Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord.

TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. #2312419 16/05/2014 17:12
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg vil foreslå denne turen som en veldig fin enduro / terrengsykkel tur ICON_SMILE Usikker på om noen har foreslått den, uansett here goes:

Jeg gikk samme rute i fjor motsatt vei, fra fjord til fjell, med sekk på ryggen, og tenkte at her skal jeg sykle ICON_SMILE Håper å få til det i løpet av sommeren:)

Turen er basert på turistforeningens ``Exepedition Norge på tvers - langs 63 grader nord``. Mye av teksten som beskriver ruta er derfra.
Turen går fra hytte til hytte så det er ikke nødvendig med tung sekk eller spesielt mye mat i løpet av dagsetappene. Noen hytter er betjente mens andre ikke.

Turen er lagt opp til å ta 7 dager til fots, men jeg er ganske sikker på at om man sykler den fra øst til vest, fjell til Hell vill det være +/- 4 dager. Bruker man 7 dager med sykkel stresser man i alle fall ikke.
Betjente hytter bør bookes rom på forhånd ellers er det aldri ``fult`` på en turistforenings hytte ICON_SMILE Betjente hytter har også 3 retters middag , en frokost og niste kan smøres. Alle rettigheter for den som ønsker en pils eller noe ICON_SMILE og dusj ....

Etappe en:
Parkering ved veien i Stuggudal - Nedalshytta ca 2,3 mil. Transport etappe på grusvei, det er mulig å kjøre inn til Nedalshytta for den som ønsker det. Nedalshytta er betjent .
Høydeprofil i kart stemmer ikke helt her da den går fra Svenske grensa, det er en del oppover på denne etappen.

Etappe to:
Nedalshytt ,- Storerikvollen – 22 km
Veldig bratt i starten, men fra toppen kan du se Storerikvollen i det fjerne. Fine stier hele veien.
Ruta går dels over tørre flyer, dels i myrlende, vestover inn mot Storerikvollen. Den går i lange partier høgt og fritt med fin utsikt, vestover Nesjøen og Esandsjøen og fjellene videre vestover. Store partier av ruta er klopplagt, noe som gjør dette til en lett og trivelig etappe. Storerikvollen er betjent.

Etappe 3:
Storerikvollen - Ramsjøhytta , 18 km
Ruta går i variert, åpent fjellskogterreng hele vegen. Gjennom øvre partier av Sankådalen går ruta langs grusrygger og over grussletter som er brevavsetninger fra siste istid.
Ramsjøhytta er en ubetjent turisthytte. Mulighet for bading i ett ISKALDT fjellvann. Veldig fin beliggenhet. Ganske flat etappe og oppover.

Etappe 4:
Ramsjøhytta - Schulzhytta , 16 km
Denne etappen avsluttes storvokst gran- og furuskog i Roltdalen, gjennom bjørkeskog og starteri fjellterreng. Ruta går over og gjennom Ramskaret. Herfra og ned til Scultzhytta er det veldig fint, super sti.! Scultzhytta er betjenet i høysesong som er fra midten av Juli ca. Ellers ubetjent ICON_SMILE

Etappe 5:
Schulzhytta - Prestøyhytta – 16 km
Langs denne ruta passerer du flere spennende kulturminner, og en avstikker til Kvernfjellstoggo i Høgfjellet eller til kvernsteinsbruddene på begge sider av Storkvernfjellvatnet, vil gi deg innblikk i gammel kvernsteinsdrift. På denne strekningen er det også flott utsikt både til Roltdalen og Fongen-massivet og mot Skarvan og Kvernfjellvatna. Litt opp i starten av dagen, men resten er nedover, ICON_SMILE

Etappe 6:
Prestøyhytta - Kvitfjellhytta – 12 km
Nå er du på tur ut avi Skarvan og Roltdalen nasjonalpark. Ruta går i åpent fjellterreng, skogsterreng med rygger og smådaler med gamle setervoller. Fin nedkjøring til Kvitfjellhytta! Finnes en kulp for en dukkert !

Etappe 7:
Kvitfjellhytta - Hell ( eventuelt en utepils på Stjørdal for å feire )
Heldigvis mye nedover på den siste etappen fordi det er en del myrer på denne etappen. Fra Kvitfjellhytta er det litt oppover og over Ertsgardfjellet, så ned mot Litltjønna og ned Tronskodalen forbi Hegra festning.Du ender opp på veien som kan følges til Hell, Sentrum eller der hvor det måtte være after bike ICON_SMILE
Kvitfjellhytta er selvbetjent.

