|
Erfaring med FTP-testen på Edge 1000 ?
|
Erfaring med FTP-testen på Edge 1000 ?
24/06/2016 16:12
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fikk plutselig over meg at jeg skulle prøve å teste FTP i dag, da det er alt for lenge siden sist. Garmin Edge estimerer automatisk, og den har vist seg å stemme med min følelse, men jeg ville gjerne ha den testet. Også fordi det er en veldig god treningsøkt.
Som sagt så gjort. Først 20min oppvarming. Så fem minutter på 10-40% over terskel. Den var vond... Så 10 min nedkjøring før 20min testen startet.
Og det er da jeg tenker, hvorfor denne 5min først ? Jeg tangerte egen rekord på 20min, hvor jeg avsluttet på 98% av MaxHF, men noe i meg sier at jeg kunne klart mer hadde jeg droppet denne beinharde 5 min'ern før testen startet. Eller, "vekker" det kroppen på en måte som er fordelaktig på selve testen ?
|
|
|
Re: Erfaring med FTP-testen på Edge 1000 ?
[Re: Clotho_NOR]
24/06/2016 17:49
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Ifølge det jeg har lest meg til (Coggan/Allen: Training and racing with a power meter) så er de fem minuttene all-out for å vekke kroppen skikkelig.
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: torsteinvh]
26/06/2016 09:45
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Ifølge det jeg har lest meg til (Coggan/Allen: Training and racing with a power meter) så er de fem minuttene all-out for å vekke kroppen skikkelig. Og så gjør det nok testen mer realistisk også - man simulerer jo én time ut fra 20 minutter.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
26/06/2016 10:21
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Skjønner heller ikke helt hvorfor en test skal starte med beina fulle av syre. Personlig varmer jeg godt opp med litt tunge tråkk (få i gang muskulaturen) og puls i sone 2/3 , men ikke mye. Men kjører 30 min tester og bruker resultatet på 100% istedenfor 95% som etter en 20 min.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
26/06/2016 18:45
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Skjønner heller ikke helt hvorfor en test skal starte med beina fulle av syre. Personlig varmer jeg godt opp med litt tunge tråkk (få i gang muskulaturen) og puls i sone 2/3 , men ikke mye. Men kjører 30 min tester og bruker resultatet på 100% istedenfor 95% som etter en 20 min. Fordi noe av tanken med å teste over 20 minutter og bruke en omregningsnøkkel er at det er lettere å gjennomføre 20 min psykisk og mentalt enn all-out i en time. Fem-minutteren i forkant gjør, i følge de som har greie på det, at en omregningsfaktor på 95% av 20 min watt stemmer bedre med estimert FTP målt over en time, enn uten denne fem-minutteren i forkant. Jeg tror forøvrig du overestimerer FTP ganske grundig dersom du bruker snitt over 30 minutter (hvis jeg forsto deg rett). Det er en konvensjon jeg aldri har vært borti.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
27/06/2016 07:49
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Har ikke sansen for tester der man må kjøre hardt et parti under testen uten at det regnes med (om tanken er at man skal utmatte seg en del på forhånd). Når man senere skal ta nye rekorder vil man ikke legge nok i det i denne delen etter hvert.
Bedre med tester der slik "luring" ikke er mulig.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
[Re: Rexenes]
27/06/2016 09:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har ikke sansen for tester der man må kjøre hardt et parti under testen uten at det regnes med (om tanken er at man skal utmatte seg en del på forhånd). Når man senere skal ta nye rekorder vil man ikke legge nok i det i denne delen etter hvert.
