Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle Nice - Roma: håpløs idé?

Sykle Nice - Roma: håpløs idé? #2295194 12/05/2011 20:04
S
syklefort Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Må bare på sykkelferie igjen... tenker meg langs kysten mellom Nice og Roma i juli. Er klar over at det kan bli varmt, men satser på at det er litt bris.

Noen som har utforsket eller syklet deler av strekningen?

Drasser med bagasjen selv og akter å bo på enkle hoteller.

Går det bra å finne overnatting "på sparket" i juli?

Bør jeg starte i Roma eller Nice... ønsker meg medvind :-)

Ser for meg at det kan bli litt tog også f.eks inn/ut av Roma. Er det andre strekninger som er problematiske ... type lange og bratte, eller veldig trafikkerte strekninger.

Og er det noen høydepunkter jeg bare MÅ få med meg`? Er lite kjent med området.

Eller kanskje dette er et håpløst prosjekt?

-dagfinn

Re: Sykle Nice - Roma: håpløs idé? [Re: syklefort] #2295195 13/05/2011 11:45
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Tips: Bestill overnatting på forhånd hvis du skal til et populært sted i en helg. Steder i kort avstand fra store byer kan være bortimot umulige å finne overnatting i hvis du tar det på sparket. Vet det av erfaring, og har bodd i telt på en campingplass så å si oppi motorveien i nærheten av Portofino.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Sykle Nice - Roma: håpløs idé? [Re: Christian] #2295196 14/05/2011 07:11
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jeg synes dette ser ut som et morsomt prosjekt. Jeg har ved ulike anledninger sykla deler av ruta. Jeg er usikker på hvordan det er fra Nice til Itliagrensa, men etter den bør turen være rimelig grei, med et lite usikkerhetsmoment rundt Genova. Der aner jeg ikke hvor du bør sykle. Store byer er uansett litt jobbige å komme seg gjennom. Det går veier langs kysten store deler av ruta, men de kan være litt trafikkerte, og det er endel tuneller. Jeg ville hatt med et blinkende baklys eller to siden det er et stykke rundt flere av dem.

Ellers skal du jo forbi/gjennom Cinque Terre, og mellom Sestri Levante og La Spezia må du planlegge litt. Det gikk en tempoetappe i Giroen mellom Sestri Levante og Riomaggiore i 2008 eller 2009 tror jeg. Den kan følges med avstikkere ned til "Cinque Terre-byene". Det er bratt opp og ned til byene. Det går tog mellom dem som det er mulig å ta med sykkel på. Men det er maaaange turister der...

Mellom La Spezia og Viareggio har jeg ikke vært, men fra Viareggio ville jeg svingt inn i landet så jeg fikk med Lucca(Cippolinis fødeby), Pisa og noen fine steder lenger inn i Toscana på vei sørover. Volterra, San Gimignano, Siena, Montalcino osv er alle fine steder. Kanskje innom Firenze? Husker at det var greit å sykle inn til Firenze sørfra, mens det var et realt mareritt å komme seg ut av byen i nordvestlig retning. Måtte navigere etter sola.

Hvordan det er lenger sør aner jeg ikke, men det vil overraske meg stort om ikke det er fine ruter å velge i der også, med passe små og utraffikerte veier.

Gjør som Christian sier og planlegg i forbindelse med helgene. Syklet på måfå rundt i Toscana for noen år siden med mål om ikke å gjøre det for dyrt, men budsjettet gikk ad dundas en helg i Castiglionceollo sør for Livorno. Det var i juni, og i juli er det garantert ikke enklere.

Hvor du bør starte aner jeg ikke.

God tur!

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Sykle Nice - Roma: håpløs idé? [Re: OveR] #2295197 14/05/2011 11:02
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: OveR
Jeg er usikker på hvordan det er fra Nice til Itliagrensa, men etter den bør turen være rimelig grei, med et lite usikkerhetsmoment rundt Genova.

