Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 17 1 2 3 4 16 17

Scott 2017

Re: Scott 2017 [Re: olechr] #2318989 23/06/2016 13:56
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: olechr
Ligger på Pinkbike.

Jeg ser bare info om Plus og RC?? Geo-tabellen pluss bittelitt tekst på mtb-mag er det eneste jeg fant om den "vanlige", ikke-RC-utgaven.

Re: Scott 2017 [Re: anonym22] #2318990 23/06/2016 13:56
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: anonymous22
Det er heldigvis valgfritt å fjerne kabelen til gaffelen og ev. bytte til vanlig bryter der.

Ser ikke hvordan det hjelper meg. Jeg hadde 2014 Genius 740, opplevde sykkelen som tryggere i bratt nedover i åpen samtidig som den måtte over i mellompos. for å tråkke på flater og alle kneikene med motbakker. Ble veldig mye bruk av bryteren, og såvidt jeg husker var det ingen forskjell på gaffelen i de to posisjonene.


Re: Scott 2017 [Re: knut77] #2318991 23/06/2016 14:01
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Men da er det jo innstillingene på bakdemper du er negativ til, ikke at foran/bak låses samtidig. Kan jo håpe på at nytt oppheng hjelper på problemet med behov for aktiv bruk av innstillingene på bakdemperen.

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2318992 23/06/2016 14:02
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 372
G
geronimo Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 372
Da har vi en sak her på Terrengsykkel.no også: http://terrengsykkel.no/Telex/scott2017

Re: Scott 2017 [Re: anonym22] #2319005 23/06/2016 14:47
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Joda, er ikke noe problem for meg om de leverer sykkelen med twinlock så lenge jeg ikke trenger å bruke den (:


Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319018 23/06/2016 15:59
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Spark kommer med tre veldig spennende modeller. Med ny og moderne geometri. Kanksje er jeg mest spent på Spark med 120 mm med Sram Eagle og SRAM Level. Den blir nok på under 10,5 kilo, Giftig våpen til TSR, UB mv. ICON_SMILE

Redigert av erling; 23/06/2016 16:00.



Re: Scott 2017 [Re: erling] #2319023 23/06/2016 16:15
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: erling
Spark kommer med tre veldig spennende modeller. Med ny og moderne geometri. Kanksje er jeg mest spent på Spark med 120 mm med Sram Eagle og SRAM Level. Den blir nok på under 10,5 kilo, Giftig våpen til TSR, UB mv. ICON_SMILE

Samme her, 900 Ultimate matcher specsene jeg ønsket meg før detaljene var ute, men får håpe den ikke er like Ultimate som årets med Di2 og veil. pris på kr 129 000,- ICON_TONGUE 900-varianten blir kanskje mer saklig valg, da med baktriangel i aluminium som trekker opp vekta.

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319080 23/06/2016 21:07
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Da har det kommet mer info:
http://www.scott-sports.com/us/en/page/s...;utm_term=spark

Er sjukt usikker på hva jeg skal ha neste år. Luksus problem.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319143 24/06/2016 07:16
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
2012 29" Sparken min på 10,5kg fungerer merkelig nok fortsatt fint. Hva har jeg gjort galt??

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319187 24/06/2016 08:46
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Synes det er litt synd at alle plussykler har mer stiorientert geometri. Spark plus med et vanlig 29 hjulsett til ritt kunne vært veldig aktuelt for meg neste år, men usikker på om den med 130mm foran blir for mye stisykkel.

Re: Scott 2017 [Re: knut77] #2319193 24/06/2016 09:08
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: knut77
Joda, er ikke noe problem for meg om de leverer sykkelen med twinlock så lenge jeg ikke trenger å bruke den (:

Utifra beskrivelsene av demperteknologien i Tech & Facts Report (pdf), ser det ut til å være omtrent samme behov som nå for aktiv bruk av Twinloc´en på bakdemperen for å skifte mellom modusene. Tokammer Nude-demper hvor man sitter dypere i vandringen, med mer sag, i Descend:

TRACTION MODE – 2-POSITION AIR VOLUME ADJUSTMENT
20% REDUCED WHEEL TRAVEL
Our 2-Position Air Volume Adjustment is the system that allows us to at- tain two unique spring curves for Nude equipped bikes. The Twinloc le- ver opens or closes a second air chamber inside the shock creating two unique geometry and travel modes. In Traction mode, a single chamber is used, there is less air spring volume leading to less sag, a more agile geometry and shorter travel - ideal for climbing. In descend mode both chambers are employed, the air spring volume increases allowing the bike to sag into a slacker position with more negative travel and more available travel at an engineered spring curve speci cally chosen for the full travel mode. E ectively, this technology gives you two bikes in one. No other system on the market provides this.

