Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

ALTA

ALTA #2313250 30/06/2014 20:15
maikdaman Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tilbringer to uker i Alta fra i morgen av. Er det noen som har kjennskap til gode stier i området? Helst i sykkelavstand fra sentrum. Har sett den ene stiguiden her, og vil sef prøve den, men har jo to uker...

. Mikael
Re: ALTA [Re: maikdaman] #2313251 30/06/2014 20:46
F
Frowzy Offline
Medlem
Medlem
F
Hei

Du bør ta kontakt med Alf Christian Losvar eller Jon Vidar Bull.
Mulig de er opptatt om dagen da siden det er Onroad Finnmark til helga.
Ellers så er gutta på Full Rulle (sykkelbutikk på sentrum i Remabygget over veien for Thon hotell) godt kjent i området og med sykkelfolket i Alta.
http://glodexplorer.no/ kan nok også være behjelpelig.

Hvis du drar fra sentrum til Gakori skole (gakoriveien 30) så går det bra sti oppover der fra bak skolen, det er også flere avstikkere på denne stien. flere km. ca. 3 km fra sentrum.

Vi har også en byløype som strekker seg mellom mesteparten av Alta, denne kan nok turistinformasjonen (ligger i samme bygg som biblioteket) merke for deg på et kart.
Hvis du følger denne opp til Kaiskuru så er det en del løyper der, 5-6km eller så dær.

Fin topptur (synes jeg) er Lille Raipas, ca. 9 km fra Sentrum. (start på stien ligger i en "vei" som heter Stranddalen)

Selv er jeg så heldig at sykkelen min ligger skrudd i fillebiter i garasjen i påvente av 1 liten distanseskive...

Redigert av Frowzy; 30/06/2014 21:04.

Once you go fat, you never go back !
Re: ALTA [Re: maikdaman] #2313252 30/06/2014 20:53
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Masse flott sykling der oppe ikke langt fra sentrum. Den turen det ligger stiguide til har ganske mye flott sykling. I forbindelse med lysløypene rundt byen er det ganske mye morro, i tillegg til fra en del av de lokale toppene. Det er litt stisyklister i byen, som blant annet har en facebookgruppe som heter "Enduro Alta". Vet at også det finnes en del aktive syklister i Halddetoppen Telemarkslaug som også har gruppe på facebook. Med litt guiding er det mye morro å finne.

Re: ALTA [Re: maikdaman] #2313253 03/07/2014 17:29
maikdaman Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for gode tips. Snakke med både turistkontoret og gutta på Full Rulle. I tillegg ble jeg tipset om boka "Altaturer" som er veldig god.

Til de som ikke har vært i Alta er mitt foreløpige inntrykk at det er helt fantastiske sykkelforhold. Man får alt på ett sted, og rett utenfor døra. "Terrengsykkel" var vist innom forrige uke, så mulig det blir noe å lese om der etter hvert. I hvert fall så anbefaler jeg Alta på det sterkeste. Bra stier, bra folk, bra stemning!

. Mikael
Re: ALTA [Re: maikdaman] #2313254 04/07/2014 04:03
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Selv har jeg syklet svært lite på hjemmebane, men kan anbefale stien som går ned fra selveste Komsatoppen midt i Alta og ender i Tollevika. Begynner som høyfjellsti og blir etterhvert perfekt furunåls singletrack. Noen spredte crux, så det spørs hva man liker. Stien har et brattere, men mindre teknisk stiløp ned til Amtmannsnes. Synes imidlertid det blir litt for mye fall her, slik at høydemetrene føles noe bortkastet. Nedkjøringa er om lag halvannen kilometer og kan sees på norgeskart.no. Mener det var den øverste av de to stisluttene som funker.

Moderator  support