Flank har rygg og skulderbeskyttelse i d3o, og det er langt ifra noe som kan ligne skumgummi. Skumgummi bruker man i svamper. Jeg bruker den når jeg sykler enduroritt og sekk uten ryggplate eller uten sekk. Å bruke utenom hard sykling, er ikke verdt det, synes jeg. Det blir for klamt. Ser at trådstarter bor i Romsdalen, så tipper at det blir litt topptursykling. Da er nok en Flank ypperlig med mindre du bruker Evoc-sekk.
Som helhjelm er en MET Parachute eller den nye, "for spesielt interesserte" Lazer-hjelmen gode valg, da de har skikkelig hakebeskytter. Med mindre du dytter opp og dundrer ned - da kan du ha skikkelig helhjelm og evt. krage hvis det gjør at du føler deg safe.
Det finnes også lettere vester fra Leatt og Troy Lee som gir grei beskyttelse (så faktisk Gee Atherton sykle med noe sånt vest i WC - godt noen av proffene fortsatt sykler med (litt) beskyttelse). De har både bryst- og ryggbeskyttelse.
Jeg har slått meg til ro med at farten ikke nødvendigvis er så stor at det er veldig mye beskyttelse som må til for å holde min kropp intakt, og at man ofte føler seg litt modigere med masse beskyttelse (goggles hjelper for den følelsen)
KlabbOgBabb: hvis du alltid tryner med ansiktet først, ville jeg nok vurdert å øve krasjteknikk (faktisk). Frem med henda og rulle over skulderen. Ikke ment som sarkasme, men oppriktig som et råd. Kall det gjerne judorulle (lærte det da jeg drev med judo, og da kan man falle langt "uten å slå seg".