En klassiker til glede for nye lesere og besøkende trøndere: Vi tar reprise på forrige ukes lørdagstur, nå også med solskinn, tidlig oppstart og enda lengre runde.
Avreise fra parkeringen på Aron / Drammen skisenter (rett ved bunnen av heisen) kl 10 sharp. Det vil si oppmøte FØR kl 10 for de som skal tømme biler og rigge sykler osv osv :-)
Guider og gjetere er undertegnede og slasher/Øystein. Turen er ca 25 km, og kan ta opp mot 6 timer i moderat tempo med lek og pauser. Det er plenty med fine pauseplasser og bademuligheter. Ta med mat og nok drikke! Hjelm er selvfølgelig påbudt for samtlige.
Vi skal innom markas aller beste stier og mest idylliske steder, og runden blir sannsynligvis som følger (med rom for endringer/utvidelser/innskrenkninger): - Lett oppvarming på grus bort til Solberg og effektiv henting av høydemetre på grus/asfalt/Drammensgranitt - Kosesti i stigning nordover til Gravningen og kronglesti videre til Tverråsvannet - Bæring opp til Tverråsen - Litt epic utsikt langs kanten av Tverråsen, og videre til Skimten - Blåstiloop over Storsteinsfjell med gedigen lekeplass og gedigen utsikt, og tilbake til Skimtvannet - Lett nedadgående blåsti i lange baner for den helt optimale flyten på svaberg og skogbunn, fra Skimtvann til Sauesetra - Vi posisjonerer oss via bratt doubletrack og så idyll forbi Åsro til Myrdammen - Det er massevis av avslutningsmuligheter, men vi satser på å leke oss ned DPS, ca 350 høydemeter kontinuerlig og meget variert utformoro
Siden det er dårlig med stemningsbilder fra Skimtplatået får Tommy igjen æren av å være teaser, her i et artig parti ved Sauesetra (foto: slasher):
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Re: Encore: LT 9/7 - langtur på Drammens Tak
[Re: bik3man]
#21660107/07/200511:11
Jeg har planer om å kjøre bil til startsted, så jeg kan godt plukke med meg en eller to på jernbanestasjonen. En ekstra person og sykkel går lett, to ekstra personer med sykler krever 5-10 min med stabiling, men er bevist gjennomførbart ved tidligere anledninger.
Jeg skrøt på meg at jeg skulle stille og kunne ta med meg to stykker fra Oslo. Det ser ut som om det ikke er tilfelle lenger. Jeg er litt mørbanket etter et tryn i går kveld, så jeg tror nok ikke det blir noe annet enn asfalttur på meg i morgen.
Terje With Lunndal The forum limits signatures to two lines. But ingeniously I bypassed this by
[Re: slasher]
#21660708/07/200515:22
Tar du med en liten kassettstrammedings, Øystein? Ser ut til at jeg må bedrive litt nødreparasjon før avreise imorgen.
Ellers ser det ut til at det blir en fin og varm tur :-) Husk mat og vann!
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
#21660808/07/200516:48
Trengs ikke. Jeg fant Biltemas nye praktbygg i Mjøndalen :-)
KO
#21661108/07/200520:03
Jeg har nettopp prata med Jonas B, og de reserverer dessverre ikke utebord. Kjipt. Jeg tror ingen av oss har lyst til å sitte inne når det er tett opp til 30 grader ute. Jeg foreslår da at vi rett og slett møter opp når vi er ferdige med epic'en på Drammens Tak, og ser om vi kan kapre et par bord.
Hvis noen ikke liker å sitte og gomle pizza i svett treningstøy, er det bare å ta med et ekstraskift i bilen. Start og slutt på turen er samme sted, så man slipper i så måte å ha ekstra tøy i camelbak'en.
Dere får hygge dere. I skrivende stund starter omtrent bilen og ferden går noen mil sydover til Oldenburg. Når dere drar ut i skogen er jeg vel et eller annet sted syd i nabolandet. Noe kjipt å pakke bil i steden for å være med på FT, men nå begynner ferien!
