Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bestige Snøhetta / Dovre

Bestige Snøhetta / Dovre #2252587 15/06/2008 21:49
Nilsemann Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei!

Er det noen har som har vært på snøhetta med sykkel..? Jeg lurer på hvordan terrenget er mellom Snøheim, Reinheim og Stortoppen. Er det mulig å sykle helt opp? Andre tips?

Newbie
Re: Bestige Snøhetta / Dovre [Re: Nilsemann] #2252588 15/06/2008 22:28
H
hallgeir Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg har ikke vært på Snøhetta, men har tro på stiene fra Snøheim mot Hjerkinn eller Dombås . Noen som har gått/syklet på disse stiene ?

Re: Bestige Snøhetta / Dovre [Re: Nilsemann] #2252589 16/06/2008 05:29
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Snøheim -> Reinheim -> Åmotdalshytta er nok tidvis fint med sykkel, men selve Snøhetta tror jeg du kan droppe.

På vei opp fra Reinheim:

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bestige Snøhetta / Dovre [Re: tmork] #2252590 16/06/2008 06:09
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Er ikke Snøhetta området nasjonalpark da? Så tror ikke det er lov å sykle der?? Korriger meg om jeg tar feil.

Re: Bestige Snøhetta / Dovre [Re: perpedal] #2252591 16/06/2008 07:31
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har vært der. Det vil si, å sykle opp på Snøhetta er ikke mulig, men du kan komme ganske nær. En fin lang dagstur (7-8 timer) er å starte på Hjerkinn å sykle grusveien inn til Snøheim. Derfra tar du sti til Reinheim.

Her er det to aternativer. Hvis du vil nærmest mulig Snøhetta tar du stien som går langs foten av Snøhetta. I starten kan du da sykle ganske mye, men etter hvert blir det en del bæring. Fordelen er at du nærmest kan ta på Snøhetta-massivet. Mot slutten må du over et lite snøpart og ei ganske bratt steinur før du endelig suser ned til Reinheim. Hytta er for øvrig ubetjent, men er åpen og utstyrt med mat.

Tilbake igjen har du igjen to muligheter, jeg har prøvd den nordligste stien som går til Kongsvold. Det er en ren fest av en singletrack, massivt med flyt! Sjansen for å møte en moskus er også svært stor. Sykle bare rolig forbi....

Ned mot Kongsvold deler stien seg igjen, hold venstre for en superteknisk nedkjøring i løvskogen ned mot Kongsvold stasjon.

Tilbake til Hjerkinn sykler kan du sykle Pilgrimsleden, igjen veldig fin singletrack. Men det kan være at du er litt sliten nå. Legger du veien om Hjerkinnhø får du en veldig fin nedkjøring ned mot Hjerkinn kirke, men det kommer til å koste krefter. Et enklere alternativ er å smyge seg langs E6. God tur!

Og det er for øvrig ingen restriksjoner på sykling. Jeg kan legge ut kart for å vise ruta samt alternativer, men det blir først i ettermiddag.

Redigert av runermm; 16/06/2008 07:37. Rediger grunn: Svar til perpedal og kart
Re: Bestige Snøhetta / Dovre [Re: perpedal] #2252592 16/06/2008 09:18
Lyn-Peder Offline
Toppturist
Toppturist
Sitat: perpedal
Er ikke Snøhetta området nasjonalpark da? Så tror ikke det er lov å sykle der?? Korriger meg om jeg tar feil.

[flåsemodus]På Snøhetta er det lov å skyte med kanon, men ikke å sykle... [/flåsemodus]

Sjekket opp dette på Lovdata: Lovdata se pkt 5

Det viser seg at det er forbudt å sykle innenfor nasjonalparken! Og den dekker et stort område, med mye flott sykling. Kunne veldig gjerne tenkt meg NOTS på banen for å vurdere denne forskriften - den virker om lag like "fornuftig" som forskriften for Rondane frown

Om du ser bildet over, så vil det fremgå at sykling på selve Snøhetta er for meget spesielt interesserte ICON_WINK Om bunnyhopp fra stein til stein er din greie, er det sikkert fin sykling - vi andre koser oss på gullstiene rundt Dombås!
Dombås-Harbakken er beskrevet som stiguide her på siden. Stien som følger elva på den andre siden av E6, er rent gull. Og pilgrimsleden over fjellet (har ikke syklet den ennå) burde være en høydare. For ikke å snakke om mulighetene på andre siden av Gudbrandsdalen, fra Slådalsveien og ned til Lesja kan du lett få 600-700 meter bilbasert nedoversykling. Les kartet og god tur!

Håvard

...vil gjøre sine feil selv!
Fjørå Singletrack Camp
Re: Bestige Snøhetta / Dovre [Re: Lyn-Peder] #2252593 16/06/2008 10:14
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Lyn-Peder

[flåsemodus]På Snøhetta er det lov å skyte med kanon, men ikke å sykle... [/flåsemodus]

Du vet vel at et stort krater er vanskeligere å få øye på enn de forferdelige sporene etter en sykkel.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bestige Snøhetta / Dovre [Re: tmork] #2252594 16/06/2008 10:21
Lyn-Peder Offline
Toppturist
Toppturist
Sitat: tmork

Du vet vel at et stort krater er vanskeligere å få øye på enn de forferdelige sporene etter en sykkel.

Ja, også blir det jo ikke småtteri av spor etter sykkel når en bomber ned gneis-reøysa ICON_LAUGH

...vil gjøre sine feil selv!
Fjørå Singletrack Camp
Re: Bestige Snøhetta / Dovre [Re: runermm] #2252595 06/07/2011 16:47
R
Remedy Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
R
Hei. Jeg har store planer om og bestige snøhetta med sykkel, hadde du et kart med din rute på som jeg kunne tittet på? Det hadde vært til stor hjelp...

Moderator  support