Bedre med tester der slik "luring" ikke er mulig. Her er det nok mange individuelle forskjeller. Tar man en FTP test for å få høyest mulig tall skjønner jeg jo det kan bli feil, men tar man en FTP test for å få et optimalt tall for trening blir det jo ikke sånn. Protokollene er jo ikke akkurat satt opp av folk man har dratt rett inn fra gata.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: helomoto]
27/06/2016 10:23
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror forøvrig du overestimerer FTP ganske grundig dersom du bruker snitt over 30 minutter (hvis jeg forsto deg rett). Det er en konvensjon jeg aldri har vært borti. Den er vel brukt av bl.a. NCF. Den kan overestimere noe, men det er det lettere å oppdage at er tilfelle, og så kan man justere litt ned. Det er vanskeligere å oppdage underestimering. Alt dette i følge Stig Kristiansen. Jeg kjørte 1x40 som estimering, og det kan ha gitt et par watt for høyt. Stort avvik fra FTP tror jeg ikke noe på. Det kjentes ikke som jeg kunne kjørt noe særlig mer i 30 minutter enn jeg gjorde i 40, så jeg tror ikke 30 blir så veldig feil heller. Det stopper ganske raskt opp hvis jeg går over et nivå. Jeg har ikke prøvd 4-5 minutter full gass med syre, 2 min pause og så 20 min * 0,95. Men ut fra erfaring med standard 20-minuttersintervaller mistenker jeg at det blir for lavt resultat for min del.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: sveinaa]
27/06/2016 10:54
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Bedre med tester der slik "luring" ikke er mulig. Her er det nok mange individuelle forskjeller. Tar man en FTP test for å få høyest mulig tall skjønner jeg jo det kan bli feil, men tar man en FTP test for å få et optimalt tall for trening blir det jo ikke sånn. Protokollene er jo ikke akkurat satt opp av folk man har dratt rett inn fra gata. Det er nok individuellt ja. Men likefullt en del av testen man kan "jukse" litt med (og ødelegge verdien av den for seg selv). Blir som å sette seg opp en testløype man må sykle i en (umarkert) yttersving hele vegen.
|
|
|
27/06/2016 11:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bedre med tester der slik "luring" ikke er mulig. Her er det nok mange individuelle forskjeller. Tar man en FTP test for å få høyest mulig tall skjønner jeg jo det kan bli feil, men tar man en FTP test for å få et optimalt tall for trening blir det jo ikke sånn. Protokollene er jo ikke akkurat satt opp av folk man har dratt rett inn fra gata. Det er nok individuellt ja. Men likefullt en del av testen man kan "jukse" litt med (og ødelegge verdien av den for seg selv). Blir som å sette seg opp en testløype man må sykle i en (umarkert) yttersving hele vegen. Kjører man ihht. en protokoll og den sier at man skal kjøre over terskel i 5 min før test, men man velger å kjøre under terskel i de 5 minuttene istedenfor så lurer en seg jo bare selv. Jeg skjønner jo at man jukser om man ønsker å score høyest mulig. Hva slags test kjører man da?
|
|
|
27/06/2016 11:21
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Kjører man ihht. en protokoll og den sier at man skal kjøre over terskel i 5 min før test, men man velger å kjøre under terskel i de 5 minuttene istedenfor så lurer en seg jo bare selv.
Jeg skjønner jo at man jukser om man ønsker å score høyest mulig. Hva slags test kjører man da?
Tja.. der er det jo litt mer spesifikt da. En grense man må overholde for at testen skal være "gyldig". Men også der; over terskel kan være 1watt / 1bpm over. Eller det kan være langt over. Kjører man en test i februar med skikkelig pådrag før selve testen starter, har man lagt et godt grunnlag for å få bedre resultat i mars - uten egentlig å ha forbedret seg. Eks er det en testprotokoll som sier all-out i 30min. Men måling tar man på siste 20. Begynner man å spare seg til de siste 20 (bevisst eller ubevisst) blir det feil. Det er det som er poenget. Og det skjer nok fort med meg, og andre. Selv om målet for testen er å sette riktige soner - og å måle forbedring. Jeg har målt forbedringer i div tester jeg ikke har helt tillit til. Bla fordi jeg er usikker på om det bare er måten jeg forbedrer utførelse av testen på - eller om det reflekterer faktisk forbedring i fitness, teknikk eller hva det måtte være. Foretrekker derfor så få Xer som mulig. Finner jeg feks ut at det er i lav sone 3 at jeg holder best score i pwr:hr-ratio, så legger jeg meg der - slik at jeg ikke kan lure meg selv med at jeg forbedret meg til neste test. Prøver det i hvert fall. Men blir en ekstra X i regnestykket likevel. En 20-min all out med den oppvarmingen som passer deg for å klare så høy verdi som du bare makter i de påfølgende 20 min gir ikke mye rom for slik variasjon.
