Jeg klarte ikke å la være å undersøke sykkelmuligheter der nede, selv om jeg ikke har tenkt å benytte meg av dem denne gangen. Jeg nevner dem, i tilfelle andre har tenkt seg på tur.
Guidet stitur: Basque MTB tar med syklister på turer i Baskerland og Pyrineene, tilpasset deltagernes evner og ønsker. Ser heftig ut på bildene.
Tur uten guide: Det er flere som tilbyr å ordne overnatting og transport av bagasje, så du kan konsentrere deg om å sykle. Man får et GPS-spor som man skal følge, og så velger man selv hvor mange dager man vil bruke på runden. Prisen ser ut til å ligge mellom 150-200 euro pr. dag inkl. hotell og frokost. Noen eksempler:
Biking Euskadi: 4-6 dager, 325 km, 11 200 høydemeter. Starter fra Bergara, ca. en time unna Bilbao, løypa går innom Navarra, flere nasjonalparker og Camino de Santiago.
Eusko Bike Challenge: To dager, 134 km, 3 900 høydemeter. Starter fra Santa Cruz de Campezo, 100 km fra Bilbao, og går gjennom nasjonalparken Izki. Det er også mulig å kjøre denne løypa som ritt i juni, på én dag.
Trans Euskadi: 3-6 dager, 250 km, 7 250 høydemeter. Starter fra Vitoria-Gasteiz, en time unna Bilbao, og går gjennom flere nasjonalparker.
Ritt: Det ser ut til å være en haug med lokale turritt av forskjellig vanskelighetsgrad i perioden mars-oktober.
Euskadi Extrem virker å være sesongens høydepunkt, det er et todagersritt fra Vitoria-Gasteiz til Beasain. 21. og 22. september, til sammen 150 km og 4 100 høydemeter. Pris: 72€. Fint å vite om hvis man når formtoppen etter Birken.