|
Stisykling på Island?
|
Stisykling på Island?
05/02/2012 17:15
|
arildher
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ser ut til at jeg skal tilbringe ti dager på Island i juli, Tingvallavatnir heter stedet. Er det noen som vet om Island har noe å tilby oss terrengsyklister? Må finne ut om det er verdt å ha med seg sykkelen.
|
|
|
Re: Stisykling på Island?
[Re: arildher]
05/02/2012 17:29
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Ta med sykkel, der fins muligheter: http://www.opusadventures.is/
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
05/02/2012 18:31
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
siste singletrack magazine har en lang artikkel om island.
|
|
|
[Re: nyzeta]
06/02/2012 12:07
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Ser bare helt rått ut! Så lenge det ikke regner må Island være en topp stisykkeldestinasjon....
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
06/02/2012 21:19
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Tingvallavatnir, skal du dykke? Det er jo den svære innsjøen der det....
|
|
|
06/02/2012 21:24
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Det finst ikkje så mykje sti på Island; islendingane held seg stort sett inne – anten i hus eller digre bilar. Men dei fleste vegane er så dårlege at dei eignar seg godt til lett terrengsykling.
|
|
|
07/02/2012 08:08
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Hei du, Det finnes selvsagt muligheter for stisykling på Island. Nevnte Icebikeadventures driver guidede opplegg, og drives av en trivelig kar som heter Magne. Han er aktiv på fjesboken, så koble deg opp der for litt info. Reykjaviks svar på BAB heter Kria Hjól og drives av noen utrolig trivelige karer. De selger Specialized, samt bygger egne fixies, med to butikker i byen. Jeg leier sykkel av de når jeg er på besøk, de har alt fra nevnte fixies til DH-sykler. Stumpjumper er et godt tips til terrenget på Island. Også Kria kan lett nås via fjesboken. Eieren heter David og er brite. Hvordan det er akkurat ved Thingvellir med stier og muligheter vet jeg ikke. Det du alltid skal ha i bakhodet er aktiviteten under jorda på island. Akkurat som det kan være skummelt å bevege seg på isbreer, så er det områder med skjulte sprekker pga lava eller aktivitet i grunnen. Så sjekk med de lokale og titt på kart før du velger å tråkke i vei. Det meste av terrengsyklingen er på underlag av fin eller grov stein. Jeg vet ikke på hvilken kant av Thingvellirvatn du skal, men dersom det er på sørsiden så er veien "kort" til Hveragerdi(uttales Kveragærdi). Dette er altså inn fra sør til de fjellene du vil være på nordsiden av. Dette er et svært aktivt område med flust av varme kilder. Der parkerer du ved svømmehallen, sykler opp på sti langs elven, gjennom en golfbane, og tar deg en topptur på godt brukte og synlige stier. Da får du en smak på lett tilgjengelig topptur omgitt av varme kilder. Det er litt spesielt å sykle over bekker som har vann på noen og tredve grader, eller å slenge fra seg sykkelen, dra frem en pils fra sekken(en boks Einars gutl funker) og ta 15 minutters timeout i en av de varme kildene som fint holder boblebad-temperatur. Og man får en bra tur ned igjen, variert sti med masse flyt. Også er det trolig i seg selv en fin tur å bare sykle veien rundt Thingvellirvatn, men da gjerne med bukkestyre. Vær bare litt obs, selv om det å sykle landevei, f.eks Island-rundt er en populær aktivitet, så er islendingene stressa bilister. PS: Om det er Thingvellirveien dere tar ut fra Reykjavik(nord), så vil du 10 minutter før du kommer frem til vannet kunne se Skalafell alpinanlegg i fjellene på venstre side(nord). Der hadde ildsjelene sin første hele sesong med heisbasert sykling i fjor. Det er altså muligheter, spesielt til helt annerledes turer. Ikke nøl med å kontakte folk, de er åpne for felles entusiaster. God tur!
