Ingen repons på reklamasjon
|
Ingen repons på reklamasjon
#2216391
15/06/2016 09:29
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 79
Cherub
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 79 |
Hei
Setestaget på Stereo'n min har fått en ben bruddlinje rundt hele setestaget omtrent midt på. Ikke noe støt/kræsj ligger bak. Var innom Hank i Trondheim som sa at dette så ut som reklamasjon. Sendte over bilder til forhandler hvor sykkelen ble kjøpt for to uker siden. Forhandler svarte pr. mail at saken var videresendt til Cyclon (importør). Sendte mail til Cyclon allerede dagen etter for å høre om hvor lang det ville ta før reklamasjonen var avklart. Fikk svar umiddelbart om at saken allerede var videresendt Cube og at det antagelig ville være avklart allerede dagen derpå.
Så blir det stille. Selger svarer ikke på ytterligere forespørsler pr. mail. heller ikke Cyclon. Har fått tak i kontaktperson hos Cyclon én gang på telefon, fikk da beskjed om at han skulle ringe meg opp igjen etter noen timer når han var tilbake på kontoret, men det gjør han aldri. Har påfølgende dager sendt sms og forsøkt å ringe flere ganger uten svar. Hos forhandler sier de at vedkommende som har med reklamasjoner å gjøre har ferie, men får hans privatnummer. Der er det heller ikke noe svar å få og han svarer heller ikke på mail.
Så hva fanken gjør jeg egentlig nå? Det er høysesong, sykkelferie nærmer seg og jeg sitter snart på tredje uka uten lyse utsikter til å få et svar på om det er en reklamasjon.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216394
15/06/2016 09:32
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331 |
Har du ikke krav på en erstatningssykkel dersom forbruker har en vesentlig ulempe som følge av lang reklamasjonstid?
Les forbrukerkjøpsloven og send over noen §§§. Ofte synes jeg ting løser seg når man har noen paragrafer å slå i bordet med istedenfor å mase.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216395
15/06/2016 09:35
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Hadde nylig en litt liknende sak på sykkelsko, der reklamasjon tok en evighet. Ikke på grunn av noen uvilje, tror jeg, men sen respons fra produsent.
Ville på en høflig og vennlig måte henvendt meg til butikken der du kjøpte sykkelen (som skal håndtere dette for deg) og sagt at om du ikke hører fra dem innen kort tid og får en avklaring, vil du sende en klage til forbrukerrådet, som er riktig instans for slike saker.
Det er uprofft av forhandler å gi deg privatnummer til Cyklon, selv om det sikkert er velment. De skal håndtere dette for deg.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216399
15/06/2016 09:43
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Er sykkelen kun to uker gammel? Synes egentlig du bare skulle fått ny sykkel. Generelt fungerer vel ikke helt reklamasjonsloven så godt i praksis med sykkel. Man får vel sjelden erstatningssykkel, ting blir typisk ikke fiksa i løpet av kort tid, slik det skal hvis man ikke får lånesykkel, og ny får man jo sjelden. Reklamasjonsloven passer ikke like godt på sykkel, som på f.eks. elektronikk. Selv har jeg levert sykkel i går på XXL, som jeg neppe får igjen på flere uker - fiksing/skifting av fire feil/komponenter som har vært der hele tiden. Må si de har litt få på verksted ift. antall sykler de selger.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216406
15/06/2016 09:53
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Hva sier egentlig loven om utlån av erstatningsvare?
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: larsdx]
#2216409
15/06/2016 09:58
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Hva sier egentlig loven om utlån av erstatningsvare? Den sier at du skal få erstatningsvare om det ikke er til vesentlig ulempe(eller noe lignende)for butikken.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216416
15/06/2016 10:11
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Så er spørsmålet hva vesentlig ulempe er. Jeg regner med at å låne ut en nysykkel man ikke får solgt etterpå vil regne som vesentlig ulempe.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216418
15/06/2016 10:16
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Det er synd at reklamasjoner tar lang tid. Tror allikevel det eneste man kan gjøre er å vente til man får svar. På generell basis så tror jeg det er lett for butikken/importør å vise til at det er vesentlig ulempe å ha en stall med erstatnings sykler med bakgrunn i kostnader ved noe slik (Alternativet hadde vært om de kjøpte syklene på Biltema eller direkte fra Kina eller noe.). Det er jo også ferietid som igjen er med på å forlenge hvor lang tid saker kan ta.
Jobber ganske mye med reklamasjoner selv, men disse er regulert av en annen lov. Så blir jo ikke helt det samme. Mitt subjektive inntrykk er allikevel at veldig mange har litt store forventninger og leser loven ekstremt subjektiv ut i fra egen sak.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216419
15/06/2016 10:18
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Det er sant, @sveinaa, men forbrukeren bør kunne forventes å holdes oppdatert på hva som skjer og ikke overlates til å å ta saken med importør selv.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216428
15/06/2016 10:32
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Du kan også kreve omlevering etter forbrukerkjøpsloven §29 første ledd, og avhjelp skal skje uten kostnad eller vesentlig ulempe for deg, og innen rimelig tid etter §30 første ledd. Det jeg ville gjort er å gi din forhandler en rimelig frist hvor han/hun enten må ha rettet feilen eller omlevert varen. Det er en fordel om du går fram skriftlig med reklamasjonen din, slik at reklamasjonen kan ettergås av en eventuell klageinstans. Har du kun brukt muntlig korrespondanse, så be om en epostadresse hvor du kan sende referat av de muntlige samtalene slik at forhandler eventuelt kan tilføye det han mener er vesentlig.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: larsdx]
#2216431
15/06/2016 10:35
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg er ikke uenig. Noe av utfordringen i dag er at prisene for veldig mye er presset så lavt at det ikke alltid er kjempe mye ressurser i butikker/firmaer til å håndtere reklamasjoner. Man kan godt argumentere med at det er feil, men det er en gang slik i veldig mange bransjer.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216432
15/06/2016 10:37
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331 |
§ 30.Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216436
15/06/2016 10:44
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 79
Cherub
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 79 |
Sykkelen er altså ikke ny, men jeg sendte reklamasjonen med bilder av skaden til forhandler for to uker siden (litt uklart formulert i opprinnelig innlegg). Nå fikk jeg faktisk fatt i Cyclon på telefon i lunsjpausen her og det ser ut til å bli nytt setestag (tror det svaret var basert på erfaring da det ikke forelå noen endelig bekreftelse fra Cube). Ytterlige drøyt to uker uten sykkel påregnes (før Cyclon får inn nytt setestag), men da ser det i allefall ut til at reklamasjonen går igjennom.
Redigert av Cherub; 15/06/2016 10:46.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216437
15/06/2016 10:48
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Ja da ser det jo ut som du får en minnelig løsning på problemet. Det er bra.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216443
15/06/2016 10:56
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Bra det ser ut til å løse seg!
Dette er jo en av problemene med at butikk og importør ikke er sitt ansvar bevisst og ikke tør fatte selvstendige beslutninger og medfører i mange tilfeller feil behandling av kunde etter forbrukerkjøpsloven.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: yoeddy]
#2216452
15/06/2016 11:10
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
§ 30.Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Vet du hva avhjelp betyr?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: sveinaa]
#2216466
15/06/2016 11:40
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331 |
§ 30.Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Vet du hva avhjelp betyr? Avhjelp er en fellesbetegnelse på omlevering og retting. Selger reparerer tingen eller gir forbruker ny vare, slik at forbruker får mangelfri vare i samsvar med avtalen. Avhjelp forutsetter at forbrukeren har mottatt varen, og at det er mangler ved det leverte.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216475
15/06/2016 12:01
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Jeg har også vært gjennom en reklamasjon på Cube via Cyklon og er ikke annet en fornøyd. Nå hører det med til historien at jeg forberedte meg på at det kom til å t atid og sykkelen var brukbar mens jeg ventet (sprekk i carbon som ikke utvidet seg). Det er vel trygt å si at Cyklon ikke er en stor bedrift og dermed kan det være vanskelig å få tak i når det er store arrangement på gang. Må jo respekter at de må sykle litt for å holde seg oppdatert og holde engasjementet oppe... Jeg er ikke av den tålmodige typen og er ikke fremmed for å si fra når det går for tregt, men så langt har forholdet mitt til Cyklon gått greit.
En ting som er meget bra med Cyklon er at de tar dialogen direkte med kunden (om kunden vil det) jeg husker fortsatt med gru hvordan det var da jeg hadde en Trek og importøren insisterte på å ta alt av dialog via forhandler. Forhandler der det var sjelden samme person var på jobb mer enn en dag i uka og samtlige var noen rotehuer. Den holdningen til å ikke ville ta ansvar og velge den mest effektive løsningen provoserte meg noe jævlig.... Flere år siden nå.
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216489
15/06/2016 12:31
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331 |
Det skal ikke ha noe å si om importør er stor eller liten, om de ansatte liker å sykle eller om marginene er bra. §30 gjelder jo uansett. Det er bare å stå på kravene med loven i hånda.
Forbrukeren skal ha samme rettigheter uansett hvordan importør har innrettet sin virksomhet.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: yoeddy]
#2216496
15/06/2016 12:38
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Det skal ikke ha noe å si om importør er stor eller liten, om de ansatte liker å sykle eller om marginene er bra. §30 gjelder jo uansett. Det er bare å stå på kravene med loven i hånda.
Forbrukeren skal ha samme rettigheter uansett hvordan importør har innrettet sin virksomhet. Selvsagt. Og jeg kjører på med det når det går for langt, men noen ganger kommer man lengre med å være så raus som mulig. Rett inngang til rett tidspunkt er vel det som skal til for å få det som man vil. I en ideell verden går alt som smurt i henhold til loven, men når verden ikke er slik får man finne ut hvordan man får det som man vil (uten plage andre urimelig mye).
|
|
|
Re: Ingen repons på reklamasjon
[Re: Cherub]
#2216767
16/06/2016 07:27
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Man må ha redundans på sykler, så enkelt er det :-) Derfor ble pendlesykkelen endret fra en CX til en Semifat hardtail som kan brukes på sti hvis god-sykkelen(som nå) er på verksted... Det er sabla viktig å ikke bli borte fra stien pga en dustefeil! :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
|
|