Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 17 1 2 12 13 14 15 16 17

Scott 2017

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2396019 09/04/2017 17:13
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Veldig enig alfagutt.

Jeg har kjørt en del på min Spark plus nå. Beste sykkel jeg har hatt eller prøvd. Når jeg i tillegg syklet noen av de beste tidene jeg har i en oppoverbakke på intervaller da Ble jeg overrasket


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2017 [Re: olechr] #2399213 21/04/2017 08:18
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 207
Drugis Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 207
Til dere som forhåndsbestilt Spark plus i høst, har dere fått sykkelen enda?

Jeg bestilte helt i begynnelsen av september, men det ser ikke ut for at jeg har sykkelen før i mai.

Utålmodig nå!


Det er aldri for sent å gi opp...
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399230 21/04/2017 09:10
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
L
Lid Offline
Veteran
Offline
Veteran
L
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
Jeg forhåndsbestilte ikke og kjøpte min på tilbud på Xxl i forrige uke. Var en spark 730plus

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399239 21/04/2017 09:22
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
V
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Jeg har hatt min 720+ i halvannen måned nå.

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399251 21/04/2017 09:55
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
O
oyvin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
Min spark kom nettopp, så det er noen etternølersykler i systemet. Jeg lurte på om det var jeg som var han mest uheldige forhåndsbestilleren i Norge, men tydeligvis ikke...


Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Scott 2017 [Re: oyvin] #2399439 21/04/2017 21:01
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Fikk min 900 i dag, så det har gått litt treigt i år.

Er helt i hundre over hvor fin sykkelen er. Detaljer på ramma, den syke Eagle-kassetten, det nye opphenget, osv. Gleder meg vilt til å ta den med ut.

Re: Scott 2017 [Re: Øyvind V] #2399449 21/04/2017 21:48
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
T
TonyN Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
Sitat: Øyvind V
Fikk min 900 i dag, så det har gått litt treigt i år.

Er helt i hundre over hvor fin sykkelen er. Detaljer på ramma, den syke Eagle-kassetten, det nye opphenget, osv. Gleder meg vilt til å ta den med ut.


Gratulerer med rå sykkel!!

Skikkelig misunnelig!

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399463 22/04/2017 06:24
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 205
B
Blouberg Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 205
Hva synes dere om at Twinlock og setedropper sitter i samme enhet? Jeg synes det blir litt trangt og knotet. Vurderer å sette opp en egen utløser for dropper på høyre side.
/blouberg

Re: Scott 2017 [Re: Blouberg] #2399520 22/04/2017 10:57
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Virker knotete ja. Jeg skal ikke kjøre med hev-/senkepinne, så jeg har lyst på annen bryter. Blir mye skramling med den løse sorte "flappen".

Re: Scott 2017 [Re: Øyvind V] #2399529 22/04/2017 11:27
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 75
A
alfegutt Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 75
Hei

Har hatt min 720+ en tid nå, fikk den før påske. Har aldri vært noen "fan" av låsemekanismer, men Twinlock fungerer brillefint for meg i lange stigninger, synes ikke det gjør noe at det sitter sammen med senkepinne.

Det jeg kanskje kan notere som et lite minus er at sykkelen er lav, krankarmene slår lett nedi. Men slik er det vel i 2017 med trenden "lav og slakk". Derfor tror ikke jeg ville tatt meg bryet med dyre karbonkrankarmer og superduper pedaler akkurat. Prøvde en Trek Fuel Ex og den var også lav, er vel slik da.

Hilsen alfegutt

Re: Scott 2017 [Re: Blouberg] #2399563 22/04/2017 13:49
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Blouberg
Hva synes dere om at Twinlock og setedropper sitter i samme enhet? Jeg synes det blir litt trangt og knotet. Vurderer å sette opp en egen utløser for dropper på høyre side.
/blouberg


Jeg liker det veldig godt, andre jeg kjenner likte det ikke. Så er nok litt smakssak.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399579 22/04/2017 15:13
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 115
H
Hakihaki Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
H
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 115
For min del skulle eg aller helst hatt dropperpost-utløysaren på undersida av styret. Tar ofte opp setet ved små oppoverbakker og flystier, og syns det blir litt vel shaky å ta pinnen ned igjen når bakken er begynt.