Det var sannelig på tide at vi fikk til en skikkelig episk stitur i Drammensmarka, og for en runde det ble! Stekende varmt, fint tempo, stor utsikt, MASSE glimrende stier, bading, leting etter vannpåfyll, og mye bra gutsing fra de tilreisende.
Puuh, man blir gjennomsliten av å kjøre så store mengder sti. Etter en laaaaang kald dusj og en herlig pizza er jeg litt menneske igjen og klar for ny tur i Strømsåsen imorgen.
Takk for turen karer! Jeg er veldig spent på om noen kommer seg opp på Vardåsen ikveld :-)
KO
Re: Hvordan bruke sju timer på tre mil :-)
#21661709/07/200517:35
Herregud for en fin tur! Denne turen er definitivt en høydare hittil i 2005. Makan! Jeg er helt på høyden enda.
Jonas glimret til nok en gang med tre herlige pizzaer. Fem vokse karer hadde null problem med å renske fatene.
33 grader gjør sannelig sitt med væskeinntaket gitt. Nå har jeg ganske lite igjen i camelbak'en etter tredje påfylling, så en 8 liter har det vel gått. Likevel må jeg si temperaturen ikke var noen hindring på dagens tur. Bare man får nok påfyll går det meste greit.
Helt i orden, Are. Jeg hadde nok klart Vardåstoppen, men benyttet sjansen til å være litt sosial med foreldrene mine, som jeg bor hos.
På Langhus ble jeg møtt med hjemmelaget pizza, og jammen gikk det ikke ned noen stykker til.
Takk til Slasher og bik3man for å ha arrangert en tur som føyer seg inn et sted i toppen av lista over mine beste noen sinne - og det sier ikke lite. Bilder og greier kommer senere.
Eiken jeg røk måler 259mm fra nederst på albuen til bruddstedet inni nippelen. Jeg tipper at det sitter igjen 3-4mm der så rundt 263mm fra enden på albuen til andre enden bør funke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#21661909/07/200518:56
Jeg bruker selv 262mm på disksiden på mitt Hope bakhjul, i tillegg til at jeg har 264mm liggende også. Dette er nå tatt på husken, men jeg skal ta en tur ut i garasjen etterpå og dobbeltsjekke.
Hoi, det var en topptur ja! En stor takk for utmerket selskap til alle dere sju andre som var med, og en spesiell takk til bik3man og slasher som gjorde denne turen mulig gjennom eksellent planlegging og guiding.
Jeg er fortsatt høy, og det går definitivt ikke over i kveld. Hadde det ikke vært for familien, og vårt vertskap og gode venner i Borre, skulle jeg blitt med i Strømsøåsen i morra også!
Jeg bruker selv 262mm på disksiden på mitt Hope bakhjul, i tillegg til at jeg har 264mm liggende også. Dette er nå tatt på husken, men jeg skal ta en tur ut i garasjen etterpå og dobbeltsjekke.
Flott - husk nippel også.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#21662209/07/200519:22
Det var flott, varmt og jeg er helt kake enda men en blid kake. Definitivt en blid kake men ganske tørr. Det er ikke grenser for hvor mye drikke jeg kan helle nedpå. Rask opptelling etter tur:
1 flaske Glitre 1 Aas uten 2 digre Cola 1 flaske Farris på en bensinstasjon 1/2 l juice 2 flasker Munkholm
Drammens Tak var en tur med proposjoner! I morgen satser jeg på massiv bading og Tourtitting.
LarsB
#21662309/07/200519:56
Nå har jeg lagt frem 262, 264 og 265mm og to nipler til i morgen. Hvis du møter et kvarter tidligere bør vel det holde? Har du kassettavdragervektøy med deg? Jeg antar at du må av med både kassett og skive for å få tredd i ny eike?
aaaoouf Kjenner det nå,sliten & mørbanka etter noen tryningser, men imorra er jeg helt fin igjen.
He, he. Akuratt som Tom Boonen. Tipper han også stiller til start i morgen etter dagens "sutring".
For en tour vi hadde i dag. Sterke føringer av bl.a. Geir i de harde klatringene i starten og super guiding. Jeg lå stort sett og "slappet av" på halen av hovedfeltet. Dette oppfylte mine "tørre" stidrømmer. Gleder meg til å se flere bilder fra taket.