Om snaue to uker stikker familien på sykkeltur til Danmark. Jeg hadde egentlig tenkt å konvertere raceren til tursykkel, det er en "komfortracer" som har plass til 32mm dekk, og festeører for bagasjebærer/skjermer. Men så viser det seg nå at det blir veeeldig trangt med dekk og skjermer, og det er umulig å feste lowrider på gaffelen jeg har.
Så begynner jeg å lure på om jeg skal benytte påskuddet for å kaste meg rundt, og kjøpe en ny sykkel til formålet. Har uansett bruk for en brukssykkel hjemme, og tenker kanskje at en hybrid kunne funke. Det blir uansett korte dagsetapper og lavt tempo siden barna er med og jeg skal ha det meste av bagasjen.
Ideelt sett hadde jeg kjøpt en Genesis Croix de Fer, men den ligger laaangt over budsjett. Eller en Salsa Vaya...
Det må være noe som kan skaffes i butikk på østlandet i løpet av den neste uken. Jeg har kikket på en Trek 7.4 FX hybrid, som så vidt jeg kan se oppfyller alle kravene: http://sykkelboden.no/Sykler/Hybrid/Trek/Trek-Allant-74-2016128208-p0000141289 – men som kanskje er litt lite for pengene? Og dessuten litt i overkant av budsjett. 8000 med hydrauliske skivebremser, men Acera gir. Men det virker som en fin ramme.
Andre forslag i prisklassen 5-8000? Ønsker meg stiv gaffel, festeører for bagasje og skjermer både foran og bak, skivebrems. Ideelt sett bukkestyre, men innser at jeg ikke får det innenfor budsjettet mitt.
Alternativet er slik jeg ser det å kjøpe en mer tursykkelvennlig gaffel til raceren. Bikeshop har denne, som så vidt jeg skjønner bør passe på en vanlig racer? (jeg har skivebrems): https://bikeshop.no/sykkel/komponenter/g...014-p0000047739
Re: Tursykkel/hybrid kjøpetråd? Eller "ombygging"?
[Re: anderssb]
#231870523/06/201600:08
I din situasjon tror jeg at jeg hadde tatt en kikk på Diamant Union 40, eller kanskje 50. Ikke så dumt å ha en sykkel som kan brukes til butikken, og sittestillingen passer vel også bedre til familietur enn hva du får til på landeveissykkel.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
#231871423/06/201605:10
Har eid både en Trek 7.4 FX og Croix de Fer. Begge er glimrende alternativer til tursykler. Trek'en har vært med på flere ferieturer med bagasje, og den har alltid vært 100% pålitelig. Deilig avslappet sittestilling, og veier ikke for mye. Når du hiver på bagasje spiller det for øvrig ingen rolle om ekvipasjen er 29 eller 30 kilo.
Diamant Union ser fin ut, men så vidt jeg kan se av bildene mangler den skruehull for bagasjebærer på gaffelen. Dessuten har jeg allerede kjøpt jålete tubus-bagasjebærer til å ha bak:-)
Men kunne forsåvidt godt tenkt meg innvendig gir på en slik sykkel.
#231882723/06/201609:12
Deilig med "ballongdekk" over trikkeskinner og sånt.
Hadde noen penere skjermer og bedre hjulsett liggende jeg har montert.
Den har noe festmulighet på gaffelen, men har ingen erfaring med sånne. Vet derfor ikke hva de kan brukes til, men ser for meg at det kan monteres lowrider.
Stig
#231885723/06/201610:45
Letteste er vel å høre med noen som har litt store barn og en sykkelhenger om du får låne den. Plenty plass, og med unger så går det ikke fort alikevel.
Alternativ, kjøpt den billigste du finner på finn.no.
#231905523/06/201619:50
Du trenger strengt tatt ikke skruehull i gaffelbeina. Utfordringen er heller å feste noen lowridere på sykkel med skivebremser, skjønt jeg vil tro det finnes greie løsninger på det, også.
Trek fx er gode sykler, men dollarkursen har jo herjet stygt med prisene.
Du trenger strengt tatt ikke skruehull i gaffelbeina. Utfordringen er heller å feste noen lowridere på sykkel med skivebremser, skjønt jeg vil tro det finnes greie løsninger på det, også.
Tubus-settet med klemmer rundt gaffelen funker ikke på karbongafler.
#231908523/06/201621:28
Nei, for all del! Dette er for metallgafler. Jeg mente det som en kommentar til Union 40/50. For øvrig fyser jeg litt på en Trek 920 selv, men innser at jeg ikke kan forsvare det, verken økonomisk eller estetisk.
P.S: Den Diamant Range 40-saken så bra ut! Feste for lowrider har den også.
Nei, for all del! Dette er for metallgafler. Jeg mente det som en kommentar til Union 40/50. For øvrig fyser jeg litt på en Trek 920 selv, men innser at jeg ikke kan forsvare det, verken økonomisk eller estetisk.
P.S: Den Diamant Range 40-saken så bra ut! Feste for lowrider har den også.
Enig, Range 40 ser fin ut! Jeg synes jeg at hvis man først kjøper en sykkel til turbruk, så skal den ha fester for lowrider og annet utstyr, så Union 40 utgår nok.