Fra Nice til grensen er det samme type vei som man finner videre østover og sørover, nemlig veltrafikkert tofelts som går like mye gjennom byer som ute på landet. Alternativer lengre inn finnes egentlig ikke uten at det blir veldig mye omveier, siden dalene oftest går i vinkel mot kysten.

Uansett er ikke mye trafikk noe å være like redd i Italia som i Norge, siden folk viser mye mer hensyn til syklister. Bare husk at forbisykling av biler i rushtrafikk gjøres på midtstripen, ikke på høyre side. Siden ingen sykler forbi biler på høyre side så er det heller ingen bilister som ser seg til høyre før de smetter inn på en ledig parkeringsplass eller slipper av en passasjer som åpner døren.

Fra Ospedaletti til San Lorenzo al Mare går verdens fineste sykkelvei:

Flere bilder av sykkelveien her og her

Det opplagte veivalget blir derfor SS1 Via Aurelia, som man kan følge hele veien fra franskegrensen til Roma. Noen steder må man sikkert svinge av og ta alternativer fordi det er sykkelforbud, men da tror jeg også det finnes alternativer, og noen steder er det som sagt fine sykkelveier. Her et bilde fra Via Aurelia vest for Alassio:

Quote:
Mellom La Spezia og Viareggio har jeg ikke vært

Det har jeg. Fine kystveier og en laaang og rett sykkelvei fra Marina di Massa til Viareggio:

Når det gjelder overnatting så er tipset at du lager deg en liste over hoteller/vandrerhjem som ligger langs ruten og som er i ønsket prisklasse. Disse forsker du frem på nett før avreise. Så ringer du hver morgen og booker neste kvelds overnatting, siden du da vet omtrent hvor langt du vil ha kommet. På den måten slipper du å kaste bort en masse tid på bomturer til overbookede hoteller. Husk å ha flere alternativer i samme by.

Startpunkt er litt tricky. Fra Nice til Roma får du føle at du nærmer deg et skikkelig mål, og det å ta finaleetappen rundt Colloseum eller noe slikt som markering tror jeg kan være fint. Flyplassen i Nice er liksom ikke helt det samme som markering. ICON_SMILE På den annen side så tror jeg det kan være deilig å sykle nordover, med solen i ryggen om dagen.

God tur! Høres ut som et fantastisk fint prosjekt!

Re: Sykle Nice - Roma: håpløs idé? [Re: Dan] #2295198 15/05/2011 20:31
S
syklefort Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Mange takk :-) inspirerende lesning og ikke minst bilder. Men sitter med en følelse av at dette krever en del forberedelser av ruter og overnatting - så får vi se hvor langt jeg kommer. Men Italia frister veldig, men ser at det nok er en fordel å starte tidligere ... altså mai/juni.

Og så ble jeg sittende å leke med kart nice - roma

Må vist finne mer ut om kyststrekningen jeg da går glipp av. Og kanskje Toscana er egen ferie

Redigert av syklefort; 15/05/2011 23:09.
Re: Sykle Nice - Roma: håpløs idé? [Re: Dan] #2295199 16/05/2011 11:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
... så er det heller ingen bilister som ser seg til høyre før de smetter inn på en ledig parkeringsplass eller slipper av en passasjer som åpner døren.

Og forskjellen fra Norge er? ICON_SMILE

Re: Sykle Nice - Roma: håpløs idé? [Re: syklefort] #2295200 16/05/2011 11:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Kysten langs Toscana er vel av den kjedelige dønn flate sorten, så å stikke innover i landet på denne strekningen er nok greit.

Hadde jeg tatt en slik tur tror jeg at jeg ville fått med meg noen av dalene innenfor Genova/Sestri Levante. Her tror jeg det er utrolig mye pent, og du finner veier som går i riktig retning.

Re: Sykle Nice - Roma: håpløs idé? [Re: EgilS] #2295201 16/05/2011 11:20
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Og forskjellen fra Norge er? ICON_SMILE

Forskjellen er at halvparten av nordmennene sjekker om det kommer en sykkel på innsiden, mens ingen av italienerne gjør det. ICON_SMILE

Moderator  support