|
|
Trene til Birken
|
Re: Trene til Birken
[Re: sveinaa]
30/08/2016 13:42
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Uten sammenligning forøvrig. Når jeg sitter i hallen og ser først Larsson også Løvik jage i front så ser man at sykling er mer en høy FTP (ikke at de gutta ikke har det.) og gode tider på korte Stravasegmenter. Det synes så sinnsykt at man ikke kommer dit man vil om man ikke orker å presse, presse, presse og atter presse. Det er fanken meg bånn gass hele tiden.
(...)
Er det her man har mest å lære av de som sykler fortest? At potensialet aldri kommer frem om man ikke orker og tørr å gå helt i kjellern? Ikke bare en gang, men gang, på gang, på gang... Tenkte vel en gang eller to i begynnelsen av rittet at "hvis jeg fortsetter sånn som nå kommer jeg til å ligge og spy ved mål". Hadde jeg gjort det ville vel også resultatet blitt under fire timer. Hva er det som skjer når jeg slipper tog etter tog i utforkjørinene for eksempel? Ja, dreier seg sikkert litt om rutine og kanskje litt om utveksling, men er vel mest at jeg føler jeg har vært "flink" og hengt på en stund og er vant til å ha pustepause på trening i utforkjøringene. Enkleste måte å trene opp evnen til å tåle hardkjøret er vel å sykle flere ritt, men for meg og sikkert veldig mange andre er det vanskelig å få tid til særlig mer. Så hva gjør man for å trene kroppen til å presse på? Slike "rittsimuleringsøkter" som jeg skisserte tidligere i tråden har jeg slitt med. Jeg klarer ikke gi jernet.
|
|
|
30/08/2016 13:46
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er ganske sikkert at hvor godt man tåler smerten, skiller de aller beste fra resten. Det gjelder jo ikke bare den ene gjeldende konkurransen, men alle harde økter og konkurranser som år etter år har bygd formen til det den er.
|
|
|
[Re: Hoaas]
30/08/2016 13:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Uten sammenligning forøvrig. Når jeg sitter i hallen og ser først Larsson også Løvik jage i front så ser man at sykling er mer en høy FTP (ikke at de gutta ikke har det.) og gode tider på korte Stravasegmenter. Det synes så sinnsykt at man ikke kommer dit man vil om man ikke orker å presse, presse, presse og atter presse. Det er fanken meg bånn gass hele tiden. Skal heller ikke glemme Gunn-Rita, hun ligger søren meg på hun også; liten klinge (32) med god frekvens så parkerer hun jo gutte med vesentlig større klinge. Ser og tendensen hos Olsson når han prøver å stikke tidligere. All in og bare trampe på samme f... hvor vondt det gjør.
Er det her man har mest å lære av de som sykler fortest? At potensialet aldri kommer frem om man ikke orker og tørr å gå helt i kjellern? Ikke bare en gang, men gang, på gang, på gang... Tror forskjellen på oss mosjonister og de som er "der oppe" er at de tåler å tråkke på seg syre gang etter gang etter gang, uten at muskulaturen blir fullstendig utmattet. De har så godt grunnlag og så høy muskulær utholdenhet at vanlige dødelige ikke har sjans. Og du er nok inne på noe, for det er ikke alle som tåler å ha det vondt hele tiden. Det er enklere å bare slakke litt opp, og de får ikke ut potensialet sitt uten at de har noen å henge på eller noen som kan presse de til det ytterste. Men er ikke dette mye mentalt og? Kan ta meg selv som eksempel. Har vært lite oppturer i år med unntak av en god vinter og ett par gode ritt (hvorav kun ett som var veldig bra.). Har kikket litt på rittene mine i fjor og rittene mine i år. Ser at den aller største forskjellen er at jeg kunne sykle med mange slag høyere puls i fjor. Syklet feks med 7 pulsslag høyere puls i snitt til Skramstad på Birken i fjor; snitt i år 168 mot 175 i fjor (Høyeste puls 176 i år mot 183 i fjor terskel va 170 isj.). Ser og at jeg kunne snitte på terskel i en del ritt i fjor mens det ikke har skjedd i år. I mitt enkle hode blir det da litt sånn at: Orker man ikke å presse så går heller ikke pulsen høyt nok.
