Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rena / Skramstadsetra

Rena / Skramstadsetra #2315556 15/07/2015 08:07
F
Fatchance Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Hei alle sammen,

har kommet i gang med syklingen igjen etter mange års fravær (1995-6). Bilen pakkes for tur på hytta som ligger i Rena og jeg lurer på om noen har forslag til enkle turer med utgangspunkt i Skramstadsetra? Kona startet å sykle for noen få uker siden og setter pris på enklere terreng, og ingen av oss har syklet der oppe tidligere.

All hjelp settes pris på, og vi kommer til å tilbringe mye tid på syklene denne gangen.

Martin Hagen
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315557 15/07/2015 09:38
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Heia, jeg sykler mye i dette området. Det er lite stimuligheter i området. Av grusturer så er det fint å kjøre ned mot rena og åstadalen opp igjen. Her er det flere muligheter til å gjøre turen alt fra 25 km og oppover. Ønsker dere en ren stitur så er det kulturleden fra Rena og opp mot Deset som er den beste sammenhengde biten med terreng. Det er også muligheter å kjøre ned åstadalen og videre innover birkebeinerritt løypa. Kart eller gps kan være kjekt å ha med hvis du er lite kjent.

Redigert av Gynter; 15/07/2015 09:39.
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315558 15/07/2015 14:49
F
Fatchance Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Takk Gynter, vi prøver opp mot deset en av dagene. Skulle tro det var bra innover I slemdalen også?

Martin Hagen
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Gynter] #2315559 17/07/2015 11:24
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Ang kulturleden mot Deset: Er dette bra sti? Mye gåing/bæring? Hvor lang er den? Har googlet litt men finner ikke mye konkret info.

Jeg har hytte på Skramstadsetra, og det hadde vært artig hvis det var bra sti i området...

-Magnus
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315560 17/07/2015 13:18
F
Fatchance Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Har vært ute på noen turer I nærheten av bekkelaget men ikke hatt hellet med oss så langt. Var oppe ved deisjøen idag og heller ikke der fikk vi øye på noe særlig desverre. Blir mye vind fremover så snaufjellet er uaktuelt frown

Martin Hagen
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315561 17/07/2015 14:23
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Kulturleden til Deset er veldig bra sykkelsti. Bestående av noen knekker og tekniske partier som man får litt utfordring. En del av den går langs løpsjøen som er ett fint område. Har du aldri syklet sti så kan den være utfordrene nok, men for de fleste terrengsyklister så sykler man alle steder. Jeg kan evt. sende gps fil eller link til en strava logg som viser hvor stien går hvis du sender meg en pm med mailadresse. Fra Rena til deset så er den ca 20 km, så en fin tur-retur på 3 timer

Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315562 17/07/2015 14:59
F
Fatchance Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Send gjerne strava link om du kan Gynter. Vi legger på tur imorra of blir her helt til høkkfesten.

Martin Hagen
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315563 17/07/2015 15:19
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
https://www.strava.com/activities/343625935
Her er min siste tur opp kulturleden til litt nord for Deset. Jeg kan godt guide dere litt på vei oppover i morgen hvis dere skal utpå (så sant det er oppholdsvær)

Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315564 17/07/2015 15:26
F
Fatchance Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Takk for linken Gynter, vi trenger nok ikke guide da dette kombineres med fluefiske og mange stopper ICON_LAUGH igjen takk for hjelp!

Martin Hagen
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315565 18/07/2015 17:25
F
Fatchance Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
da har vi syklet opp og ned igjen Gynter, veldig morsom sti opp forbi løpsjøen selv om dama desverre hadde et ublidt møte med et tre som lå på tvers av stien... Det gikk heldigvis bra med henne og hun storkoste seg hele turen. Takk for tipset, og den ruten anbeflaes andre Rena-reisende også.

Martin Hagen
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315566 29/07/2015 17:12
G
GHA Offline
Fersking
Fersking
G
Jeg jobber i Rena Leir og sykler mye fra leieren mot demningen/Løpsjøen og Kulturleden langs sjøen oppover som flere nevner her. Knallfin sti som stadig blir forbedret/vedlikeholdt av en del ildsjeler på Rena. Denne stien er dog ganske så sårbar enkelte steder, men ser dessverre at en del heller velger å være egoistiske og tråkke på enn å ta en omvei til fots. Spesielt siste strekket ned mot demningen sørfra er helt håpløst. Har gått litt i dialog med idrettskontoret i Rena Leir, så håper vi kan få til noe solid og skikkelig klopping der. Disse stiene brukes også av Forsvaret, så det er i alles interesse at de blir ivaretatt. Husk at rett ved Kulturleden så er det militært område så det er ofte folk til fots i området og ikke minst tunge stridskjøretøy.
Visst du gidder den lille bilturen til Elverum så venter det også der milevis av finfine flytstier.... I Julussdalen fins det også en del bra! ICON_SMILE Har vært lite oppe på Skramstad selv etter å ha jobba på Rena i over 11 år ICON_SMILE

Re: Rena / Skramstadsetra [Re: Fatchance] #2315567 01/08/2015 09:48
F
Fatchance Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Jeg og kona likte stien veldig godt, og så flere steder at det var tatt hensyn til stien. Vi syklet en periode hvor det regnet mye, og gikk av syklene flere steder. Fantastisk morsom sti!

Martin Hagen
Re: Rena / Skramstadsetra [Re: GHA] #2315568 02/08/2015 06:51
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GHA
Jeg jobber i Rena Leir og sykler mye fra leieren mot demningen/Løpsjøen og Kulturleden langs sjøen oppover som flere nevner her. Knallfin sti som stadig blir forbedret/vedlikeholdt av en del ildsjeler på Rena. Denne stien er dog ganske så sårbar enkelte steder, men ser dessverre at en del heller velger å være egoistiske og tråkke på enn å ta en omvei til fots. Spesielt siste strekket ned mot demningen sørfra er helt håpløst. Har gått litt i dialog med idrettskontoret i Rena Leir, så håper vi kan få til noe solid og skikkelig klopping der. Disse stiene brukes også av Forsvaret, så det er i alles interesse at de blir ivaretatt. Husk at rett ved Kulturleden så er det militært område så det er ofte folk til fots i området og ikke minst tunge stridskjøretøy.
Visst du gidder den lille bilturen til Elverum så venter det også der milevis av finfine flytstier.... I Julussdalen fins det også en del bra! ICON_SMILE Har vært lite oppe på Skramstad selv etter å ha jobba på Rena i over 11 år ICON_SMILE

Fin den stien, deler av den var også med på første utgaven av Trans Østerdalen. Men Julussdalen, hvor i Julussdalen ? Mellom Åsta/Hemsjøne og Julussdal veien ? Dette må jeg sjekke, syklet igjennom der for noen uker siden og prøvde å holde et øye etter sti, trenger å finne noen nye stier som kan nås med sykkel fra Elverum nå.

Redigert av oddefa; 02/08/2015 06:52.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå