Gipsplater, igjen
|
Gipsplater, igjen
22/06/2016 06:48
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal pusse opp stue i hus fra 1986, der det er delvis sponplater og gips på vegg. Planen er å skru opp standard gipsplater (12,5mm), sparkle skruehull og skjøter (med papir), male 2-3 strøk, fore ut karmer og liste gulv/tak/vindu/dører. Taket skal bare males, og gulvet skal ikke gjøres noe med. -Er det nødvendig å treffe stendere når jeg skrur nye plater utenpå de gamle gips-/sponplatene? -Kan jeg bruke Tec7/akryl/etc i innvendige hjørner, og unngå oppsprekking? Eller er sparkel og papir det eneste som vil vare? Takker for svar 
|
|
|
Re: Gipsplater, igjen
[Re: Brusdalen]
22/06/2016 06:58
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Ja du må treffe stenderene der hvor det er gips idag, det er ikke nok hold i de gamle gips platene. Spon platene derimot skal det være nok hold i, men det beste er fortsatt å kjøre igjennom i stenderene.
I tillegg er det lurt å legge dem med overlapp, slik at midt påplata kommer der hvor skjøten mellom to plater er idag. Da får du bedre lydisolerende egenskaper.
Innvendige hjørner ville jeg ikke fylt med tec7, min erfaring er at nr 1 det strekker seg og sprekker etter en stund, og nr 2 at malingen får en litt annerledes farge på det underlaget.
|
|
|
22/06/2016 07:56
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En rask og lettvint løsning i hjørner er å bruke kvartstaff, dersom rette hjørner ikke er SÅ viktig. Da kan du også slumse litt dersom du skal male med forskjellig farger på veggene inn mot hjørnet. Og den kan også males først, og limes på plass.
Egen erfaring er at å sparkle og pusse 90 grader hjørner er vanskelig å få bra. Du klarer å redde noe ved å male skikkelig, men det kan bli litt styr.
Redigert av Anders A-R; 22/06/2016 07:56.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
22/06/2016 07:57
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Re stendere: Eventuelt kan du sjekke ut rehab gips. Mener å ha hørt at disse kan limes på veggen.
|
|
|
[Re: Homecast]
22/06/2016 08:49
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker for svar så langt  Ja du må treffe stenderene der hvor det er gips idag, det er ikke nok hold i de gamle gips platene. Spon platene derimot skal det være nok hold i, men det beste er fortsatt å kjøre igjennom i stenderene.
I tillegg er det lurt å legge dem med overlapp, slik at midt påplata kommer der hvor skjøten mellom to plater er idag. Da får du bedre lydisolerende egenskaper.
Innvendige hjørner ville jeg ikke fylt med tec7, min erfaring er at nr 1 det strekker seg og sprekker etter en stund, og nr 2 at malingen får en litt annerledes farge på det underlaget. Bra tips om overlapp! Skal prøve å starte med en halvplate uten fals inn mot hjørne, og så bør det vel være 60cm mellom stenderne bortover. Jeg forstår deg slik at det ikke er krise om noen skruer ikke treffer stender, f.eks. ved småplater over vindu. Hadde håpt å spare litt tid på å bruke akryl/tec7 i hjørner, men ser at det skal mye til for at det ikke sprekker etterhvert. En rask og lettvint løsning i hjørner er å bruke kvartstaff, dersom rette hjørner ikke er SÅ viktig. Da kan du også slumse litt dersom du skal male med forskjellig farger på veggene inn mot hjørnet. Og den kan også males først, og limes på plass.
Egen erfaring er at å sparkle og pusse 90 grader hjørner er vanskelig å få bra. Du klarer å redde noe ved å male skikkelig, men det kan bli litt styr.
Har litt erfaring med å sparkle hjørner fra tidligere oppussing, det gikk på en måte men er mye jobb og pirk ja. Kvarstaff (nyy ord for meg) er ikke aktuelt, aller helst skulle det vært helt listefritt, er jeg blitt fortalt ...  Re stendere: Eventuelt kan du sjekke ut rehab gips. Mener å ha hørt at disse kan limes på veggen. 6mm rehabgips og liming har vært vurdert, men det blir minst like mye arbeid, over 3 ganger prisen, også har jeg hørt at det er enkler å fore ut karmer ved å bruke 12,5 ved å kløyve en standard list. Helsparkling er også vurdert, og å sette bort arbeidet til proffer. Budsjett og litt erfaring fra før har gjort at vi har endt på å gjøre det selv og bruke 12,5mm gips 
|
|
|
22/06/2016 09:00
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Vi pleier å bruke akrylfuge i hjørnene. Har ikke sett at det gir en annen fargetone på malingen, annet enn at det ofte trengs et ekstra strøk for å få samme dekning som på resten av veggen.
