|
|
Gyrihaugen til Fjellsetra?
|
Gyrihaugen til Fjellsetra?
20/06/2016 19:53
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
På MTB map er det markert en blå rute (med glow). Ser lang og fin ut på kartet. Noen som har kjennskap til denne?
Og hvordan kommer man seg inn til denne? Ligger jo litt "off" i forhold til oslogryta.
|
|
|
Re: Gyrihaugen til Fjellsetra?
[Re: wasabi]
20/06/2016 20:42
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sykla denne for mange år siden og det er en av flere gedigne skuffelser jeg har hatt på Krokskogen. Jeg tør være ganske bastant på at det har vært en av de fineste stiene i marka en gang i tiden og det var fortsatt fantastiske partier(derfor jeg er overbevist om at den har vært så bra) da jeg sykla der for ca. ti år siden. Men hele nedre delen er steinete traktorløype. Ting kan forsåvidt ha blitt bedre på ti år men jeg vil tro det er motsatt. #løvenskiold
edit. jeg fulgte forresten blåstien fra Gyrihaugen(bratt) og videre langs ryggen øst for Migartjern(bra) og ned til Fjellsetra(ræva). Det er lov å håpe at stien fra Gyrihaugtjerna har klart seg bedre.
Redigert av skubisan; 20/06/2016 20:56.
|
|
|
21/06/2016 06:33
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
På MTB map er det markert en blå rute (med glow). Ser lang og fin ut på kartet. Noen som har kjennskap til denne? Og hvordan kommer man seg inn til denne? Ligger jo litt "off" i forhold til oslogryta. Mange fine partier på denne stien (det er jeg som har gulmerket den), den er også mye bedre enn den som går litt lengre vest ned mot Fjellstra. Jeg anbefaler også varmt stien fra Ingjerdsbrenna til Kampevaddammen og videre forbi Presthytta og enda videre vestover til den kommer ut på veien mot Setervann. Syklet denne på lørdag https://www.strava.com/activities/613003895 (motsatt vei), har tagget den så den skal bli glødende, men kartet er ikke rendret på nytt ennå. Hvis du skal sykle begge, så er det kanskje lettest å følge ruten min fra Lommedalen, og så heller sykle rundt Gyrihaugen. Merk at stien fra Fjellsetra ned til Mattisplassen er av høyst variende kvalitet. Noen partier med fin flyt, men også kutråkk og myr.
|
|
|
[Re: lmo]
22/06/2016 09:32
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Jeg anbefaler også varmt stien fra Ingjerdsbrenna til Kampevaddammen og videre forbi Presthytta og enda videre vestover til den kommer ut på veien mot Setervann. Det er ikke overraskende at denne stien er bra: Det må jo være seterveien til Kampesetra. De gikk antagelig opp Skardsliveien og innover.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
[Re: bronx]
22/06/2016 10:07
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg anbefaler også varmt stien fra Ingjerdsbrenna til Kampevaddammen og videre forbi Presthytta og enda videre vestover til den kommer ut på veien mot Setervann. Det er ikke overraskende at denne stien er bra: Det må jo være seterveien til Kampesetra. De gikk antagelig opp Skardsliveien og innover. Det stemmer sikkert. Det var partier som tydelig var opparbeidet, men også masse fin flytsti på berg. Kjenner du til hva som er beste vei videre østover til Kampen/Rognlivann? Stien ned mot østsiden av Setervann er mye myr og knot.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
22/06/2016 10:56
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Egentlig ikke, men jeg har vel endt opp med å bruke beskrivende navn på relasjoner og egennavn der de finnes på ways.
|
|
|
22/06/2016 11:02
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Kjenner du til hva som er beste vei videre østover til Kampen/Rognlivann? Stien ned mot østsiden av Setervann er mye myr og knot. Nei, jeg har selv bare testet nevnte sti. Men jeg tror det kan være uoppdagete muligheter. Må sjekke kart fra 1800-tallet.