Prøver å legge til noen bilder , men usikker på om det funker. Jeg kan sende de på epost om noen vil. Gi meg ett hint her:
Eller finnes ruta om man søker på norge på tvers 63 grader nord.

Høyde profil: Dag = etappe ,

A friend will bail you out of jail but a best friend will be sitting next to you saying "Damn that was fun"
Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312420 16/05/2014 19:24
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Bra forslag! Har ikkje falt meg inn at denne turen er mulig/attraktiv med sykkel, men det må nok testes i sommar:-)
Det går sti frå Stuggudal inn til Nedalshytta, så ein må ikkje ta den etappen på grusvei. Stien startar frå Væktarstua hotell og går via Vægtarhaugen (tidl. DNT-hytte), og krysser grusveien om lag halvveis inn mot Nedalshytta. Var iallefall T-merka tidlegare, men er usikker på om den framleis er det.

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312421 16/05/2014 20:31
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det stemmer ICON_SMILE tenkte vei for å komme raskest inn til godbitene ICON_SMILE

A friend will bail you out of jail but a best friend will be sitting next to you saying "Damn that was fun"
Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312422 16/05/2014 20:33
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Absolutt attraktiv fra øst til vest på sykkel ICON_SMILE noe gåing blir det kanskje, men det får man tåle.

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312423 04/01/2015 19:46
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Noen som testet denne turen på sykkel i sommer ? driver å planlegger turen i juli i år nå ICON_SMILE regner med å ikke bruke så mange dager som beskrevet, men kommer ann på om man sykler for å rekke noe,,,, kanskje finnes det avstikkere / dagsturer fra de forskjellige hyttene. vet av flere muligheter, så driver å sonderer litt nå ICON_SMILE

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312424 04/01/2015 19:55
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Jeg (og muligens et par-tre til) er også gira på denne turen.

Er vel mulig å gjøre turen på 2 dager i verste fall, men jeg ser ingen grunn til å ha det steiktravelt.
Litt væravhengig også, er det som i fjor så vil man jo ikke komme frem :), mn hvis det snør så er det litt mindre stas.
Følger tråden og kommer med input hvis jeg lærer noe...

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312425 04/01/2015 20:08
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
det er litt væravhegig men i Juli bruker det være perfekt,.. jeg gikk turen til fots førrste uka i Juli sist, og da var det perfekt! bittelitt nedbør tåler man, bare det er snøfritt og det som regel over der i juli. .
greit å ikke ta det i felles ferien , da er det sykt mye folk her som andre steder..:)

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312426 05/01/2015 11:56
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Tror høsten er mer fjell for folk flest, kanskje. + på juli for min del.

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312427 05/01/2015 13:08
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Sykkelen er pr dags dato ikke lengre lovlig da deler av turen går inn i et naturreservat. Jeg tenkte å ta turen fra Fjell til fjord og kontaktet DNT for overnatting og fikk opplyst dette. Da jeg selv sjekket og prøvde å kontakte oppsynsmannen ble jeg hennvist til en forvaltningsplan som ikke er opprettet.

Jeg har lyst å prøve å få til turen igjen i år, men det virker desverre som det kan bli vanskelig å få til på lovlig vis.

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312428 05/01/2015 18:43
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Lest noe en gang om å holde seg til stier i reservat , og det er jo ikke noe problem.. Det er merket turistforeningssti hele veien...

Jeg har syklet mye i fjellet der og aldri opplevd at det er snakk om at det ikke er lov. Viser man fonuft og oppfører seg er det sjelden noe problem å sykle, uansett hvor.

Tur blir det ICON_SMILE

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312429 05/01/2015 20:18
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Faunaen vi har gror igjen, så er det attpåtil feil å bruke den...

Vi holder oss til stiene! Samt bremser til under gåfart når vi møter/tar igjen noen.

Driver og tenker litt på bagasje, sovepose og en plastduk, samt nødprov og sjokkis. Må vel ha ny sekk sammen med et par sykkelsko som er litt mer egna for gåing..

