Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

V-Brems

V-Brems #215942 04/07/2005 15:48
R
rlier Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Hallo!

Skal forbedre bremsene på min Stumpjumper som etterhvert også skal brukes på birken. Er rimelig lei de Avid SD-3R bremsene som sitter på (som jeg egentlig har vært misfornøyd med helt siden jeg fikk de ). Jeg synes de har vært veldig upresise og med liten bremsekraft ( særlig problem bak ). Jeg er klar over at klossbremser er " dårlige " på gjørmeforhold, men det får da være grenser. Dessuten tror jeg at en annen vaiertype bør prøves.

Sp 1:

Har hørt mye bra om Avid SD-5 og SD-7, dessuten xt bremser. Bør jeg både skifte armer og spaker?..., og må jeg skifte spaker dersom jeg skal skifte merke på armene? Er xtr vaierne bra...,mener å ha hørt
dette tidligere på forumet?

Sp 2:

Klarer jeg å utføre arbeidet selv med godt resultat, slik at jeg feks kan bestille fra nettet? Er nok rimelig flink til å rengjøre sykkelen, men jeg har ikke veldig stor mekkeerfaring utover det å bytte bremseklosser og dekk. Noen som vet sånn ca hvor stor operasjon det er for butikken å gjøre dette ( timespris er jo rundt 400,- )

Rlier

Ragnvald
Re: V-Brems [Re: rlier] #215943 04/07/2005 16:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hei!

For en tid tilbake kjøpte jeg et sett Nokon bremsewiere, de gjorde undeerverker med mine gamle Avid Arch Rival. Sammen med nøyaktig justering og null "Toe in" gir Richey Severe condition tilnærmet skive-følelse. Mye mer kontente enn noensinne før, og modulasjonen er på topp.

Du må ikke skifte bremsehendlene om du skifter armene. Jeg liker imidlertid Avid hendlene der man kan justere forholdet mellom kraft og modulasjon. Du får f.eks Speed dial 7 for 250 og Speed dial SL for 420 (hendler) og Avids single digit 7 for 400 for paret mens Single digit SL/Ti koster 920 for paret hos www.eurotex.no

Lykke til
LarsB

Re: V-Brems [Re: larsb] #215944 04/07/2005 16:48
R
rlier Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Dette er vel de samme " heldekkende " strømpene som har vært omtalt tidligere,...er ikke de vanskelige å montere? Finnes de i butikker i Oslo? Er de mye bedre enn xtr- strømpene? Trenger jeg noe verktøy utover en avbiter og umbraco?

Ragnvald
Re: V-Brems [Re: rlier] #215945 04/07/2005 21:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hei!

Innerstrømpa er heldekkende, men ytterstrømpa følger vanlige festepunkter. Ytterstrømpa består av mange små "perler" i aluminium som tres på innerstrømpa. Der er ikke særlig vanskelig, men man må være nøyaktig og lese den elendige bruksannvisningen minst tre ganger.
Det som ikke nevnes er at man kan bruker vesentig kortere strømpestrekk enn vanlig. Geiranders fanget det opp i sin test forresten.

Geiranders har testet systemet en gang for lenge siden:
http://terrengsykkel.no/?524

Jeg skal montere girstrømper i morgen, og håper på en forbedring der også.

Man trenger en kniv i tillegg til avbiter og unbrako.
Sørensen på Helsfyr nevnte at de har noen sett liggende, men har aldri montert den på noen sykler. Kanskje det er rom for ferietilbud?
Strømpa er forøvrig lik på gir og bremser så litt improvisasjon er det rom for.

Jeg mener at fordelen var større med Nokonstrømper enn med noen annen bremsewire jeg har montert noen gang. Hadde jeg mekaniske skivebremser ville jeg prøvd disse.

Lykke til
LarsB

Moderator  support