Det er heldigvis valgfritt å fjerne kabelen til gaffelen og ev. bytte til vanlig bryter der.
Ser ikke hvordan det hjelper meg. Jeg hadde 2014 Genius 740, opplevde sykkelen som tryggere i bratt nedover i åpen samtidig som den måtte over i mellompos. for å tråkke på flater og alle kneikene med motbakker. Ble veldig mye bruk av bryteren, og såvidt jeg husker var det ingen forskjell på gaffelen i de to posisjonene.
Men da er det jo innstillingene på bakdemper du er negativ til, ikke at foran/bak låses samtidig. Kan jo håpe på at nytt oppheng hjelper på problemet med behov for aktiv bruk av innstillingene på bakdemperen.
Spark kommer med tre veldig spennende modeller. Med ny og moderne geometri. Kanksje er jeg mest spent på Spark med 120 mm med Sram Eagle og SRAM Level. Den blir nok på under 10,5 kilo, Giftig våpen til TSR, UB mv.
Spark kommer med tre veldig spennende modeller. Med ny og moderne geometri. Kanksje er jeg mest spent på Spark med 120 mm med Sram Eagle og SRAM Level. Den blir nok på under 10,5 kilo, Giftig våpen til TSR, UB mv.
Samme her, 900 Ultimate matcher specsene jeg ønsket meg før detaljene var ute, men får håpe den ikke er like Ultimate som årets med Di2 og veil. pris på kr 129 000,- 900-varianten blir kanskje mer saklig valg, da med baktriangel i aluminium som trekker opp vekta.
Synes det er litt synd at alle plussykler har mer stiorientert geometri. Spark plus med et vanlig 29 hjulsett til ritt kunne vært veldig aktuelt for meg neste år, men usikker på om den med 130mm foran blir for mye stisykkel.
Joda, er ikke noe problem for meg om de leverer sykkelen med twinlock så lenge jeg ikke trenger å bruke den (:
Utifra beskrivelsene av demperteknologien i Tech & Facts Report (pdf), ser det ut til å være omtrent samme behov som nå for aktiv bruk av Twinloc´en på bakdemperen for å skifte mellom modusene. Tokammer Nude-demper hvor man sitter dypere i vandringen, med mer sag, i Descend:
TRACTION MODE – 2-POSITION AIR VOLUME ADJUSTMENT 20% REDUCED WHEEL TRAVEL Our 2-Position Air Volume Adjustment is the system that allows us to at- tain two unique spring curves for Nude equipped bikes. The Twinloc le- ver opens or closes a second air chamber inside the shock creating two unique geometry and travel modes. In Traction mode, a single chamber is used, there is less air spring volume leading to less sag, a more agile geometry and shorter travel - ideal for climbing. In descend mode both chambers are employed, the air spring volume increases allowing the bike to sag into a slacker position with more negative travel and more available travel at an engineered spring curve speci cally chosen for the full travel mode. E ectively, this technology gives you two bikes in one. No other system on the market provides this.
Presenteres som en feature like mye som før, en feature mange ikke liker. Nytt oppheng vil nok gi mindre husking i Descend enn på inneværende modell, men liten tvil om at det er meningen at man skal skifte aktivt mellom modusene også i terreng.
120mm-variantene har noen grovere og tyngre Maxxis Forekaster-dekk. Kan ikke huske å ha lest om disse her på forumet? (Det kan da ikke stemme ) Noen som har prøvd disse? Sammen med Reverb, er definitivt denne utgaven mer stirettet, ja.
Edit: dirtragmag har prøvd 120mm-versjonen og det er lovende ut med tanke på opphenget: http://dirtragmag.com/scott-introduces-revamped-2017-spark-line-up/ The new suspension design is a very noticeable improvement over the previous layout. The bike sits higher with more support in the critical sag area of its travel yet remains sensitive to small bumps in the initial part of the stroke. It did take a bit more trail and error to find just the right air pressure but once I did I found that the bike pedals vastly superior to the old design in Descend mode, so much so that on off-road climbs I kept it there and only went to Trail (which reduces air volume to give the back 85 mm of travel) on smooth fireroads. And of course Climb was great to have on the road ride back to the hotel.
Den gule 720 Plus likte jeg godt! Ny kapabel allrounder? Fox Transfer, 130/120 mm og med 2.8 dekk. 35mm felg muliggjør relativt "vanlig" størrelse på dekk, slik at den enkelt kan kvikkes opp litt og kanskje (?) bli rittklar?
It did take a bit more trail and error to find just the right air pressure but once I did I found that the bike pedals vastly superior to the old design in Descend mode, so much so that on off-road climbs I kept it there and only went to Trail (which reduces air volume to give the back 85 mm of travel) on smooth fireroads. And of course Climb was great to have on the road ride back to the hotel.
Høres lovende ut! Spark ser veldig allsidig ut nå.
Om man velger 120mm gaffel, får man HTA på 67,2?? Damn..litt slakkere enn jeg kunne tenkt meg. Hadde det vært 120 med 68,5 derimot.. Er jaggu ikke langt unna mange DH sykler sin vinkel på gaffel.
Har tenkt litt på det med HTA, vil man ikke få en front som er mye mindre følsom for småslag o.l når styrevinkelen er så slak som 67,2, spesielt på flate stier o.l? Jeg bytta ut min sykkel med HTA på 68 nettopp pga dårlig følsomhet på flate tekniske stier, med Fox sin toppgaffel. Funka dog grisebra nedover.
På meg virker det som at 100mm er rittsykkel, 120mm blir stisykkel med for slake vinkler til å fungere godt som rittsykkel.
Er jaggu ikke langt unna mange DH sykler sin vinkel på gaffel.
Jæi ler. Utforsykler er på 63°-ish.
Sitat: Hoaas
Har tenkt litt på det med HTA, vil man ikke få en front som er mye mindre følsom for småslag o.l når styrevinkelen er så slak som 67,2, spesielt på flate stier o.l? Jeg bytta ut min sykkel med HTA på 68 nettopp pga dårlig følsomhet på flate tekniske stier, med Fox sin toppgaffel. Funka dog grisebra nedover.
Ny/nyservet gaffel, tune og justeringer har mye mer å si.
På meg virker det som at 100mm er rittsykkel, 120mm blir stisykkel med for slake vinkler til å fungere godt som rittsykkel.
Jeg trur den 120 varianten blir veldig bra. Tipper det blir en topp sykkel for mannen i gata på rundbane/tekniske maraton ritt. Skikkelig allround sykkel, blir spennede å teste
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Er jaggu ikke langt unna mange DH sykler sin vinkel på gaffel.
Jæi ler. Utforsykler er på 63°-ish.
Sitat: Hoaas
Ny/nyservet gaffel, tune og justeringer har mye mer å si.
Da huska jeg feil, 63-65 grader da.
Men jo slakkere HTA jo mer flex vil man vel få på gaffelbeina, og friksjon mellom innerbein mot ytterbein? Føler vel at jeg prøvde det meste med gaflene jeg hadde på forrige sykkel, Factory 34 gaffelen jeg kjørte med halve sesongen var helt ny. Det var jo ikke det at det ikke fungerte, det er bare at 70 grader fungerer mye bedre, til mitt bruk vel å merke. Tenkte med en gang jeg så litt på geometrien til Spark 120mm at det vil funke bra oppover og nedover, grovt flatt terreng kanskje ikke. Men det er bare jeg som spekulerer..
Noen som har opplysninger hva som skjer med Genius plus til neste år. Vil spark + overta 130/140 segmentet til Genius? Vil også Genius komme med nytt demperoppheng? Det er vel genser hvor mye vandring som er fornuftig uten ledd i kjedestag/setestag.
Noen som har opplysninger hva som skjer med Genius plus til neste år. Vil spark + overta 130/140 segmentet til Genius? Vil også Genius komme med nytt demperoppheng? Det er vel genser hvor mye vandring som er fornuftig uten ledd i kjedestag/setestag.
Genius + var ny i år så den fortsetter med samme ramme og er jo litt grovere. (10 med mer vandring) Men med den nye Spark + så blir jo stegen mellom Spark og Genius enda mindre. Er jo den veien det går. Rundbane sykler som tåler mer og mer teknisk sti ettersom løypene blir mer teknisk. Noe som er en positiv retning for mannen i gata.
Redigert av olechr; 05/07/201618:27.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Ser at Terrengsykkel i testen av RC 900 SL bemerker at sykkelen legger seg litt bakpå i bratte klatringer med åpen bakdemper. Høres som "fryktet" litt ut som tilsvarende behov for aktiv bruk av Twinloc og den kortere vandringen på mellomposisjonen på Nude-demperen som før.