|
|
|
27/06/2016 11:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kjører man ihht. en protokoll og den sier at man skal kjøre over terskel i 5 min før test, men man velger å kjøre under terskel i de 5 minuttene istedenfor så lurer en seg jo bare selv.
Jeg skjønner jo at man jukser om man ønsker å score høyest mulig. Hva slags test kjører man da?
Tja.. der er det jo litt mer spesifikt da. En grense man må overholde for at testen skal være "gyldig". Men også der; over terskel kan være 1watt / 1bpm over. Eller det kan være langt over. Kjører man en test i februar med skikkelig pådrag før selve testen starter, har man lagt et godt grunnlag for å få bedre resultat i mars - uten egentlig å ha forbedret seg. Eks er det en testprotokoll som sier all-out i 30min. Men måling tar man på siste 20. Begynner man å spare seg til de siste 20 (bevisst eller ubevisst) blir det feil. Det er det som er poenget. Og det skjer nok fort med meg, og andre. Selv om målet for testen er å sette riktige soner - og å måle forbedring. Jeg har målt forbedringer i div tester jeg ikke har helt tillit til. Bla fordi jeg er usikker på om det bare er måten jeg forbedrer utførelse av testen på - eller om det reflekterer faktisk forbedring i fitness, teknikk eller hva det måtte være. Foretrekker derfor så få Xer som mulig. Finner jeg feks ut at det er i lav sone 3 at jeg holder best score i pwr:hr-ratio, så legger jeg meg der - slik at jeg ikke kan lure meg selv med at jeg forbedret meg til neste test. Prøver det i hvert fall. Men blir en ekstra X i regnestykket likevel. En 20-min all out med den oppvarmingen som passer deg for å klare så høy verdi som du bare makter i de påfølgende 20 min gir ikke mye rom for slik variasjon. Du snakker vel egentlig om to forskjellige ting. Bruker man en all-out test på 20 min for å teste fremgang så kan man jo det. Flisespikkeriet diskusjonen går vel mer på om du kan bruke den som en godt FTP test? Flere av protokollene som finnes er jo laget med bakgrunn i mye testdata, og av forholdsvis kunnskapsrike personer. De fleste protokoller som bruker et snitt av de siste 20 eller lignende er laget for puls sånn at man ikke blir lurt av forsinkelsen i pulsstigningen (Og ikke watt-tester.).
|
|
|
27/06/2016 11:37
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Jepp. Vi er nok der nå - og tar den ikke lengre.. Jeg fortsetter nok med å velge meg tester jeg ikke kan lure meg selv i :-)
|
|
|
27/06/2016 11:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kjørt noen 20minuttere av diverse protokoller, TR sin med 4x1min terskel før 20min og Zwift sin med 5minutter all out før 20min. Har også kjørt 30min all out. Resultatene jeg har fått av 20min * 0.95 og 30min watt er svært like. Det skiller noen få watt i favør 20min. Men det kan komme av at 20min blir kjørt i 50/50 terreng flate/bakke, mens 30minutteren blir kjørt mest flatt, til og med en del nedover de siste 7-8 minuttene.
Om man følger protokollen slik den er satt opp, og holder seg til èn protokoll vil man jo kunne måle framgang ganske så godt. Ser noen nevner at 1w over terskel er "over terskel", men terskel går opp til 105% av FTP. Så man må minst kjøre 106% da. Gjør man det samme hver gang er det ikke rom for store variasjoner i antall X'er. Trenger ikke være så vanskelig.
Edit: En god verdi du kan bruke til intensitetsstyring får du av de fleste tester.