Redigert av Jo_Inge; 07/02/2012 08:16.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
07/02/2012 10:48
|
sRage
Medlem
|
Medlem
Ser helt fantastisk ut!
Jeg må på sykkeltur til Island :-)
|
|
|
[Re: dagfink]
07/02/2012 12:52
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Utsagnet til dagfink må vel være satt litt på spissen, så jeg velger å moderere det litt: Det finst ikkje så mykje sti på Island Det finnes kanskje lite merket sti slik vi er vant til. Befolkningen er liten i forhold til arealet, og de fleste bor konsentrert rundt Reykjavik, så det er mye ødemark. Det finnes derimot uendelig mil med sauetråkk. De kan jo gi god flyt, men har det med å forsvinne og dukke opp igjen. I helt feil retning. Det finnes også fryktelig mange mil med ridestier, og jeg skal ikke forundre meg om du finner egne kart for dette. Øya er også bortimot tom for større vegetasjon, så trær og røtter er ikke noe problem. islendingane held seg stort sett inne – anten i hus eller digre bilar. Islendinger er riktig nok glade i sine biler, og kjører til postkassen, men de er også et av de mest aktive folkeslagene i verden. Det er ikke uten grunn de har en av verdens høyeste forventede levealder, høyere enn Norge. Men når Islendinger skal gå seg en tur, feks, så er de med i gåklubb. Da kjører de avgårde og møter klubbmedlemmer og går en tur, så kjører de hjem. Dette gjelder også hundeiere, det er derfor du sjelden ser islendinger som lufter hund, de har kjørt til et hundetreff hvor de har organisert hundelufting. Mange har også lange lunsjpauser, type 2-3 timer, der de spiller golf eller svømmer. Lagidretter som volley og håndball er også stort, men dette foregår selvfølgelig inne. Men dei fleste vegane er så dårlege at dei eignar seg godt til lett terrengsykling. I Reykjavik og omegn har amerikanerne hatt ansvar for veiutbyggingen, dette gjelder også Ringen, hovedveien rundt Island. Dette er breie fine veier med god plass og høy standard. Ellers er det riktig at det finnes mange mil med dårlige veier, og mange vinterstengte veier. Personlig anbefaler jeg en tur til Island uansett sykkel eller ei;-)
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
07/02/2012 21:24
|
arildher
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for svært gode tips og tilbakemeldinger. Har en specialized epic, kan jo være en fordel å ta med egen, særlig dersom den lokale BABen kan slike sykler.. Jeg skal være med som ekstrareserve på speiderleir, får en del fritid. Skal være i sørenden av Thingvellirvatn, det ser jo ut som det er mange gode stier er like ved. Ingen dykking, men å bade i varme kilder er jo en obligatorisk del av ener sykkeltur ser det ut til :-) Lysten til å dra til Island vokser betraktelig, ser spennende ut både på sykkel, til fots og med bil og buss rundt på øya. Får krysse fingrene for at vi får noen timer med opplett, som det heter i Bergen. Litt urolig for mulige sprekker, o.l. I berggrunnen, men litt utfrodringer må jeg jo tåle.. På plussiden er jo mangelen på sleipe røtter notert.. At de fjernet alle trærne for hundrevis av år siden har altså noen positive bivirkninger  Ser for meg at steinene kan bli litt spissere enn Østmarkagranitt? Best å holde seg på sykkelen? Usikker også på om downhill er tingen, kan vel ikke på noen måte konkurrere med Hafjell? Med unntak av utsikten?
|
|
|
[Re: DavidS]
07/02/2012 22:36
|
Valdi
Nytt medlem
|
Nytt medlem
"I Reykjavik og omegn har amerikanerne hatt ansvar for veiutbyggingen, dette gjelder også Ringen, hovedveien rundt Island. Dette er breie fine veier med god plass og høy standard"
Det stemmer att NATO byggde del av vegen mellom Keflavik flyplass og Reykjavik men "Amerikanerne" hadde inte ansvar för andre veger i Island.