Redigert av sveinaa; 30/08/2016 14:00.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: larsdx]
30/08/2016 13:55
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
En psykolog jeg sykler med sier at mental trening stort sett er bullshit. Man blir god av å trene på det man skal gjøre. Så jeg ville tenkt at for å gi maks på Birken må man trene på det.
|
|
|
30/08/2016 13:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En psykolog jeg sykler med sier at mental trening stort sett er bullshit. Man blir god av å trene på det man skal gjøre. Så jeg ville tenkt at for å gi maks på Birken må man trene på det. Hvis det stod om liv hadde du alltids gjennomført Birken en halvtime kjappere 
|
|
|
30/08/2016 13:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Uten sammenligning forøvrig. Når jeg sitter i hallen og ser først Larsson også Løvik jage i front så ser man at sykling er mer en høy FTP (ikke at de gutta ikke har det.) og gode tider på korte Stravasegmenter. Det synes så sinnsykt at man ikke kommer dit man vil om man ikke orker å presse, presse, presse og atter presse. Det er fanken meg bånn gass hele tiden.
(...)
Er det her man har mest å lære av de som sykler fortest? At potensialet aldri kommer frem om man ikke orker og tørr å gå helt i kjellern? Ikke bare en gang, men gang, på gang, på gang... Tenkte vel en gang eller to i begynnelsen av rittet at "hvis jeg fortsetter sånn som nå kommer jeg til å ligge og spy ved mål". Hadde jeg gjort det ville vel også resultatet blitt under fire timer. Hva er det som skjer når jeg slipper tog etter tog i utforkjørinene for eksempel? Ja, dreier seg sikkert litt om rutine og kanskje litt om utveksling, men er vel mest at jeg føler jeg har vært "flink" og hengt på en stund og er vant til å ha pustepause på trening i utforkjøringene. Enkleste måte å trene opp evnen til å tåle hardkjøret er vel å sykle flere ritt, men for meg og sikkert veldig mange andre er det vanskelig å få tid til særlig mer. Så hva gjør man for å trene kroppen til å presse på? Slike "rittsimuleringsøkter" som jeg skisserte tidligere i tråden har jeg slitt med. Jeg klarer ikke gi jernet. Jeg har ikke troa på rittsimulering. Jeg klarer i alle fall ikke å mobilisere såpass at det funker. Tror egentlig bakke drag på 10 -15 min med start i z5 også en lengre periode på terskel og avslutning i z5 er mye bedre.
|
|
|
30/08/2016 14:02
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At du syklet med høyere puls trenger ikke bety at du syklet raskere. Med mindre trening er også pulsen høyere. Det er bare å ta deg 2 uker av, så skal du se at pulsen når nye høyder. Jeg har det akkurat like vondt på et all out drag i år, med f.eks 190 i puls, sammenlignet med første økt etter jeg var skadet i fjor hvor jeg kom opp i 200  Det å kunne presse seg er definitivt mentalt, det er en grunn til at noen er vinnerskaller, andre ikke.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: anonym22]
30/08/2016 14:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En psykolog jeg sykler med sier at mental trening stort sett er bullshit. Man blir god av å trene på det man skal gjøre. Så jeg ville tenkt at for å gi maks på Birken må man trene på det. Hvis det stod om liv hadde du alltids gjennomført Birken en halvtime kjappere Får videosnutter på mail fra Simon Kessler og han mener man har ca 40% mer å yte en det man klarer, og det er det mentale som sperrer.
|
|
|
30/08/2016 14:09
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jada. Men hvordan trene opp dette? Antakelig bedre å trene hardt enn å bable med en mental coach av tvilsomt opphav.
|
|
|
30/08/2016 14:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
At du syklet med høyere puls trenger ikke bety at du syklet raskere. Med mindre trening er også pulsen høyere. Det er bare å ta deg 2 uker av, så skal du se at pulsen når nye høyder. Jeg har det akkurat like vondt på et all out drag i år, med f.eks 190 i puls, sammenlignet med første økt etter jeg var skadet i fjor hvor jeg kom opp i 200  Det å kunne presse seg er definitivt mentalt, det er en grunn til at noen er vinnerskaller, andre ikke. Det går ca like fort så grunnformen er bedre. Jeg har til og med trent litt mer i år (kremt) Jeg trener så lite nå at hvile ikke vil hjelpe på dette  En av de største forandringene i treningsopplegget i vinter var at jeg tok ut en progressiv økt i z5 som startet med 4x4 og endte med 10x4 (eller kanskje det var 8x4) i slutten av perioden samt at dragene ble lenger i år med mer sweet spot og mindre terskel. Kan man leke med tanken om at kroppen trenger lang tid til adapsjon og at man må kjøre mer knallhardt hele året for å orke å presse så mye man må i ritt? Det holder liksom ikke å kjøre disse knallharde dragene når man kommer ut på asfalt da det blir mer fartstrening?