Men eg syns ikkje twinlocken og dropperposten kolliderer som noken hevdar.

Re: Scott 2017 [Re: Øyvind V] #2399581 22/04/2017 15:19
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 706
P
perbaa Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
P
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 706
Sitat: Øyvind V
Jeg skal ikke kjøre med hev-/senkepinne, så jeg har lyst på annen bryter. Blir mye skramling med den løse sorte "flappen".

Den flappen er enkelt å ta av, så har du kun twinlocen igjen.

Re: Scott 2017 [Re: perbaa] #2399600 22/04/2017 16:38
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Lurte litt på om det var mulig ja... Da tar jeg den av og problemet er løst. Takker ICON_SMILE

Re: Scott 2017 [Re: olechr] #2399654 22/04/2017 19:42
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
Sitat: olechr
Sitat: Supersand82
Geniusen min (710) er lettere enn sparken da, og det er uten noen spes modding/bytting.
bytta noen småting og fikk den ned mot 12 kg.... så den sparken var ikke noe spesielt lettvekter. må si jeg ble skuffa over å høre dette egentlig.


Men nå har du X10 serien som er en dyrere sykkel også. Og siden man har heve/senkepinne, 34 demper etc på Spark så er det ikke så rart det med vekten.


Kort historie, har Genius 710 2015 modell, og har vært greit fornøyd. Men i år synes jeg sykkelen virker liten (er 170cm og har Small ramme). Er det bare at det hele er uvant?

Men over til Spark og 2017 modell. Jeg siklet en del på Spark 2017 i høst, men slo det fra meg.., men nå, merker at jeg savner 29" hjul og at kanskje Spark 930 er innenfor rekkevidde (må selge Genius altså).

Blir det en nedtur å gå ned fra 710 til 930? Jeg ser på speks at det ikke er DT Swiss hjulsett på 930, og det er heller ikke FOX heve-senkepinne heller. Men samtidig leser jeg om mange av dere som er veldig fornøyd.


//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Scott 2017 [Re: SykkelGlenn] #2399667 22/04/2017 20:38
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 383
superjon Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 383
Jeg er veldig fornøy med min 930.
Veldig moro å sykle på.
Heve/senke pinen føles veldig bra !

Sykkelen veide 12,8kg i strl L

Vet dog lite om hvordan den er opp mot Genius, jeg gikk fra 26" hardtail.

Re: Scott 2017 [Re: superjon] #2399716 23/04/2017 07:24
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Er Forecaster noe å samle på?

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399725 23/04/2017 07:55
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
O
oyvin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
Kun synsing foreløpig:
Forekaster sitter veldig bra, men virker litt seigt på vei. Jeg holder en knapp på "utmerket dekk for våte forhold" og har det i rittdekkstallen foreløpig. Aktuelt for Fiskum om en uke.

Men kjenner jeg meg selv rett, og jeg er ganske sikker på at jeg gjør det, kommer jeg til å tvile og omtvile og retvile mange ganger i løpet av uka. (Men det hadde jeg gjort uansett.)


Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Scott 2017 [Re: Øyvind V] #2399738 23/04/2017 08:30
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Øyvind V
Er Forecaster noe å samle på?


Jeg brukte det litt i fjor høst, jeg kommer til å kjøre ritt med det i år. Vurderer Terrengsykkelrittet blant annet.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2017 [Re: olechr] #2399748 23/04/2017 08:55
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Da er det verdt å prøve dem, med andre ord. Hadde et par turer på Barzo i fjor høst og likte dem veldig godt, men da blir det prøving av RoRo og Forecster først i hvert fall.

Re: Scott 2017 [Re: SykkelGlenn] #2399755 23/04/2017 09:09
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: SykkelGlenn
Sitat: olechr
Sitat: Supersand82
Geniusen min (710) er lettere enn sparken da, og det er uten noen spes modding/bytting.
bytta noen småting og fikk den ned mot 12 kg.... så den sparken var ikke noe spesielt lettvekter. må si jeg ble skuffa over å høre dette egentlig.


Men nå har du X10 serien som er en dyrere sykkel også. Og siden man har heve/senkepinne, 34 demper etc på Spark så er det ikke så rart det med vekten.


Kort historie, har Genius 710 2015 modell, og har vært greit fornøyd. Men i år synes jeg sykkelen virker liten (er 170cm og har Small ramme). Er det bare at det hele er uvant?