Redigert av Hoaas; 27/06/2016 11:45.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: oyvin]
27/06/2016 20:57
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kjørte 1x40 som estimering, og det kan ha gitt et par watt for høyt. Stort avvik fra FTP tror jeg ikke noe på. Det kjentes ikke som jeg kunne kjørt noe særlig mer i 30 minutter enn jeg gjorde i 40, så jeg tror ikke 30 blir så veldig feil heller. Det stopper ganske raskt opp hvis jeg går over et nivå.
Blir litt forvirra av at du snakker om å estimere FTP ved å kjøre all out i 30 min, når definisjonen av FTP er hva du kan kjøre all out i 60 min. Det er sikkert flisespikkeri, og hvis du kjører jevnt i 30 min vil det nok (for de aller fleste) ikke være stor forskjell fra 60 min.
Redigert av helomoto; 27/06/2016 20:58.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
27/06/2016 21:39
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det jeg ikke forstår, er jo at det nettopp er lagt inn en faktor på 0,95 når man kjører 20min test for å estimere sin FTP. Så kunne man jo så velge en faktor på 0,9, hvis det blir mer riktig ? Å kjøre en ren anaerob 5min er mildt sagt smertefullt, og helt sikkert noe JEG tror gir meg for lav estimert FTP. Målet i år er 4 w/kg, det er ikke realistisk før om et par måneder, men jeg satte Garmin-testen med et mål på 301w for 20min'ern. Å kjøre 5min på en watt mellom 343 og 429w skulle det noe litt ordentlig musikk, og en god porsjon velvilje til for å klare :-) Trente hardt i helgen, med en fantastisk fin 5t rundt store deler av Amager og Sjælland i går, og i dag valgte jeg å kjøre en pyramide-økt på 2-4-6-8-10-8-6-4-2, hvor samtlige drag bortsett fra de to siste ble kjørt på litt i overkant av 280w. De to siste ble kjørt på 310w. Kan godt hende det er kroppen som sier fra den er sliten, men pulsen bikket ikke over 82% før godt ute i det fjerde draget. Skal dog sies at jeg ropte litt etter mamma på de siste 3-4 dragene, men jeg satt med en følelse av at jeg kunne dratt på mer. Det er jo ikke noen krise, det er uansett en bra økt, jeg har ikke trent feil, jeg liker bare å forstå hvorfor ting er som de er 
|
|
|
28/06/2016 06:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De som har satt opp disse testene sier vel gjerne at 2x8min bør kjøres av terrengsyklister, de har litt andre egenskaper enn en landeveissyklist, som bør kjøre 20 eller 30min test. Jeg tenker alltid etter et ritt "jeg kunne nok dratt på mer"  Faktoren folk bruker varierer ja, når du har kjørt noen tester og syklet en del med watt lærer du deg fort hvordan terskelen din kjennes ut. Noen må justere ned tallet fra 20min testen mer enn andre, avhengig av hvordan de er satt sammen.
|
|
|
28/06/2016 07:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Å kjøre en ren anaerob 5min er mildt sagt smertefullt, og helt sikkert noe JEG tror gir meg for lav estimert FTP.
1x5 minutter over terskel (z5) bør være langt mindre smertefullt enn 60 min all out. Er man usikker på FTP kan man jo feks kjøre 6x10 på FTP med 2 min pause for å kontrollere. Den økta skal gå passelig greit. Evt. kan man jo kjøre 3x20 på FTP med 5 min pause. Man blir på en måte fort avslørt om man har estimert FTP for høyt.
Redigert av sveinaa; 28/06/2016 07:34.
|
|
|
28/06/2016 08:11
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Blir litt forvirra av at du snakker om å estimere FTP ved å kjøre all out i 30 min, når definisjonen av FTP er hva du kan kjøre all out i 60 min. Det er sikkert flisespikkeri, og hvis du kjører jevnt i 30 min vil det nok (for de aller fleste) ikke være stor forskjell fra 60 min.