|
|
|
30/08/2016 14:38
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
For meg har TrainerRoad vært med på å gjøre meg mer vant til å kjøre hardt, og å lære å takle å ha det vondt. En del av øktene der er såpass sinnsyke at dersom jeg ikke hadde hatt programmet til å pushe meg så hadde jeg gitt meg lenge før. Til rittsimulering har jeg brukt en del rittene på Zwift. Hadde aldri klart å pushe meg selv så hardt alene ute.
|
|
|
30/08/2016 15:44
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dere får det ut til å høres ut som om at man bare klarer å sykle mye nok hardt så kommer man i god form. Og det kan nok stemme. Men ikke glem å bygge base for å tåle slike harde økter over tid. Trener du mye hardt, eller kjører mange harde ritt, over kort tid så tappes overskuddet svært mye og fort. Men med en solid base i bunnen så holder du en slik hard periode mye lenger. Med base mener jeg mye trening i sone 1 og 3.
|
|
|
30/08/2016 15:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At du syklet med høyere puls trenger ikke bety at du syklet raskere. Med mindre trening er også pulsen høyere. Det er bare å ta deg 2 uker av, så skal du se at pulsen når nye høyder. Jeg har det akkurat like vondt på et all out drag i år, med f.eks 190 i puls, sammenlignet med første økt etter jeg var skadet i fjor hvor jeg kom opp i 200  Det å kunne presse seg er definitivt mentalt, det er en grunn til at noen er vinnerskaller, andre ikke. Det går ca like fort så grunnformen er bedre. Jeg har til og med trent litt mer i år (kremt) Jeg trener så lite nå at hvile ikke vil hjelpe på dette  En av de største forandringene i treningsopplegget i vinter var at jeg tok ut en progressiv økt i z5 som startet med 4x4 og endte med 10x4 (eller kanskje det var 8x4) i slutten av perioden samt at dragene ble lenger i år med mer sweet spot og mindre terskel. Kan man leke med tanken om at kroppen trenger lang tid til adapsjon og at man må kjøre mer knallhardt hele året for å orke å presse så mye man må i ritt? Det holder liksom ikke å kjøre disse knallharde dragene når man kommer ut på asfalt da det blir mer fartstrening? Det hjelper i alle fall å kjøre hardt en gang i ny og ne om vinteren hvis man ønsker å prestere litt på våren. 14/15 sesongen hadde jeg veldig lite trening over terskel før sesong, kom ikke i slag før langt ut i juli, da mener jeg at jeg tålte ikke så mye over terskel før det smalt på de første rittene. I 15/16 har jeg kjørt mye mer over terskel i løpet av vinteren, og "tilvenningsperioden" fra sesongen begynte til beina hang med var mye kortere. Så det spørs vel når man ønsker å være i slag, tror jeg. Det tar, som du sier, en stund fra sesongen er i gang til kroppen og hodet er klar for å presse seg ned i kjelleren. Kjører man mer steinhardt senvinters vil denne omstillingsfasen være kortere når sesongen først er i gang. Det jeg tror man bør være obs på med din tankegang her, er at man er møkklei når sesongen begynner. Man har presset hardt gjennom vinteren, så er man ikke "på høgget mer" når man skal få ut potensialet. Jeg fikk det litt sånn midt i årets sesong, man blir litt mentalt utladet av å skulle presse seg hardt/ha det vondt gjennom hele året.
|
|
|
[Re: erling]
30/08/2016 18:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dere får det ut til å høres ut som om at man bare klarer å sykle mye nok hardt så kommer man i god form. Og det kan nok stemme. Men ikke glem å bygge base for å tåle slike harde økter over tid. Trener du mye hardt, eller kjører mange harde ritt, over kort tid så tappes overskuddet svært mye og fort. Men med en solid base i bunnen så holder du en slik hard periode mye lenger. Med base mener jeg mye trening i sone 1 og 3. Nei. Egentlig ikke. Mitt utgangspunkt er at alle tåler 3 hardøkter i uka (og at anaerob og aerob trening må kombineres.). Har og en litt annerledes tilnærming til det det du kaller base. Mest fordi ingen av de som har hjulpet meg med treningen har foreslått et ensidig sone 3 fokus om vinteren. Man mister lite ved å trene variert med å inkludere terskel og O2 året rundt. Jeg synes egentlig lapskaus og langturer uten kontroll er mer farlig med tanke på belastning og overskudd enn normale hardøkter...
|
|
|
30/08/2016 19:26
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes egentlig lapskaus og langturer uten kontroll er mer farlig med tanke på belastning og overskudd enn normale hardøkter...
