Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slarkete kassett bak

Slarkete kassett bak #2215311 11/06/2016 23:30
T
tve062 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Har på de siste turene hørt en mekanisk ulyd fra bakhjulet når jeg har syklet på ujevn asfalt og fant i dag ut at kasetten bak har blitt noe løs og at alle tannhjulsplatene i kassetten kan beveges sidelengs med relativt mye slarke. Dette tror jeg har oppstått de siste par dagene. Er dette noe som er lett å fikse? Kan jeg ødelegge noe med å sykle mer før jeg får ordnet dette? Har ingen problemer med giringen. Det er Shimano Ultegra 11-28, 11s kassett.

Re: Slarkete kassett bak [Re: tve062] #2215328 12/06/2016 06:45
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Merkelig at dette har skjedd etterhvert..
Det bør/må fikses umiddelbart - jeg ville ikke sykla en meter før det var i orden.
I bestefall vil et medføre slitasje, og muligens ødelegge andre deler på sykkel (kjede, bakgir, ramme...)
I verste fall kan det føre til låsing av bakhjul i fart (med fare for kræsj)..

Forhåpentligvis er det bare strammeskruen til kassetten som har løsnet - det fikser du lett, på 10sekunder, ved å trekke til skruen - men du trenger et spesialverktøy til dette (lett tilgjengelig i alle sykkelbutikker - om du ikke har det bør du skaffe deg det)

Alternativt har slarket oppstått pga brekkasje av noen deler på kassetten - eksempelvis en av avstandsringene (som er laget av plast. Har aldri hørt om at det har skjedd før, men det kan vel tenkes..
Det fikses også lett, men da må du ta av kassetten, og bytte ut evt ødelagte deler.

En mulighet er selvsagt også ta det kan være noe ved selve bosset som har løsnet / er ødelagt - det kan også fikses, men er litt mer komplisert, og koster litt gryn.

Redigert av thamg; 12/06/2016 06:46.
Re: Slarkete kassett bak [Re: tve062] #2215366 12/06/2016 11:31
T
tve062 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Får vel få noen til å se på den før jeg sykler mer selv om det fristet veldig med sykkeltur i sola.... Ser forresten ut som strammeskruen også er minimalt skeiv og beveger seg med litt ulik avstand til ramma/festet på yttersiden når kassetten snurrer rundt.

Redigert av tve062; 12/06/2016 11:31.

Moderator  support, Valentino