Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelferie i Danmark med små barn

Sykkelferie i Danmark med små barn #2296284 14/06/2011 13:05
B
B-diddy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Er det noen som har noe erfaring med å dra på sykkelfeire i Danmark med små barn på egen sykkel? Vi vurderer å ta en tur til sommeren, men er usikker på om det er litt tidlig. Barna er (straks) 5 og 7, og har ganske nylig lært seg å sykle helt på egen hånd.

Planen er å sykle nedover vestkysten på Jylland og bo på campingplasser som ser ut som de ligger med passelig mellomrom nedover. Regner med at vi klarer ca 20km pr dag, med noen dagers pause der det passer. Noen som har noen tips/erfaringer/forslag til steder man bør besøke?

Redigert av B-diddy; 14/06/2011 13:19.
Re: Sykkelferie i Danmark med små barn [Re: B-diddy] #2296285 14/06/2011 13:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkelferie i Danmark med små barn [Re: RazeFaze] #2296286 14/06/2011 13:19
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Er ikke 20 km fryktelig langt for barn på 5 år? Selv om du er flatt..

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sykkelferie i Danmark med små barn [Re: hbakken] #2296287 14/06/2011 13:39
B
B-diddy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Jeg er litt usikker, vi var ute på en "kosetur" i helgen, og da endte vi opp med å tilbakelegge 11-12 km, med mange stopp underveis. Tok vel 3 timer omtrent. Tror ikke vi kan legge opp til å klare 20km pr dag, men at de klarer en eller to transportetapper på opp til 20 km, med noen dagers bading i mellom kan vel være sannsynlig. Regner ikke med å komme spesielt langt sørover..

Det kan hende det er smartere å ta bilen, og heller ta dagsturer på sykkel.

Re: Sykkelferie i Danmark med små barn [Re: B-diddy] #2296288 16/06/2011 21:22
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
2mil for 5åring, njei, det kommer an på, de har ikke syklet så mye. Jenta vår sykler fort og fint 1 mil pluss retur på flat mark, hun er 5år. Hun har dog syklet siden hun var 2år, og syklet mye, til barnehage i 3år nå. Er og med på joggeturer, så sykler hun ved siden av. Holder fint tempo, men har ikke gir enda. Ønsker seg girsykkel. Liker å sykle veldig godt.

Av og til har vi hatt med sykkelhenger i bakhånd, med reimer til å feste sykkel til, dersom hun har blitt for sliten, men hun har alltid villet sykle selv.

Lillesøstra er 2år, og sykler selv til barnehagen (1km), og hun er råere enn storesøster, står og trår i bakkene, og tøffere på bremsen og. Men der er nok 1km radius maks enda.

Og det er et evindelig "mas" om å sykle hit og dit hver dag. Og det liker jeg ICON_SMILE

Sykkelferie høres supert ut. Samboer er for forutinntatt, luftet ideen, men nei. Hvordan overnatter dere?

Mor er SAS ansatt, og jeg har bodd på 1000hoteller som jeg knapt husker, men husker ferieturen med telt kjempegodt!

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Sykkelferie i Danmark med små barn [Re: B-diddy] #2296289 17/06/2011 18:13
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Vi skal, som du har tenkt, reise til Danmark for å sykle med barna. Vi skal sykle 3 - 4 mil om dagen med barn på hhv 7 og 10 år. Våre barn er vant til å sykle, har syklet siden de var 2 år, og sykler så og si hver dag.
Jeg ville nok hatt betenkeligheter med 2 mil på en 5 åring som nettopp har lært seg å sykle. Men en 2 milstur hver tredje dag skulle vel kunne gå.. Jeg tror at det viktigste er å være forberedt på at turen plutselig må bli en annen enn den man har tenkt seg, slik at man har alternativer dersom barna har en dårlig dag, eller bare ikke er motivert.. F.eks en strekning med tog, eller at man har med telt og kan campe "hvorsomhelst"..

Vi skal ta båt til Fredrikshavn for så å sykle til København for returbåt.. Barna har vært med og lagt ruta og funnet steder underveis som de vil besøke. Lagt inn "hviledager" osv.. På den måten tror vi at det også er enklere å motivere underveis..

Uansett hva du velger; ha en riktig fin tur ICON_SMILE

Trude

Ja Ja Ja!!!
Re: Sykkelferie i Danmark med små barn [Re: TruTech] #2296290 22/06/2011 21:11
B
B-diddy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Takk for råd og tips!

@silverwrx, vi tar med stort telt og sover på campingplasser, disse ligger tett langs kysten. Det er ikke lov å campe rett på stranden.. Hvis vi reiser uten bil har vi henger på begge voksensyklene til bagasje.

Re: Sykkelferie i Danmark med små barn [Re: B-diddy] #2296291 12/04/2013 05:44
T
toreblomhaug Offline
Fersking
Fersking
T
Hei!
driver og planlegger sykkel tur til danmark med 2 små (4 år og 1 år) og 2 voksne vi har veldig lyst og la bilen stå hjemme og reise med båt over til danmark får så og ta tog videre i danmark,lyst til lego land og hvis vi skal sykkle så langt med små barn tror jeg det vil ta 1 mnd.
så jeg lurte på om noen har erfaring med og ta med sykkel vogn og alt bagasje og små barn på tog`et? (blir nok 1 sykkel vogn til han miste så er jeg usikker på om vi skal ta med cargo vognene eller laste på sykkel) jeg fikk svar fra DSB (svaret på nsb i danmark går jeg ut i fra) så i teorien skal det gå greit men lurer på hvordan praksis er,vil må få hjelp av hyggelige danske eller vil det her blir en hektisk og kaotisk opperasjon? og er det ofte fulle tog? vi tenkte og reise i starten av august og kanskje være her en ukes tid,eller vil folk anbefale og droppe tog prosjektet?

Bagage må max have et mål der hedder 100 x 60 x 30

Herudover kan medtages sammenklappede cykelanhængere hvor hjulene er taget af, hvis det samlede rummål for håndbagage (maks. 180.000 cm3) ikke overskrides.

Redigert av toreblomhaug; 12/04/2013 05:45.
Re: Sykkelferie i Danmark med små barn [Re: B-diddy] #2296292 23/04/2013 07:06
L
lille gutt Offline
Avhengig
Avhengig
L
Anbefaler dere å ta inn på slettestrand feriesenter.
Feriesenter som er tilrettelagt for syklister, med egen mtb park hvor dere selv velger vanskelighets grad på løypene. Er også fint å sykle racer der nede.

Eller ta inn på skallerup klit som er et feriesenter med badeland, idrettshall, bowling, ballspill baner osv og evnt kjøre bil opp til feks slettestrand å sykle der.

Min erfaring er at det er bedre å ta med seg bil og sykler og ta utgpkt i sykling fra stedet(ene) hvor dere ligger.
Jeg opplever å sykle racer på danske flate og milevis lange sletter med motvind å ikke være særlig motiverende.
God tur ICON_SMILE

Moderator  support