Timepris rørlegger ?
|
Re: Timepris rørlegger ?
[Re: HeavyDude]
29/06/2016 08:30
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Joda utfordringer er det i alle bransjer uten tvil.
Vi er nok muligens litt bortskjemte i Oslo / Akershus regionen, se antall håndverker biler på e6 og se hvor mange forskjellige firmaer kjører forbi, noen får man alltid til å ta jobbene slik man ønsker.
Selv jobber jeg med nasjonale avtaler og samarbeider med 130 elektrikere over hele landet. det er STORE forskjeller i både kvalitet, pris og også utførelse.
Det beste rådet som gjelder tror jeg må være jungel telegrafen.
Jeg vet forøvrig på forhånd når jeg sender jobb til disse 130 partnerene om en jobb går smertefritt eller om jeg må involvere meg kraftig, man lærer folk å kjenne veldig fort.
|
|
|
[Re: Homecast]
29/06/2016 08:34
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jobber forøvrig som elektriker, og er lite imponert over begge sider av argumentasjonene her. At man må dukke opp på en jobb for å se hva slags deler som må til? 90% kan fikses ved å be kunde sende et bilde av varene, klikke inn på web shop hos grosist og få varene levert rett på døren dagen før jobben skal utføres. (dette er det mye diskusjoner om innen VVS tidsskrifter osv, hvorfor klarer elektrikerene å bestille på nett med ikke rørleggere)
Hadde det enda vært så vell. Hadde el-kontroll utført av Infratek og fikk pålegg om å rydde i sikringsskapet. En løs og ikke i bruk ringetrafo måtte kobles fra, noen kurser manglet nummer og kursoversikten var ufullstendig. La ut jobben på Mittanbud med detaljert oversikt over omfanget. Fikk mange henvendelser men ingen med konkrete pristilbud. Valgte til slutt en større kjede som virket seriøse og hadde mange gode tilbakemeldinger. Sendte dem også kopi av rapporten fra Infratek, så jobben skulle være godt beskrevet. Likevel presterer elektrikern å komme, glane i sikringsskapet, reise igjen å bli borte en god tid før han kommer tilbake med en remse nummer og en ark for kursoversikt. Jobben er gjort på ca 15 minutter. Faktura 2900 kr. EDIT Og ja, de skrev ut attest for jobben.
Redigert av KenR; 29/06/2016 08:36.
|
|
|
29/06/2016 08:46
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Mitt anbud ville jeg aldri brukt, da jeg kjenner til de firmaene som holder til der, og generelt velger man alltid laveste prisen når man legger inn noe der (efaringsmessig) og det er sjelden bra opplegg.
Og at du sendte over rapporten er ikke et bilde av skapet som viste hvordan skapet ditt var vil jeg tippe er utfordringen Selv vet jeg at rapportene til Infratek er veldig bingo, beskriver blandt annet ikke type utstyr osv...
Selvom jeg selvfølgelig skjønner at du syntes dette er leit, og veldig dumt at elektriker ikke ba om bilder når de åpenbart ikke hadde nok info ifra rapporten i utgangspunktet.
Og siden vi sitter på et forum hvor man bare blir servert en bitte liten del av infoen kan det hende at det jeg skriver nå er helt feil. så ta det med en liten klype salt =)
|
|
|
29/06/2016 08:51
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Mitt anbud ville jeg aldri brukt, da jeg kjenner til de firmaene som holder til der, og generelt velger man alltid laveste prisen når man legger inn noe der (efaringsmessig) og det er sjelden bra opplegg.
Og at du sendte over rapporten er ikke et bilde av skapet som viste hvordan skapet ditt var vil jeg tippe er utfordringen Selv vet jeg at rapportene til Infratek er veldig bingo, beskriver blandt annet ikke type utstyr osv...
Selvom jeg selvfølgelig skjønner at du syntes dette er leit, og veldig dumt at elektriker ikke ba om bilder når de åpenbart ikke hadde nok info ifra rapporten i utgangspunktet.
Og siden vi sitter på et forum hvor man bare blir servert en bitte liten del av infoen kan det hende at det jeg skriver nå er helt feil. så ta det med en liten klype salt =) Er i en flytteprosess nå og fått endel tilbud på flyttejobben fra Mittanbud som nok støtter din antagelse av man ikke nødvendigvis treffer de rette menneskene eller firma der 
|
|
|
29/06/2016 08:57
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Det som er de store varseltegnene er at de kan gjøre det billig og starte allerede imorgen.
vet at det er leit å måtte vente på et annet firma, men (ofte, ikke alltid) gjenspeiler det at de er populære og har mye å gjøre.
