Næring Jotunheimen rundt og Viking tour mm
|
Næring Jotunheimen rundt og Viking tour mm
21/06/2016 19:42
|
tuv
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Hva trenger en mosjonist av næring i forskjellige typer ritt? Jeg antar at i kortere ritt som tar ca 3-4 timer, holder det med sportsdrikk, et par barer og tre-fire gel. Men hva med Jotunheimen rundt? Enkelte sier at det holder å i hovedsak spise raske karbohydrater, mens andre mener at på et så langt ritt bør en også ha proteiner og fett. Og hva om en sykler ritt mange dager etter hverandre, for eks Viking tour? Vil det da være viktig å spise proteiner og fett for å raskere restituere seg? Trenger en taurine, caffeine, Bcca, kreatine etc. Og kan i så fall kan Cell max være et produkt å innta på lange ritt (15 timer)? Se: https://www.proteinfabrikken.no/kosttils...31#.V2mYOo9OKM8
Per Olav
|
|
|
Re: Næring Jotunheimen rundt og Viking tour mm
[Re: tuv]
21/06/2016 20:26
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hei,
Jeg ville forsøkt å ta med noen Nutridrink som du kjøper på apoteket. Dette kan du ta hver 3-4t. Vi brukte mye av det på Trondheim Oslo med Rye XP og jeg det samme på Offroadfinnmark 300. Jeg vil også anbefale deg å smøte noen skiver med smør og røkelaks/salami som vil smake fortreffelig når timene hoper seg opp. Ellers spiser du barer og evt gel ved behov. Husk å ha med både vann/farris å drikke og ikke bare sportsdrikk.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
21/06/2016 21:01
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Synes også at tigerbalsam funket overraskende bra til restitusjon i VT, hadde friske bein hver dag.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
22/06/2016 05:54
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Hei! Hva trenger en mosjonist av næring i forskjellige typer ritt? Jeg antar at i kortere ritt som tar ca 3-4 timer, holder det med sportsdrikk, et par barer og tre-fire gel. Men hva med Jotunheimen rundt? Enkelte sier at det holder å i hovedsak spise raske karbohydrater, mens andre mener at på et så langt ritt bør en også ha proteiner og fett. Og hva om en sykler ritt mange dager etter hverandre, for eks Viking tour? Vil det da være viktig å spise proteiner og fett for å raskere restituere seg? Trenger en taurine, caffeine, Bcca, kreatine etc. Og kan i så fall kan Cell max være et produkt å innta på lange ritt (15 timer)? Se: https://www.proteinfabrikken.no/kosttils...31#.V2mYOo9OKM8 Bortsett fra den obligatoriske "spiseforstyrrelsen" som preger alle syklister er jeg ingen ekspert på kosthold, men jeg har noen erfaringer som funker for meg i alle fall: Et tips jeg fikk fra en kar på NIH i forbindelse med Tryvann300-turen min i mai var å spise 12-14 gram karbohydrater per kilo kroppsvekt i døgnet de to siste dagene i forkant, og helst matvarer som består i hovedsak av karbohydrater (is funker ikke, er for mye fett, eksempelvis) og lite fiber. Veier man 70 kg tilsvarer det 840-980 g karbs. Det er mer enn det høres ut for; Alexander og jeg spiste som tullinger torsdag og fredag før Tryvann300 - brødmat, søte frokostblandinger, pasta, riskaker, bananer, juice, osv. - men resultatet var faktisk at vi aldri var i nærheten av å gå tomme for energi mens vi holdt på. Det skal sies at vi var flinke til å etterfylle underveis også. På anstrengelser som Jotunheimen Rundt, Tryvann300 og everesting forbrenner jeg cirka 5-600 kcal/time. Det er begrenset hvor mye næring kroppen klarer å ta til seg per time - i mitt tilfelle 300-350 kcal. Mye av dette kan man jo smugle inn i kroppen med næringsrik sportsdrikk. Uansett blir det et underskudd på 250-350 kcal/time. Dette underskuddet dekkes av næringen jeg har inntatt dagene i forveien av syklingen. Og så er det jo mange som mener at sjokolademelk funker meget godt som restitusjonsdrikk grunnet den gode balansen mellom karbohydrater og proteiner. En kald Litago er sjeldent feil etter målgang? Før Jotunheimen Rundt hadde jeg nok satset på å sove mest mulig, spise meg opp fra onsdag morgen, og være disiplinert på å ta i meg næring med jevne mellomrom gjennom hele turen. Og ang VT, denne videoen setter det på spissen: https://www.nrk.no/sport/spyr-av-tour-de-france-dietten-1.12440378.
