Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alpene - Hva er det som gjelder?

Alpene - Hva er det som gjelder? #2299909 01/11/2011 08:15
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Lurer så smått på en sykkelferie til alpene. Vi ser for oss sykling både oppover og nedover, men aller helst på smude nedkjøringer på singeltrack. Det må være heis i området. Noen som har noen anbefalinger både på område og bosted?

Re: Alpene - Hva er det som gjelder? [Re: erling] #2299910 01/11/2011 10:35
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Linken her får deg til en side med linker på BIKE artikler fra diverse alpedestinasjoner. Linken tar deg forøvrig direkte til en underkategori av en mye større databank over "tourenrevire" . Morzine er ikke nevnt så det hadde jeg sjekka/googla ut også om jeg var deg.
Ser at hvis ikke du kan tysk at du har et problem, men men ICON_WINK

http://www.bike-magazin.de/?p=4012

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alpene - Hva er det som gjelder? [Re: erling] #2299911 01/11/2011 11:49
Arne_And Offline
More than words
More than words

Re: Alpene - Hva er det som gjelder? [Re: erling] #2299912 01/11/2011 13:45
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Egen erfaring er iallefall at området rundt Portes du Soleil, enten du velger Les Gets eller Morzine på fransk side eller Champery på sveitiskt side, har fantastisk bra sykkelmuligheter, både singletrack og man maid (som også kan kjører med stisykkel). Skulle jeg valgt så hadde jeg nok valgt Les Gets, kort transfer fra Geneve, kort vei til Chamonix som bør testes en dag (mindre heisbasert og mer "hardcore" terreng, men på en god måte.

Men klart, Champery er nært Verbier som også skal ha mye bra singletracks. Ellers er Zermatt en vinner, tog og gondolser og masse snasen singletrack, og flott by selvsagt. Champery er litt kje by, dvs få resturanter og butikker hvis det er viktig.

Utover det har jeg ikke syklet så mye i alpene, men god tur, står selv på planen neste sommer:)

Re: Alpene - Hva er det som gjelder? [Re: erling] #2299913 01/11/2011 14:21
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Vi var 4 stykker som var her i sommer:
http://www.trailaddiction.com/

Fantastisk bra på alle måter. Heisbasert, men nedkjøringene på singletrack. Har lastet opp noen videoer fra turen:
http://www.youtube.com/watch?v=ANyLeO_DJsU
http://www.youtube.com/watch?v=CAqAC0Q6QLU

Alle dør, men ikke alle lever
Re: Alpene - Hva er det som gjelder? [Re: erling] #2299914 01/11/2011 15:04
chalshus Offline
More than words
More than words
Det må nevnes at det generelt er endel brattere i Portes du Soleil området (kanskje alpene generelt) enn her på berget.

I Portes du Soleil er det mange stier/løyper. De menneskeskapte løypene er ofte ganske slitte og har mye brakebumps/større potholes. Greit nok med rein utforsykkel. Ikke like kult med stisykkel. Mange av stiene er bratte og meget tekniske. Iallefall i Chatel, Morzine, Les Gets. Men det er moro læll.

I 2008 dro jeg og en kompis ned dit for å sykle sti. Første dagen valgte vi oss en sti rundt Ponte de Chery vest for Les Gets. Det var ikke noe særlig. Kjedelig menneskeskapte stier. De siste seks dagene ble det kun heisbasert sykling.

Husk store bremseskiver!

I Utflukt-delen av siden er den aller første artikkelen fra Chamonix. Vel verdt å lese. Desverre har noen gjøker fjernet alle de fine bildene fra turen, med vittige undertekster. God og detaljerte beskrivelser fra området. Er du i Chamonix, ta turen opp på Aguille Du Midi en dag. Det er et must.

http://terrengsykkel.no/index.php?id=2

Re: Alpene - Hva er det som gjelder? [Re: erling] #2299915 01/11/2011 20:54
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for mange gode tips. Vi skal ikke bruke utforsykkel, men vanlig stisykkel. Ferdighetene er sånn ca. middels. Hvilket område egner seg best for slik sykling?

Re: Alpene - Hva er det som gjelder? [Re: erling] #2299916 02/11/2011 09:21
Kanondahl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Var en uke i Alpene og syklet i sommer. Med middels form og ferdigheter :-). Hadde med en egen FS sykkel fra Norge.

Vi startet med noen dager i Davos, så noen dager i Livigno før vi avsluttet rundt St.Moritz.

Alle disse stedene er det fint mulig å slite seg opp fjellsidene med muskelkraft, men det er også mulig å "jukse" med heis når musklene begynner å bli møre utover oppholdet.

I Davos og Livigno er det også muligheter for å leie en downhill sykkel og sykle i park. Vi tok en "hviledag" i Mottolino Bike Park

Kan jo også nevne at i Davos Klosters så har de 10.000 høydemeter (nedover) tur!

Fra davos.ch
"An absolute must for all mountain biking addicts is the 10'000 meter elevation Freeride Tour which takes advantage of the five cable railways of Davos Klosters to get you to the top of the mountains.!"

Alle 3 stedene var det snadder-flyt-singletrack, men om du valgte feil sti så kunne du fort ende opp på sti hvor det bare var å henge på bremsene. Så med god research for å finne de rette stiene så er lykken rundt neste sving.

Om du er interessert kan jeg sikkert klare å hoste opp noen GPS track, kart og bilder fra noe virkelig fine stier.

Til sist et par tips:
-Skaff deg store bremseskiver. Seriøst! Jeg hadde små skiver å mistet til stadighet all bremsekraft før jeg byttet til større skiver.
-Det er ofte billigere å leie bil i Tyskland enn i Sveits og Italia. Vi fløy til Munchen

Lars

Re: Alpene - Hva er det som gjelder? [Re: erling] #2299917 02/11/2011 21:10
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg og noen venner var hos www.mtbverbier.com i sommer. Det var helt topp! Vi syklet nydelige singletracks og fikk en mix av heisbasert og "earn your turns" ICON_SMILE
Konseptet er at du blir innlosjert i en snasen hytte sammen med andre mtb-folk, totalt 10 stk. Inkludert er overnatting, all mat, guiding og heiskort. Erik som driver det og alle guidene er utrolig trivelige ICON_SMILE
De er flere som kan guide, og deler opp folket etter hva de vil og ferdighet.

Vi koste oss veldig, og stiene var fantastiske. Men det er som sagt litt brattere en man er vant til, ihvertfall for min del som sykler mest rundt Oslo. En ting å øve på før man drar er krappe switchbacks ICON_SMILE Vi syklet på 140-160mm stisykler og det passet perfekt.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE

Moderator  support