Jeg drar jo fort alle over en kam her, noe som ikke er meningen. Men alikevell stemmer det veldig ofte veldig bra.
|
|
|
[Re: schnappi]
29/06/2016 09:00
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
En legevaktslege får forøvrig rundt 280,- i timen brutto dagtid for å redde livet til deg og barna dine (uten sammenligning forøvrig, men det kan kanskje bidra til å belyse hvorfor mange synes å oppleve prisene rørleggere opererer med er noe ute av proporsjoner). Dette er et lite relevant eksempel, i og med at legevaktslege slipper å betale for materiell, sekretær/telefon, regnskap, leasing av bil, leie av lokaler/lager, foreldelse/slitasje av utstyr, ymse forsikringer, feriepenger eller slipper å gå i pluss som bedrift overhode, bare for å nevne noen få utgiftsposter. Hvordan i alle dager klarer du å blande inn hva en lege får mot hva et firma fakturerer?
En legevaktslege får forøvrig rundt 280,- i timen brutto dagtid for å redde livet til deg og barna dine (uten sammenligning forøvrig, men det kan kanskje bidra til å belyse hvorfor mange synes å oppleve prisene rørleggere opererer med er noe ute av proporsjoner). Lettere å lese nå?
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
29/06/2016 09:02
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
du sammenligner uten å sammenligne..?
Du skriver at du ikke skal sammenligne men så drar du praraleller som ikke stemmer med hva du skriver.
jeg klarer fint å lese, men du må selv kontrollere hva du skriver
|
|
|
29/06/2016 09:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
på den andre siden så er det som nevnt over her sammenligninger som ikke ligner grisen, ønsker du å kjøpe en ladestasjon for elbil (som jeg jobber mye med) så kan elektriker koble opp denne, men skjer det noe feil med den må du fint bestille elektriker selv for å koble den ned, samt bestille igjen når du mottar ny. du får selvfølgelig nytt produkt av leverandør, men hvor mye sparte du på totalsummen når du har måtte få 2 stk ekstra besøk?
Slike ting må man tenke på, en stikkontakt er det sjeldent noen problemer med og der kan jeg fint skjønne at man ønsker å levere varer selv, mens mer avanserte ting burde man kanskje tenke seg litt mer om eventuelle konsekvenser...
Det er jo den vanlige avveiingen man må gjøre med så mangt. Serielån eller annuitet, ekstra forsikring eller ikke, tryggeste bilen på markedet eller defensiv kjørestil, hjelm eller ikke hjelm. Alt avveiinger hvor man vurderer en negativ hendelse (og følgene) opp mot sjansen at den hendelsen faktisk inntreffer. Selv om denne vurderingen ofte er veldig subjektiv. Hvis du egentlig vil si at sjansen for at ladestasjonen faktisk går føyken er såpass stor at du vil anbefale folk til å ta dette gjennom elektrikeren sier dette kanskje mer om kvaliteten på ladestasjonene enn på selve vurderingen.
|
|
|
29/06/2016 09:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi er nok muligens litt bortskjemte i Oslo / Akershus regionen, se antall håndverker biler på e6 og se hvor mange forskjellige firmaer kjører forbi, noen får man alltid til å ta jobbene slik man ønsker.
Her ute på landet er det ikke anderledes. Annenhver bil jeg møter på vei til jobben er handverkere og hvis jeg ser hvor mange av dem nesten ikke klarer svingene og krenger faretruende over i motsatt veibane lurer jeg på hva de er lastet med siden det ikke ser ut til å være utstyr eller deler. 
|
|
|
29/06/2016 09:27
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kan fortelle deg om et merke vi har 20% feilrate på (bruker ikke de lenger) 10% på et annet merke (også ute av dansen)
mens de vi bruker nå er vi nede på 0,5% =) da er vi mer på riktig spor.
Så pga de 2 første merkene sliter jeg litt med å anbefalle folk å kjøpe slike over internett for så ta på meg monteringen i ettertid.
|
|
|
29/06/2016 09:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Se der ja, da er det fornuftig i de første tilfellene ja, men for dagens modelll ville jeg ikke hatt noe problemer med å ta sjansen at jeg må få byttet en gang pga. av feil i selvkjøpt anlegg..
