Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

MTB Toten-Valdres

MTB Toten-Valdres #2308829 26/06/2013 17:45
Walter E. Kurtz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg tenkte å ta en tur til Valdres snart, hvis været tillater det, og ber herved om tips til lure snar- og omveier mellom Toten og Valdres. Tanken er i utgangspunktet å komme seg til Røn, men målet kan flyttes til hvilket som helst punkt langs veien mellom Røn og Dokka.

Jeg satser på å holde turen under 17 mil og/eller 12 timer. Jeg håper også å unngå både veier med mye trafikk og stier med altfor mye knot/gjørme/myr eller andre tidstyver, og heller finne en relativt rasjonell blanding av grus/asfalt og hyggesti. Det jeg antar er det største potensielle hinderet for suksess (og dette hinderet og dets konsekvenser har jeg ganske god førstehåndskjennskap til etter hvert), er at jeg ikke har anelse om hvor jeg bør sykle.

Den ene mulige ruta jeg har analysert meg fram til går via Snertingdalen og Torpa. Den ser slik ut før snarveier og stipartier er sneket inn.

En annen mulighet er å dra til Fluberg via f.eks. Trevatn, og kjøre Valdresbanen med fulldemper i hvert fall deler av veien til Fagernes. Valdresbanen er ca. 75 km lang fra Fluberg til Fagernes, så det bør være gjennomførbart hvis en tar noen avstikkere på vei for å slappe av innimellom. Hvis noen har kjørt her, og har informasjon om hvordan skinnegangen arter seg, så kunne det vært interessant å få høre om. Dersom NSB har satt opp lyntog på strekningen i sommer så er jeg også over gjennomsnittlig interessert i å få vite om dette i god tid.

Det ser også ut til at det går en vei opp til fjells på andre sida av Flubergbrua, og at det er gode muligheter for å ende opp på steder jeg ikke visste eksisterte, og som kanskje heller ikke gjør det. Førsteutkastet til denne ruta ser slik ut.

Spørsmålet er altså om det er noen som har noen fine GPS-spor de kunne tenke seg å dele, enten med spektakulære avstikkere på sti eller forslag om lurere/finere delstrekninger.

Jeg gjør oppmerksom på at veibeskrivelser á la "følg så stien til venstre til du kommer til en tørr gran, hopp over en bekk og gå i tohundre meter til du finner en gammal krakk" funker dårlig for meg, jeg har en imponerende tendens til å havne helt feil sted. En gang havnet jeg faktisk i feil land på denne måten. GPS-spor eller navn på steder man enkelt kan finne på et kart er derfor å foretrekke.

Re: MTB Toten-Valdres [Re: Walter E. Kurtz] #2308830 27/06/2013 08:53
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Cirka midt på dag 5 (Hafjell - Brandbu) på Styrkeprøven MTB 6-dagers kan kanskje gi deg noen muligheter på deler av strekket?

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=nwfngigahscuuuzt

Re: MTB Toten-Valdres [Re: Walter E. Kurtz] #2308831 27/06/2013 10:46
Walter E. Kurtz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det er absolutt en mulighet hvis jeg drar om Torpa, ja, det skulle vel bli fra Trevatn til Snertingdalsvegen omtrent. Evt. Tyskervegen og ned til Fluberg. Jeg syklet for øvrig deler av etappen du nevner (Tobru-Hafjell) for et par uker siden, det var en fin tur, men litt slitsom av og til: http://app.strava.com/activities/60794312

Re: MTB Toten-Valdres [Re: Walter E. Kurtz] #2308832 27/06/2013 12:13
S
scottscale Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Turen fra Eina til Randsfjorden og videre er fin den.
Har sykla fra Gjøvik over Tyskervegen, ned til Randsfjorden og så opp til Trevatna og videre til Eina der du har tenkt deg ned en del ganger.
Ikke vær helt over på Valdres sia riktignok da, men fin tur opp åsen fra brua og videre innover..

Har rask sykkel, mangler raske bein.

Moderator  support