Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Toscana, Italia. Noen som veit noe?

Toscana, Italia. Noen som veit noe? #2226486 16/06/2006 18:41
BeerMaster Offline OP
Ustabil syklist
OP Offline
Ustabil syklist
Jeg skal være ei uke i Toscana i juli, 3 mil utenfor Piza. Er det noen der ute som kjenner området og som evt kan anbefale noe bra mtb sykling der? Evt om noen veit om hvem jeg kan spørre. Takker på forhånd.....

Master the Ride first, then master the Beer
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226487 16/06/2006 19:07
bik3man Offline
More than words
More than words
Det spørs litt hvor du skal være og hvor mobil du er.

Vi i Toscana på bryllupsreise i fjor. Hadde ikke med sykler, men radaren var jo på. Det er veldig flatt rundt Pisa, men fjellene nord for Lucca og Firenze så ut til å ha potensiale. Jeg aner ikke hvorden det er med stier der, men Parco Naturale Alpi Apuane (nord for Pisa, øst for La Spezia) er et mye brukt turområde, med fjell opp til 2000 meter.

Syd for Pisa / Firenze ligger Chianti, med mye runde skogkledde åser og vingårder. Det går fotturstier innimellom eiendommene, og man skal visstnok IKKE bevege seg utenfor dem :-)

Lengre syd, rundt Siena, glir landskapet over i de berømte bølgende åkrene og sypressene. Flott å se på, men der er nok racersykkel er mer egnet.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226488 16/06/2006 19:16
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Vet lite annet enn at det kommer til å bli varmt der da. Jeg så i fjor, i dette området, at italienerne på racere var ferdig med syklinga omtrent når jeg stod opp, muligens pga dette.
alfen

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: alfen] #2226489 17/06/2006 08:34
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sykla to uker med racer her i fjor sommer. Varme er bare en del av sjarmen på raceren. 35 grader i skyggen skaper den helt rikitge stemningen på vei opp en lang bakke.

Landeveissykling her er helt vannvittig og er nok til å få en hardcore terrengsyklist til å revurdere. Syklet opp i fjellene ved Lucca og det er et stort turområde på toppen ved Villa Basilica på 900 meter. Her er det potensiale. ellers er det egne kart å få tak i for terrengsykling i Cinque Terre. Dette er et fantastisk område med god vin, super mat, lekker bading og autentisk kultur. Landeveisyklingen mellom disse fem fiskelandsbyene er av en annen verden.

Ved Pisa er det også mye fjell inn i landet fra Carrara. Her bør det være muligheter for terrengsykling.

Kan også anbefale en tur til Elba. Her har det blitt arrangert WC i cross country, men vi så flere som shutlet fjellet på sørsiden av øya, da vi syklet landevei over her.
Elba er igjen paradis på jord for italiensk Dolce Vita.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: sykkeloyvind] #2226490 17/06/2006 17:31
svegar Offline
Besatt
Besatt
Og jeg skal to uker, med sykkel i bagasjen, til Toscana nå i sommer: Først ei uke ved Sassetta (rød ring), og så ei uke ved San Vincenzo (rett vest, ved kysten). Noen som har flere tips? Pisa ligger akkurat utenfor kartet i nord (nordøst).

sv

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: svegar] #2226491 18/06/2006 10:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg ville unnet meg en tur til Elba i hvert fall. Ferjer går fra Piombino. Regn med at du vil overnatte når du først har kommet deg over.

Øyvind Aas
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: sykkeloyvind] #2226492 18/12/2011 22:44
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sykkeloyvind
Landeveissykling her er helt vannvittig og er nok til å få en hardcore terrengsyklist til å revurdere. Syklet opp i fjellene ved Lucca og det er et stort turområde på toppen ved Villa Basilica på 900 meter. Her er det potensiale. ellers er det egne kart å få tak i for terrengsykling i Cinque Terre. Dette er et fantastisk område med god vin, super mat, lekker bading og autentisk kultur. Landeveisyklingen mellom disse fem fiskelandsbyene er av en annen verden.

Beklager at jeg drar fram en gammel tråd, men vi er et par familier som antakelig skal til området rundt Cinque Terre i sommer. Nå blir dette en familietur uten særlig sykling, men et par turer skal man da alltids klare å lure seg til. Jeg tolker deg dithen at strekket mellom Monterosso og Riomagiore definitiv er en tur som bør settes høyt på lista dersom man velger sykkel med smale dekk.

