Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Gyrihaugen til Fjellsetra?

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Anders A-R] #2334831 17/08/2016 06:21
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Fett Anders! Må prøves. Høres ut som en bra belønning etter bakkene opp til Rognlia. Blåstien fra Rognlia ned mot Isi har også bra potensiale særlig på tørt føre (har bare syklet siste halvdel etter en ekspedisjon ned fra Furuåsen).

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2334957 17/08/2016 11:02
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aha, jeg hadde lagt inn den umerka delen av Albuekleiva som "retur" via Engebråtan, men med magen full av litt for sein middag og mange foto/treflyttingspauser så måtte jeg returnere over Gullhaug i stedet.

Med litt flaks får jeg sneket inn Rognlia - Albuekleiva senere i uka.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2334966 17/08/2016 11:14
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Rognlia-Albuekleiva er nok best nedover, blir endel dytting opp vil jeg tro

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: lmo] #2335307 18/08/2016 10:02
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: lmo
Sitat: Lunix
@lmo

Takk

Da "må" prøve Bjørnestien også ICON_SMILE Blir jo en fin runde om jeg tar med meg Merraskallen og Venneråsen. Den står også på uprøvd-lista.

Denne runden syklet jeg på søndag. Mye bra her. Forlengelsen av Merraskallen/Venneråsen ned Jakobstien til Skansebakken (nesten) var også veldig fin tross noen glatte off-camber bergpartier.

Var egentlig samme runde jeg hadde i hodet da jeg la up på denne, uten å se på din først:
https://www.strava.com/activities/679786498/segments/16659256997
Planen min var også å få Bjørnestien, Merrasksllen nordover og Vensåskollene sørover på samme tur.
Litt annen start, tok på fremsiden av Tjæregras. Men så bomma jeg på et kryss og havnet på Eiksbak, og fikk ikke med meg bjørnestien nedover. Tok den opp tidligere i uken og den går bra den veien og.
Stien jeg tok mellom Eiksbak og Abborvannsveien er ikke tagget på MTBmap. Den var ikke bra, I mitt hode er den rød-nedtonet frem til skiløypa (rett før veien). Skiløypebiten er grønn, og den lille siste stubben før veien er blå.
Merraskallen var super, men jeg innså at jeg ville tape kampen mot dagslyset og snudde rett etter toppen. Fra Brunkollen og til Burudvann var det nesten helt mørkt. På tide å ta med lys. Natta kommer brått på nå om dagen.
Om start-mål er hjemme så bor jeg bare noen steinkast unna. Samme avstand til sukkertoppen bare andre veien.

-------------------------------
NOTS
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2335313 18/08/2016 10:16
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Møtte forøvrig en hyggelig kar med motorsag på Eidsbak.
Han var ute å ryddet vindfall både i skiløyper og blåsti, og ville gjerne ha input om vindfall som var til hinder.

Han var merket med Skiforeningen og DNT.

Har sendt han kartbilder med det som ligger i bakken mellom Vensåsseter og Haugenveien (Burud) og det som ligger mellom Brunkollen og Burudvann (stipartiet etter at man tar av fra veien mot Muren)
Det som ligger bortenfor Løkebergseter visste han om og skulle han ta i går.

Venter med å dele hans kontaktinfo til han har godkjent det. Eventuellt kan jeg videformidle.

NOTS
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Lunix] #2335344 18/08/2016 11:54
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant! Det hadde jo vært litt fristende å bli med i motorsag-mafiaen, har saga stående klar. I fall du vil tipse om vindfall så ligger det fortsatt en del på ruta jeg skisserte over her, men ikke verre enn at jeg tar oppryddingen manuelt senere i år.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2335383 18/08/2016 12:31
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
@Lunix: Det ante meg at stien mellom Eiksbakkhytta og Abborvannsveien ikke var noe særlig. Jeg skal tagge den slik du foreslo.
Hvordan er kjerreveien i forlengelsen av Haugenveien i retning Fugleleiken? Den er heller ikke tagget.
Så at du syklet en annen rute enn meg mellom Triungsvann og Abborvann, var det sti hele veien der eller ble det bushing på slutten?