Høres ut som en god stitur. Har mange av de gjennom høsten og vinteren. Glimrende trening ;-)
|
|
|
[Re: erling]
30/08/2016 19:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes egentlig lapskaus og langturer uten kontroll er mer farlig med tanke på belastning og overskudd enn normale hardøkter...
Høres ut som en god stitur. Har mange av de gjennom høsten og vinteren. Glimrende trening ;-) Ja, men tipper du ikke kliner til med så mange av dem i tillegg til 3 intervalløkter i uka 
|
|
|
30/08/2016 19:48
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Høres ut som en god stitur. Har mange av de gjennom høsten og vinteren. Glimrende trening ;-) Ja, men tipper du ikke kliner til med så mange av dem i tillegg til 3 intervalløkter i uka De øktene fungerer som hardøkt. Legaliseres ved å kalle økta naturlig intervall 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
30/08/2016 20:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Høres ut som en god stitur. Har mange av de gjennom høsten og vinteren. Glimrende trening ;-) Ja, men tipper du ikke kliner til med så mange av dem i tillegg til 3 intervalløkter i uka De øktene fungerer som hardøkt. Legaliseres ved å kalle økta naturlig intervall Går fint det. Men det ble tatt litt ut av kontekst. Utgangspunktet var at det er lettere å styre belastningen/overskuddet med intervalltrening med økter man er kjent med enn å dunke til med 2-3 timer med full spiker og bajas kjøring i skogen ...
|
|
|
30/08/2016 20:15
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er ikke umulig å sykle rolig på sti heller. Bare å sykle med folk som er i dårligere form.
|
|
|
30/08/2016 20:19
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
En psykolog jeg sykler med sier at mental trening stort sett er bullshit. Man blir god av å trene på det man skal gjøre. Så jeg ville tenkt at for å gi maks på Birken må man trene på det. Hvis det stod om liv hadde du alltids gjennomført Birken en halvtime kjappere Får videosnutter på mail fra Simon Kessler og han mener man har ca 40% mer å yte en det man klarer, og det er det mentale som sperrer. Dette utsagnet gir sånn ca. 0% mening. 40% mer hvafornoe?
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
30/08/2016 20:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En psykolog jeg sykler med sier at mental trening stort sett er bullshit. Man blir god av å trene på det man skal gjøre. Så jeg ville tenkt at for å gi maks på Birken må man trene på det. Hvis det stod om liv hadde du alltids gjennomført Birken en halvtime kjappere Får videosnutter på mail fra Simon Kessler og han mener man har ca 40% mer å yte en det man klarer, og det er det mentale som sperrer. Dette utsagnet gir sånn ca. 0% mening. 40% mer hvafornoe? https://youtu.be/H1CChf0XdME
|
|
|
30/08/2016 22:29
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det tror jeg så gjerne, det snakkes jo ofte om at når man tror man er på felgen så har man enda 50% igjen. Vet ikke om det kan oversettes direkte til watt, men. På forrige landeveiskarusell kniva jeg om seieren opp siste bakke etter 50min med rykk og napp, bakken ble kjørte på 9min på 100-125% av FTP (300-380w) og jeg var stokkstiv, men klarte likevel å klemme ut 650w de siste 30 sekundene. Smått utrolig, beina skalv og stod rett ut etterpå, og det svidde lenge i låra. Det føltes ikke som jeg hadde noe mer å gi, men bare man vil nok så er det der, tydeligvis. Det er ikke ofte jeg klarer å ta meg så godt ut..så at man har mye å gå på mentalt er jeg ikke i tvil om.
Redigert av Hoaas; 30/08/2016 22:30.
|
|
|
31/08/2016 04:52
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Får videosnutter på mail fra Simon Kessler og han mener man har ca 40% mer å yte en det man klarer, og det er det mentale som sperrer.