Fordelen med akrylfuge vs. sparkling er at akrylen tar opp små bevegelser mellom de veggene. Sparkel sprekker opp. Så er jo akryl 100ggr enklere å jobbe med enn sparkel...
|
[Re: tais]
22/06/2016 09:07
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Så fremgangsmåten er å legge platene så tett og beint som mulig, også legge en stripe akryl nedover i hjørnet og stryke over med finger? Er det akryltyper/leverandører som er å foretrekke, eller fungerer billigtypene f.eks. Infra fra Coop?
Hva er din erfaring med oppsprekking av fugen ved å gjøre det slik?
Har fått tips om at "proffene" gjør dette, spesielt på eldre hus som har "satt seg", men er skeptisk.
|
|
|
22/06/2016 09:54
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
For meg har det sprukket opp hvis jeg har brukt for lite fugemasse, men det har ikke vært i hjørner, fordi der må du uansett kline på ganske mye for å få en fin bueform når du drar fingeren over.
Har ikke peiling på evt. kvalitetsforskjell på billig/dyr, men sist gang brukte vi en hurtigtørkende sak og den luktet mye mer enn standardtypene så anbefaler ikke den med mindre man har SKIKKELIG dårlig tid.
|
22/06/2016 11:49
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Så fremgangsmåten er å legge platene så tett og beint som mulig, også legge en stripe akryl nedover i hjørnet og stryke over med finger? Er det akryltyper/leverandører som er å foretrekke, eller fungerer billigtypene f.eks. Infra fra Coop?
Hva er din erfaring med oppsprekking av fugen ved å gjøre det slik?
Har fått tips om at "proffene" gjør dette, spesielt på eldre hus som har "satt seg", men er skeptisk. Korrekt. Jeg ville ikke "kline på mye", men heller stryke over i evt 2 omganger. Infra tar opp bevegelse - det er viktig så den kan du bruke. I og med at du fuger i hjørne får fugen automatisk "konkav" form når du stryker over med finger - det tar opp bevegelser bedre enn enn firkantet fuge. Tips: litt tykt blandet salovann på fingeren gjør utstryking easypeasy.
|
|
|
23/06/2016 06:49
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Ikke legg list i hjørnene, det er ikke pent. Lister er kun til for å dekke over noe som ikke er pent. Det går helt fint å fuge både gips og sponhjørner med akryl. Bruk gjerne silikon fugekniv for godt resultat. Siden du skal male kan det hende det kan være fordel å velge noe som kalles "Malerakryl", men erfaringsmessig er det også helt greit å male på vanlig akryl, så hva forskjellen er vet jeg ikke. Den skal vel kunne pusses og bearbeides litt mer tror jeg.
Når det gjelder foringene som du skal fore ut enda engang, så er det ikke pent med mange lag foringer, selv om det er "enkelt". Lag hele foringene nye i steden, så blir resultatet mye penere. Gjør du det i gips og sparkler hjørnene er det billig og så får du det listefritt også. Ohlala!
Hilsen allergisk mot plater på plater på plater på plater... (og bare plater på plater også).
|
|
|
[Re: grr]
24/06/2016 08:13
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ikke legg list i hjørnene, det er ikke pent. Lister er kun til for å dekke over noe som ikke er pent. Det går helt fint å fuge både gips og sponhjørner med akryl. Bruk gjerne silikon fugekniv for godt resultat. Siden du skal male kan det hende det kan være fordel å velge noe som kalles "Malerakryl", men erfaringsmessig er det også helt greit å male på vanlig akryl, så hva forskjellen er vet jeg ikke. Den skal vel kunne pusses og bearbeides litt mer tror jeg.
Når det gjelder foringene som du skal fore ut enda engang, så er det ikke pent med mange lag foringer, selv om det er "enkelt". Lag hele foringene nye i steden, så blir resultatet mye penere. Gjør du det i gips og sparkler hjørnene er det billig og så får du det listefritt også. Ohlala!
Hilsen allergisk mot plater på plater på plater på plater... (og bare plater på plater også). Har sparklet listefritt tidligere, men tar ikke den jobben denne gangen. Fokuset er å bli ferdig så fort som mulig, billigst mulig, og at resultatet blir bra nok. Har kjøpt en tube malerakryl, så satser på at det blir bra. Ene veggen er brannmur, så jeg får to gipsvegger som avslutter med hjørne mot mur. Går det lige greit med akryl der også, eller er list å anbefale!? Kanskje enda mindre bevegelse der ... Også er det disse el-boksene da ... ser at det finne foringer inkl lange skruer på f.eks. clasohlson. Utfordringen er at det er brukt en gammel type i ene delen av stuen, og nye Elko i andre. Satser på at skruedim. er lik, og at man bare må forske seg frem. Fristende å bytte innmaten siden de fleste bryterne er gulbrune etter 30år på veggen.
|
|
|
25/06/2016 10:45
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Usikker hva angår mur mot gips. Det er alltid fukt i betong, så kan hende det kan gi utfordring med feste mot akryl, men det står gjerne på tuben. Eller kanskje du er heldig og finner noen i en butikk som vet hva de snakker om. Er den malt skal vel det også helst være diffusjonsåpen maling, men du kan jo gjøre en prøve. Tipper det går fint.
Er det blanding av de gamle hvite og de nye røde boksene? De nye har uttrekkbar ring for 1-2 lag eller 2-3 lag plater. Er du heldig har du noe å gå på. De gamle hvite må du ha forhøyningsringer på. Skifte brune brytere og stikkontakter gjør stor forskjell! Det eneste kjipe er om du har stikkontakter uten jording, da er det fristende å oppgradere til jord når du først eventuelt skal kjøpe nye kontakter, men det kan kreve kabel helt til sikringsskapet alt ettersom hva som ligger i kursen fra før. Fort gjort om du kan det, men ikke lovlig å gjøre selv. Det er forsåvidt ikke bytte av innmaten heller. Mulig du går klar med bytte av deksler på lysbrytere.
|
|
|
26/05/2017 14:01
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da var turen kommet til kjøkkenet  Vegg mot stue er revet og alle vegger og tak på kjøkken er gipset. Jeg står nå klar med sparkel og papirremse, og skal sparkle alle skjøtet. Men etter erfaringene med akryl i hjørnene på stua, så har jeg lyst å bruke dette i overgang vegg/tak også. Etter ni måneder er det ingen synlige sprekker i akrylen på vegg/vegg på stua. Platene på kjøkkenet ligger så tett som mulig, så jeg mener utgangspunktet skal være bra. Alternativet er papir og sparkel i alle overganger vegg/tak, men dette blir tidkrevende. Så, vil jeg angre bittert om jeg "jukser" og bruker akryl, eller går det like fint som i hjørnene vegg/vegg? Risikoen er kanskje at jeg må stryke på en fuge akryl av og til, men med hvitt tak og malte hvite vegger, så bekymrer det ikke så mye. Hva sier forumets hobbyoppussere og de som er proff?
Redigert av Brusdalen; 26/05/2017 14:01.
|
|
|
26/05/2017 15:24
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Jeg trodde man alltid skulle bruge akryl/fugemasse mellom tak og vegg. Akrylen er jo elastisk så om du får nok inn i sprekken så burde det holde lenge selv om det er litt bevegelse, og som du sier er det bare å legge på en ny stripe om det sprekker opp. Dette tar jo kun et par minutter i motsetning til sparkel, pussing og maling som må gjøres i mange steg.
|
|
|
26/05/2017 22:12
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Sjekk ut aquabead flex pro. Enkelte å bruke på både innvendige og utvendig hjørner/overganger. Men krever også sparkling, dog ikke like mye som med papir. Tror du kan sparkle ganske tynt for å dekke overgangen mellom den tynne pappen og veggen.
Går sikkert helt greit å jukse, men jeg tror jeg ville brukt noe som er mer fleksibelt enn akryl og overmalbart. Tror tec7 er mer fleksibel men ikke sikker.
|
|
|
27/05/2017 11:41
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
På utvendige hjørner bruker jeg selvklebende gipshjørner i plast. Fungerer veldig bra, men jeg tror det er enklere å sparkle utvendig hjørner ift innvendige. Jeg tror jeg går for tec7, også kjenner jeg risikoen og hvordan man evt fikser om det skulle sprekke om et år, eller to eller ti 
|
|
|
27/05/2017 15:15
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Tec7 er absolutt lite fleksibelt og vil garantert sprekke. Det beste er å tape med en glatt tape bak før man setter opp gipsen. Da vil fugen du legger mellom tak og vegg feste kun i tak og vegg. Hvis den blir festet i tre punkter vil den sprekke på en av stedene ettervært. Jeg ville brukt akryl eller annen fugemasse som holder seg flexibel. Selv sverger jeg til CT1 som er en glimrende lim og fugemasse. Tec7 vil jeg kun anbefale til liming.
|
|
|
27/05/2017 21:06
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tec 7 ha en elastisitet på 12,5 prosent så den tåler nå en del bevegelse... Generelt så sprekker akryl og blir veldig hardt og lite fleksibel. Mulig det har skjedd noe utvikling, fant at essve hadde en flex akryl som er fleksibel med 4 forskjellige elastisitetgrader og med 25 prosent som høyeste, også over tid. Ville holdt meg unna billigakryl ala Infra.
Redigert av Marøder; 27/05/2017 21:17.
|
|
|
28/05/2017 16:45
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Akryl vil sprekke etter noen år, er i alle fall min erfaring.
|
|
|
04/06/2017 17:26
|
Børre Grop
Entusiast
|
Entusiast
Mener proffene går for papirremse selv om det ikke er noen forsenking i hjørnet mellom vegg og tak. Ved sprekker større enn 2 mm på baksida av hjørnet, bør det fuges med akryl dagen før sparkling og så sparkler du du tynt lag bak papirremsa før du legger på. Trikset er visst å bare sparkle oppå papirremsa på den ene sida av hjørnet og vente til dagen etterpå med andre sida. Da er det lettere å få det fint. Logisk det forsåvidt. Så er det bare å sparkle-pusse-sparkle-pusse til det blir bra.
Don´t die without scars. More speed, more airtime, more fun!
|
|
|
|
|