjul på CRC da ingen av de 6 LBS hadde inne. Kunne bestilt noen BlackBox ceramic trinsehjul på Bikeshop til langt over tusenlappen, men det var ikke aktuelt. Kontaktet også Sram Nordic og de hadde ikke inne. Må kanskje tillegge at servicen til Sram har vært fantastisk, men det kan ta noe tid.

I en annen tråd her har jo en kar febrilsk lett etter bremsevaier til Campa på LBS selv om han til slutt fikk opplyst hvor man kan få tak i.

Enkelte ganger må man bare ha tak i deler hurtig, og da er man glad hvis man har Shimano.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2320045 27/06/2016 12:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Eller det er kanskje Chorus som er sammenlignbart med Dura Ace? Man må jo sammenligne der vekt og ytelse er nokså lik. Er jo vekten og blingen man betaler mer for på Record/SR, funksjonen er lik. Samme design hele veien, bare mer titan og karbon lenger opp i hierarkiet.
Er vel det samme med Dura Ace/Ultegra også. Lik funksjon, men Dura Ace er litt lettere.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: hrukin] #2320048 27/06/2016 12:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hrukin

Enkelte ganger må man bare ha tak i deler hurtig, og da er man glad hvis man har Shimano.

Enig. Lettere med Shimano sånt sett. Jeg har både Shimano og Campa, og det er nokså mye lettere (og billigere) å få tak i stæsj (tenker på wire, kassetter etc. da). Det fine med Campa er jo at du kan ta rebuild selv på f.eks hendler, for delene finnes løst. Man må bare få tak i de :-P

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: aug11x] #2320073 27/06/2016 13:00
MariusN Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: aug11x
Eller det er kanskje Chorus som er sammenlignbart med Dura Ace? Man må jo sammenligne der vekt og ytelse er nokså lik. Er jo vekten og blingen man betaler mer for på Record/SR, funksjonen er lik. Samme design hele veien, bare mer titan og karbon lenger opp i hierarkiet.
Er vel det samme med Dura Ace/Ultegra også. Lik funksjon, men Dura Ace er litt lettere.

Det er vel her campagnolo har skutt seg selv litt i foten også.

De hevder jo at Potenza skal være konkurrenten til Ultegra, men så har de TRE grupper til over dette i hierarkiet. Samtidig sier de at potenza er like bra som Chorus/R/SR bare med mindre titan og carbon. Noe som ikke rettferdiggjør det å legge det 3-4dobbelte i en SR gruppe.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2320089 27/06/2016 13:14
ket Offline
Ringrev
Ringrev
er ikke det samme tilfellet med 105 vs DA

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: ket] #2320095 27/06/2016 13:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ket
er ikke det samme tilfellet med 105 vs DA

Skulle det være et spørsmålstegn der?
Jeg har syklet mye på 105, Ultegra og Dura Ace, og jeg vil si at forskjellen er liten. Bremsene på Ultegra/DA er litt bedre, men giring vil jeg si det er liten forskjell på. Men det er klart, er ikke alle steder man kan møte opp på tur med 105 gruppe ;-) ;-)
Samme gjelder Campa, men der har jeg kun brukt Chorus og Record. Null forskjell. Tviler på at det er stor forskjell til SR også.

Re: Hva skjedde med de italienske "storhetene"? [Re: MariusN] #2320116 27/06/2016 13:54
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sikkert lett å få reservedeler til min Outlander hybrid. Det betyr ikke at en mye dyrere og hissigere Ferrari 458 med uhyrlig dårlig tilgang på deler kunne vært noe å drømme om.....

Jeg har 105-10 delt og dura ace-11 delt. italiensk sykkel med super record har ikke bare med funksjon å gjøre... Det er driiit kult, sånn er det bare...

(Jada DA og Record er ikke så langt unna hverandre som outlander og 458, men likevel,..)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino