Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte mellom hjulsett

Bytte mellom hjulsett #2316795 16/06/2016 21:37
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei. Jeg har fått meg et ekstra hjulsett til terrengsykkelen.
Et stans notubes ztr crest fulgte med sykkelen. Det fulgte også med noen lette og tynne Avid bremseskiver.
På treningshjulene har jeg derimot satt på Xt skiver som er vesentlig tykkere. Med mulighet for å bruke metall klosser.
Når jeg skal bytte over til treningshjulene må jeg presse kaliperstemplene tilbake med kalipperverktøy. Fører dette til hyppigere behov for lufting av bremser? Har ikke lært meg lufting enda og jeg tenker å bytte mellom hjulene ofte.

En annen ting jeg lurer på er om det er vanlig at luften siver ut av slangeløst?
Har for første gang prøvd slangeløst. Stans felgene og bruker nye 27.5
Racing Ralph 2.25 snakeskin. Brukte airshot fra bikeshop og det funket på første forsøk. Har ikke hatt i guffe enda. Har det mye å si? Har ikke prøvd dekket men det har stått et døgn med luft i. Pumpet det opp til det kom to poppelyder sånn at kantene blir rette. Men det har sivet ut en del.
Dekket er bare brukt to ganger så kan ikke skjønne at det er hull i det.
Er det normalt at det siver ut luft over tid?
Har passet på å stramme skruen på ventilen stramt nok.

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Asso$] #2316797 16/06/2016 21:48
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Sannsynligvis blir det ikke helt tett uten guffe, lekker alltid litt et sted.
Ha i guffe, gjør "the stans-shake", sykle en tur og vips ICON_SMILE

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Asso$] #2316798 16/06/2016 22:23
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Asso$] #2316805 16/06/2016 23:27
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det stod på tape fra før. Mener den er gul. Det må da være slangeløs tape?

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Asso$] #2316809 17/06/2016 05:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Asso$
Hei. Jeg har fått meg et ekstra hjulsett til terrengsykkelen.
Et stans notubes ztr crest fulgte med sykkelen. Det fulgte også med noen lette og tynne Avid bremseskiver.
På treningshjulene har jeg derimot satt på Xt skiver som er vesentlig tykkere. Med mulighet for å bruke metall klosser.
Når jeg skal bytte over til treningshjulene må jeg presse kaliperstemplene tilbake med kalipperverktøy. Fører dette til hyppigere behov for lufting av bremser? Har ikke lært meg lufting enda og jeg tenker å bytte mellom hjulene ofte.

En annen ting jeg lurer på er om det er vanlig at luften siver ut av slangeløst?
Har for første gang prøvd slangeløst. Stans felgene og bruker nye 27.5
Racing Ralph 2.25 snakeskin. Brukte airshot fra bikeshop og det funket på første forsøk. Har ikke hatt i guffe enda. Har det mye å si? Har ikke prøvd dekket men det har stått et døgn med luft i. Pumpet det opp til det kom to poppelyder sånn at kantene blir rette. Men det har sivet ut en del.
Dekket er bare brukt to ganger så kan ikke skjønne at det er hull i det.
Er det normalt at det siver ut luft over tid?
Har passet på å stramme skruen på ventilen stramt nok.

Er du sikker på at bremseskivene er tynnere? Det synes jeg høres rart ut. Lettvektskiver har mindre gods, altså mere luft i mønsteret men jeg har ikke vært borti at de er tynnere. Mitt råtips er at du har 6-bolt innfesting på det ene settet og centerlock på det andre. Da opplever jeg at man må foreta en kalipperjustering når man skifter hjul for det virker som om CL og 6-bolt-nav ikke har samme avstand til gaffelbeinet på innfestet.

Når det gjelder slangeløst så kan du ha flaks og få dekk som er helt pottetette fra fabrikken men du må jo uansett inn med guffe for å få nyte fordelene av slangeløst fullt ut. Guffa forsegler glipper mellom felg og dekk i tillegg til å tette porer/hull i gummien som ikke er helt tett.

Jeg byttet nettopp dekk nå (Fast Trak) og måtte sykle et par turer (på omtrent en time) for å få dekkene til å holde helt tett.

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Asso$] #2316816 17/06/2016 06:08
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du har 6-bolt på det ene og Centerlock på det andre som Raskall er inne på, så har Syntace noen løvtynne avstandsskiver som kan legges under 6-bolt skiva slik at den får samme posisjon som centerlock. Google etter 'syntace disc shims' hvis det kan være løsningen

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Raskall] #2316822 17/06/2016 06:56
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Det finnes forskjellige tykkelser på bremseskiver.

- Stefan
Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Stefan77] #2316836 17/06/2016 07:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Stefan77
Det finnes forskjellige tykkelser på bremseskiver.

Ok.. Takk for voksenopplæringen. Jeg har bare aldri opplevd å måtte nullstille stemplene når har byttet fra hjul med skikkelige skiver til hjul med lettvektskiver.

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Asso$] #2316841 17/06/2016 07:53
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
6 bolt på begge ICON_SMILE
Prøvde først å bare justere kaliperne men tror jeg må presse inn stemplene.
Vet om de spacerne men det hjelper kanskje ikke så mye når jeg må presse stemplene?
Hvis ikke ønsker jeg gjerne link til kjøpsside.
Men ingen som vet om å presse inn stemplene fører til slitasje eller større behov for lufting? ICON_SMILE

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Asso$] #2316845 17/06/2016 08:00
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Asso$

Men ingen som vet om å presse inn stemplene fører til slitasje eller større behov for lufting? ICON_SMILE

Jeg vet ikke, man ikke i mine villeste fantasier forestille meg at dette skal ha noen betydning. Ved å presse dem inn gjør du jo bare det stemplene gjør hele tiden når du sykler: beveger seg ut og inn.

Men jeg ville jo heller ha skaffet meg nye bremseskiver slik at begge hjulene hadde samme tykkelse på skivene.

Re: Bytte mellom hjulsett [Re: Raskall] #2316897 17/06/2016 09:39
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det går helt greit,byttet mellom to hjulsett på ene sykkelen i 3-4år nå(litt forskjell på skivetykkelse ).
Bruker sånn plastdings som fulgte med da jeg kjøpte noen avid juicy bremser.
De er ganske skånsomme mot stempel og bremseskiver.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..

Moderator  support