Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelrute i Trysil

Sykkelrute i Trysil #2288597 02/09/2010 14:23
Stiggie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei!
Jeg jobber med et sykkel og vandring-prosjekt her i Trysil.
Har vært et utenkelig antall timer rundt om i skogen her de 2 siste åra, og sitter derfor med mye info om sykkelbare stier.
Trenger dere tips om turer rundt i Trysilskogen, så er det bare å si fra!
Har laget en ny rute på gps, som jeg fant i dag. Denne kombineres med litt av Topprittet, Trysilrittet og Varlitråkket traseene.
Den er 62,5km sånn sirkus. DEN ER IKKE SKILTET!
Skal dere ha løypeprofil anbefaler jeg å laste ned prøveversjonen av Expert GPS. Det har iaf jeg gjort!
Jeg kan lage ruter til GPS eller kart for den som vil ha det.
Ellers har vi også mange andre ruter som er skiltet, men på de er det lite stisykling.

Send mail til stig.ron@gmail.com, om dere vil ha denne ruta eller noen andre.

Rutebeskrivelse:
Vil igrunn anbefale å sykle med minst èn annen person, slik at man kan ha 2 biler. Da kan man parkere en bil i Trysil sentrum, kjøre opp til Fageråsen med en annen bil, og dermed slippe unna 10km og 555 høydemeter:p

Første 10km følger den traseen til Topprittet, deretter svinger det ned mot Lortsætra. Videre kommer man inn på grusvei som går inn på Trysilrittet traseen, som går hele veien til Trysil sentrum. (Man kan godt velge å følge Varlitråkket hvis man vil ha enda mer sti. Går helt ned til Jordet sentrum, deretter Trysilrittet igjen.)

De 2 første stipartiene til Lortsætra er noe ukvistet og litt knot, men jeg hadde det morro likevel!

Mvh Stig

Re: Sykkelrute i Trysil [Re: Stiggie] #2288598 02/09/2010 17:08
P
PAI Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Hei hei!

Det her er noe som en utflyttet trysling er interessert. Det hadde vært hyggelig med en fellestur i løpet av høsten. Hvis det skulle passe. Det kan vell hende at det er noe andre som har lyst også.

Per A

Re: Sykkelrute i Trysil [Re: PAI] #2288599 03/09/2010 07:54
Stiggie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har fått et tips av våre gode naboer i EU-land:

http://www.rorbacksnas.se/page.aspx?lnkId=52&parent=52&pid=31

Her har de utrolig gode stier. Går mest i fin furuskog med godt underlag. Rörbäcksnäs ligger maks 40min fra Trysil sentrum. Rv.25 øst. (Ligger like ved riksgrensen. Sälenfjället.)
Kart fåes kjøpt på den lokale bensinstasjonen/ICA. Ligger også et labert kart i PDF-format på siden deres.

Mvh Stig

Re: Sykkelrute i Trysil [Re: Stiggie] #2288600 03/09/2010 08:45
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blir Trysilfjellet neste søndag 12.9 hvis ok vær, med utgangspunkt Fageråsen og rundt Skui/brødfjellet (fjellrypastien), vestover mot Vestby, men snur når en er "helt nede", deretter tilbake på andre siden av fjellet.

Alt 2 er Rörbäcknäs som du Stiggi nevner, og som vi tidligere har diskutert i Elverumstråden på sti. Frister så absolutt.

Redigert av oddefa; 03/09/2010 08:46.
Re: Sykkelrute i Trysil [Re: Oddefa] #2288601 03/09/2010 09:31
Stiggie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Var å sykla fjellrypa 13km i går. Noe knot:p
"helt nede," mener du da Nordbysætra?
Hvis du skal over Lågfjellet og mot Skihytta, så har Utmarkslaget akkurat bygd vei fra grønnskaret til Skihytta. Noe mangler enda, må vente på frosten slik at de får lagt grus den siste biten.

Re: Sykkelrute i Trysil [Re: Stiggie] #2288602 03/09/2010 10:13
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nesten. Over Kvalptjernhøgda, over Fjellslifjellet til Fjellslia (knot nederst, ellers bare flyt). Deretter Liavollen-grus forbi Nordbysætra- videre grus (den øverste veien tilbake opp mot fageråsen) til vi kommer til stien som går tilbake mot Fageråsen, men nå andre siden av Skui/brødfjellet. Har flere gange tenkt å teste stien(e) mot skihytta, dvs Grønnsætra og ta av mot Stensæterkanken (forøvrig Trysils beste skirun, ned Stensæterkanken mot skiløypa), men skeptisk da ser knot og litt utydelig ut. Prøvd ?

Re: Sykkelrute i Trysil [Re: Oddefa] #2288603 03/09/2010 10:49
Stiggie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ned stensæterkanken passer nok best vinterstid. I verste fall DH-sykkel og rustning:p heh GNAR GNAR
Stien ned fra Topp-X/St. Olav er mer medgjørlig. Moro å slippe på ned der den siste biten!

Når det gjelder stier rundt fjellet, så går det anleggsvei nesten helt fra Skihytta til Brynbekken. Går fra Fjell-X - topp Sætertrekk - Topp Høg-x - via L70 og langrennsløype 10 til knettveien(L32) - Topp høgeggtrekket - dal svarten - dal brynbekken. Går også an å knote langrennsløype 10 fra dal svarten til topp-x/fjellroa(fageråsen) men er noe bløtt.
Blir gang/sykkelsti rundt hele Trysilfjellet etterhvert.

Re: Sykkelrute i Trysil [Re: Stiggie] #2288604 03/09/2010 12:18
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Drar ikke til Trysil for å sykle anleggsveier hehe, jo har sykle og trille sykkel rundt selve skianlegget også, uten å finne mye gull. Trille til toppen av Hesten en gang, ble noe knot nedigjen.

Ellers har jeg knapt sett makan til treghet og sidrumpa fra Trysilfjellet angående å bygge sykkelpark. Der er det mye snakk og lite action for å si det sånt.

Moderator  support