Har i dag forsøkt å lime mine første tubulardekk. Har et par ffwd f5r hjul, brukte mastik one lim, dekkene er vittoria corsa g+. Hadde god tid så smurte først er tynt lag på hjula, så dekka. Dagen etter et nytt lag på hjula, og i dag siste lag på hjula. Lot de deretter stå i 5min før jeg tok på de ferdigstrekte dekka. Her begynte "problemene". Det var et mareritt å få de sentrert. Tok de på felgen, sentrerte litt, pumpa opp til 20 psi, for så å justere så godt det lot seg gjøre. Etter bare kort tid (15-20min) var limet så tørt at jeg ikke klarte å rikke så mye på de små ujevnhetene som enda var på dekket. Skal man få dette 100%? Går det seg litt til etter en sykkeltur eller to med de? Har bittelitt sidekast både foran og bak, et bittelite høydekast foran.
Bittesmå kast klarer hvertfall jeg kjempefint å leve med. Ikke noe du merker til når du sykler, og blir sjeldent like perfekt sentrert som med clincher. Er forøvrig ingen vits i å la limet "tørke" et helt døgn mellom lagene. Eneste pausen jeg selv har mellom de 2 lagene på felg er når jeg limer dekkene.
Jau, jeg tenkte jeg skulle ta de på en prøvetur i morgen, så får jeg se om jeg merker noe til de små kastene som er. Er det veldig merkbart og plagsomt får jeg rive de av å prøve på nytt..
Nei jeg er klar over det med tørkepausen, men det ble tilfeldigvis sånn. I går dro jeg ut på sykkeltur på vidda etter lag 2, og kom ikke hjem før sent på kvelden, så da måtte jeg ta siste strøk og dekka på i dag etter jobb.
Etter at jeg lima et ustrukket og ikke forlimt dekk på farten her om lørdagen så har jeg mista trua på at den omstendelige fremgangsmåten beskrevet for liming av dekk er så himla nøye.
TV2 filma tilogmed hele seansen, men materialet ser (heldigvis?) ikke ut til å være gjort offentlig tilgjengelig.
Denne liminga kan jo være et sant helvete, jeg holdt på å selge mine hjul i affekt i forrige uke. Heldigvis (?) tok jeg til vettet, brukte noen timer og store mengder whitesprit og Schwalbe Glue Remover på å rengjøre felgen fullstendig og prøvde på nytt. For meg var problemet at jeg brukte altfor mye lim slik at sporet som går i midten av felgbanen som man kan guide dekket nedi ikke var sporbar, samt sannsynligvis for mye trykk i dekket - og at man tydeligvis bare får rive og slite med litt sinne til dekket ligger som det skal. 100% perfekt har jeg ingen ambisjon om å klare, men det gikk faktisk veldig greit å legge jævelskapen på.
Haha, ja jeg kjente meg litt igjen i den beskrivelsen der. Svetten silte ned og bannskapen satt løst. Jeg har vært påpasselig å legge tynne lag med lim, så sporet var ikke noe problem. Problemet var heller at limen var så klissete at det var et sant hel...sesøster å få dekket til å ligge riktig ned i sporet. Nei, det er ikke annet å gjøre enn å røske av skiten å begynne på nytt om det er grusomt å sykle med slik som det er nå. Er mest bekymra for det lille høydekastet foran.
På mine hjul er sporet i bakhjulet mye dypere enn foran. Bak er det mer V-formet, mens det foran er en svak bue. Er dette normalt?
Min metode er å ikke vente 5 min etter siste smøring, men sette på med en gang og sentrere etter beste evne med 1,5 kg ish trykk for så å blåse inn 10kg. Da retter dekket nesten seg selv, og er det bittelitt igjen, går det seg til etter et par turer..
Ja det kan kanskje fungere bedre, tok ikke lange tida før limen var så tørket at jeg bare måtte gi opp. Blemmer på tomlene mine..sånn er det når man har kontorfingre
Etter jeg hadde sentrert etter beste evne så dekka ganske skjeive ut likevel, med 20psi. Blåste så opp til 120psi og da ble de vesentlig bedre. Får se om de retter seg litt etter en testtur i morgen
Har ikke inntrykk av at dekktrykket faller nevneverdig raskere i pariser. Har for vane å sjekke trykket før hver tur uansett.
Er nok sikkert en øvelse man blir bedre i etterhvert det der. Men følte jeg rikla og justerte dekket i en evighet uten at jeg ble fornøyd. Det startet kanskje med at jeg ikke fikk dekket sentrert nok når jeg skulle ta det på felgen, da ble det veldig mye arbeid med å rette det opp etterpå.