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312430 05/01/2015 22:31
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen som tør å si noe om knotfaktor på denne turen?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312431 06/01/2015 08:41
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
På ingen måte uenig med dere om sykling i området. For jeg har lyst til å ta turen selv også ja, men vil nødig gjøre folk i området negativt instilt til sykkel i området uten å kunne vise til en søknad og en OK ICON_SMILE

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312432 06/01/2015 09:26
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
igjen,, viser man fornuft og oppfører seg går nok dette helt fint.

Knoting ja.. hmm si det .. litt knot i enkelte partier er det nok , men ikke så mye at det blir for mye.. Det er knot som i bæring enkelte korte partier, ellers er det magisk mange meter med fin flyt ICON_SMILE Noe myr / bløtere partier må regnes med på slutten.. men her kan alternative ruter velges også for å unngå dette.:)

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312433 06/01/2015 09:32
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Iverta:
Ang pakking så trenger man ikke så mye,, medleskap i turistforeningen , cash for å kjøpe mat på selvbetjente hytter / betjente hytter, noe niste mat på dagen kanskje, (realturmat), liten gassbrenner, jervenduk, sovepose, + vanlig reserve utstyr til sykkel.. samt alt annet vanlig nikk nakk man har med i ``tilfelle``.. ICON_SMILE

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312434 06/01/2015 10:00
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: haugan
igjen,, viser man fornuft og oppfører seg går nok dette helt fint.

Knoting ja.. hmm si det .. litt knot i enkelte partier er det nok , men ikke så mye at det blir for mye.. Det er knot som i bæring enkelte korte partier, ellers er det magisk mange meter med fin flyt ICON_SMILE Noe myr / bløtere partier må regnes med på slutten.. men her kan alternative ruter velges også for å unngå dette.:)

Litt bæring i myr og litt knot må man jo regne med på en såpass lang tur. Hvis det er som du beskriver så kan det jo se ut som om det er en fremtidig klassiker.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312435 13/01/2015 09:17
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg har troa i alle fall ICON_SMILE Får planlegge til mer ut på vårparten !

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312436 13/01/2015 13:11
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Jepp, har troen og er med ICON_SMILE

Leser på terrengsykkelforumet om diverse regler knyttet til ferdsel i fjellet. Holder vi oss til turistforeningens stier, så går det nok fint. I tillegg bremser vi ned til under gangfart når vi møter/tar igjen, noen.
Fredagens fjelltur på fatbike ga et glansbilde av hva vi kan forvente oss, tror/håper jeg.
ICON_SMILE

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312437 05/04/2015 13:06
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Våren nærmer seg ICON_SMILE Noen som har tenkt noe mer på denne turen? Jeg var i de samme fjelltraktene i går og dagen før på toppturer, og gleder meg til våren må jeg si!

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312438 05/04/2015 13:30
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Jeg har rekognosert litt oppi der nå i påsken, på fatbike. Så, ja, har tenkt mye på denne turen ICON_SMILE
Litt usikker på hvilken måned denne turen bør legges til!

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312439 05/04/2015 15:43
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg har troa på Juli , starten, dette pga folk og om været er som tidligere år så er det ganske så tørt da. Fellesferien er vell bare å glemme med en gang, da er det nok kø..

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312440 07/04/2015 17:00
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
starten av juli er det også minst mygg. lite snø i de fjelltraktene i år (?) så det blir sikkert bart til dess?

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312441 07/04/2015 17:25
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Greit med snø, mer enn i fjor, som ikke skal mye til. I starten av juli er det nok greit, ja. Finner vi ei snøfonn er det vel bare gøy.. ICON_SMILE

Edit: vi finner nok snø, men å finne veien rundt går nok fint. Stiene går heller ikke innom de typiske snøsøkka, da heller på topper osv, så det går finfint.

Redigert av iverta; 07/04/2015 17:26.
Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312442 08/04/2015 08:31
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Eneste plassen jeg regner med det kan ligge snø er i Ramskardet rett ned for Fongen, rett i underkant av 1000 moh der.

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312443 29/05/2015 18:06
haugan Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg skal på Utflukt på Trysil nå i juni, om noen andre skal dit og er interessert i denne turen kan vi jo snakkes over en pils eller to ICON_SMILE

Re: TR: FRA FJELL TIL HELL - langs 63 grader nord. [Re: haugan] #2312444 29/05/2015 20:57
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Jeg hadde en plan, men, skal heller hate maks på et slektsstevne for slekta til den bedre halvdelen. På hamar til alt overmål. Nært, men dog så fjernt! Have fun! ICON_SMILE

Moderator  support