|
|
Trene på å bli tøffere i svingete grusutfor
|
Trene på å bli tøffere i svingete grusutfor
21/06/2016 11:11
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Begynner etterhvert å bli tryggere nedover på sti, men kjenner jeg har mye å gå på når det er snakk om grus. Feks nedkjøringen mot raudsjø vekker pysa i meg. Samme med "sjusvingsbakken" i Nordmarka. Dette kan ikke fortsette. Hvordan trene for å få bedre teknikk og økt trygghet?
Mvh
|
|
|
Re: Trene på å bli tøffere i svingete grusutfor
[Re: BjKj]
21/06/2016 11:16
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Merker selv at jeg har godt av å "henge på" de som er tøffere enn meg. Da er det lettere for meg å se hvor jeg kan slippe på mere i nedkjøringer. (Det er en fordel at dekk og sykkel er ca like kapable...)
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jag]
21/06/2016 11:55
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Har du kontroll på det tekniske og teknikken? Tenker da på valg av dekk, trykk i dekkene og vektfordeling på sykkelen. Du må ha nok vekt over forhjulet, noe som kansje ikke er like intuitivt for alle. Med nok vekt på forhjulet så er det bakhjulet som slipper først, og det er ganske mye mindre skummelt. I tillegg, gjør deg ferdig med bremsing før svingene, eventuelt brems jevnt gjennom svingen. Nedbremsing i selve svingen er ikke funksjonelt
Redigert av Stefan77; 21/06/2016 11:57. Rediger grunn: bremsing
- Stefan
|
|
|
21/06/2016 12:38
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har vært gjennom sammen øvelsen på landevei og tipper mye er overførbart: brems før du begynner å svinge, se gjennom svingen, riktig vektfordeling (varierer fra sykkel til sykkel), skaff deg erfaring når dekkene begynner å slippe osv.
Når det er sagt så kjører jeg supersafe nedover, den syklingen jeg driver med handler ikke om å ta sjanser nedover...
|
|
|
[Re: Stefan77]
21/06/2016 12:53
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har du kontroll på det tekniske og teknikken? Tenker da på valg av dekk, trykk i dekkene og vektfordeling på sykkelen. Du må ha nok vekt over forhjulet, noe som kansje ikke er like intuitivt for alle. Med nok vekt på forhjulet så er det bakhjulet som slipper først, og det er ganske mye mindre skummelt. I tillegg, gjør deg ferdig med bremsing før svingene, eventuelt brems jevnt gjennom svingen. Nedbremsing i selve svingen er ikke funksjonelt Tror egentlig grunnprinsippene er der i hodet, og jeg synes det fungerer greit på sti. Men tror mye handler om psyken. På sti er jeg sjelden over 30 km/t der det skal svinges. På grus kan farten fort komme opp i det dobbelte. Mvh
|
|
|
[Re: kjasmas]
21/06/2016 12:55
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har vært gjennom sammen øvelsen på landevei og tipper mye er overførbart: brems før du begynner å svinge, se gjennom svingen, riktig vektfordeling (varierer fra sykkel til sykkel), skaff deg erfaring når dekkene begynner å slippe osv.
Når det er sagt så kjører jeg supersafe nedover, den syklingen jeg driver med handler ikke om å ta sjanser nedover... Handler heller ikke om å ta sjanser nedover for min del. Opplever at jeg reserverer meg mer enn det som egentlig er rasjonelt. Bremser ned for mye, binder meg i stedet for å være aktiv med vektfordeling. Tror det egentlig er farligere enn å slippe opp og gjøre ting med riktig teknikk Mvh
|
|
|
21/06/2016 13:03
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Ser den, mye av det det handlet om for meg også. Var på tur med folk som var mye bedre nedover enn meg og de ga uttrykk av at de kjørte med god sikkerhetsmargin mens jeg syns det var skummelt.