30 min var fra Stig Kristiansen, noe av tanken synes jeg å huske var at det er mindre krevende å gjennomføre og det forstyrrer trenigen mindre. Å kjøre all out 60 min er ikke lett å gjøre på egen hånd, heller. Men Kristiansen nevnte at man måtte være obs på at den 30-min-testen kunne overestimere FTP litt, og da må man justere litt ned. FTP er strengt tatt ikke definert som "60 minutter maxwatt", selv om det i praksis er veldig lik det. Nå er forskjellen mellom 30, 40, 60 og for den saks skyld 90 minutterswatt liten, så det går fort opp i usikkerheten man allikevel har med hvor all out det faktisk var, dagsform, vær og føre, pacing og lignende. Og et par watt avvik er ikke krise uansett, det brukes jo til treningssoner med glidende overganger uansett. I mitt eget tilfelle kjørte jeg 40 minutter, og følelsen var at det stoppet fort opp hvis jeg økte noe særlig, så jeg tror ikke det var så mye mer å hente på 30 min enn på 40. Da kjørte jeg så jamnt jeg kunne, men sånn at jeg hadde 2-3-4 watt mer på siste 20 enn første 20.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
28/06/2016 08:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg må innrømme jeg blir litt nysgjerrig på hvordan andre kjører drag. Inne på rulle så kan man jo kjøre dragene ganske nøyaktig på rulle, men ute er det så mange andre faktorer som spiller inn at jevn kjøring over tid er vanskelig om man ikke finner ideelle steder for jevn kjøring. Min terskel sone er fra 91%-105% og jeg opplever at jeg må bruke hele sonen når jeg kjører drag på vanlig norsk vei. Bruker +/- 100% som "target-watt" (3 min forsinkelse/gjennomsnitt på computer.).
Hvordan gjør andre dette?
|
|
|
28/06/2016 08:31
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Som Hoaas er inne på lengere opp. Om du kjører 20minx0,95, 8minx0,9 (Carmichael) eller 30minx1 har ikke så mye å si så lenge du er noenlunde konsekvent. Når du har trent med watt en gang stund trenger du antagelig ikke å teste heller. Jeg kan ikke huske sist jeg har kjørt ftp-test, men er ganske trygg på ftpen min ligger.
Redigert av traktoregg; 28/06/2016 08:31.
|
|
|
28/06/2016 08:43
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor man kjører 5 minutter på VO2Max i forkant av 20 min testen er forklart i en av episodene til TrainerRoad sin podcast. Så vidt jeg husker var det for å tappe kroppen for den anaerobe kapasiteten siden det er den aerobe kapasiteten vi vil måle. Edit: Nederst på siden her svarer TrainerRoad på dette spørsmålet. In actuality, this 5-minute effort is more useful at making sure you’re completely warm, and more importantly, giving you a good measurement of your VO2 Max than minimizing anaerobic contribution to the 20-minute test. As it turns out, the 5-minute recovery period just before the test interval will give your body a chance to replenish a good deal of the energy stores that fuel anaerobic activity. Anaerobic contribution to your 20-minute test is not only okay, it’s expected. Here’s why:
Your aerobic system isn’t the only energy pathway fueling your output during a 20-minute period of steady work. In fact, during intervals of any kind, your different metabolic pathways are working in conjunction. Let’s use the 20-minute test as an example. While your aerobic system certainly is the predominate source of ATP, your other systems are at work as well (albeit to a lesser extent). Abandoning a 20-minute test following an intense, 5-minute effort wouldn’t necessarily indicate that the 5-minute effort ruined your 20-minute capabilities.
Redigert av Lapavoni; 28/06/2016 08:51.
|
|
|
28/06/2016 08:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjørte 1x40 som estimering, og det kan ha gitt et par watt for høyt. Stort avvik fra FTP tror jeg ikke noe på. Det kjentes ikke som jeg kunne kjørt noe særlig mer i 30 minutter enn jeg gjorde i 40, så jeg tror ikke 30 blir så veldig feil heller. Det stopper ganske raskt opp hvis jeg går over et nivå.
