Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Niels Bugges Kro

Niels Bugges Kro #2316239 18/12/2015 09:00
Hebbelill Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er det noen som har erfaring med MTB Getaway hos Niels Bugges Kro eller har syklet i området rundt Viborg?

De tilbyr pakker i samarbeid med MTB Explore og har satt opp flere arrangementer nå i vinter.

Mer informasjon her: http://www.nielsbuggeskro.dk/da/mtb_getaways-15383

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Niels Bugges Kro [Re: Hebbelill] #2316240 24/04/2016 19:54
Hebbelill Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Siden det ikke var så mange som hadde erfaringer å dele tenker jeg at dere skal få noen fra noen som har vært der…

Det var faktisk min kone som mente vi burde ta turen til Danmark, bare oss to, og på den måten få vår første alene-weekend etter flere år med småbarn. Båtturen til Hirtshals er unnagjort på noen timer og faktisk oppleves det som relativt ukomplisert å komme seg til Viborg – også med bilen full av sykkelutstyr og sykler.

Hun jeg da altså reiste sammen med var nok i utgangspunktet mest interessert i å bo på et historisk hotell/kro i Danmark, med tilhørende gourmet-mat og massasje og hadde ikke voldsomt mye sykkelerfaring i bagasjen. Selv har jeg syklet en del de siste årene og var spent på hva danske stier kunne tilby.

Vi hadde meldt oss på et opplegg som gikk fra torsdag kveld til søndag morgen, og etter ankomst var det bare å sette syklene trygt på plass før vi fikk tildelt rom. Hotellet har ingen like rom, og vårt rom var over to etasjer, med sovehems. Utenfor rommet var SMEG-kjøleskapet fylt med sodavann og øl – og det smakte etter bilturen.

Fredag morgen fikk vi hilse på arrangementsansvarlige Mie fra hotellet og instruktørene/guidene fra Explore MTB. Alle sammen super hyggelige og imøtekommende – på en måte bare dansker får til. Man føler seg umiddelbart ivaretatt og alt er lagt til rette for at man skal få et supert opphold. Vi møtte også de andre deltagerne på arrangementet og mange var nok spente på hva det skulle by på.

Det skulle imidlertid raskt vise seg at vi holdt litt ulikt nivå, men allikevel klarte de å skape utfordringer for oss alle – og alle lærte noe på første teknikk-økt, uansett nivå. Deretter bar det ut på nydelige flytstier, men ikke uten tekniske prøvelser. Her var nemlig mangel på røtter og stein kompensert med innbygde elementer og ikke minst tekniske utfordringer i form av retningsforandringer.

Det hadde visstnok regnet tre dager i strekk før vi kom ned, men den sandete grunnen absorberer det meste av nedbør, så vi fikk ikke så mye som en gjørekladd slengt etter oss. Må være himmelsk å oppleve dette til forskjell fra norsk utmark.

Fredag ettermiddag og kveld var ikke mindre fantastisk. Etter mange timer på setet var det tid for massasje. Det er altså ikke feil etter en dag på setet. Middagen på kvelden var fisk og skalldyrsaften – denne reiser mange langt for å oppleve og det skjønner jeg godt. Det smakte. Etter middag var det rom-smaking. 6 sorter i alt, men uten at mengden påvirket lysten til å sykle dager derpå.

Lørdag morgen var det på nytt tid for teknikktrening på formiddagen. På nytt kunne instruktørene by på utfordringer for alle nivåer. Vi fikk alle utfordret oss i teknikkbanen som er bygget 200 meter fra hotellet. Lunsjen (eller frokosten som danskene kaller det) ble begge dager inntatt på MTB Explore sitt center (3 min på sykkel fra hotellet) begge dager, og kom fra hotellet. Jeg har vært i en del sykkelbutikker de siste årene, men har aldri vært i en så flott bygget butikk. Her fikk vi ordnet ting vi ønsket å justere før neste økt, og det var også mulig å få gjort oppgraderinger for de som ønsket.

Lørdag ettermiddag ble vi delt i grupper etter ferdigheter eller ønske om utfordringer, men gruppene møttes underveis for felles hygge (som danske jo er eksperter på). Vi fikk sykle på enda flere flytstier i vakkert landskap. For dere som tror at Danmark er flatt – det gjelder ikke for Viborgområdet. Her er det nok av høydemeter for de som vil.

Lørdag ettermiddag bestod av vedfyrt badstu og stamp og nok et nydelig måltid hvor man kunne dele de morsomme opplevelsene med de andre deltagerne.

Dette arrangementet passer for de som:
• Har lyst til å lære noe nytt – uansett nivå.
• Har lyst til å introdusere sin bedre halvdel for sykling – disse stiene skal du lete lenge etter i Norge. Altså perfekte nybegynnerstier hvor hastighet er det som gjør dem komplisert. Men da blir det også vanskelig nok for øvede.
• Ønsker å kombinere en aktiv helg med det hyggelige – les god mat og godt drikke.
• Kunne tenke seg å sykle på flytstier i mange timer i strekk. De jobber med å få på plass 100 km sammenhengende sti for sykling.
• Savner et tilsvarende opplegg i Norge – det har jeg ikke kunne se at noen har.

Mie – som var arrangementsansvarlig fra hotellet var tilgjengelig hele tiden og passet på oss så vi hadde det supert hele tiden.

PS: Uansett om dere melder dere på dette eller ikke – hvis dere skal forbi Viborg burde dere bruke litt tid der. Enten fordi dere overnatter på Niels Bugges, som er et fantastisk hotell eller fordi dere sykler i det flotte området de har like utenfor døren.

Og ikke minst – besøk MTB Explore senteret. Det er en av de flotteste sykkelbutikkene jeg har satt mine ben i.

Her er link til dette:

Niels Bugges MTB Getaway: http://www.nielsbuggeskro.dk/da/mtb_getaway-15383

Explore MTB Center: http://www.exploremtbcenter.dk/

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support