.. men lurer nå på om det er stor forskjell på den og en ekte rittsykkel (fulldempet som: Spark, Fourstroke, Epic og Lux). Vil jeg sykle raskere, føle meg mer på bittet? Er det noe stor poeng å bytte? Er det noe særlig forksjell?
Forskjell vil det være, men om det vil gå nevneverdig raskere..... Kan jeg aldri tenke meg. Ripley er jo en superduper sykkel til slikt du nevner. Tråkkeffektiv som fy og ikke så verst tung. Det er for tiden litt bevegelse motsatt av det du gjør, nemlig mot lette stisykler i 120 mm segmentet for orntli terrengritt.
Om du føler at Ripleyen din er upassende så ser jeg evt for meg at det må være vekta som det er noe vits å gjøre noe med, og da primært hjulsett, gaffel, setepinne (har du hev-senk?), sete.
Pike'en veier nok 3-400-ish mere enn en 32 mm nuddelgaffel.
Hjulsett kan man få ned mot 1500 g innafor ok prisleie. Hva har du idag?
Hvilke dekk?
200g g vs 5-600 ish for en senkepinne gjør jo også litt.
Når det er sagt, jeg har en sykkel i dette segmentet og sykler sti-rittene og mye sti. Jeg har valgt å gjøre den sti-sikker og har Pike 120 fremfor Nuddel-32, Reverb, 1600 g hjulsett som er solid bygget. Blir nok Fast Trak 2.2 på Ultrabirken og da tipper jeg sykkelen veier sånn ca 11,5 rittklar. TSR, UB og eventuell rundbanecup sykles MED reverb. Vurderer behovet ellers