Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Inn med vvs i eldre hytte. Tekniske spm

Inn med vvs i eldre hytte. Tekniske spm #2317247 18/06/2016 14:49
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Opptil flere her har hytte, så også jeg. Nå har kommunen endelig fått ut den berømte fingeren og skal legge kommunalt vann og kloakk til eksisterende hytter i vårt hyttefelt.

Hytta mi er tidlig 90, bygd på pæler, har strøm og det er kaldt på fjellet om vintern.
Har et provisorisk baderom (ca 5kvm etter litt justering) vi skal oppgradere til bad/wc/vask nå når vannet kommer inn.

Spm:
Hvordan løses utfordringen fra jorda opp i gulvet mtp frost?
Jeg trenger ett sluk? (dusjkabinett og vaskemaskin deler dette?)
Ett oppstikk wc

I sverige går vel de fleste rør PÅ vegg, det skal det også her. Hvordan er det med avløp fra servant på vegg?
Hull i bjelkelag (8") til 32mm avløpsrør uproblematisk?

Takhøyde (211cm)
Rive av eksisterende gulv (21mm), legge sponplate med spor til varmekabler og avrette oppå? Vegger kles med baderomsplater, avfuktervifte rett ut veggen.

Kanskje legge varmekabler på stuegulvet? Frese spor med fres/motorsag, legge kabler, varmefordelingsplater(?), avrette og vinyllaminat oppå?

I tillegg blir det gjennomføring av varmt, kaldt og avløpsrør til utslagsvask og vaskemaskin på kjøkken som flyttes til vegg bak baderom.

Alt vann på ett rom, med rør på vegg. Må da være en våt drøm?

Har dere flere tips? Ikke synsing, men ting som lar seg gjennomføre.

Å bygge ut er det ikke bruk for, jeg vil holde driftskost nede, og hytta er stor nok for oss 4.

Re: Inn med vvs i eldre hytte. Tekniske spm [Re: iverta] #2317294 18/06/2016 18:20
0
060587 Offline
Fersking
Fersking
0
På hytta til mamma så la jeg alt av avløpsrør oppunder hytta, den står også på påler.
Vanninntaket ble isolert der det lå åpent også ble det lagt inn varmekabel som gikk ut til frostfri dybde.
Når vi dro fra hytta så ble alt vann tappet ut også satt vi på ovn på badet og kjøkkenet.
Vi la alt av vannledninger synlig på badet for å holde kostnader nede. Hadde dusjkabinett og belegg på gulv, ingen varmekabler.
Det fungerte veldig bra og var godt nok til vårt bruk.

Mvh Kristian
Re: Inn med vvs i eldre hytte. Tekniske spm [Re: iverta] #2317313 18/06/2016 19:57
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Fikk motbør av min søster vedr varmekabler stua, akkurat mtp kostnader. Strøm er billig det, men ikke når man bruker nok... På stua mente hun laminat av type varmt gulv, altså som føles varmt. Hennes nye kjkgulv gjør nettopp det, og det tåler fukt/vann. Kanskje også badet med slikt belegg (la det på samme måte som parkett, men det er vinyl)?

Re: Inn med vvs i eldre hytte. Tekniske spm [Re: iverta] #2317345 18/06/2016 22:13
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Min erfaring er at laminat er iskaldt, men finnes kanskje noe fancy.

Skjønte ikke helt den med avløp fra servant på vegg, hvis du skal ha utenpåliggende tilførsel, så kan du vel like godt ha avløpet også synlig? Du får hvitt eller chrome som er typisk til åpen installasjon. Forøvrig ingen problem å legge det ned i vegg heller, du har jo stående stendere som tar last. De som ligger tar ingen last.

Re: Inn med vvs i eldre hytte. Tekniske spm [Re: iverta] #2317352 19/06/2016 03:27
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Velger du laminatgulv i dag så kan du få ett ganske mye varmere og mer behagelig gulv enn før. Du får selvsagt den glatte billige typen også. Men legger du litt mer i det, så er det blitt veldig mye bedre overflate enn før.

Re: Inn med vvs i eldre hytte. Tekniske spm [Re: iverta] #2317358 19/06/2016 06:13
0
060587 Offline
Fersking
Fersking
0
Det eneste avløpet som ble liggende synlig var til vasken, men det er snakk om 20cm hvitt 40mm rør som kommer opp gjennom gulvet og går rett inn i servantskapet, så det er ikke ofte en får sett det.
På gulvet så fikk vi en gulvlegger til å legge sveisebelegg med oppkant og med klemring rundt sluk så er dette like bra som membran, vi ville ha det helt vanntett siden hytter er litt mer utsatt for frostskader.

Mvh Kristian
Re: Inn med vvs i eldre hytte. Tekniske spm [Re: iverta] #2322211 03/07/2016 20:47
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
jesus var sønn av en snekker, og sa han kom tilbake snart. Det er 2000 år siden..
Omsider kom det håndtverker på besøk, og jobben min bød ikke på problemer.
Legger vinyl på eksisterende gulv, han borrer rett gjennom. Rør på vegg på baderommet, termorør under hytta og pex-rør til kjk.benk.
Investering og driftskostnadsmessig helt innafor!

Moderator  support