Jeg bor nok like i nærheten av deg. Vi burde fått til en tur en dag, med Anders også. Problemet er at det er så vanskelig å planlegge ting i tillegg til diverse familieaktiviter. Må stort sett gripe sjansen på kort varsel når det er noen ledige timer.

Skal prøve å få syklet Kleivstua- Kneikaseter - Toresplassen - Mustadkroken - Kjaglia og så stien til Anders langs elva til Isi på lørdag.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: lmo] #2335512 18/08/2016 19:11
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dagen var egentlig satt av til en heftig arbeidsøkt, men jeg hadde et sjeldent tilfelle av mye mer fleksibilitet på jobb og planleggingsdag i barnehagen som ga meg sjansen til å snike ut en rask tur før middag. https://www.strava.com/activities/680608661

Kort oppsummert: Albuekleiva har mye mer flyt og snillere gradient enn det stien ned til Kjaglidalen har! Men noen skikkelig eksponerte partier, så cruxemessig bør man ha god kontroll de stedene det drar seg til. En god del mer gjengrodd sti et par steder gjør at den trenger oppkjøring, og et par våte hull kan med fordel lempes litt stein i. Jeg bar frem 3-4 stein som jeg la ut, men det trengs nok litt innsats over et par turer for å få tetta de skikkelig.

Jeg fortsatte videre på det som er en gammel hogstvei/traktorvei av noe slag, som ender opp ved Engebråtan. Det var en flytfest! Med unntak av noen trefall (som jeg fjerna de fleste av) og litt vått noen få steder er det skikkelig høyhastighets pumping ned til den gamle rydningen i bunn. Derfra og ut til Engebråtan er faktisk traktorveien ganske kul - passe gjengrodd slik at det effektivt er bare ett spor i midten, og mulighet for virkelig høy fart!

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: lmo] #2335565 19/08/2016 05:16
bronx Offline
Veteran
Veteran
Syklet bl.a. Bjørnestien ned mot Triungsvann i går. Den har nok blitt ryddet siden den ble tagget på OSM forrige gang, for den var lett å følge og veldig bra. Anbefales. Den har blitt retagget nå, og vil dukke opp som blå med gulskinn snart.

Å ja! Da jeg gikk den sammen med Bjørn og Svein i Bærum turlag før den ble blåmerket var det knapt en sti. Hyggelig å høre at den har blitt slitt inn.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: lmo] #2335694 19/08/2016 11:24
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L

Hvordan er kjerreveien i forlengelsen av Haugenveien i retning Fugleleiken? Den er heller ikke tagget.

Kjerreveien er bra, tørr og fin. Helt syklebar begge veier. Grei å ta høydemeterne på. Grønn passer vel bra

Så at du syklet en annen rute enn meg mellom Triungsvann og Abborvann, var det sti hele veien der eller ble det bushing på slutten?

Ble både bushing og bæring oppe ved vannet og under demningen. Bør forbli utagget og umerket.
Jeg velger ofte det uprøvde om det prøvde ikke har "glow" i minneboka

Jeg bor nok like i nærheten av deg. Vi burde fått til en tur en dag, med Anders også. Problemet er at det er så vanskelig å planlegge ting i tillegg til diverse familieaktiviter. Må stort sett gripe sjansen på kort varsel når det er noen ledige timer.

Var ikke ment som pes om fellestur. Har samme situasjon selv, sykkel er ad-hoc når jeg får det til. Alle helger neste år er også booket til hyttebygging så mengden er langt lavere enn jeg er vant til.

NOTS
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: lmo] #2335761 19/08/2016 13:20
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Skal prøve å få syklet Kleivstua- Kneikaseter - Toresplassen - Mustadkroken - Kjaglia og så stien til Anders langs elva til Isi på lørdag.
Drar avgårde kl 10 imorgen fra Gullhaug. Grusbanking til Kleivstua og sti derfra er planen. Halvhardt tempo. Bare hyggelig om noen vil være med. Send mld på 93480881.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2335803 19/08/2016 15:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skremmende høyt tempo altså :-) Det er en bra lang tur det der...

Jeg står av som følge av tvilsom kondisjon og litt uklar familiekabal, men skal kunne stille med lokale til afterbike ved anledning senere i år!