|
|
|
22/06/2016 11:13
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Kjenner du til hva som er beste vei videre østover til Kampen/Rognlivann? Stien ned mot østsiden av Setervann er mye myr og knot. Nei, jeg har selv bare testet nevnte sti. Men jeg tror det kan være uoppdagete muligheter. Må sjekke kart fra 1800-tallet.  Venter spent. Tar nok en rekognoseringstur også. Det er potensiale for å finne et riktig bra stitrekk helt fra Steinsfjorden til Fossum eller Burudvann
|
|
|
22/06/2016 11:22
|
MariusB
former marcopolo
|
former marcopolo
På MTB map er det markert en blå rute (med glow). Ser lang og fin ut på kartet. Noen som har kjennskap til denne? Og hvordan kommer man seg inn til denne? Ligger jo litt "off" i forhold til oslogryta. Mange fine partier på denne stien (det er jeg som har gulmerket den), den er også mye bedre enn den som går litt lengre vest ned mot Fjellstra. Jeg anbefaler også varmt stien fra Ingjerdsbrenna til Kampevaddammen og videre forbi Presthytta og enda videre vestover til den kommer ut på veien mot Setervann. Syklet denne på lørdag https://www.strava.com/activities/613003895 (motsatt vei), har tagget den så den skal bli glødende, men kartet er ikke rendret på nytt ennå. Hvis du skal sykle begge, så er det kanskje lettest å følge ruten min fra Lommedalen, og så heller sykle rundt Gyrihaugen. Merk at stien fra Fjellsetra ned til Mattisplassen er av høyst variende kvalitet. Noen partier med fin flyt, men også kutråkk og myr. Testet denne igår med start i Sørkedalen. Gyrihaugen - Fjellsetra var fin. Ingjerdsbrenna- Kampevad var også bra. Ganske bløtt og endel stein/sva som var som såpestykker etter nattens regn, og noe gjengrodd til tider. Men for all del, partier med skikkelig fin flyt også! Hvis noen skulle bli fristet til å følge samme rute kan jeg ikke anbefale stien fra Stubdal-Hukenseter, og for all del ikke blåmerka østover Kampesetra - Karlstadmyra. Ble en drøy tur. https://www.strava.com/activities/616538684
|
|
|
[Re: MariusB]
22/06/2016 12:03
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
På MTB map er det markert en blå rute (med glow). Ser lang og fin ut på kartet. Noen som har kjennskap til denne? Og hvordan kommer man seg inn til denne? Ligger jo litt "off" i forhold til oslogryta. Mange fine partier på denne stien (det er jeg som har gulmerket den), den er også mye bedre enn den som går litt lengre vest ned mot Fjellstra. Jeg anbefaler også varmt stien fra Ingjerdsbrenna til Kampevaddammen og videre forbi Presthytta og enda videre vestover til den kommer ut på veien mot Setervann. Syklet denne på lørdag https://www.strava.com/activities/613003895 (motsatt vei), har tagget den så den skal bli glødende, men kartet er ikke rendret på nytt ennå. Hvis du skal sykle begge, så er det kanskje lettest å følge ruten min fra Lommedalen, og så heller sykle rundt Gyrihaugen. Merk at stien fra Fjellsetra ned til Mattisplassen er av høyst variende kvalitet. Noen partier med fin flyt, men også kutråkk og myr. Testet denne igår med start i Sørkedalen. Gyrihaugen - Fjellsetra var fin. Ingjerdsbrenna- Kampevad var også bra. Ganske bløtt og endel stein/sva som var som såpestykker etter nattens regn, og noe gjengrodd til tider. Men for all del, partier med skikkelig fin flyt også! Hvis noen skulle bli fristet til å følge samme rute kan jeg ikke anbefale stien fra Stubdal-Hukenseter, og for all del ikke blåmerka østover Kampesetra - Karlstadmyra. Ble en drøy tur. https://www.strava.com/activities/616538684 Drøy tur det der ja! Takk for info om stiene som ikke er verdt å prøve. Tagger du dem i OSM? Ellers kan jeg godt gjøre det. Bør de være blå eller røde?
|
|
|
22/06/2016 19:35
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
"Hvis noen skulle bli fristet til å følge samme rute kan jeg ikke anbefale stien fra Stubdal-Hukenseter, og for all del ikke blåmerka østover Kampesetra - Karlstadmyra"
Oj! Da var det vel egentlig ikke så mye sti igjen. Gyrihaugen til Kampesetra virker å være værdt en tur!
|
|
|
23/06/2016 13:31
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Takk for info om stiene som ikke er verdt å prøve. Tagger du dem i OSM? Ellers kan jeg godt gjøre det. Bør de være blå eller røde? Ikke sikker på om Huken-Stubdal er så ille, jeg har testet denne fra Stubdal til Huken en gang, og det er vel mest en del bratte stigninger som er utfordringen? Spesielt Turistskardet. (Husker jeg riktig?) Kampeseter-Karlstad kan jeg godt tagge.
|
|
|
23/06/2016 13:41
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Takk for info om stiene som ikke er verdt å prøve. Tagger du dem i OSM? Ellers kan jeg godt gjøre det. Bør de være blå eller røde? Ikke sikker på om Huken-Stubdal er så ille, jeg har testet denne fra Stubdal til Huken en gang, og det er vel mest en del bratte stigninger som er utfordringen? Spesielt Turistskardet. (Husker jeg riktig?) Kampeseter-Karlstad kan jeg godt tagge. Flott om du gjør det. Var det her Løvienskiold skulle bygge grusvei (Kampeseter-Karlstad)? Har ikke hørt noe mer om den saken på en stund.