|
|
|
08/02/2012 06:32
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Oki, mulig jeg har misforstått, og ordet ansvar er kanskje feil. Islandske myndigheter hadde sikkert ansvaret, men jeg syns jeg husker at Island hyret amerikanske veiingeniører til å designe/planlegge hovedfarstårer inn/ut av Reykjavik, samt Ringen. Uansett er det høy standard på disse veiene;-)
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
08/02/2012 11:32
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Oki, mulig jeg har misforstått, og ordet ansvar er kanskje feil. Islandske myndigheter hadde sikkert ansvaret, men jeg syns jeg husker at Island hyret amerikanske veiingeniører til å designe/planlegge hovedfarstårer inn/ut av Reykjavik, samt Ringen. Uansett er det høy standard på disse veiene;-) Grei standard på "Ringen" - dvs. riksvei 1 som går rundt hele landet. Men standarden var i alle fall for ca 5 år siden milevis med grusvei når du kom øst for Myvatn. Men helt grei å kjøre på. En spesiell sak er at mange av veiene i innlandet krever firehjulstrekk (tror det er lovpålagt) og i kjøringa inngår kryssing av elveleier mm. Disse veiene er merket "F" + veinummer på veikartene. Litt off topic, men siden dette ble tema.....
Redigert av front biker; 08/02/2012 11:32.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
08/02/2012 21:54
|
arildher
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Supert med utenomdiskusjoner, det pirrer interessen for øya. Har begynt å glede meg allerede til å utforske stier, veier, varme kilder, vulkaner , og kulturen. Å varme opp med Sigur Ros på øret er også ganske ok, 
|
|
|
09/02/2012 05:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skal du til Thingvellir så kan du sykle stien som 'markerer' grensen mellom to kontinenter. 
|
|
|
09/02/2012 09:02
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Var på Island i helgen og det var helt kanon. Vi leide bil en dag og kjørte til Geysir og Gullfoss. Landskapet oset av fet sykling! Så faktisk en som kjørte rundt med en fulldemper på taket :-) På høylandet hvor vi kjørte var det relativt flatt.
Og så litt off topic.......
Hvis noen skal ut å spise der kan jeg anbefale restaurant VOX på Hilton Nordic og Dill på Nordic House. Helt over konge mat. Overgår det beste av det beste i Oslo! Prisen var det ikke noe å si på, ca 900NOK for en 7 retter med vinpakke! Dette er 2 av de beste restaurantene på Island og baserer seg på det Nordiske kjøkken.
Utelivet er også utrolig fett. Bare å gå fra bar til bar og ha på seg danse tøflene. Mye fine damer også......
Vi bestillte fly og hotell igjennom icelandair.com. 2750NOK for fly og hotell (Hilton Nordic) i 3 netter.
God tur, jeg vet det kommer til å bli fett!
|
|
|
09/02/2012 09:03
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Det kan være litt stress å få tak i vekslings kursen, men 20000 Islandske kroner er ca. 950NOK.
|
|
|
09/02/2012 12:48
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Syklister i Reykjavik bør også rulle innom boden som skryter på seg verdens beste pølser, og som mange mener taler sant. Bæjarins beztu pylsur finner du på havna!
Alle veier har stort sett for bra standard til å at vi kan kalle de egnet for terrengsykling. Men det går helt fint å sykle på de med en terrengsykkel.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: samuel]
12/02/2012 15:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det kan være litt stress å få tak i vekslings kursen, men 20000 Islandske kroner er ca. 950NOK. Island har blitt så billig at vekslingskursen ikke er en grunn til å stresse.
|
|
|
14/02/2012 06:58
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Verdt å merke seg at mange reiseoperatører på/til Island har begynt å prise i dollars for å unngå prissvingningene i landet.
|
|
|
17/02/2012 14:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Reiseoperatører ja, men den lokale 'badestampen' tar fortsatt imot islandske kroner. Og landhandelen gjør faktisk det samme.
|
|
|
|
|