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226493 19/12/2011 09:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Dette ville jeg i hvert fall sagt før årets høst.
Monterosso og Vernazza ble som du kanskje har sett tatt av flom i høst og etter sigende jevnet med jorden. Sjekk status før du legger opp turen.
Elba-rundt er en annen lekkerbisken av en tur i nabolaget. Spesielt rundt den vestlige delen av øya.
http://italychronicles.com/cinque-terre-floods/

Øyvind Aas
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: sykkeloyvind] #2226494 19/12/2011 10:14
Dan Offline
More than words
More than words
Monterosso og Vernazza ble som du kanskje har sett tatt av flom i høst og etter sigende jevnet med jorden.

Det var nok heller jorden som ble jevnet med Monterosso og Vernazza. ICON_SMILE Uansett, landsbyene står der, men det er mye opprydding som må til før de kan ta imot turister som før. På den annen side ser jeg for meg at man kan bli veldig godt mottatt som turist hvis man tar turen innom og bidrar til litt liv og røre der. Man kan jo fortsatt bo i Lévanto og de tre andre landsbyene og ta turen innom Monterosso og Vernazza for å spise. F eks er jo restauranten ved tårnet i Vernazza sannsynligvis i full drift. Og den nevnte spektakulære veien for landeveisykling tipper jeg er helt upåvirket.

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: Dan] #2226495 19/12/2011 12:57
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Dette ville jeg i hvert fall sagt før årets høst.
Monterosso og Vernazza ble som du kanskje har sett tatt av flom i høst og etter sigende jevnet med jorden. Sjekk status før du legger opp turen.
Elba-rundt er en annen lekkerbisken av en tur i nabolaget.

Helt ærlig så har jeg sovet i timen, og ikke fått med meg dette. Bodde en uke i Monterosso i sommer i forbindelse med interrail, og hadde en fin tid i området. Sjokkert nå frown

Nå er ikke planen å bo i Cinque Terre, men dette var en liten strek i regningen. Men det er vel kanskje viktigere enn noensinne å legge igjen penger slik at landsbyene igjen gjenopstår slik de var.

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: svegar] #2226496 09/01/2012 15:54
53 modell Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dra til Massa Marittma. Flott sted der tidligere verdensmester Frischis driver ett sted som alt er tilrettelagt for alle nivåer. Søk i dette fora og stedet er besøkt av redaksjonen minns jeg og sto omtalt i ett nr av Terrengsykkel.
Det er eget basseng for den som bare vil bade mens andre sykler mellom vinrankene eller i fjellene. Eget sykkelverksted der en kan leie proff utstyr og mekke sjøl hvis derr er ønskelig. selv betjening av mat.Dette er stedet der alle fabrikker ligger og tester utsyr tidlig på våren. Vi fikk ikke plass på selve stedet der han holder til men bodde på et lite hotell i Massa Marittma. En utrolig sjarmerende by som dere må besøke.Han driver egen vingård og hver vinranke er merket med hver seier han hadde i W cup og det er mange. Og flaskene er merket med og kommer fra de ulike rankene.Det kan bli varmt så en må opp omm morran

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226497 09/01/2012 16:33
FredrikA Offline
Avhengig
Avhengig
Massa Vecchia er beskrevet flere steder her på forumet. Vi ferierte for 2 år siden to uker ved Massa Marittima og jeg rakk en dags tur med en av guidene hos Frischi. Jeg slang meg med på en felles tur de arrangerte for en sveitsisk gruppe turister, jeg deltok i en medium gruppe og fikk en opplevelse av stisykling som var fantastisk. Turen varte fra kl 09 til kl 18. Passe sliten etterpå. Vi syklet i området i og rundt åsen ved Puntone - Capanna Civini som ligger rett sør for Follonica på kartet ovenfor, rett utenfor kortet ved kysten. Han leier ut sykler, jeg fikk en Scott Spark fulldempet xc. Betalte 80€ for denne dagsturen inkl lunch og vann underveis.

Anbefales!

Fredrik Arnesen
Team Ibis Norway
Mail:fredrik.arnesen@gmail.com | Blog
Twitter/Insta: @fredrikarnesen / #terrengsykkel
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226498 06/01/2013 22:48
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Det ser ut som vi havner på familieferie i dette område en uke i sommer. På et hus litt inn i landet. Vi kunne tenke oss en uke ved kysten i tillegg, hvor bor man da?

Regner m å leie bil, så kjøring er ikke noe problem.

Glenn

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226499 07/01/2013 07:28
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bodde på denne gården i Chianti for to og et halvt år siden:
http://www.vegi.it/?lang=en. Veldig hyggelig vertskap, som laget bursdagskalas med chingiale til hovedrett for oss.
Fantastisk landeveissykling (7 km og 700 akkumulerte m høydemeter fra Castillina), også på de hvite veiene, strade bianche.
Hvor man bor ved kysten vet jeg ikke. Virker flatt og kjedelig der. Heller to uker i sykkelterrenget...

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226500 07/01/2013 09:40
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Hele greia er familieferie, og ikke sykkelferie (treningsleir). Men som andre skriver her, håper jeg å kunne leie meg sykkel dere nede noen dager, og stikke av på trening noen tidlig morgenkvister. Regner med at temperaturen er såpass høy midt på dagen i juli at jeg må tidlig opp for å sykle.

//Glenn

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: SykkelGlenn] #2226501 07/01/2013 09:52
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: SykkelGlenn
Vi kunne tenke oss en uke ved kysten i tillegg, hvor bor man da?

Regner m å leie bil, så kjøring er ikke noe problem.

Hvor skal dere fly til/fra? Dvs, er det fortsatt Toscana som er tingen den andre uken? Er det hvite strender eller bare sol og havutsikt som er målet? Jeg vil jo naturlig nok anbefale Rivieraen hvis det er strandferie som er tingen, men det kan jo være litt langt å kjøre hvis dere skal tilbake til Pisa eller Firenze for å fly hjem.

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226502 07/01/2013 11:08
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stå opp tidlig ja. Det gjør de lokale også. Vi rullet ut halv sju og var tilbake til frokost med familiene.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226503 07/01/2013 12:08
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Vi har sett på fly tur-retur Roma. Men det kan bli langt å kjøre..

Håper å finne et hotell langs stranden, men det må ha basseng i tillegg.

//Glenn

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226504 07/01/2013 13:28
T
thomast Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: BeerMaster
Jeg skal være ei uke i Toscana i juli, 3 mil utenfor Piza. Er det noen der ute som kjenner området og som evt kan anbefale noe bra mtb sykling der? Evt om noen veit om hvem jeg kan spørre. Takker på forhånd.....

Hei, jeg var i nærheten av Massa Marittima en god måned i mai 2011. Nydelig område med litt mer skog enn postkort-Toscana (Chianti). Her ligger også Massa Vecchia i nærheten for guidede turer osv.

Det er både bra MTB og landevei her, selv om jeg vel vil holde en knapp på landeveissykling som det beste i dette området: Nydelige, svingete, kupperte og lite traffikerte veier. Flere steder med flott utsikt.

Jeg brukte ikke guide til MTB, men vil anbefale det - i alle fall på en ukes ferie - hvis ikke tror jeg det blir vanskelig å finne sti-perlene. Jeg fant en del bra sti på og rundt Monte Arsenti, nord-nord-vest for Massa Marittima. Stiene der brukes blant annet av guidene på Massa Vecchia vet jeg. Kan antakelig finne fram noen GPS spor fra den gangen.

Hvis du leter rundt på måfå er det mye grusveier og eller mye gjengrodd og/eller stengt med porter og piggtråd.

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: BeerMaster] #2226505 20/04/2013 17:27
R
riktor_1 Offline
Fersking
Fersking
R
Hei,

Vi er en gjeng på fire som planlegger en tur til Toscana i slutten av august/starten av september. Vi er mest interessert i landeveissykling, kombinert med komfortable turer til vingårder og annet steder hvor vi kan gafle innpå med godbiter.

Etter å ha lett rundt på nettet etter anbefalinger, må jeg innrømme at jeg ikke har blitt noe særlig klokere. Luksusproblem, men det er så altfor mange valg. Derfor tenkte jeg jeg skulle høre her om noen har forslag til byer som kan brukes som base og hvordan det lønner seg å bo. Er det best med et hotell, leie hus eller er det en annen boform som anbefales?

På forhånd takk for hjelpen.

Re: Toscana, Italia. Noen som veit noe? [Re: riktor_1] #2226506 20/04/2013 17:39
Dan Offline
More than words
More than words
Som sagt i andre tråder, når dere er fire er jeg ikke i tvil, lei hus. Hvis dere søker dere vekk fra storbyenes nærområder så blir det ikke særlig dyrt heller. Sjekk på f eks homeaway.no og velg ut noen hus som ser trivelige ut. Deretter er det bare å google på de aktuelle byene/landsbyene og se hva som ser best ut.

Moderator  support