|
Sykle fra Norge til Nederland
|
Sykle fra Norge til Nederland
24/05/2010 10:16
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei. I sommer skal jeg ut på en lengre tur, og i den anledning trenger jeg en ny sykkel da mine nåværende sykler egner seg best i skogen. Tenkte på en hybridsykkel med en foroverlent sittestilling, men har aldri vært en fan av hybridsykler. Kom så over Nishiki k-29 som så overaskende god ut. Noen som har noen formeninger? http://www.nishiki.no/sykler_11.shtml Har ellers lite erfaring når det kommer til lengre sykkelturer med bagasje. Vil det være en fordel å ha to vesker på hver sin side av bakhjulene, eller bare å frakte all bagasje på ryggen? Og om dere vet om en fin reiserute, gi lyd (:
Commencal Supreme Mini DH Team Giant XTC 3
|
|
|
Re: Sykle fra Norge til Nederland
[Re: MathiasF]
25/05/2010 16:50
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
|
|
|
25/05/2010 17:43
|
syklefort
Medlem
|
Medlem
Jeg syklet Steinkjer - Bodø - (båt) - Svolvær - Å i fjor med hybrid. Det var helt riktig for meg. Syklet med tynne ræser-hjul/dekk og bagasjen i to sykkelvesker på bagasjebrettet.
Jeg ville ikke valgt en grusracer som du linker til, og ryggsekk tror jeg er en dårlig idé på en slik tur.
|
|
|
[Re: syklefort]
25/05/2010 18:00
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Min siste langtur med bagasje gjorde jeg med hybrid. Velger nok det neste gang også. Bagasjen bør være på sykkelen, men en drikkesekk er helt greit å ha med seg. Der kan du ha det lille du bør ha med av verdisaker også. Veldig kjekt når du må la sykkelen stå ubevoktet. Den kan du jo også stroppe fast på bagasjebæreren hvis ikke du vil ha den på ryggen. Skaff skikkelige sidevesker som tåler regn. Ortlieb leverer kvalitetsutstyr selv om de koster litt mer. Jeg har vært på mange turer med folk som har spart inn litt på veskene og det har aldri lønt seg. Våte klær, ødelagte glidelåser og kjipe fester er dumt.
Har du tenkt å sykle gjennom Sør-Sverige, eller tar du båten til Danmark? Hvis du tar båten så anbefaler jeg å sykle langs vestkysten. Litt vindblåst, men veldig fint å sykle der.
mvh OveR
|
|
|
25/05/2010 18:23
|
chalshus
More than words
|
More than words
Denne er fin, om du skal dra det langt: 
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
25/05/2010 20:04
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Når det kommer til valg av sykkel er jeg fortsatt usikker. Av en eller annen grunn fikk jeg sabla lyst på Nishikien. Må da vel fungere ypperlig med smale dekk? Tenker jeg tar båten over til Danmark ja, for så videre langs kysten 
|
|
|
26/05/2010 15:35
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen andre som har noen innspill mtp valg av sykkel?
|
|
|
26/05/2010 16:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Feil hjul. Er det mulighet for å feste bagesjebærer? Litt agressiv sittestilling kanskje. Ville selv valgt en annen type krank (firkant), men er muligens litt gammeldags. Trur jeg ville ikke byttet dekk. Breie crossmark er fine på grus og mer en bra nok på asfalt.
|
|
|
[Re: Tange]
26/05/2010 16:41
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Feil hjul. Er det mulighet for å feste bagesjebærer? Litt agressiv sittestilling kanskje. Ville selv valgt en annen type krank (firkant), men er muligens litt gammeldags. Trur jeg ville ikke byttet dekk. Breie crossmark er fine på grus og mer en bra nok på asfalt. Når du sier feil hjul, tenker du da på at det er en 29er? Aggressiv sittestilling er noe jeg føler meg mest komfertabel med, så tror sittestillingen vil være optimal - mulig en lengre tur vil endre min oppfatning av sittestilling, hehe. Hvordan tror du den vil trille sammenliknet med en hybrid?
|
|
|
26/05/2010 17:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nei, tenker type. Jeg ville valgt 'tradisjonelle' hjul bygd opp med vanlig nav, eiker og felg. Gjerne 36 eiker bak hvis det blir mye last. Kjedelig når det ryker en eike eller to og du ikke får tak i nye (system)eiker. Yepp, det er mulig å skaffe deler før avreise, men jeg er nu engang 'tradisjonalist'.
Som du sier selv, en lengre tur kan endre oppfatningen din. Jeg kjører ofte med styret ca. 15-20 cm lavere enn sete på ritt (lange treningsturer). På lengre turer (2-3 uker til flere måneder) foretrekker jeg å ha setet og styret på ca. samme høyde. Jeg antar at du skal ha en koselig tur og da er det greit med litt mer komfort. Men det er godt mulig at du kan få til en behagelig stilling ved å bytte stem på Nishikien. Det er noe bare du kan finne ut selv.
Med samme type dekk trur jeg ikke det blir noe forskjell. Schwalbe har noen gode reisedekk (ca. 40-42 mm), men som sagt crossmark trur jeg kan funke bra og. Har selv nesten alltid gått for breie dekk. Velger du riktig type triller det ikke mye saktere enn smale, men du for betydelig bedre komfort og det blir lettere å velge en alternativ vei (sti) når det frister.......
Så med noen modifikasjoner så kan Nishiki sikkert bli en brukbar/god reisesykkel.
Ellers så kan du tenke over rute 3 (hærveien) som alternativ for vestkysten. Fra Frederikshavn til Flensburg. Velger du den så ville jeg svinge mot vestkysten etter Flensburg. Ingen vits å havne i Hamburg.
|
|
|
26/05/2010 18:06
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ser den med hjul ja. Hvordan tror du Merida sin T3 er til en slik reise? http://www.merida.no/speeder-t3.150192.no.htmlSkal ellers se på ruten du nevner  Takk for svar.
|
|
|
26/05/2010 19:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nishiki er klart bedre utstyrt, men koster da noen lapper ekstra. Tipper Nishikien har kortere akselavstand enn Meridaen som i tillegg ser ut til å ha mest offsett på gaffelen og ville da vanligvis være litt mer nervøs. Sånt sett vil Meridaen være å foretrekke. Men, jeg trur den er for tung i girene (Danmark har korte men bratte bakker) og det er ikke sikkert bakgiret vil tåle en 32 eller 34 kassett. Største ulempe dog, trur jeg er at rammen til T3 nok ikke tåler veldig breie dekk. Selv om du ikke må ha 2" så er det å ha plass til 1,3-1,5" dekk en must etter min mening hvis man vil sykle annet enn asfalt.
Da er det fortsatt Nishikien med noen modifikasjoner.
Noe du kanske bør/kan tenke på er hva du vil gjøre med sykkelen etter turen. Blir det flere slike turer så kan de være verdt å lete etter en skikkelig tursykkel. Hvis du derimot ikke har andre planer så kan en 29" som evt. kan doneres en dempegaffel åpne for nye muligheter i skog eller terreng.
|
|
|
26/05/2010 19:50
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Godt at du heller mot Nishikien, hehe. Sykkelen vil vel primært bli brukt som en tur/trene/skole sykkel. Tror jeg får ta meg turen opp til en forhandler av Nishiki for å teste den ut.
|
|
|
28/05/2010 22:38
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
|
|
|
29/05/2010 07:17
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jeg synes Cannondalen er en brillefin sykkel, men jeg er skeptisk til bremsene. Har hatt Tektros mekaniske selv, og det er noe av det dårligste jeg har prøvd når det er regnvær. Ellers ser den fin ut til ditt bruk, men sammen med andre du har linket til mangler den feste for bagasjebærer. Det kan selvfølgelig monteres på andre måter, så det burde ikke være noe hinder, men fester i selve ramma er greit å ha.
For meg ser det ut til at du er litt i villrede når det gjelder sykkelvalg, og sjangler litt mellom hybrid og terengsykkel. Jeg ville først definere et klart bruksområde for den. Du skriver tur/trene/skole-sykkel. Innebærer det noe grovere enn grusveier? Gjør det ikke ville jeg gått for en lett hybrid. Du har jo allerede terrengsykler. Skal du ut på stien med den er jo saken en annen.
Husk også på at når du skal på langtur skal du sitte mange timer på sykkelen hver dag, og da er komfort et viktig moment. Personlig har jeg en Trek fx 7.5 som jeg liker veldig godt. Har syklet flere hundre mil med den. Den vært tursykkel med og uten bagasjebærer, jobbsykkel og diverse annet-sykkel. Har enda ikke punktert selv med mange turer på dårlige grusveier. Hjulene er snorrette og ingenting har røket. Solid nok, og veier ikke plagsomt mye. Grunnet personlig smak har jeg byttet holkene til Ergon sine, byttet sete og satt på noen bedre bremser siden jeg hadde noen liggende. Sykler kan jo alltid tilpasses litt.
mvh OveR
|
|
|
[Re: OveR]
29/05/2010 08:52
|
MathiasF
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Du har helt rett i det at jeg ikke har bestemt meg helt for hva slags type sykkel. Problemet er at jeg ikke liker geometrien på hybridsykler, men dette er nok en vanesak.
Så jeg tenkte egentlig at en rask racergrussykkel ville passe meg perfekt.
|
|
|
29/05/2010 09:02
|
Kjeserud
Avhengig
|
Avhengig
Du har helt rett i det at jeg ikke har bestemt meg helt for hva slags type sykkel. Problemet er at jeg ikke liker geometrien på hybridsykler, men dette er nok en vanesak.
Så jeg tenkte egentlig at en rask racergrussykkel ville passe meg perfekt. Du skal ikke se bort i fra at når du kommer til time 48, 6 dager ut i reisen så er du brått veldig glad i geometrien på hybridsykkelen. Hvis du sitter på en så er det jo ikke sikkert at du tenker over det, men hvis du har det ubehagelig fordi du valgte en agresiv sittestilling så kan den andre geometrien brått bli savnet. Trek FX som ble nevnt skulle jeg gjerne ha foreslått selv, men jeg hadde valgt noe med skivebremser hvis jeg var deg, på ferie kan du ikke akkurat si "Nei, i dag er det dårlig vær så da blir jeg inne."
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
|
|