Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til 2-3 dagers sykkeltur med telting...?

Tips til 2-3 dagers sykkeltur med telting...? #2285003 18/05/2010 09:13
P
Palm Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Heisann,

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av et superlett solotelt, og nå har jeg planer om å lure med kompisene på sykkeltur med overnatting. Utgangspunktet vårt er Trondheim, så ser for meg at en mulighet kan være å ta Oslo-toget og hoppe av på Dovre. Evt. kunne det vært moro å prøve seg i Trollheimen. Selv om vi alle sykler på hardtails er vi veldig glad i sti, så gjerne litt mer utfordrende enn ren grusvei. Noen som har noen tips til mulige ruter...?

Pål

Re: Tips til 2-3 dagers sykkeltur med telting...? [Re: Palm] #2285004 18/05/2010 09:35
S
SSR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Har desverre lite peiling på ruter i trondheim, men, har litt erfaring med "tursykling":

Erfaringen min går på at sykling med baggasje stort sett nettopp blir det (sykling med baggasje...). Fantastisk flott å oppleve natur og fjell fra sykkelsetet, men, det skal ikke mange kiloene på sykkelen før det rent sykkeltekniske blir svært komplisert og tungt, ergo er stier ofte litt uaktuelt.

Mitt beste tips måtte være å velge seg korte transportetapper (rundt 3-4 mil, avhengig av hvor mange kilo du har med) på asfalt og grus for så å lage camper hvor man har mulighet for mer utfordrende og "morsom" sykling uten bagasje.

Mine sykkelturer med telt i fremtiden kommer i alle fall til å inneholde enten dette, eller følgebil ICON_WINK

Og, dropp vekt på ryggen! Ingenting som dreper sittestilling, rumpe, rygg og skuldre som 10 kilo med sekk når man sykler.

Uansett: God tur!

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Tips til 2-3 dagers sykkeltur med telting...? [Re: Palm] #2285005 18/05/2010 10:21
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Hva mad å ta toget til Koppang/Rena/Hanestad og ta den merka sykkelveien opp igjen til Røros? Vil dere ha litt mer utfordring kan dere jo følge trasene til "Det store fjell og vidde tråkket" baklengs. Dvs fra Rendalen til Røros? Her er deler av løypa: Fjelltur.no

Forresten ei bra side for turer i nord-østerdalen/røros traketene. Bare husk at vanskelighetsgraden er myntet på vanlige folk med mikroskopisk terrengsyklings erfaring.

Eller dere kan linke sammen noe slikt: Hjerkin - Folldalen - Alvdal - Rendalen - Øversjødalen - Røros. Blir vell en salig blaning av underlag.

Re: Tips til 2-3 dagers sykkeltur med telting...? [Re: perpedal] #2285006 18/05/2010 10:41
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Dag 1
Fra Oppdal kan du jo ta denne ruta, alternativt fra Hjerkinn
Oppdal-Folldal

Dag 2 fra Folldal-Vågåmo - Flott tur igjennom Grimsdalen, alternativ et flott stiparti fra vegaskillet over Sletthøe 1576 moh som lett utvider turen til 2 dager. HER kan du lese om den turen

Dag 3 Vågåmo til Dovre

se forøvrig denne tråden

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Tips til 2-3 dagers sykkeltur med telting...? [Re: Arve05] #2285007 18/05/2010 10:45
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
For området rundt Dovre kan du se på denne tråden

Noen virkelige flotte bilder i den tråden !!

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Tips til 2-3 dagers sykkeltur med telting...? [Re: Arve05] #2285008 20/05/2010 13:09
P
Palm Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Takk for mange gode tips! Og i dag dumpet siste nr av Terrengsykkel ned i postkassa, og der står det sannelig en artikkel om sykling i Trollheimen. Perfekt timing... ;-)

P.

Re: Tips til 2-3 dagers sykkeltur med telting...? [Re: Palm] #2285009 20/05/2010 13:34
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er et ganske stort grusveinettverk rundt det tidligere militæranlegget på Dovre. En mulighet er å bruke grusveiene til å komme seg inn i terrenget med alt utstyret, og så ta dagsturer på sti så dere slipper å dra på så tunge sekker.

Moderator  support