Jeg har gjort meg selv gradvis tøffere gjennom å bremse senere, men hardere, og å få blikket langt frem i svingen. Har brukt tid på å gradvis øke farten...
|
|
|
21/06/2016 13:12
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
"Sjusvingbakken" (viste ikke at den hadde et navn) er litt ekkel i de to siste svingene, men det bør kansje ikke være noe mål i seg selv å gjøre denne fortest mulig. Det er jo ingen ritt her. Her har jeg møtt både barnefamilier med 3 i bredden og biler i bunnen. I tillegg doserer den litt utover på slutten slik at det ikke er så mye å gå på om man stivner og drar utover.
For øvrig så gjentar jeg det jeg tror kan være viktigste poeng, vekt over forhjulet.
- Stefan
|
|
|
21/06/2016 13:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
"Sjusvingbakken" (viste ikke at den hadde et navn) er litt ekkel i de to siste svingene Hvor er denne?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/06/2016 13:28
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
"Sjusvingbakken" (viste ikke at den hadde et navn) er litt ekkel i de to siste svingene Hvor er denne? Ned mot Skjersjøen, fra Bjørnholt. Jeg googla det og fant et strava segment
- Stefan
|
|
|
21/06/2016 13:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
"Sjusvingbakken" (viste ikke at den hadde et navn) er litt ekkel i de to siste svingene Hvor er denne? Ned mot Skjersjøen, fra Bjørnholt. Jeg googla det og fant et strava segment Nettopp, kanskje ikke det beste stedet for utfortrening, nei. Kan fort bli litt trangt om plassen når man tar tette venstresvinger ned her. Husk at det kan komme både biler, syklister og fotgjengere oppover på den samme innsiden. En generell regel for svingkjøring er å gjøre svingen så stor som mulig. Legg deg breit ut før svingen - kutt rett over - og gå breit igjen i utgangen. På oversiktelige grusveier kan man bruke hele veibredden der det er plass. På asfalt bør man holde seg på rett side av midtstripa hele veien.
|
|
|
21/06/2016 13:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Håper du trener sånne økter når det er lite trafikk og folk ute. Synes selv det skumleste på grus er at underlaget sjelden er likt. Stor forskjell på hardpakket grus og grus med løs pukkstein...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
21/06/2016 13:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har liknende utfordring  Spesielt i høy fart i svingete partier nedover der det veksler i gruskvalitet, med overgang fra grov grus med spor til tilnærmet løs sandstrand. Er tidvis utrygg på grepet både på cx-dekk og terrengdekk, om enn i ulike partier. Følger tråden med interesse!
|
|
|
21/06/2016 13:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg er ganske dårlig nedover på landeveissykkel, i hvert fall relativt sett. Her sliter jeg fordi jeg ikke kan svinge til det slipper og så hente det inn. På grus går det fint å vente helt til det slipper litt. Som regel går det fint å hente inn selv en tohjulsskrens i en grussving.
Jeg tar ofte mange plasser i grusritt på å kjøre tøffe svinger og bruke hele veibredden i utgangen. Da får man med seg mer fart etter svingen også. I tillegg sparer man krefter da man slipper å tråkke så mye for å opprettholde farten.
|
|
|
21/06/2016 13:49
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Så langt har jeg ikke trent på svingete utfor på grus. Det er snarere at jeg merker veldig godt at jeg binder meg når slike partier dukker opp på treningstur og ritt. Derfor VIL heg begynne å trene på det. Takk for gode tips.
For all del! Jeg ville IKKE bruke syvsvingsbakken til fartstrening. Har syklet den en gang, og da var det mange glade markabrukere i alle aldre på motgående. Hensyn må tas. Like vel ble farten tidvis høy nok til at sperrene kom på.
