Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng?

Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? #2316446 24/03/2016 10:42
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vi skal på en 3-ukers tur til USA i sommer og kommer helt sikkert til å kjenne at det napper i tråkkemusklene etter hvert.
Ut fra den ruta vi har lagt opp (San Francisco - LA - Vegas - Salt Lake City - San Francisco) vil det passe best med sykling mellom Vegas og Salt Lake City et sted.
Men dette er altså i starten av juli. Er det i det hele tatt noe poeng å tro at det er mulig å sykle der på denne tida? I så fall hvor? Hvordan er det feks i Moab?
Dersom det frarådes, er det andre steder på den planlagte strekningen det er større sjanser for å (terreng)sykle uten å risikere heteslag..?

Re: Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? [Re: Tgabriel] #2316447 25/03/2016 22:09
laowai Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har syklet i Moab i juli og syntes det var bra. For meg var høydepunktet turen The Whole Enchilada, og der var det fortsatt snøflekker og kjølig på toppen. Shuttlet til ca 3000 moh og syklet opp til nærmere 3400 moh før det var godt over 2000 høydemeter med fantastisk sti ned til dalen. Ingen tvil om at det er varmt der i juli, men med riktig valg av turer og mye vann er det helt greit.

Re: Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? [Re: Tgabriel] #2316448 25/03/2016 23:42
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Massevis med fine steder på ruta mellom Vegas og SLC, som St. George, Brian Head, etc, men det er vel verdt å ta omveien om Moab. Ikke bare fordi både naturen og syklingen der er spektakulær, men stedet har en legendarisk status, mer eller mindre et slags terrengsyklingens mekka, spesielt for oldschoolere som vokste opp med Mountain Bike Action, etc på slutten av 80 /tidlig 90 tall.

Begynnelsen av juli er kan være til de grader varmt, men er faktisk ikke det verste tidspunktet for området, da august ofte blir enda varmere.
Har vært i Moab flere ganger enn jeg kan huske, men da i hovedsak på våren for diverse ritt og så perioden fra midten av september til slutten av oktober.
Er man oppe litt tidlig om morgenen er det ikke noe problem å sykle der i juli, og lenger opp mot La Sal fjellene synker tempen.
Husk plenty med drikke, mat, kart og GPS. Lett å rote seg bort. BTDT og det kan bli fatalt, spesielt i sommervarmen der.
Pluss klapperslanger og skorpioner. Er ikke noe problem, men vær obs. på at de er der.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? [Re: Tgabriel] #2316449 26/03/2016 09:45
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Park City er fint på denne tiden da det ligger høyt. Var der i august for snart fem år siden. Leide da utforsykkel, men det finnes nok fine stier rundt der også.

Ut på tur!

Re: Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? [Re: Tgabriel] #2316450 29/03/2016 08:18
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har googlet de fleste områdene som dere nevner ovenfor, samt noen flere. Jeg gjorde en vurdering av avstand og tid til rådighet, og fant ut at Moab er innafor, selv om det blir en avstikker.

Valget falt på Moab og Park City - Takk for tips!
Nettsidene til noen av dem som tilbyr utleie og guiding var desidert best på disse stedene, noe som også gjorde valget enklere.

Re: Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? [Re: Tgabriel] #2316451 29/03/2016 09:48
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Jepp, Park City er et godt valg også.
Utrolig trivelig sted og fin sykling.
''Byen'' ligger på ca 2100moh og heiser/stier/veier opp til ca 3000moh.
Har produsert mye melkesyre i de bakkene der gjennom 8 sesonger.

Du kjører opp til Park City fra Salt Lake på ca 35-45 minutter avhengig av trafikken.
Tips: stikk innom Factory Outlets ved Kimball Junction der veien inn til Park City tar av fra I-80. Nike, Oakley, Polo, Vans, Levi's, Columbia, osv.

Fyr løs hvis du har noen spørsmål ang Moab, Park City, Salt Lake, osv. ICON_SMILE

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? [Re: Tgabriel] #2316452 29/03/2016 21:57
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Høres ut som dette blir en bra ferie. Som Espen sier så er Park City et veldig trivelig sted, ihvertfall husker jeg det slik. Å ta en overnatting/kveld i bygda er ikke feil, er noen fine utesteder og restauranter der også.

Ut på tur!

Re: Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? [Re: Tgabriel] #2316453 30/03/2016 12:28
B
BFL Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har syklet litt i Los Angeles-området tidligere og det er overraskende mange bra områder for sykling der. Har hatt Pasadena som utgangspunkt og syklet i San Gabriel Mountains, både terreng og landevei. En del av stiene der ble litt i overkant for eksponert for meg, men stiene er veldig fine og utsikten er upåklagelig. På landevei er noen fantastiske veier oppover i fjellene, med lite trafikk, stort sett bra asfalt og lange, fine bakker. Kan spesielt anbefale Hwy 39 til Crystal Lake og Glendora Mountain Road til Mt Baldy. Ellers har jeg hørt at det er gode muligheter for både mtb og landevei i Santa Monica Mountains (skal prøve det selv neste gang).

Har stort sett syklet i juni/juli, og det blir fort varmt i lavlandet, særlig midt på dagen og på ettermiddagen. Men det er betydelig bedre når du kommer deg litt opp i høyden (er ikke mange kilometerne med klatring fra Pasadena / Azusa før du når 1000 moh)

Jeg leide både landevei og terrengsykkel på Incycle i Pasadena, funker fint men var litt i dyreste laget hvis jeg husker riktig.

God tur!
Benjamin

Re: Sykle i Nevada / Utah i juli. Er det noe poeng? [Re: Tgabriel] #2316454 31/03/2016 06:46
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Jeg har sykla litt i LA-området og det er fantastisk mange muligheter, både i lavlandet og i fjellene.
Det jeg husker best er "The Jedi" i Loma Linda og en sti i fjellene ved Angelus Oaks. Du finner dem i denne lista.
http://www.singletracks.com/California-bike-trails_5.html?filterBy=%7Cloc:34.048333~-117.260278~25~Loma%20Linda%2C+CA
Stiene fra lavlandet er praktisk talt 5-10 minutter fra motorveien på vei ut av byen østover.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå