Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Polar - Fit.Test

Polar - Fit.Test #219671 25/07/2005 16:20
G
Gunnar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Hei, jeg bare lurte på om det er flere som har prøvd "fit testen" til polar (altså på pulsklokken).

Er det noen som har erfaringer eller lignende på hvor nøyaktig den er?

Jeg testet den. Først med innstillingen "High", dette viste seg å være for mennesker som trente 3 ganger i uken, "Top" var for de som trente 5 og oppover, eller noe der omkring. Jeg passer derfor inn i "Top".

Med innstillingene fikk jeg følgende resultater av vo2max
"High" - 54 og 55. Dette syntes jeg hørtes lavt ut.
"Top" - 71 og trolig høyere ettersom jeg aldri var nede i hvilepuls. Dette hørtes igjen for høyt ut.
Alt virker jo litt tullerusk.

Hva har dere fått?

Re: Polar - Fit.Test [Re: Gunnar] #219672 07/08/2005 12:41
M
martinellias Offline
Fersking
Fersking
M
har en m20, om jeg ikke husker feil, med den kan jeg bare velge low, medium og high. Fitness test ved medium ligger på 54. Jeg har som mål å skjekke ofte, også hvilepuls, for å se om det endrer seg, men jeg glemmer det. Har aldri tatt VO2max-test så jeg vet ikke hva tallet vil si. Skal nå prøve å endre til high og måle litt jevnere for å se om tallet følger "formen"

Re: Polar - Fit.Test [Re: martinellias] #219673 09/08/2005 22:35
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har prøvd den endel...artig sak egentlig..
Målte meg til 56 ifjor etter Birken og to uker etter tok jeg Vo2max-test på NIH hvor jeg ble målt til 59,8. Med andre ord ikke så halvgalt etter min mening...
Jeg tror det viktigste med Fit. test er at testen gir klokka et inntrykk av hvor mye man presterer ved hvilken puls.
Dette gjør igjen at kalorimålingene blir mere nøyaktig. (har og testet kalorimålingene i forhold til watt(kalorier) på sykkelrulle og klokka er heller ikke her helt på bærtur..)
Hvis man bruker tallene som sammenligningsgrunnlag for egne prestasjoner på forskjellige turer kan de gi nyttig tilleggsinformasjon..dvs. kalorimålet er ofte et mere nøyaktig mål for hvor mye energi man har "brukt" enn bare å tenke mil etc.
Dog kan man vel neppe kalle målingene presisjonsmålinger..:)

Re: Polar - Fit.Test [Re: Gunnar] #219676 15/08/2005 11:32
Hopen Offline
Medlem
Medlem
Jeg har 720i og er meget godt fornøyd med den. Men når det gjelder vo2max så holder nok ikke klokka mål.

Det er ikke uten grunn at toppidrettsutøvere tar slike tester med meget avanserte hjelpemiddel (hos Olympiatoppen, NTNU etc.)

Re: Polar - Fit.Test #219678 16/08/2005 05:50
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stoler ikke særlig på denne testen, nei. Sjekke for første gang i går på ett år. I følge den har jeg gått tilbake fra 56 til 50 på dette året. Litt merkelig når jeg har trent 400 timer siden sist, og mye av dette er intervaller.

erling

Re: Polar - Fit.Test #219680 25/09/2005 07:43
YODA Offline
Veteran
Veteran
bruker denne regelbundet.

testen er veldig avhengig av at den sker med de samme forutsetningene tilstede hver gang, for å få en rettvis måling.

du skal ikke ha spist, ikke ha trent samme dagen helst, ikke ha drukket alkohol el røykt, hverken spliff el tobakk, brukt snus, el noen form for medisinering.

så ta fitness-testen på hviledagen din, og se til at du får ha fred og ro rundt deg, ligg nedpå en 20-30min innen du begynner testen, og husk, ikke spise innen.

bare for å teste kan du prøve å måle etter at du drukket en pils. stor forskjell. det samme skjer hvis du måler rett etter trening. du får et dårligere resultat.

dessuten er nivåene du får aldersavhengige. 56 er bra om du er 50år og ikke så bra hvis du er 21år.

alt dette står på polars hjemmeside.

mvh johan

Moderator  support