|
|
|
22/06/2016 08:33
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
På lange ritt er det viktige at du får i deg næring. Det spiller mindre rolle om det er gel, barer, brødskiver, pizza, lefser, fiskekaker eller nøtter. Jeg synes ikke ren sjokolade, f.eks. melkesjokolade fungerer bra som "mat", men hvis det er det eneste du får i deg så er det selvfølgelig bedre enn å ikke spise. Hvor mye du bør spise avhenger av både vekt og intensiteten du sykler med, men en regel som fungerer for mange er at du helst bør spise en mengde tilsvarende to barer eller gel pr time, dvs 80-100 gram karbohydrater. På lange ritt er det videre helt nødvendig å spise etter klokka, ikke når du er sulten. Du bør spise noe hver halvtime slik at du hele tiden får tatt opp den næringen kroppen klarer.
|
|
|
22/06/2016 11:12
|
ScottScaleLTD
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vil tro at næringsinntak er ganske individuelt: Fight as you Train, altså prøv det ut på trening før konkurranse.
Dette stemmer ikke nødvendigvis alltid, og ikke for meg - når jeg trener så har jeg lavere intensitet enn i en ritt-/konkurransesituasjon og klarer fast føde ex bananer/boller/sjokolade under trening mens jeg kun får i meg flytende føde under konkurranse - da går det i Fresubin eller annen nærongsrik drikke som gjerne kommer i 2dl flasker med 400 kcal - en slik i timen + drikke (de siste års favoritt er High5 4:1 med litt protein i) gjør at jeg ikke går tom. Det må dog sies at jeg sjelden konkurrerer i annet enn fulldistanse triathlon, og slike distanser er for meg alltid konkurransesitu.
T.
Redigert av ScottScaleLTD; 22/06/2016 11:13.
Lønn etter forbruk!
|
|
|
[Re: ScottScaleLTD]
22/06/2016 11:45
|
Søren
Medlem
|
Medlem
ScottScaleLTD, er det noen grunn til at du bruker Fresubin e.l. istedenfor gels som feks IsoGel fra High5? Og samme spørsmål for High5 4:1 mot 2:1. Jeg spør fordi jeg brukte High5 2:1 og gels i forrige halvdistanse, men var ikke helt fornøyd (kanskje mest fordi jeg ikke klarte å ta til meg næring på løpingen).
|
|
|
23/06/2016 19:20
|
tuv
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for info. Tolker det dithen at det kan være en fordel å inta litt protein og fett, i tillegg til karbohydrater, på lange turer (JR). Når det gjelder Nutridrink og Fresubin, er alle varianter like bra?
. .
Redigert av tuv; 23/06/2016 19:24.
Per Olav
|
|
|
23/06/2016 20:01
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Takk for info. Tolker det dithen at det kan være en fordel å inta litt protein og fett, i tillegg til karbohydrater, på lange turer (JR). Når det gjelder Nutridrink og Fresubin, er alle varianter like bra?
. .
For nytridrink finnes det to sorter, en juice variant og en melkevariant. Jeg har kun prøvd den melkebaserte. Foreslår at du prøver deg frem  Husl at protein og fett brytes ned sakte så du bør kombinere det med karbohydrater for et stabilt energinivå. Samt litt å drikke hele tiden. Lykke til.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
23/06/2016 21:26
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
25/06/2016 16:02
|
tuv
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Prøvde Prolong, men tror ikke det er noe for meg. Liker Cell Max bedre, uten at jeg vet om en kan sammenligne de.
Per Olav
|
|
|
27/06/2016 20:13
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
På VT er det om å gjøre å spise mellom etappene. Du kommer uansett til å gå ned i vekt, og kommer nok til å kjenne sug etter proteiner og fett. Potetgull smaker bra om kvelden, men ellers går det mye i pizza, pastaretter, brød, ost og frukt. Ikke kjør på med massevis av sportsernæring, men spis rikelig med mat kroppen er vant med. Selve etappene er ikke så lange, så det går fint med vanlige sportsbaren i tillegg til brødskivene på matstasjonene.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
|
|