Men over til Spark og 2017 modell. Jeg siklet en del på Spark 2017 i høst, men slo det fra meg.., men nå, merker at jeg savner 29" hjul og at kanskje Spark 930 er innenfor rekkevidde (må selge Genius altså).

Blir det en nedtur å gå ned fra 710 til 930? Jeg ser på speks at det ikke er DT Swiss hjulsett på 930, og det er heller ikke FOX heve-senkepinne heller. Men samtidig leser jeg om mange av dere som er veldig fornøyd.


Trur ikke du får nedtur selv om du går ned. Den nye er en helt annen og kvikkere sykkel. Selv har jeg syklet en del på 940 og syntes den har vært helt topp. Men ville vurdert en Spark plus hadde jeg vært deg. Kuleste sykkel jeg har hatt/prøvd. Er mange jeg sykler sammen med som har plusen som også er helt utrolig fornøyd.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2017 [Re: olechr] #2399776 23/04/2017 10:39
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
Sitat: olechr
Sitat: SykkelGlenn
Sitat: olechr
Sitat: Supersand82
Geniusen min (710) er lettere enn sparken da, og det er uten noen spes modding/bytting.
bytta noen småting og fikk den ned mot 12 kg.... så den sparken var ikke noe spesielt lettvekter. må si jeg ble skuffa over å høre dette egentlig.


Men nå har du X10 serien som er en dyrere sykkel også. Og siden man har heve/senkepinne, 34 demper etc på Spark så er det ikke så rart det med vekten.


Kort historie, har Genius 710 2015 modell, og har vært greit fornøyd. Men i år synes jeg sykkelen virker liten (er 170cm og har Small ramme). Er det bare at det hele er uvant?

Men over til Spark og 2017 modell. Jeg siklet en del på Spark 2017 i høst, men slo det fra meg.., men nå, merker at jeg savner 29" hjul og at kanskje Spark 930 er innenfor rekkevidde (må selge Genius altså).

Blir det en nedtur å gå ned fra 710 til 930? Jeg ser på speks at det ikke er DT Swiss hjulsett på 930, og det er heller ikke FOX heve-senkepinne heller. Men samtidig leser jeg om mange av dere som er veldig fornøyd.


Trur ikke du får nedtur selv om du går ned. Den nye er en helt annen og kvikkere sykkel. Selv har jeg syklet en del på 940 og syntes den har vært helt topp. Men ville vurdert en Spark plus hadde jeg vært deg. Kuleste sykkel jeg har hatt/prøvd. Er mange jeg sykler sammen med som har plusen som også er helt utrolig fornøyd.


Spark plus hadde vært både kult og moro, men jeg redd at den ligger "litt" utenfor prisnivå. Det er 710 plus som leveres med karbonramme og noenlunde grei vekt. 720 blir rett og slett for tung.

Da måtte det blitt en brukt Spark av eldre modell, salg av Genius 710 og kjøpt en 720 plus for sti...


//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Scott 2017 [Re: SykkelGlenn] #2399851 23/04/2017 16:14
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 75
A
alfegutt Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 75
Vekt - downgrades - 910/930 - alu/Karbon osv.

Har litt lyst til å si noe om dette, men litt usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg uten å virke for belærende og påståelig på en fin søndags ettermiddag.

Når det gjelder vekt så blir mange lett nervøs av at en sykkel veier 1 kg mer en den som er 10.000 kr dyrere. Men husk at Newtons lover gjelder for hele ekvipasjen: sykkel, utstyr, rytter, sekk, klær, klokken din, hjelmen ....Altså for en voksen mann fort 90-110 kg, og hvor mye er 1 kg da; jo 1%

Alu vs. Karbon. Karbon har ingen magiske egenskaper; men det kan optimaliseres til å lage en lettere sykkel. Det er imidlertid slettes ikke sikkert at alurammen har dårligere mekaniske egenskaper, det er totaldesign som betyr noe.

Det som faktisk betyr noe, som vi kan kjenne er sykkelens geometri og tråkkeffektivitet. Og uavhengig av om det er 910 eller 940; så er jeg relativt sikker på at dette har høyere kvalitet enn forrige generasjons toppmodell.

