Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Finnstad - Spålen

Finnstad - Spålen #2316807 17/06/2016 00:05
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Hei !
Lurte på om noen var kjent med mulighetene for å komme seg gjennom denne strekningen på sykkel (via stier). Gjerne ned til sør- enden av Spålen og videre nedover ?
Jeg tok samme rute motsatt vei da jeg gikk til fots Maridalen - Jevnaker - Nes(Ådal) for noen år siden, men klarer ikke helt å huske detaljer fra strekningen. Bare husker at området var veldig flott, og når jeg nå planlegger en tur Jevnaker - Maridalen så lurer jeg på om det er greie muligheter for å komme seg gjennom området, eller om man må kjøre rundt ?

Takker for et hvert konstruktivt innspill !

Redigert av PushT; 17/06/2016 00:09.
Re: Finnstad - Spålen [Re: PushT] #2316829 17/06/2016 07:24
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjempefine stier langs østsiden av Spålen, men dessverre er det sykkelforbud utenfor skogsbilveier i verneområdet. Veldig synd, for det er veldig mye omvei for å finne stier som forbinder nord og sør for området ut fra hva jeg har sett på kartet. Har dog vært lite i området fysisk. Ser det er en sti mellom verneområdet og Gjerdingen som kanskje kan være noe å se nærmere på. Følger du denne kan du komme deg videre sørover via Katnosdammen. Videre mot Sandungen - Kikut, kanskje videre mellom Bjørnsjøen og Østre Fyllingen, før du drar østover mot sti på østsiden av Skjærsjøen ned til Maridalen.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Finnstad - Spålen [Re: PushT] #2316928 17/06/2016 10:41
bronx Offline
Veteran
Veteran
Hvorfor har du låst deg på Finnstad-Spålen når du skal fra Jevnaker til Maridalen? Hvor på Jevnaker er utgangspunktet? Bygata (fra Olimb) gikk lenger øst.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Finnstad - Spålen [Re: bronx] #2317046 17/06/2016 17:30
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Jeg tar gjerne i mot anbefalinger, men når du først spør så er det klart at man ofte ønsker å se de fine stedene som er litt utilgjengelige ;-)
Jeg løper, går på ski og sykler med base i Maridalen, og det er så utrolig mye mere givende å finne nye stier enn å følge slitte traseer... Og jeg hater skogsvei. Det er drepen for motivasjon og sykkelglede. Og jeg er ikke ignorant her, men da ruller eller bærer jeg heller sykkel gjennom urørte strekninger hvis/når det er lov. Men det er klart, er det forbud så er det forbud....
Vi blir kjørt opp til Jevnaker sentrum, så raskeste vei opp til Mosjøen.
Har du annet å anbefale ?

Re: Finnstad - Spålen [Re: Anders A-R] #2317144 18/06/2016 00:43
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: Anders A-R
Kjempefine stier langs østsiden av Spålen, men dessverre er det sykkelforbud utenfor skogsbilveier i verneområdet. Veldig synd, for det er veldig mye omvei for å finne stier som forbinder nord og sør for området ut fra hva jeg har sett på kartet. Har dog vært lite i området fysisk. Ser det er en sti mellom verneområdet og Gjerdingen som kanskje kan være noe å se nærmere på. Følger du denne kan du komme deg videre sørover via Katnosdammen. Videre mot Sandungen - Kikut, kanskje videre mellom Bjørnsjøen og Østre Fyllingen, før du drar østover mot sti på østsiden av Skjærsjøen ned til Maridalen.

Takk! Jeg skal se på strekningen du nevner. Det er jo mange muligheter når man nærmer seg Oslo igjen, men det er som du sier( og jeg husker), at ned mot Finnstad og videre ned til- og forbi Spålen er det veldig flott. Jeg pleier jo å tenke på turene som både rekreasjon og trening for min del, så det blir ofte en del stopp underveis.

Re: Finnstad - Spålen [Re: PushT] #2317315 18/06/2016 20:05
bronx Offline
Veteran
Veteran
Sitat: PushT
Har du annet å anbefale ?

Jeg er ikke godt nok kjent mellom Øyangen og Sandungen.
Jeg kaster bort tida mi på å lete etter gamle seterstier i randsonen.
Men jeg ville matchet 19B-11 og 19B-7/8 fra 1825 som du finner på Kartverkets sider med historiske kart med Stravas to heatmaps (sykkel og løping). Hvis du finner at noen av de gamle ferdselsveiene er mye brukt ligger du godt an til å følge gode stier.
Blåmerket sti opp til/forbi Mosetra er en grei start.
Alternativt Søtbakkdalen til Sinnerseter og så vende kursen mot Maridalen.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Finnstad - Spålen [Re: bronx] #2317350 19/06/2016 01:00
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Supert! Takker så mye! Jeg skal undersøke nærmere,og absolutt legge ut mine erfaringer senere :-)

Moderator  support