Dette utsagnet gir sånn ca. 0% mening. 40% mer hvafornoe?
https://youtu.be/H1CChf0XdME [/quote] Det der er jo bare vanlig "motivatorsjargong" (altså tullball)Passer godt inn her: MOTIVATOREN
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
31/08/2016 06:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Får videosnutter på mail fra Simon Kessler og han mener man har ca 40% mer å yte en det man klarer, og det er det mentale som sperrer.
Dette utsagnet gir sånn ca. 0% mening. 40% mer hvafornoe?
https://youtu.be/H1CChf0XdME Det der er jo bare vanlig "motivatorsjargong" (altså tullball)Passer godt inn her: MOTIVATOREN [/quote] Jeg aner ikke. Som i alle bransjer sikkert masse tull i den bransjen også. Vet ikke så mye om det. Men generelt blir det flåsete å avskrive ting som: troen på seg selv, selvtillit, mestringsfølelse etc. som tullball. Er du sikker på at det virkelig er sånn at det ikke hjelper å jobbe mentalt med seg selv når man skal prestere? Poenget var heller ikke motivatorer men mer at man som regel har mer å gi.
Redigert av sveinaa; 31/08/2016 06:36.
|
|
|
31/08/2016 06:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo hodet som styrer alt, er ikke det mentale på plass klarer man heller ikke prestere på topp av sitt potensiale, det er jeg sikker på. Det er veldig lett å psyke seg selv ut. Det er mange utøvere som bruker en coach for å jobbe med det mentale.
|
|
|
31/08/2016 06:59
|
Johnny Puma
Fersking
|
Fersking
Men er ikke dette mye mentalt og? Det er klart. Når det er sagt så er det en sterk sammenheng mellom fysisk form og hvordan man føler denne typen smerte. Noen dør nesten av å gå opp en rulletrapp, mens for Ole Einar Bjørndalen er det vel knapt noe som gjør skikkelig vondt. Hvis du tilbringer mer tid i sone 4 og sone 5 så blir du også vant til belastningen/smerten. Man kan f.eks. starte med 4x4 i bratte motbakker på vårparten og gradvis utvide til økter der man gir jernet i 15-20 minutter.
|
|
|
31/08/2016 07:00
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Stiller man til start og tenker "Ai ai, i dag er jeg sur i beina, så dette blir tungt. Kommer aldri til å henge med. Jeg bør nok sykle sist i pulja i dag, og vurdere å slippe om det blir for tungt", er jeg rimelig sikker på at man ikke kjører opp mot maks av sitt potensiale.
Jeg er i hvert fall overbevist om at innstilling og "hodet" har veldig mye å si for prestasjonen. Så kan man selvsagt mene at motivatorbransjen består av litt ymse folk, men det er jo mye man kan gjøre selv også.
|
|
|
31/08/2016 07:30
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Enig i det. Min definitivt dårligste prestasjon i år var Skjebergrittet. Hadde vært to uker på jobbreise og "tok det som en tur". Resultatet ble deretter.
Men det er forskjell på å psyke seg opp når man står oppstilt i puljen og å bruke tusenvis av kroner på mental coaching fra en fyr som nesten kom til toppen av Mount Everest og har lært å lage power point.
|
|
|
31/08/2016 08:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men det er forskjell på å psyke seg opp når man står oppstilt i puljen og å bruke tusenvis av kroner på mental coaching fra en fyr som nesten kom til toppen av Mount Everest og har lært å lage power point. Ha ha! Godt poeng. Har man alt annet på stell og kjemper om 1.-plass i VM, OL og sånt, skjønner jeg at noen prøver mental coach også. Da må man jo snu hver stein. Men for vanlige dødelige er det antakelig veldig mye annet som har større betydning, og som man må få på plass først. For min del holder det lenge med oppgiring med musikk (hvis jeg kjører til ritt), og/eller bevisst positiv tenking i forkant.
|
|
|
31/08/2016 08:17
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sykler fortest hvis jeg ikke er supergira på start. Da åpner jeg kontrollert og slipper krampe på slutten. Sekundene jeg tjener i starten blir til minutter på siste mila.
Men så har jeg muskulatur som lett får krampe, og et hode som er skapt for "opp som en bjørn, ned som en skinnfell"-taktikk.
|
|
|
|
|