Presenteres som en feature like mye som før, en feature mange ikke liker. Nytt oppheng vil nok gi mindre husking i Descend enn på inneværende modell, men liten tvil om at det er meningen at man skal skifte aktivt mellom modusene også i terreng.

120mm-variantene har noen grovere og tyngre Maxxis Forekaster-dekk. Kan ikke huske å ha lest om disse her på forumet? (Det kan da ikke stemme ICON_WINK ) Noen som har prøvd disse? Sammen med Reverb, er definitivt denne utgaven mer stirettet, ja.

Edit: dirtragmag har prøvd 120mm-versjonen og det er lovende ut med tanke på opphenget: http://dirtragmag.com/scott-introduces-revamped-2017-spark-line-up/
The new suspension design is a very noticeable improvement over the previous layout. The bike sits higher with more support in the critical sag area of its travel yet remains sensitive to small bumps in the initial part of the stroke. It did take a bit more trail and error to find just the right air pressure but once I did I found that the bike pedals vastly superior to the old design in Descend mode, so much so that on off-road climbs I kept it there and only went to Trail (which reduces air volume to give the back 85 mm of travel) on smooth fireroads. And of course Climb was great to have on the road ride back to the hotel.


Redigert av anonym22; 24/06/2016 09:21.
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319223 24/06/2016 10:13
Registrert: May 2013
Innlegg: 393
sj0mann Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2013
Innlegg: 393
Den gule 720 Plus likte jeg godt! Ny kapabel allrounder? Fox Transfer, 130/120 mm og med 2.8 dekk. 35mm felg muliggjør relativt "vanlig" størrelse på dekk, slik at den enkelt kan kvikkes opp litt og kanskje (?) bli rittklar?


Stisykkel: Canyon Spectral
Landevei: Gavia Ghisallo
Pendling: Retro Merida-landevei
Re: Scott 2017 [Re: anonym22] #2319284 24/06/2016 12:07
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: anonymous22
It did take a bit more trail and error to find just the right air pressure but once I did I found that the bike pedals vastly superior to the old design in Descend mode, so much so that on off-road climbs I kept it there and only went to Trail (which reduces air volume to give the back 85 mm of travel) on smooth fireroads. And of course Climb was great to have on the road ride back to the hotel.

Høres lovende ut! Spark ser veldig allsidig ut nå.


Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319286 24/06/2016 12:09
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 382
F
force10 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
F
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 382
Nye Scale ser ut til å ha kopiert rammegeometrien som Rocky Mountain utviklet med Vertex for noen år siden.

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319290 24/06/2016 12:15
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Har de skippa high-low setting på Spark?


'...once more, and more intensity!'
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319422 24/06/2016 18:55
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,854
erijon Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,854
Shit, noen som vil kjøpe 2 ukers tur til Spania av meg? Avreise neste lørdag. Dere får med kone og barn på kjøpet!


Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2319469 24/06/2016 21:17
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
S
Skjelven Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2322185 03/07/2016 19:02
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Om man velger 120mm gaffel, får man HTA på 67,2?? Damn..litt slakkere enn jeg kunne tenkt meg. Hadde det vært 120 med 68,5 derimot..
Er jaggu ikke langt unna mange DH sykler sin vinkel på gaffel.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2322247 04/07/2016 07:13
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Har tenkt litt på det med HTA, vil man ikke få en front som er mye mindre følsom for småslag o.l når styrevinkelen er så slak som 67,2, spesielt på flate stier o.l? Jeg bytta ut min sykkel med HTA på 68 nettopp pga dårlig følsomhet på flate tekniske stier, med Fox sin toppgaffel. Funka dog grisebra nedover.

På meg virker det som at 100mm er rittsykkel, 120mm blir stisykkel med for slake vinkler til å fungere godt som rittsykkel.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Scott 2017 [Re: Hoaas] #2322258 04/07/2016 07:57
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Hoaas
Er jaggu ikke langt unna mange DH sykler sin vinkel på gaffel.
Jæi ler. Utforsykler er på 63°-ish.

Sitat: Hoaas
Har tenkt litt på det med HTA, vil man ikke få en front som er mye mindre følsom for småslag o.l når styrevinkelen er så slak som 67,2, spesielt på flate stier o.l? Jeg bytta ut min sykkel med HTA på 68 nettopp pga dårlig følsomhet på flate tekniske stier, med Fox sin toppgaffel. Funka dog grisebra nedover.
Ny/nyservet gaffel, tune og justeringer har mye mer å si.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Scott 2017 [Re: Hoaas] #2322272 04/07/2016 08:59
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Hoaas
Har tenkt litt på det med HTA, vil man ikke få en front som er mye mindre følsom for småslag o.l når styrevinkelen er så slak som 67,2, spesielt på flate stier o.l? Jeg bytta ut min sykkel med HTA på 68 nettopp pga dårlig følsomhet på flate tekniske stier, med Fox sin toppgaffel. Funka dog grisebra nedover.