Akkurat dette + det å drasse på PitStop på hver tur som gjorde at jeg ga opp tubular etter en sesong. Vittoria-dekkene jeg holdt på med var også kronisk vanskelige å få sentrert, det føltes også som om de var "vridd" på et vis da de kom fra fabrikk.
Har et par nyinnkjøpte Campa Bora One 50mm. parishjul liggende. Skal montere nye Vittoria Corsa men kan ikke si jeg gleder meg...!
Har forøvrig erfaring med at enkelte verksteder ikke får til dette 100% selv heller - så da er det like greit å gjøre jobben selv. Da kan jeg også leve i tryggeheten om at dekkene er montert korrekt med riktig antall lag lim osv.
Jeg har nettopp gått tilbake til dekk og slange etter å ha kjørt på pariser i en del år. Det synes jeg ble skikkelig nedtur. Nå gleder jeg bare å hale i land de slangeløse hjula jeg egentlig sikler på.
Angående liming og sentrering har jeg latt limet på både dekk og felg tørke i ca. 30 minutter før jeg satt på dekket og sentrerte. Da var det aldri noe problem å få det rett. Det satt som fy også.
Kunsten å lime dekk er å ta seg god tid. Det er verdt det.
Akkurat dette + det å drasse på PitStop på hver tur som gjorde at jeg ga opp tubular etter en sesong. Vittoria-dekkene jeg holdt på med var også kronisk vanskelige å få sentrert, det føltes også som om de var "vridd" på et vis da de kom fra fabrikk.
Det ene dekket mitt var sånn, selv etter strekking. Ventilen pekte litt ut til ene siden, og gjorde sentreringsjobben litt vanskeligere enn det trengte å være. Det andre dekket gikk lettere.
Jeg har nettopp gått tilbake til dekk og slange etter å ha kjørt på pariser i en del år. Det synes jeg ble skikkelig nedtur. Nå gleder jeg bare å hale i land de slangeløse hjula jeg egentlig sikler på.
Angående liming og sentrering har jeg latt limet på både dekk og felg tørke i ca. 30 minutter før jeg satt på dekket og sentrerte. Da var det aldri noe problem å få det rett. Det satt som fy også.
Kunsten å lime dekk er å ta seg god tid. Det er verdt det.
Hmm, tydeligvis forskjellige erfaringer. Noen tar dekket på med en gang før limet tørker, mens du synes det var best når limet var noe tørt. Ser jo for meg at det kanskje blir litt enklere å få dekket sentrert om limet ikke er alt for klissete.
Hump ved ventilen kan man enkelt korrigere ved å gjøre det indre ventilhullet større vha. en konisk håndbor el. Lønner seg å være forsiktig når man går frem, så man ikke fjerner for mye. Ved å sjekke med tørrmontering finner man fort ut hvor stort det trenger å være.
Bruker så å tørrmontere dekket, sentrere, og sjekke hvordan basetapen ligger i.ft hjulkanten. Dette bruker jeg som referanse når jeg monterer limt dekk, og finjusterer sentreringen med hjulene på sykkelen.
Monteringen skjer med pappplate på gulvet og ventilhullet opp, og dekket strekkes fra ventilen med basetapen ihht. felgkanten som observert fra tørrmonteringen
Anbefaler å montere med tørt lim, da det gir helt klart minst søl.
Denne proffmekanikeren viser hvilken grei prossess det egentlig er:
Ja jeg fikk jo dekket fint på, slik som mekanikeren i videoen. Men det var jo ikke akkurat beint på. Monterte det på lik måte som han i videoen, ja. Kan se ut som problemet mitt var halvtørt lim, som var hinsides sticky, noe som gjorde jobben med sentrering veldig tung og vanskelig.
Så ikke ut som mekanikeren brydde seg så veldig om lim i eikehullene
Kjøpte mine første pariserhjul i fjor og resultatet av første liming ble for så vidt greit, men ikke uten svette og lite barnevennlig ordbruk I tillegg tilkommer at jeg bruker samme hjul til pendling og konsekvent ikke er overdrevent tidlig ute om morran. Dermed er dekk som må pumpes like velkomment som å måtte på do etter at selebukser, trøye og regnjakke er på plass...
Derfor var valget lett, da jeg punkterte forrige dagen. Nå er hjula solgt Og derfor heller ingen latexslange her i gården - kun tunge og trygge GP4000S på DA C24 hjul heretter.
Heh heh! Jeg skal nå gi disse en sjanse. Får håpe jeg ikke trenger å skifte dekk så veldig ofte, sykler mest terreng
Men er det mange som kjører med guffe i pariserdekka? Eller har dere med litt guffe/pit stop etc på tur? Jeg har jo ikke med pumpe engang, men tlf er greit å ha om man strander i øvre gokk..