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2336139 20/08/2016 22:09
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Veldig usikker på om jeg hadde klart å henge på ditt halvharde tempo på grusen.
Heldigvis måtte jeg på fjellet og mure peis i helgen ICON_SMILE så da slapp jeg å finne det ut.

NOTS
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Lunix] #2336490 22/08/2016 07:51
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Hehe. Etter ultrabirken blir det nok noen roligere (og kortere) turer.
Fant en "ny" sti fra Gamleveien (litt før Langebru) til AT-veien som blir veldig bra med litt rydding.http://mtbmap.no/#16/59.9824/10.4287

Fra Kleivstua kan man sykle sammenhengende på flotte stier til Isi via Kneikasetra, Toresplassen, Mustadkroken og Kjaglienga. Mere gulskinn dukker opp på mtbmap snart.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: lmo] #2336561 22/08/2016 10:21
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
yes Ser Reitstoen har kjørt en oppdatering i natt, så mine endringer fra forrige uke har kommet med. (Og så ser jeg hva jeg må rette opp i...)

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2336629 22/08/2016 12:04
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Supert da blir det mere gulskinn å prøve ut ICON_SMILE

NOTS
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: lmo] #2336646 22/08/2016 12:30
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Drar avgårde kl 10 imorgen fra Gullhaug. Grusbanking til Kleivstua og sti derfra er planen. Halvhardt tempo. Bare hyggelig om noen vil være med. Send mld på 93480881.

Hils grevlingene fra meg når du hopper over kjøkkeninngangen.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Lunix] #2339238 29/08/2016 08:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...I fall motorsag-mannen trenger flere stier å rydde, så kan du vinke han i retning stien mellom Rognlia og Haugsetra. Mange til dels store vindfall flere steder. Tipper 6-7 større trær totalt sett. Det er såpass at alternative spor har satt seg et par steder så de har ligget der en stund.

Men jeg har ryddet stien mellom Gamleveien og AT-veien, ikke like store og omfattende vindfall der heldigvis.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Anders A-R] #2339585 29/08/2016 21:19
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er mange år siden jeg har sykla Rognlia-Kjaglia stien. Tror alt kan sykles hvis den ryddes og groomes litt?

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: skubisan] #2339745 30/08/2016 10:16
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, ikke noe problem. Et par crux som er litt gufne, men ikke noe problem med litt rutine og gode dekk. Men fortsatt en del vindfall å fjerne for å slippe stans.

Redigert av Anders A-R; 30/08/2016 10:16.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Anders A-R] #2340010 30/08/2016 20:17
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja det er det jeg mener å huske også. Det er en nydelig sti uansett. Kan hende jeg kan være med på en befaring/ryddetur utpå høsten. Rydda stiene i Kjaglidalen jevnlig før jeg flytta til Oslo. Har bare sykla Nirvana(stien langs .... mot ....) i år og der var det veldig mye vindfall. Et pluss med det er jo at ponyklubben holder seg borte. Den stien tåler lite men på et tidspunkt så var den helt perfekt, etter at jeg gikk over den med negleklipper og pinsett.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2340013 30/08/2016 20:25
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror jeg vet hvilken du mener. Mye jordbunn, bregner og frodig. Hadde vært nydelig om den tålte mer bruk. Skal ta med sag neste gang jeg er i området. Har planer om å steinsette noen av bekkekrysningene også.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Anders A-R] #2340038 31/08/2016 00:08
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg prøvde å steinsette det ene gjørmepartiet og kloppe søkket som ikke er syklenes men ponyklubben ødela det. Må nok mye stein til for at det skal holde 600kg hest. Nå som det er så mye vindfall så er det ikke noe problem å finne bæreelementer til klopp men spørsmålet er om det er ønskelig med tilrettelegging der. Spennede med Kongeveien-ATveien forbindelsen din. Skal prøve å få syklet den i høst. Har du prøvd stiene langs Krydsbyløypa forresten? De er morsomme selv om de ble litt amputerte når byggefeltene kom. Har tenkt på å lage en ny finale ned til Slalomveien.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: skubisan] #2340068 31/08/2016 06:41
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: skubisan
Har du prøvd stiene langs Krydsbyløypa forresten? De er morsomme selv om de ble litt amputerte når byggefeltene kom. Har tenkt på å lage en ny finale ned til Slalomveien.
Bra tips. Har løpt der i halvmørten noen ganger (og på ski), men aldri med sykkel.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: skubisan] #2340085 31/08/2016 07:09
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, skal se hvor mye lokal stein som finnes neste gang jeg er der. Det er vel to krysninger som er skikkelig dårlige. Godt poeng med hestene. Den er ikke spesielt robust mtp hest, kanskje jeg burde la noen vindfall ligge...