Og der er man vel inn på den subjektive delen av vurderingen. Med mindre man er inne i bransjen sitter man ofte ikke på nødvendig infoemasjon om feilraten. På den andre siden. Jeg stilte spørsmål om årsakene til vannskader som en insider kom med påstander om og som jeg ikke har fått svar på om jeg tar feil eller om dette faktisk går i det noen andre kalller for rørleggermafiapraksis; ie. skremselspropaganda
|
|
|
29/06/2016 11:22
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det er så vanskelig å skaffe riktige deler som det gis uttrykk for - og det dreier seg om deler som man egentlig ikke tjener noe særlig penger på å fremskaffe - som man i tillegg er nødt til å legge ut for, og senere kreve betaling for (med tilhørende risiko for manglende oppgjør og diskusjon rundt pris) - burde det jo være strålende om en kunde har framskaffet alt man trenger på forhånd slik at man kan gjøre det man egentlig er utdannet til å gjøre... ...det å skru disse bitene sammen. I alle fall dersom det som er framskaffet er identisk eller bedre enn det man uansett ville ha bestilt opp. Jeg hadde i alle fall satt pris på å komme til "dekket bord".
Når det er sagt, så har jeg stor respekt for at en håndverker motsetter seg å benytte og / eller montere konkrete produkter man har dårlig erfaring med... ...men det er vel ikke det som er problemet i de fleste tilfellene(?)
Rørleggerbransjen har sikret seg et monopol... ...og dette synes å bli brukt for det det er verd, dessverre :-(
|
|
|
[Re: helomoto]
29/06/2016 13:04
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
.. Timeprisen har jo ingen betydning for hva småarbeidene koster. Fantasipriser på materiell, syltynne unnskyldninger om "norske forhold"/beregnet for norske markedet, diverse utflukter til grossisten fordi man ikke orker holde seg med enkelt lager av forbruksmateriell, osv.
Det er bare å ta din forrige elektriker eller rørleggerregning å matche mot clas ohlson, elhandel.no eller vvskupp.no.
Man skjønner etterhvert at latskapen med å fakturere gjennom grossist og trikset med cashbacks fra grossisten stort sett er til ulempe for kunden; Mer kjøring, dyrere materiell. No shit. Hadde en rørlegger her til en jobb som var spesifisert omtrent ned til hver minste del (og han hadde vært her før og satt opp resten av anlegget). Han valgte likevel å kjøre fra Asker til en grossist på østkanten, i morgenrushet, for å hente delene han visste han ville ha behov for. Han kom først tilbake etter en time da han hadde snudd pga trafikken. Tok seg en pause, og ble så borte i et par timer og spiste lunsj hos grossisten sin. Dette fakturerte han selvfølgelig. Flaks han ikke kjørte til larvik da,,,asker-oslo -larvik
Trodde stisykling var for ungdommen..
|
|
|
30/06/2016 04:47
|
Niels
Veteran
|
Veteran
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/06/29/Måtte-betale-1300-kroner-for-ett-minutts-jobb-12962954.ece
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
[Re: Niels]
30/06/2016 16:30
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/06/29/Måtte-betale-1300-kroner-for-ett-minutts-jobb-12962954.ece "– Jeg trodde ærlig talt ikke vi kom til å få en regning i det hele tatt, sier Hofstad til Adressa.no." Hvorfor skulle elektrikern ha jobbet gratis? Jobber dere gratis? Vi jobber vel alle for å tjene penger.
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
[Re: Tange]
30/06/2016 19:41
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Her ute på landet er det ikke anderledes. Annenhver bil jeg møter på vei til jobben er handverkere og hvis jeg ser hvor mange av dem nesten ikke klarer svingene og krenger faretruende over i motsatt veibane lurer jeg på hva de er lastet med siden det ikke ser ut til å være utstyr eller deler.  bilene er fulle av rørlegger Tange"r
|
|
|
[Re: KlabbOgBabb]
01/07/2016 06:57
|
Niels
Veteran
|
Veteran
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/06/29/Måtte-betale-1300-kroner-for-ett-minutts-jobb-12962954.ece "– Jeg trodde ærlig talt ikke vi kom til å få en regning i det hele tatt, sier Hofstad til Adressa.no." Hvorfor skulle elektrikern ha jobbet gratis? Jobber dere gratis? Vi jobber vel alle for å tjene penger. jeg har ikke implisert at de skal jobbe gratis ved å poste linken, ei heller mener jeg de skal jobbe gratis. Derimot viser artikkelen greit at det er ikke bare timeprisen som det tas betalt for. Her har vel alt det rundt gjort fakturaen dobbelt så dyr(?). Hvorfor har dette firmaet lagd en regel om at minste fakturer-bare timesats er en time? Har de mange jobber som er under en time? Er det for å få fakturert ut den siste påbegynte timen fullt ut? Hva er vanlig antall fakturer-bare timer i løpet av en dag?
