Hei. Jeg har fått meg et ekstra hjulsett til terrengsykkelen.
Et stans notubes ztr crest fulgte med sykkelen. Det fulgte også med noen lette og tynne Avid bremseskiver.
På treningshjulene har jeg derimot satt på Xt skiver som er vesentlig tykkere. Med mulighet for å bruke metall klosser.
Når jeg skal bytte over til treningshjulene må jeg presse kaliperstemplene tilbake med kalipperverktøy. Fører dette til hyppigere behov for lufting av bremser? Har ikke lært meg lufting enda og jeg tenker å bytte mellom hjulene ofte.
En annen ting jeg lurer på er om det er vanlig at luften siver ut av slangeløst?
Har for første gang prøvd slangeløst. Stans felgene og bruker nye 27.5
Racing Ralph 2.25 snakeskin. Brukte airshot fra bikeshop og det funket på første forsøk. Har ikke hatt i guffe enda. Har det mye å si? Har ikke prøvd dekket men det har stått et døgn med luft i. Pumpet det opp til det kom to poppelyder sånn at kantene blir rette. Men det har sivet ut en del.
Dekket er bare brukt to ganger så kan ikke skjønne at det er hull i det.
Er det normalt at det siver ut luft over tid?
Har passet på å stramme skruen på ventilen stramt nok.
Er du sikker på at bremseskivene er tynnere? Det synes jeg høres rart ut. Lettvektskiver har mindre gods, altså mere luft i mønsteret men jeg har ikke vært borti at de er tynnere. Mitt råtips er at du har 6-bolt innfesting på det ene settet og centerlock på det andre. Da opplever jeg at man må foreta en kalipperjustering når man skifter hjul for det virker som om CL og 6-bolt-nav ikke har samme avstand til gaffelbeinet på innfestet.
Når det gjelder slangeløst så kan du ha flaks og få dekk som er helt pottetette fra fabrikken men du må jo uansett inn med guffe for å få nyte fordelene av slangeløst fullt ut. Guffa forsegler glipper mellom felg og dekk i tillegg til å tette porer/hull i gummien som ikke er helt tett.
Jeg byttet nettopp dekk nå (Fast Trak) og måtte sykle et par turer (på omtrent en time) for å få dekkene til å holde helt tett.