Koblingen gamleveien-AT skal jeg ikke ta kredit for, det er Lars sin fortjeneste ICON_SMILE

Har bare gått tur i området ved Krydsbyløypa, men har tenkt den samme tanken. Er nok potensiale for mye moro i de områdene der. Kanskje man kunne samarbeidet med LIL om å rydde litt for potensiell offpiste også...

Ellers er det rester av en gammel vei i bunn av dalsøkket på nedsiden av Haugsåsen også, ned mot Eine gård / Skarva. Kunne vært en fin exit fra toppen.

Redigert av Anders A-R; 31/08/2016 07:11.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Anders A-R] #2340162 31/08/2016 08:26
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Anders A-R
Koblingen gamleveien-AT skal jeg ikke ta kredit for, det er Lars sin fortjeneste ICON_SMILE
Du har nok brukt adskillig mere tid på den enn jeg har, så helt greit at du får kred for det. Stien anbefales!
Har bare gått tur i området ved Krydsbyløypa, men har tenkt den samme tanken. Er nok potensiale for mye moro i de områdene der. Kanskje man kunne samarbeidet med LIL om å rydde litt for potensiell offpiste også...
God idé. Har rotet litt inni der på ski, men der blir fort litt tett. Hvis vi kunne fått til noe fra toppen av Trulsrudkollen, blir det et bra strekk.
Ellers er det rester av en gammel vei i bunn av dalsøkket på nedsiden av Haugsåsen også, ned mot Eine gård / Skarva. Kunne vært en fin exit fra toppen.
Er blitt fortalt at det gikk en merket sti her tidligere (synes vel som blåmerket på turkart også hvis jeg ikke tar feil), men at folkene på gården ikke ville ha stien der. Kanskje ikke så populært å ta den i bruk igjen? Mulig man kunne fått koblet den inn på stien som kommer ned på jordet litt lengre øst?

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: lmo] #2340249 31/08/2016 10:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig man kunne fått koblet den inn på stien som kommer ned på jordet litt lengre øst?

Ja, det er jo egentlig en fin liten stubb som går der nede langs bekken. Men kobling i mellom er nok litt vanskeligere. http://www.norgeskart.no/#15/247455/6654249

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Anders A-R] #2340325 31/08/2016 12:08
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har rota mye nedi dumpa ved Eine. Tror egentlig stien fra Solfjellstua langs foten av Haugskollen har mere potensiale sånn det er nå. Men den krever også mye jobb. Men fra Solfjellstua er det ok/bra sti helt til toppen av Krydsbyløypa(noen korte partier på grusveien) og videre ned til Slalomveien Og så går det en bratt sti ned fra Haugskollen til Øvre Goslia som jeg ikke har testa. Usikker på hvor lang den er og om den har forbindelse til andre stier men ser morsom ut.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: wasabi] #2340911 01/09/2016 19:49
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rognlia - Kjaglienga open for business. Det ligger ett enslig vindfall igjen tvers over stien et lite stykke før man kommer ned til bunn, jeg kappet det men var så sliten at jeg ikke makta å få lempa det unna. Med litt innsats/muskler er det fort gjort å lempe unna.

Re: Gyrihaugen til Fjellsetra? [Re: Anders A-R] #2341351 02/09/2016 23:40
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Rognlia - Kjaglienga open for business. Det ligger ett enslig vindfall igjen tvers over stien et lite stykke før man kommer ned til bunn, jeg kappet det men var så sliten at jeg ikke makta å få lempa det unna. Med litt innsats/muskler er det fort gjort å lempe unna.
Blir nesten fuktig i pedalene når dette leses. Fikk lyst til å ta en tur og teste stiene dere har utforsket og åpnet på gamle trakter. Drev ikke med sånn sykling under oppveksten på Rykkinn gitt.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support