Enig i innlegg over om at dette med at grus ofte er skiftende i hvor løs og grov den er bidrar til usikkerhet
|
|
|
21/06/2016 13:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klikker dere ut foten som skal på innsiden i svingen på raske grusnedkjøringer? Av de gruskjøringene jeg har hatt er det relativt hardpakket underlag, men løs pukk oppå. Synes det er en utrolig ekkel følelse å kjenne at sykkelen bare "ruller ut" mot veikanten når begge hjula slipper. Nytter liksom ikke å lene seg eller styre mer da. Merkelig, man kjører som en gal i rufsete terreng, men grus er kjempeskremmende..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
21/06/2016 13:59
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Huffoghuff! Nei, klikke ut - da blir det armer og bein og superskummelt. Tror vi får gjøre det til et folkekrav at Aslak må lage en film på dette
Redigert av BjKj; 21/06/2016 13:59.
|
|
|
21/06/2016 14:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Husker jeg ble inspirert av denne tråden. Riding downhill with loose rocks? Ikke helt det samme som vi diskuterer, men relatert: Momentum is your friend. (...) Go fast enough and the bike wil still bounce over the rocks, but it will remain up right.
The best way to do this when riding it to look up. Look farther down the trail rather than over the front wheel. This will make things appear slower as you have more time to react. Use the brakes to control the speed, but not stop. Always keep the bike rolling. Som vanlig, altså...
|
|
|
21/06/2016 15:20
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Huffoghuff! Nei, klikke ut - da blir det armer og bein og superskummelt. Tror vi får gjøre det til et folkekrav at Aslak må lage en film på dette Hehe! Tenkte bare litt som på sti, slipper bakhjulet har man en fot å hjelpe til med å rette opp. Men det funker kanskje ikke like godt på grusvei, med høyere fart.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
21/06/2016 16:54
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Litt av problemet på mange grusveier er at det er rimelig fast underlag i bilhjulsporene, men så er det løsere grus i midten og på sidene. Da er det ikke alltid like enkelt å kutte svingene for optimal linje.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
21/06/2016 17:01
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Enig! Aslak må lage en film på grussvinger med pinglete maratondekk. Har vært flere ganger på vei ut av veien, i tillegg til en tur i grøfta i ritt pga pinglete og svak svingteknikk.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
21/06/2016 18:03
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er litt om grussvinger i denne episoden av Rittklar: http://www.fftv.no/rittklar-ep7-teknikk
|
|
|
21/06/2016 18:22
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror egentlig grunnprinsippene er der i hodet, og jeg synes det fungerer greit på sti. Men tror mye handler om psyken. På sti er jeg sjelden over 30 km/t der det skal svinges. På grus kan farten fort komme opp i det dobbelte.
Mvh
Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg tror at hvis man er bedre på sti er det fordi man har trent på det og man vet hvordan sykkelen reagerer og oppfører seg på sti. Hvis man ikke sykler raskt utfor på grus er det fordi man ikke har trent på det og ikke kjenner sykkelen godt nok. Sånn er det hvert fall for meg.
|
|
|
21/06/2016 18:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Oj! Er grussykling i ferd med å bli rehabilitert på forumet? Håper fortsatt på et det åpnes for bukkestyre på diverse grusritt - ingenting er som å ligge i bukken nedover svingene 
|
|
|
[Re: larsdx]
21/06/2016 19:30
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg tror at hvis man er bedre på sti er det fordi man har trent på det og man vet hvordan sykkelen reagerer og oppfører seg på sti. Hvis man ikke sykler raskt utfor på grus er det fordi man ikke har trent på det og ikke kjenner sykkelen godt nok. Sånn er det hvert fall for meg. Plausibel teori Mvh
|
|
|
[Re: hrukin]
22/06/2016 06:38
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Litt av problemet på mange grusveier er at det er rimelig fast underlag i bilhjulsporene, men så er det løsere grus i midten og på sidene. Da er det ikke alltid like enkelt å kutte svingene for optimal linje. ...og sånn sett så er det egentlig ikke så veldig langt unna sti. Det er jo mye av det samme som gjelder ved å lese terrenget. Som Øyvind sier - tenk spor, gjør svingen så slakk som mulig. Er det hjulspor, sandfeller, eller steiner, så "lag" et nytt idealspor utenom hindringene. Det er alltid mye bedre å kunne slippe helt fra "Apex", dvs kuttepunktet i svingen, og tråkke ut for å få med fart enn å snuble inn. Exit speed, ikke entry-speed. Myke bevegelser for å ha full kontroll på tyngdepunktet. Like ille å bråslippe bremsene som å bråbremse. Likner jo å kjøre bil på vinterføre også. Hadde akkurat en spennende episode med min datter på 6 år, som har vært litt for glad i forbremsen. Små hender etc. Det endte med et skikkelig tryn på grus nedover. Da ble det en runde teori, testing av sladd med bakhjulet, og terping på at selv om man alltid skal bruke begge bremsene, er det ikke lurt å bruke forbrems midt i svingen. Nå går det så støvskyen står  Når det er sagt, så gir jeg mye av skylda til dekkene. Kjører du Race King med 40 psi så går det meste i dass. Eksempelvis den første nedkjøringen på grus i Grenserittet - høy Bambifaktor.