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
01/07/2016 07:35
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Det ligger vel på at elektriker skal ha betalt, prosjektleder som oppretter ordere skal ha betalt, regnskap skal produsere en faktura og sende den ut.
Alt dette +++ gjør at under 1 time så taper firmaet penger tenker jeg.
Og kunden har bestilt en jobb, han burde være fornøyd med å ha en elektriker som har fikset det kjapt.
Tenk om han hadde fått besøk av en luring som hadde begynt å bytte masse unødvendig, (men da hadde det vel vært fint siden han hadde vært på plass i lengere tid??) Vet ikke jeg, men du ringer elektriker, problemet løses raskere og enklere enn forventet og da klager man?
|
|
|
01/07/2016 07:40
|
Den glade amatør
Entusiast
|
Entusiast
1300 for et minutts jobb er ikke annet enn dårlig reklame for firmaet. Jeg vet i alle fall om et elektrikerfirma jeg ikke skal bruke når jeg flytter tilbake til trønderhovedstaden... Og vipps- der har de tapt mer enn 1300 kr 
|
|
|
01/07/2016 08:21
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Det virker som om enkelte her ikke skjønner at det ansees som folkeskikk/god service og ikke ta betalt for småplukk som er raskt gjort. En sånn tilnærming betaler seg også i cash, i lengden. Effekten av det er jo at det er stor sannsynlighet for at denne håndverkeren/firmaet velges når et større oppdrag skal utføres, og at du tipser venner om en vennlig og serviceinnstilt håndverker.
Hadde problemer med å få skikk på en varmepumpe før i sommer. Ringte et lokalt energiselskap som sendte ut en kar. Han gikk over den for å se om alt var greit, resatte og innstilte den slik jeg ville. Tok ca. 20 min og han tok ikke betalt. Effekten er at jeg velger dette firmaet til neste service, samt at jeg binder meg til en årlig serviceavtale.
iq
|
|
|
01/07/2016 08:27
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg holder på å bygge garasje. Fikk regning i går fra betongfirmaet som har levert vegger og støpt gulv. Beløpet var 32 000,- lavere enn tilbudet de har gitt meg. "Ble litt rimeligere enn jeg trodde" var forklaringen. Ja, jeg klager ikke. 
|
|
|
01/07/2016 08:53
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg tror de fleste forstår at det finnes minimumssatser, at man ikke kan forvente at noe gjøres gratis. Men denne saken illustrerer jo - og du som rørlegger viser samme holdning - en helt manglende evne/vilje til å utøve skjønn og litt ekstra kundeservice. I dette tilfellet var han i nærheten, og jobben tok ett minutt. Han kunne jo bare droppa resten. Verden hadde ikke gått under om han droppet papirarbeidet for å ta av og på et deksel (noe som er en av svært få ting vanlige folk fortsatt kan gjøre selv).
Håndverkere ønsker og får innført mer og mer regler og krav med dertilhørende mer og mer papirarbeid. Leger ønsker seg mindre papirarbeid og vil heller gjøre selve jobben. Pussig.
Jeg kan nevne at jeg en gang var hos en hudlege for andre gang. Det kostet kr 50 når jeg kom i skranken, han hadde lagt det inn som oppfølgingstime. Dette var hos en privatpraktiserende hudlege med månedsvis av ventetid, for øvrig en av landets fremste og mest anerkjente innenfor sitt felt. 50 kroner.
Edit: Leger har selvsagt refusjon, men siden jeg ikke engang betalte noe i nærheten av egenandel, så trer ikke det i kraft her.
Redigert av anonym22; 01/07/2016 08:59.
|
|
|
[Re: anonym22]
01/07/2016 13:19
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror de fleste forstår at det finnes minimumssatser, at man ikke kan forvente at noe gjøres gratis. Men denne saken illustrerer jo - og du som rørlegger viser samme holdning - en helt manglende evne/vilje til å utøve skjønn og litt ekstra kundeservice. I dette tilfellet var han i nærheten, og jobben tok ett minutt. Han kunne jo bare droppa resten. Verden hadde ikke gått under om han droppet papirarbeidet for å ta av og på et deksel (noe som er en av svært få ting vanlige folk fortsatt kan gjøre selv).