|
|
|
23/06/2016 18:30
|
MariusB
former marcopolo
|
former marcopolo
Stubdal- Huken begynte veldig fint og var tydelig opparbeidet noen steder, med skjæring (der den følger en traktorvei?), men som du sier blir den veldig bratt og deretter skikkelig steinete ved turistskaret. Derfra og til Huken var det steinete og bløtt med korte strekk som var ok. Brukte 30 min på 2,5 km så ikke akkurat flytpreget. Kan kanskje tagges med blå til et stykke før turistskaret og deretter rød utydelig til Huken, så grønn bort til veien Andre retningen kan den kanskje funke noe bedre, men fortsatt ikke noe jeg vil anbefale. Løvenskiold ville bygge vei fra stikkveien sørøst for Kampeseter over Dammyra til Storebekkhytta. Kampeseter- Karlstad er i mine øyne en rød med utydelig strek. Tag gjerne dere. Skal lære meg det en dag ;-)
|
|
|
23/06/2016 20:21
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Var det her Løvienskiold skulle bygge grusvei (Kampeseter-Karlstad)? Har ikke hørt noe mer om den saken på en stund. Veien er rett syd for blåstien. Tegnet inn i OSM, men highway=proposed rendrer ikke på standard OSM lenger. Gjermund lagde noe bråk om det så han fikk vel trenert det en stund.
|
|
|
23/06/2016 20:36
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Tag gjerne dere. Skal lære meg det en dag ;-) Tagget! Bare fortsett med turrapporter og masing om drittstier som ikke er tagget deretter du. 
|
|
|
23/06/2016 20:45
|
MariusB
former marcopolo
|
former marcopolo
Tag gjerne dere. Skal lære meg det en dag ;-) Tagget! Bare fortsett med turrapporter og masing om drittstier som ikke er tagget deretter du. Gjett om jeg har mange drittstier på lager! Men helt sikkert ikke så mange som du  Men skal lære meg å tagge. Ikveld kanskje.
|
|
|
24/06/2016 07:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
 Håper vi kan få kartlagt MYE av sykkelverdige stier i området i sommer, og kanskje finne noe gull som ikke står på kartet pr i dag. Det hadde vært gøy.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
24/06/2016 10:41
|
langen
Besatt
|
Besatt
Apropos drittstier:
Finnes det noen glow-farge i mtbmap for å indikere dette? Det er jo nesten like interessant å vite om dårlige stier som å vite om bra stier når man planlegger turer..
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
24/06/2016 10:45
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Apropos drittstier:
Finnes det noen glow-farge i mtbmap for å indikere dette? Det er jo nesten like interessant å vite om dårlige stier som å vite om bra stier når man planlegger turer.. De har nedtonet farge, slik som midt på dette utsnittet
|
|
|
25/06/2016 13:39
|
langen
Besatt
|
Besatt
Ser man det ja! 
-Magnus
|
|
|
25/06/2016 15:24
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Betyr det at stien fra Gyrihaugtjerna er ræva? Synd i såfall for den ser bra ut fra lufta.
|
|
|
26/06/2016 11:21
|
Kisp
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg forstår ikke helt hvorfor blåstien på østsiden av Setervann mot Kampen og den videre mot Rognlivann N er markert som negativ "drittsti".
Disse samt videre ned på rød/blåmerket til Fløyta og så blåsti til Gråseterveien er jo en god avslutning på relativt sammenhengende tur helt fra Gyrihaugen.
Har noen forresten prøvd stien sør-østover fra Gyrihaugsflaka mot Inggjerdbrenna som et alternativ til å sykle til Fjellsetra og så vei tilbake?
-Kisp
Redigert av Kisp; 26/06/2016 11:22.
|
|
|
[Re: skubisan]
27/06/2016 10:23
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Betyr det at stien fra Gyrihaugtjerna er ræva? Synd i såfall for den ser bra ut fra lufta. Det ser ut som denne ikke er registert som sti, men bare som skiløype i openstreetmap. Derfor er den bare beigeaktig uten stipling. Den har ingen mtb-tagger heller. Har ikke forsøkt den, så kan ikke uttale meg om det faktisk er en sti og den er bra. Men, flott om du forsøker deg en tur.
|
|
|
[Re: Kisp]
27/06/2016 10:29
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg forstår ikke helt hvorfor blåstien på østsiden av Setervann mot Kampen og den videre mot Rognlivann N er markert som negativ "drittsti". Da jeg syklet den sist var den mye myr og kratt (derav den negative taggen), men mulig den er bedre nå? Hadde vært fint om det var tilfelle. Har heller ikke syklet ned Fløyta, er det ok selvom det er litt vått?