Blir litt forvirra av at du snakker om å estimere FTP ved å kjøre all out i 30 min, når definisjonen av FTP er hva du kan kjøre all out i 60 min. Det er sikkert flisespikkeri, og hvis du kjører jevnt i 30 min vil det nok (for de aller fleste) ikke være stor forskjell fra 60 min. Friel anbefaler att ta 30 min effekten om man testar alena på träning eller 60 min effekent från konkurranser. Poängen är att man normalt inte klarar att ta ut allt når man tränar alena.
|
|
|
28/06/2016 10:16
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må innrømme jeg blir litt nysgjerrig på hvordan andre kjører drag. Inne på rulle så kan man jo kjøre dragene ganske nøyaktig på rulle, men ute er det så mange andre faktorer som spiller inn at jevn kjøring over tid er vanskelig om man ikke finner ideelle steder for jevn kjøring. Min terskel sone er fra 91%-105% og jeg opplever at jeg må bruke hele sonen når jeg kjører drag på vanlig norsk vei. Bruker +/- 100% som "target-watt" (3 min forsinkelse/gjennomsnitt på computer.).
Hvordan gjør andre dette?
Det blir det samme som deg, ja. Har terskelwatt som target også kjører jeg +/- det. Hva gjorde man før wattmålerens tid? Jo man kjørte på puls, og da spilte det i alle fall ingen rolle om man var litt over og under både her og der. Samme går for z5 drag osv, der prøver jeg å holde meg over 105% og under 120%. Har ikke ERG på rulla, så jeg må selv sørge for å holde oppe watten der også.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
28/06/2016 16:17
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvorfor man kjører 5 minutter på VO2Max i forkant av 20 min testen er forklart i en av episodene til TrainerRoad sin podcast. Så vidt jeg husker var det for å tappe kroppen for den anaerobe kapasiteten siden det er den aerobe kapasiteten vi vil måle. Supert, det gir mening og lærte meg noe. Takker 
|
|
|
28/06/2016 16:24
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
1x5 minutter over terskel (z5) bør være langt mindre smertefullt enn 60 min all out. Er man usikker på FTP kan man jo feks kjøre 6x10 på FTP med 2 min pause for å kontrollere. Den økta skal gå passelig greit. Evt. kan man jo kjøre 3x20 på FTP med 5 min pause. Man blir på en måte fort avslørt om man har estimert FTP for høyt. Nå er det vel z6 det er snakk om her, uten at jeg vet hvilken sone-inndeling du henviser til. Det er ikke vo2max, men anaerobt altså >121% av FTP. Jeg ser hva du mener, men for meg er en 60min test selvsagt vond. Den er ikke like vond, men man har vondt lenger, og en type test jeg ikke ville klare motivere meg til. De rittene jeg har kjørt på landeveien i år, har jeg ligget på ca 210w i snitt over et par timer.
|
|
|
[Re: fredriks]
28/06/2016 18:21
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Friel anbefaler att ta 30 min effekten om man testar alena på träning eller 60 min effekent från konkurranser. Poängen är att man normalt inte klarar att ta ut allt når man tränar alena.
Helt enig, min 30 min test gjennomføres alltid på samme runde, når jeg kjører denne watten på trening er den noen ganger for høy og noen ganger for lav alt etter dagsformen. Egentlig føler jeg at watt-testen er mest for å teste at treningen tar meg litt fremover. Hvor mye watt jeg klarer å presse på trening kjenner jeg fort etter noen minutter.
|
|
|
23/07/2016 12:45
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Når dere følger med på watt underveis på økta - er det da 3sek watt som dere viser på skjermen?
Annet spm: lar dere nullpunkter være med i tellingen på gjennomsnitt?
For frekvens har jeg ikke med nullpunkter, men usikker mtp watt.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
23/07/2016 17:53
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
ikke for kadens, men for watt.
bruker 3sek på ftp-test.
|
|
|
23/07/2016 20:43
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
3 sekunder på skjermen jeg ser mest på. 10 og 3 sekunder på en annen skjerm som er satt opp for intervaller og slikt.
|
|
|
|
|