|
|
|
22/06/2016 07:30
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Enig i det, men på sti har du ofte bare en meter å justere på, mens på grus kanskje har 3-4 meter å kutte svingen på.
Ellers er jo Rogalandstrykk i dekka døden både på grus og sti. Høyt trykk gjør jo at sykkelen oppfører seg som en katapult over røtter og stein, samt sklir både hit og dit.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
22/06/2016 07:41
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
|
|
|
[Re: knutspeed]
22/06/2016 08:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Litt av problemet på mange grusveier er at det er rimelig fast underlag i bilhjulsporene, men så er det løsere grus i midten og på sidene. Da er det ikke alltid like enkelt å kutte svingene for optimal linje. ...og sånn sett så er det egentlig ikke så veldig langt unna sti. Det er jo mye av det samme som gjelder ved å lese terrenget. Som Øyvind sier - tenk spor, gjør svingen så slakk som mulig. Er det hjulspor, sandfeller, eller steiner, så "lag" et nytt idealspor utenom hindringene. Det er alltid mye bedre å kunne slippe helt fra "Apex", dvs kuttepunktet i svingen, og tråkke ut for å få med fart enn å snuble inn. Exit speed, ikke entry-speed. Myke bevegelser for å ha full kontroll på tyngdepunktet. Like ille å bråslippe bremsene som å bråbremse. Likner jo å kjøre bil på vinterføre også. Hadde akkurat en spennende episode med min datter på 6 år, som har vært litt for glad i forbremsen. Små hender etc. Det endte med et skikkelig tryn på grus nedover. Da ble det en runde teori, testing av sladd med bakhjulet, og terping på at selv om man alltid skal bruke begge bremsene, er det ikke lurt å bruke forbrems midt i svingen. Nå går det så støvskyen står  Når det er sagt, så gir jeg mye av skylda til dekkene. Kjører du Race King med 40 psi så går det meste i dass. Eksempelvis den første nedkjøringen på grus i Grenserittet - høy Bambifaktor. Det er nok mange faktorer. Jeg vil allikevel påstå at den viktigste faktoren er fart. Situasjonene oppstår gjerne i ritt der man ligger på hjul og følger den foran (Ikke alltid de foran velger riktig spor.). Jeg tror nesten ikke jeg har syklet et ritt uten at det har vært nesten ulykker grunnet for høy fart. Heldigvis går det som oftest bra. Så jeg tror min frykt like mye gjelder hva som kan skje med de rundt meg. Ikke for å generalisere, men er ikke så sjelden man ser 95 kg's rytteren på 26" med RK 2,2 med rogalandstrykk som ikke er redd for å bruke tyngdekraften for hva den er verdt. Og da ligger ikke jeg tett på....
|
|
|
22/06/2016 08:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er og sånn at ikke alle er skrudd sammen for å kjøre fort nedover. Det er bare å se på et proff-felt på landeveien. Stor forskjell på de som behersker det og de som ikke er like komfortable. Og de gutta/jentene lever av å sykle 
|
|
|
|
|