|
|
|
28/06/2016 14:09
|
Kisp
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg forstår ikke helt hvorfor blåstien på østsiden av Setervann mot Kampen og den videre mot Rognlivann N er markert som negativ "drittsti". Da jeg syklet den sist var den mye myr og kratt (derav den negative taggen), men mulig den er bedre nå? Hadde vært fint om det var tilfelle. Litt tett vegetasjon og noe knot nede ved hytta, men jeg synes stiene hadde sin flyt og det er ingen grunn til å unngå dem. Har heller ikke syklet ned Fløyta, er det ok selvom det er litt vått? Ned til Fløyta er det skispor/traktorvei; blå, tidvis grønn? Stenete partier, men selv om det hadde vært glatt andre steder på lørdag tenkte jeg ikke noe over det der. Stien fra Fløyta til Gråseterveien er også litt gjengrodd, men har også god flyt. Blå? -Kisp
|
|
|
28/06/2016 16:35
|
bronx
Veteran
|
Veteran
[Stien fra Fløyta til Gråseterveien er også litt gjengrodd, men har også god flyt. Blå? Jeg syklet denne i går. Burud-Vensåsseter-Gråsetervn t/r. Snakket med Bærum turlag etterpå, og de har plan om å rydde Fløyta-Gråsetervn på sensommeren. Da mener jeg at den kvalifiserer for blå øverst og grønn nærmere Gråsetervn. Denne siste biten er jo ganske så smuud når man ser bort fra krattet. Den ruten jeg syklet er en gammel kølavei [1]. Hvis man er oppmerksom vil man se flater på 15-20 m i diameter. Spark litt i bakken her, så kan man se at det er helt sort, til og med små biter kull kan man se. Fredrik Schjanders tekst [2] om kølatrafikken til Bærumsverket forteller at Conrad Clausen fikk en avtale med Peder Anker om å hente kull fra Heggeliskogen. Schjander skriver videre at de kjørte kullet til Bærumsverket "over åsen". Det må være Vensåsseter. Blåstien fra Burudvann var jo en av de viktige hovedårene til Bærumsverket. Det er bare 100 meter stigning fra Gråseterveien til høyeste punkt rett syd for Vensåsseter. [1]: http://osm.org/relation/6358728[2]: http://www.heftet-ringerike.com/images/PDF_hefter/fulle_hefter/1974.pdf
|
|
|
29/06/2016 07:16
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg forstår ikke helt hvorfor blåstien på østsiden av Setervann mot Kampen og den videre mot Rognlivann N er markert som negativ "drittsti". Da jeg syklet den sist var den mye myr og kratt (derav den negative taggen), men mulig den er bedre nå? Hadde vært fint om det var tilfelle. Litt tett vegetasjon og noe knot nede ved hytta, men jeg synes stiene hadde sin flyt og det er ingen grunn til å unngå dem. Det er 3-4 år siden jeg syklet denne. Dersom du synes den er ok, så må du gjerne sette class:bicycle:mtb=0 for min del. Jeg skal ta meg en tur der snart (inkl Fløyta og ned til Gråseterveien).
|
|
|
29/06/2016 07:28
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
[Stien fra Fløyta til Gråseterveien er også litt gjengrodd, men har også god flyt. Blå? Jeg syklet denne i går. Burud-Vensåsseter-Gråsetervn t/r. Snakket med Bærum turlag etterpå, og de har plan om å rydde Fløyta-Gråsetervn på sensommeren. Da mener jeg at den kvalifiserer for blå øverst og grønn nærmere Gråsetervn. Denne siste biten er jo ganske så smuud når man ser bort fra krattet. Den ruten jeg syklet er en gammel kølavei [1]. Hvis man er oppmerksom vil man se flater på 15-20 m i diameter. Spark litt i bakken her, så kan man se at det er helt sort, til og med små biter kull kan man se. Fredrik Schjanders tekst [2] om kølatrafikken til Bærumsverket forteller at Conrad Clausen fikk en avtale med Peder Anker om å hente kull fra Heggeliskogen. Schjander skriver videre at de kjørte kullet til Bærumsverket "over åsen". Det må være Vensåsseter. Blåstien fra Burudvann var jo en av de viktige hovedårene til Bærumsverket. Det er bare 100 meter stigning fra Gråseterveien til høyeste punkt rett syd for Vensåsseter. [1]: http://osm.org/relation/6358728[2]: http://www.heftet-ringerike.com/images/PDF_hefter/fulle_hefter/1974.pdf Spennende, Vidar! Har hørt av andre at stien fra Vensåsseter til Burudvann ble ryddet i fjor og nå er riktig så fin, men jeg har ikke syklet den siden det (må ta meg en tur her også). Stien over Vensåskollene ble også ryddet i fjor og er også blitt veldig bra bortsett fra etpar korte partier.
|
|
|
|
|