Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel

Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel #2316922 17/06/2016 10:31
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
TSR var superkult og j skal nå bli rittsykkelist (meldt meg på Skjeberrittet og ultrabirken og tenker litt på den rundbane cupen I Oslo som j ikke husker navnet på).
Syklet TSR på min gode gamle Ibis Ripley (120mm Pike foran) og dette gikk seff fint, men lurer nå på om det er stor forskjell på den og en ekte rittsykkel (fulldempet som: Spark, Fourstroke, Epic og Lux). Vil jeg sykle raskere, føle meg mer på bittet? Er det noe stor poeng å bytte? Er det noe særlig forksjell?

Re: Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel [Re: huff] #2316944 17/06/2016 11:21
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: huff
.. men lurer nå på om det er stor forskjell på den og en ekte rittsykkel (fulldempet som: Spark, Fourstroke, Epic og Lux). Vil jeg sykle raskere, føle meg mer på bittet? Er det noe stor poeng å bytte? Er det noe særlig forksjell?

Forskjell vil det være, men om det vil gå nevneverdig raskere..... Kan jeg aldri tenke meg. Ripley er jo en superduper sykkel til slikt du nevner. Tråkkeffektiv som fy og ikke så verst tung. Det er for tiden litt bevegelse motsatt av det du gjør, nemlig mot lette stisykler i 120 mm segmentet for orntli terrengritt.
Om du føler at Ripleyen din er upassende så ser jeg evt for meg at det må være vekta som det er noe vits å gjøre noe med, og da primært hjulsett, gaffel, setepinne (har du hev-senk?), sete.

Pike'en veier nok 3-400-ish mere enn en 32 mm nuddelgaffel.
Hjulsett kan man få ned mot 1500 g innafor ok prisleie. Hva har du idag?
Hvilke dekk?
200g g vs 5-600 ish for en senkepinne gjør jo også litt.

Når det er sagt, jeg har en sykkel i dette segmentet og sykler sti-rittene og mye sti. Jeg har valgt å gjøre den sti-sikker og har Pike 120 fremfor Nuddel-32, Reverb, 1600 g hjulsett som er solid bygget. Blir nok Fast Trak 2.2 på Ultrabirken og da tipper jeg sykkelen veier sånn ca 11,5 rittklar. TSR, UB og eventuell rundbanecup sykles MED reverb. Vurderer behovet ellers

Redigert av Stefan77; 17/06/2016 11:52.

- Stefan
Re: Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel [Re: huff] #2316956 17/06/2016 11:45
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Du har en ideell sykkel for bruken du beskriver. Er nok hakket hvassere for maratonritt, men det ville jo være jåleri en ekstra sykkel for rundbane når du har Ripleyen.

edit: for ordens skyld så har jeg en Ripley selv. Så min mening er subjektiv på godt og vondt.

Redigert av KristianJ; 17/06/2016 11:47.
Re: Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel [Re: huff] #2316961 17/06/2016 11:54
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
ja, nei at 120mm skal være en ulempe kontra 100mm er vel ikke tenkelig. Er vel som du sier vekt og evt geometri som skiller.

Vekt har jeg jobbet litt med. Jeg er veldig lett og noe veik så tipper det er relevant. Satt på et sett med American classic race hjul som er lette (ca 1.5kg) og bråker masse (spjing-spjong fra eikene). Kjører dekkanbefaling fra Sykkeløyvind (Ikon/Ardent race) så tipper det er bra. Har reverb ja, så her kan j slanke ca 300g. Skifte gaffel har j ikke vurdert. Det er kanskje ikke så dumt: 300g er litt der fremme.

Angående geometri har jeg satt på et Syntace Flatforce 77mm som senker styret betydelig (kunnen kanskje vært lenger).

Så ja jeg har gjort den litt rittorientert, men den er forsatt en kort/oppreist sykkel med slakk front med litt ekstra vekt.

Re: Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel [Re: huff] #2316995 17/06/2016 13:28
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Den største forskjellen mellom Ripleyen og en rittsykkel i mine øyne er dekkene og hjulene. Så hvis du har lette hjul og raske dekk på ripleyen så tror jeg ikke en rittsykkel blir noen revolusjon. En rittsykkel vil nok være raskere. Hvor mye raskere er jo vanskelig å anslå, men neppe så mye raskere at du synes det er verdt prisen. En annen ting er at hvis du tenker å beholde ripleyen i tillegg til en rittsykkel, så tror jeg de to syklene blir så like at du blir stort sett bare å bruke den du liker best. Har forøvrig Ripley selv jeg også.

Re: Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel [Re: huff] #2317004 17/06/2016 13:52
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Ripley'en blir evt byttet ut. Men hvis det ikke er noe særlig forskjell så er ikke det noe vits. Litt overrasket over det, men sykler er kanskje ikke så forskjellig som man av og til for inntrykk av når man leser tester og uttalelser.

Litt av grunnen til byttetanken er at det kan virker som jeg er kjappere (basert på TSR og Strava) på sti og nedover enn oppover.

Re: Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel [Re: huff] #2317006 17/06/2016 14:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ripley'en blir evt byttet ut. Men hvis det ikke er noe særlig forskjell så er ikke det noe vits. Litt overrasket over det, men sykler er kanskje ikke så forskjellig som man av og til for inntrykk av når man leser tester og uttalelser.

Litt av grunnen til byttetanken er at det kan virker som jeg er kjappere (basert på TSR og Strava) på sti og nedover enn oppover.

Hva sykler/trener du mest på?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel [Re: sveinaa] #2317021 17/06/2016 15:23
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sitat: sveinaa

Hva sykler/trener du mest på?

hehehe - der følte jeg meg litt truffet.

Re: Skal begynne med ritt: Ibis Ripley vs Rittsykkel [Re: huff] #2317028 17/06/2016 15:41
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Klart det er forskjeller, det er jo litt hva man liker. Feks så er trek top fuel 29 så stiv at den noen ganger nesten føles som en hardtail, mens santa cruz tallboy føles mye mer dempet, og mer lik ripleyen. Begge er gode og raske rittsykler, men jeg vil si de føles ganske så forskjellig. Hva man liker best blir jo smak og behag. Begge er nok raskere enn ripley under gitte forutsetninger, men samtidig så er nok ripleyen raskere enn rittsykler til enkelte ting. Men klart hvis du skal spesialisere deg på å sykle ritt så ser jeg absolutt poenget med å kjøpe en rendyrka rittsykkel. Men til komboen ritt og allround stisykling er sykler som frks ripleyen vanskelig å slå.

Moderator  support