[Re: OveR]
#231915124/06/201607:45
Har eid både en Trek 7.4 FX og Croix de Fer. Begge er glimrende alternativer til tursykler. Trek'en har vært med på flere ferieturer med bagasje, og den har alltid vært 100% pålitelig. Deilig avslappet sittestilling, og veier ikke for mye. Når du hiver på bagasje spiller det for øvrig ingen rolle om ekvipasjen er 29 eller 30 kilo.
mvh OveR
Nå ser det ut til at jeg har mulighet til å skaffe begge disse innenfor budsjett. Heller vel mest mot Croix de Fer, men har sett på Trek'en, og det virker også som en veldig ålreit sykkel. Er det en av disse du ville foretrukket?
#231918224/06/201608:25
mvh OveR
Nå ser det ut til at jeg har mulighet til å skaffe begge disse innenfor budsjett. Heller vel mest mot Croix de Fer, men har sett på Trek'en, og det virker også som en veldig ålreit sykkel. Er det en av disse du ville foretrukket?
Vi har to Trek fx i familien. De tilhører døtrene mine, så det er begrensa hvor mye jeg har brukt dem, men jeg vedlikeholder dem. Hver gang jeg tar en prøvetur på en av dem, slår det meg hvor utrolig gode disse syklene er. Sittestillingen burde være perfekt til tur med familien, og med et minimum av vedlikehold vil du ha den lenge. Prisen er høy, men med de nyhetene vi våknet til i dag, må vi vel bare bli vant til å betale mye for alt som er imponert fra andre steder enn Storbritannia.
#231929924/06/201612:39
Da ble det kjøp. Croix de Fer Ltd 2015 i strøken stand står i kjelleren hjemme:-) Et par nye bremseklosser, så er alt topp!
Bagasjebærere er på vei i posten, men jeg trenger skjermer. Er det noen som har tips? Vil ha heldekkende svarte skjermer, helst noe som ser litt pent ut. Og gjerne med skvettlapp. Og helst noe jeg får i en butikk i Oslo i ettermiddag...
#232045228/06/201611:19
Neste spørsmål: Hvilke dekk bruker jeg? Det sitter på et par brukte, men langt fra utslitte Continental Cyclocross Speed 35mm.
Alternativet er Continental GP 4 season duraskin i 32mm – jeg kjøpte til raceren, men klarte å ta feil bredde.
Turen kommer til å gå mest på asfalt, men jeg tenker at cyclocross-dekkene kanskje ruller lett nok, og at det kan være greit med litt mønster for noen avstikkere på grusveier?
#232048228/06/201612:03
Jeg er veldig fornøyd med skjermer fra AIM. Tipper det er mange sykkelbutikker som har det inne.
Så lenge du skal på tur med familien, er kanskje ikke dekkvalget så kritisk? Jeg har aldri vært borti dekk som i praksis ikke tåler en avstikker på grusen, og cx-dekk triller godt nok i massevis til både asfalt og grus. Kort sagt: Du går ikke feil med noen av de alternativene du har.
P.S: Om det ligger flintbiter i veien der du skal sykle, velger du dekket med best punkteringsbeskyttelse.
Redigert av lektorHaugen; 28/06/201612:06.
#232053628/06/201615:13
Takk! Det beste fra tubus ligger klart, men pga fint vær i går fikk jeg ikke montert. Den hadde fortjent et Brooks-sete også, men får jeg det i en butikk i Oslo før helgen?
Flere bilder kommer!
#232125430/06/201612:35
Det ble SKS bluemels. Jeg synes de er litt rælete å montere, og de "pinnene" som stikker opp ved festene er ikke så veldig pene, men når de først er på plass fungerer de jo veldig bra. Jeg var innom Sørensen og kikket på Brooks Cambium, men falt ikke helt for det, jeg vil ha brun skinn-Brooks og matchende styretape. Så foreløpig står originalsetet på, det spørs om jeg rekker å ordne noe annet før turen.
Her er bilde med Tubus titan-bærer monert bak, Tubus i sølvlakkert stål foran.
#232217503/07/201617:43
Pent! Hvor er det beste stedet å kjøpe Tubus, forresten?
Takk! Jeg kjøpte to tubus-bærere på bikeshop da det var 15% rabatt, men de hadde litt begrenset utvalg. Så måtte jeg bestille noe ekstradeler + frontbæreren fra bike24.
Nå skal det ikke være helt enkelt, samboeren skal trekke en "follow-me" tandem, og festet dens den kom i konflikt med hennes bagasjebærer. Så da måtte hun få min titan-tubus, mens jeg har endt opp med en litt enklere sort tubus-bærer. Å få hengerfeste+skivebremser+bagasjebærer+skjermer til å passe sammen er ikke lett!
#232254204/07/201623:30
Gratulerer med flott sykkel! Om noen får til et system som gjør det problemfritt å feste skjermer, bagasjebærer og henger på en standard tursykkel med skivebremser, tror jeg de kan få solgt noen enheter! Desto mer tilfredsstillende når alt fungerer.
Skjermene fra SKS er fine når de først er på plass, og de er robuste nok, men jeg synes AIM sine er litt enklere å montere.