Håndverkere ønsker og får innført mer og mer regler og krav med dertilhørende mer og mer papirarbeid. Leger ønsker seg mindre papirarbeid og vil heller gjøre selve jobben. Pussig.
Jeg kan nevne at jeg en gang var hos en hudlege for andre gang. Det kostet kr 50 når jeg kom i skranken, han hadde lagt det inn som oppfølgingstime. Dette var hos en privatpraktiserende hudlege med månedsvis av ventetid, for øvrig en av landets fremste og mest anerkjente innenfor sitt felt. 50 kroner.
Edit: Leger har selvsagt refusjon, men siden jeg ikke engang betalte noe i nærheten av egenandel, så trer ikke det i kraft her. Betalte du 50 kr for oppfølgnings time (reklamasjon?) rørleggern tar ikke betalt for det. 5 års garanti vet du,,,,,
|
|
|
[Re: allesammen]
01/07/2016 15:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
bilene er fulle av rørlegger Tange"r
LOL Neida, rørlegger Tange satt selvfølgelig i den møtende bilen  .
|
|
|
[Re: allesammen]
01/07/2016 15:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Betalte du 50 kr for oppfølgnings time (reklamasjon?) rørleggern tar ikke betalt for det. 5 års garanti vet du,,,,,
Hadde jeg ventet 5 år den gangen rørleggeren monterte ny vannmåler og ikke strammet godt nok (med lekkasje som resultat) hadde jeg for lengst hatt svømmebasseng i kjelleren. Valgte å gjøre jobben selv.
|
|
|
[Re: anonym22]
01/07/2016 17:03
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Edit: Leger har selvsagt refusjon, men siden jeg ikke engang betalte noe i nærheten av egenandel, så trer ikke det i kraft her. Neida, jeg gjør dette ofte. Men ikke når kunden forventer det!. Da har jeg ikke gjort noe spesielt for han/henne. Faste, solide kunder kan godt få noe småplukk gratis. Er det en kjempetrivelig kar inne i butikken og trenger 12cm kobberrør til ett eller annet prosjekt blir han kjempeoverrasket og glad når jeg sier:"Nesj, bare ta den du. Kom tilbake om det skulle være noe mer". Han kommer garantert tilbake igjen. Men en surpomp som forventer at noe skal være gratis fordi det var fort gjort, nei han får ikke en døtt.(forutenom regningen da)
|
|
|
01/07/2016 17:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Var det noe i artikkelen som tydet på at kunden ga uttrykk for ovenfor elektrikeren når han var der at han forventet å få det gratis?
|
|
|
01/07/2016 17:35
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Kansje elektrikeren ikke hadde råd til å gi vekk den timen, kansje han ikke ville, kansje han hadde en dårlig dag, kansje kunden var irriterende.. Nei jeg vet ikke spesifikt. Jeg svarte på din påstand om at jeg som fagmann ikke skjønte service.
|
|
|
[Re: Tange]
01/07/2016 17:56
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Betalte du 50 kr for oppfølgnings time (reklamasjon?) rørleggern tar ikke betalt for det. 5 års garanti vet du,,,,,
Hadde jeg ventet 5 år den gangen rørleggeren monterte ny vannmåler og ikke strammet godt nok (med lekkasje som resultat) hadde jeg for lengst hatt svømmebasseng i kjelleren. Valgte å gjøre jobben selv. Mulig det kan være lurt å klage før det har gått 5 år da...
|
|
|
01/07/2016 18:42
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kupper tråden litt tilbake. Etter å ha knegått 6 rørleggerfirmaer om pris, har to tatt seg bryet med å svare. Begge ligger såvidt over 50.000 i pris, til et prosjekt det ene firmaet har estimert til 12 timer ( etter befaring). Materialkostnader ca. 25.000 ( gjennom de to rørleggerfirmaene) . Ca. 10.000 hos Megaflis for tilsvarende og til dels identiske produkter. Men ingen rørlegger vil montere et dusjkabinett ikke levert av ham. Jeg ønsker å støtte norske næringsdrivende, og jeg må få gjort prosjektet. Så jeg må krype til korset, og akseptere å bli skrudd. Men jeg tipser " tv2 hjelper deg " og Konkurransetilsynet om min case og om hva jeg opplever som mafiatilstander i denne delen av norsk næringsliv.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
|
|