Re: Scott 2017 [Re: Øyvind V] #2399855 23/04/2017 16:25
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 405
thomah25 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 405
Sitat: Øyvind V
Virker knotete ja. Jeg skal ikke kjøre med hev-/senkepinne, så jeg har lyst på annen bryter. Blir mye skramling med den løse sorte "flappen".

Helt uproblematisk.


Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Scott 2017 [Re: Blouberg] #2399857 23/04/2017 16:27
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 405
thomah25 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 405
Sitat: Blouberg
Hva synes dere om at Twinlock og setedropper sitter i samme enhet? Jeg synes det blir litt trangt og knotet. Vurderer å sette opp en egen utløser for dropper på høyre side.
/blouberg

Dette var riktig post. Men syntes det er helt uproblematisk på min 930


Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Scott 2017 [Re: thomah25] #2399867 23/04/2017 17:17
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 205
B
Blouberg Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 205
Sitat: thomah25
Sitat: Blouberg
Hva synes dere om at Twinlock og setedropper sitter i samme enhet? Jeg synes det blir litt trangt og knotet. Vurderer å sette opp en egen utløser for dropper på høyre side.
/blouberg

Dette var riktig post. Men syntes det er helt uproblematisk på min 930


Hatt et par turer på sti, dette er midre ugreit enn fryktet. Gjelder bare å finne optimal vinkel.

Re: Scott 2017 [Re: alfegutt] #2399870 23/04/2017 17:27
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
Sitat: alfegutt
Vekt - downgrades - 910/930 - alu/Karbon osv.

Har litt lyst til å si noe om dette, men litt usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg uten å virke for belærende og påståelig på en fin søndags ettermiddag.

Når det gjelder vekt så blir mange lett nervøs av at en sykkel veier 1 kg mer en den som er 10.000 kr dyrere. Men husk at Newtons lover gjelder for hele ekvipasjen: sykkel, utstyr, rytter, sekk, klær, klokken din, hjelmen ....Altså for en voksen mann fort 90-110 kg, og hvor mye er 1 kg da; jo 1%

Alu vs. Karbon. Karbon har ingen magiske egenskaper; men det kan optimaliseres til å lage en lettere sykkel. Det er imidlertid slettes ikke sikkert at alurammen har dårligere mekaniske egenskaper, det er totaldesign som betyr noe.


Det viktigste når man skal komme seg opp bratte bakker rasket mulig og i lav hastighet, er watt/total antall kilo. Det betyr at man kommer vesentlig raskere opp en bratt bakke med en sykkel som veier 9 kg kontra en som veier 14 kg.

På sti i bratte, tekniske klatringer betyr 5% lavere totalvekt endel på om man kommer opp eller hvor langt opp man kommer. Dette gjelder særlig om man er i dårlig form og produserer få watt.

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399891 23/04/2017 18:14
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 130
C
Ch: Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
C
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 130
Vekt er ikke uvesentlig, men det er mye mindre vekt hysteti blant eliten nå kontra før føler jeg.
Og da tror jeg ikke vanlige master cup syklister heller trenger det aller letteste. Så lebge vekta er fornuftig selvfølgelig. 10-11kg ht og 11-12 kg rittfulldemper.
Blir det ansett som tungt her? Jeg føker ilke det. Men hva mener andre her?

Elitens topp ht veier vel ca 9-9.5 med pedaler nå?
Topp fs 10,2 med pedaler +/-?

Alle ofrer 26 og 27.5 omtrent for 29 tross høyere vekt.

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399908 23/04/2017 19:06
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 75
A
alfegutt Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 75
Hei

Jeg er enig i at vekthysteriet ser ut til å dempe seg ganske mye; og god funksjonalitet som fulldemping og senkepinne synes å komme foran gram.

Når det gjelder 9 kg kontra 14 kg så er det noe annet enn min diskusjon som var i størrelsesorden 1 kg. En forskjell på 5 kg er mye og representerer antageligvis to ulike type sykler, eller?

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2399984 23/04/2017 21:45
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Vekthysteriet har lagt seg veldig i toppen. Er bare flere og flere som kjører Hev/senk blant annet. Vil tro ganske vanlig vekt på fulldemper i World cup ligger 10-11 kg.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 14 av 17 1 2 12 13 14 15 16 17

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå