Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjernebeskyttelse. Beskyttelse generelt.

Kjernebeskyttelse. Beskyttelse generelt. #2215840 13/06/2016 18:01
KlabbOgBabb Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ærede dere.

Har noen spørsmål vedrørende beskyttelse, da spesielt core-armor.

Er dette noe dere bruker?
Isåfall, hvilken type?
Erfaringer?

Vurderer å anskaffe en Race Face Flank core. Kjører ikke hardt nok til at jeg trenger å se ut som en stormtrooper, men litt ekstra beskyttelse er ikke dumt.

Bruker nå knebeskyttere, evoc sekk med ryggplate, hjelm (ff når det blir hårete) og hansker.
Har med plaster og bamsemums som trøst om jeg går på snørra.

Treig oppover, feig nedover.
Re: Kjernebeskyttelse. Beskyttelse generelt. [Re: KlabbOgBabb] #2215852 13/06/2016 18:36
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Jeg har i hvert fall ønsket at jeg hadde mer polstring de gangene jeg har tryna. ICON_SMILE Når jeg ramler av sykkelen pleier det å være hoftene det går ut over, og jeg har anskaffet meg en padda sykkelshorts basert på tidligere erfaringer med hva jeg slår når tryner. Jeg er derimot usikker på hvor bra denne skumgummipaddinga egentlig fungerer.

Re: Kjernebeskyttelse. Beskyttelse generelt. [Re: KlabbOgBabb] #2215895 13/06/2016 20:32
KlabbOgBabb Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ser f.eks RF påstår at skumgummi er neesten like bra som hardplast, men jeg deler din skepsis.

Men om den kan stoppe et ribbein i fra å entre en lunge er det jo en god sikkerhet.

Og er det veldig varmt å ha på?

Nå er jeg skrudd sammen slik at jeg lander med ansiktet først, alltid. Burde vel hatt krage, men det ser så teit ut...

Ingen som har core-armor som har et argument for/imot?

Treig oppover, feig nedover.
Re: Kjernebeskyttelse. Beskyttelse generelt. [Re: KlabbOgBabb] #2215951 14/06/2016 06:18
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Har tenkt på det samme i det siste og bestilte derfor helhjelm forrige dagen. Farten på de lokale stiene begynner å bli ganske høy og hatt flere nesten ulykker som hittil bare har vært skrubbsår. Skulle jeg gå hode først i en rockgarden så vil jeg tro at smilet ikke er like pent etterpå.

En slik trøye så ganske interessant ut. Husker jeg leste en test om en lignende trøye med polstring som var laget for å være ekstra kjølig. Husker ikke merke, så finner den ikke igjen nå. Den var laget som en tskjorte og ikke undertrøye, slik som denne.

Redigert av AndreasLie; 14/06/2016 06:31.
Re: Kjernebeskyttelse. Beskyttelse generelt. [Re: KlabbOgBabb] #2215956 14/06/2016 06:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Flank har rygg og skulderbeskyttelse i d3o, og det er langt ifra noe som kan ligne skumgummi. Skumgummi bruker man i svamper. Jeg bruker den når jeg sykler enduroritt og sekk uten ryggplate eller uten sekk. Å bruke utenom hard sykling, er ikke verdt det, synes jeg. Det blir for klamt. Ser at trådstarter bor i Romsdalen, så tipper at det blir litt topptursykling. Da er nok en Flank ypperlig med mindre du bruker Evoc-sekk.

Som helhjelm er en MET Parachute eller den nye, "for spesielt interesserte" Lazer-hjelmen gode valg, da de har skikkelig hakebeskytter. Med mindre du dytter opp og dundrer ned - da kan du ha skikkelig helhjelm og evt. krage hvis det gjør at du føler deg safe.

Det finnes også lettere vester fra Leatt og Troy Lee som gir grei beskyttelse (så faktisk Gee Atherton sykle med noe sånt vest i WC - godt noen av proffene fortsatt sykler med (litt) beskyttelse). De har både bryst- og ryggbeskyttelse.

Jeg har slått meg til ro med at farten ikke nødvendigvis er så stor at det er veldig mye beskyttelse som må til for å holde min kropp intakt, og at man ofte føler seg litt modigere med masse beskyttelse (goggles hjelper for den følelsen)

KlabbOgBabb: hvis du alltid tryner med ansiktet først, ville jeg nok vurdert å øve krasjteknikk (faktisk). Frem med henda og rulle over skulderen. Ikke ment som sarkasme, men oppriktig som et råd. Kall det gjerne judorulle (lærte det da jeg drev med judo, og da kan man falle langt "uten å slå seg".

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjernebeskyttelse. Beskyttelse generelt. [Re: KlabbOgBabb] #2415267 16/06/2017 15:10
M
Marulk Offline
Fersking
Fersking
M
Bygger på denne tråden siden jeg lurer på stort sett det samme her.
Lurer på å investere i litt mer padding, nærmere bestemt denne:

http://www.troyleedesigns.com/7850-ultra-protective-shirt

Noen som har erfaringer med denne eller andre i samme klasse?
Syklinga jeg driver med bærer ikke preg av mye selvbesørget fremdrift, det er somregel rett opp og rettt ned.
Formålet er å ungå å kjøtte til det lille jeg har av muskulatur i rygg og skuldre når jeg ruller av et fall...

Moderator  support