På meg virker det som at 100mm er rittsykkel, 120mm blir stisykkel med for slake vinkler til å fungere godt som rittsykkel.


Jeg trur den 120 varianten blir veldig bra. Tipper det blir en topp sykkel for mannen i gata på rundbane/tekniske maraton ritt. Skikkelig allround sykkel, blir spennede å teste


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2017 [Re: baronKanon] #2322283 04/07/2016 09:13
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: baronKanon
Sitat: Hoaas
Er jaggu ikke langt unna mange DH sykler sin vinkel på gaffel.
Jæi ler. Utforsykler er på 63°-ish.

Sitat: Hoaas
Har tenkt litt på det med HTA, vil man ikke få en front som er mye mindre følsom for småslag o.l når styrevinkelen er så slak som 67,2, spesielt på flate stier o.l? Jeg bytta ut min sykkel med HTA på 68 nettopp pga dårlig følsomhet på flate tekniske stier, med Fox sin toppgaffel. Funka dog grisebra nedover.
Ny/nyservet gaffel, tune og justeringer har mye mer å si.


Da huska jeg feil, 63-65 grader da.

Men jo slakkere HTA jo mer flex vil man vel få på gaffelbeina, og friksjon mellom innerbein mot ytterbein? Føler vel at jeg prøvde det meste med gaflene jeg hadde på forrige sykkel, Factory 34 gaffelen jeg kjørte med halve sesongen var helt ny. Det var jo ikke det at det ikke fungerte, det er bare at 70 grader fungerer mye bedre, til mitt bruk vel å merke. Tenkte med en gang jeg så litt på geometrien til Spark 120mm at det vil funke bra oppover og nedover, grovt flatt terreng kanskje ikke. Men det er bare jeg som spekulerer..

Redigert av Hoaas; 04/07/2016 09:29.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2322481 04/07/2016 19:06
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633
O
olasun Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
O
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633
Noen som har opplysninger hva som skjer med Genius plus til neste år. Vil spark + overta 130/140 segmentet til Genius? Vil også Genius komme med nytt demperoppheng? Det er vel genser hvor mye vandring som er fornuftig uten ledd i kjedestag/setestag.

Re: Scott 2017 [Re: olasun] #2322832 05/07/2016 17:59
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: olasun
Noen som har opplysninger hva som skjer med Genius plus til neste år. Vil spark + overta 130/140 segmentet til Genius? Vil også Genius komme med nytt demperoppheng? Det er vel genser hvor mye vandring som er fornuftig uten ledd i kjedestag/setestag.


Genius + var ny i år så den fortsetter med samme ramme og er jo litt grovere. (10 med mer vandring)
Men med den nye Spark + så blir jo stegen mellom Spark og Genius enda mindre. Er jo den veien det går. Rundbane sykler som tåler mer og mer teknisk sti ettersom løypene blir mer teknisk. Noe som er en positiv retning for mannen i gata.

Redigert av olechr; 05/07/2016 18:27.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2017 [Re: olasun] #2322834 05/07/2016 18:13
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: olasun
Det er vel genser hvor mye vandring som er fornuftig uten ledd i kjedestag/setestag.


Orbea Occam AM har 140mm.

Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2322843 05/07/2016 18:43
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Nye Scale og Spark in action.

Og samtidig enda et forsøk på å besvare det evige spørsmålet om halvdemper vs fulldemper.


Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2322848 05/07/2016 18:59
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Noen formening om når priser på de nye vil bli tilgjengelig?


You are what you eat...mmm nuts
Re: Scott 2017 [Re: Hoaas] #2322855 05/07/2016 19:28
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: Hoaas
Noen formening om når priser på de nye vil bli tilgjengelig?

I fjor var det august.

Håper det blir demomulighet i Oslo før forhåndsbestillingsfrist. Og spent på når syklene leveres.

Re: Scott 2017 [Re: anonym22] #2322865 05/07/2016 20:28
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: anonymous22
Sitat: Hoaas
Noen formening om når priser på de nye vil bli tilgjengelig?

I fjor var det august.

Håper det blir demomulighet i Oslo før forhåndsbestillingsfrist. Og spent på når syklene leveres.



Det blir det helt sikkert.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2017 [Re: Paulus] #2328761 31/07/2016 17:01
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Ser at Terrengsykkel i testen av RC 900 SL bemerker at sykkelen legger seg litt bakpå i bratte klatringer med åpen bakdemper. Høres som "fryktet" litt ut som tilsvarende behov for aktiv bruk av Twinloc og den kortere vandringen på mellomposisjonen på Nude-demperen som før.

Side 2 av 17 1 2 3 4 16 17

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå