Hei kjære forumdeltagere.
Jeg trenger litt
ukvalifisert synsing angående dekk.
To gode venner og undertegnede skal snart ut på årets eventyr, en 14 dagers ekspedisjon i USA. Det blir særdeles lange dager, hvor store deler av turen er på sti og vi stiller med 140-150mm stisykler med hjulstørrelse 27.5. Stien er tidvis grov, noen partier har mye steiner, men veldig mye av den er singletrack, uten alt for mange utfordringer, type smal jordbunn i grønn eng. Altså ikke så mye røtter. Vi er også innom litt asfalt på vår vei.
Dog, til tross for lang tur, så liker vi å sykle fort og nedover vil alltid ha førstepri, så noe grusdekk er jeg egentlig ikke på jakt etter.
Været spiller selvsagt en rolle, dette er ikke et området som vanligvis får alt for mye nedbør, men dette kan man jo aldri være helt sikker på.
Spørsmålet er hva slags dekk som vil være optimal på en slik tur.
Jeg har synset litt med meg selv og lansert følgende dekk som kandidater, dog kom gjerne med innspill om andre alternativer.
Bak:
Schwalbe Rock Razor 2.35 i Pacestar (Het kandidat, men blir pacestar for lite grep? Synes Trailstar versjonen blir for tung)
Maxxis Ardent Race 2.2 (Smalt? Mer all round enn RR?)
Schwalbe Nobby Nic 2.35 SS TS (Virker lovende mtp. tester ift grep. Sikrer oss for deler av stien vi ikke vet så mye om mtp all round egenskaper. For grovt til å ha som bak dekk? Kan brukes i Norge også)
Bontrager XR4 2.35 (Eier det allerede, usikker på hva jeg synes om det, og hvor godt det egentlig ruller. Tyngre enn de andre dekkene).
Foran:
Schwalbe Nobby Nic 2.35 SS TS (Lett sammenlignet med andre alternativer, 2015 versjonen får mye skryt, men også det spinkleste av alternativene)
Schwalbe Hans Dampf Super Gravity 2.35 (Eier det allerede, så slipper å kjøpe, tungt, ruller dårlig, godt grep)
Continental Rubber Queen 2.4 (Stort, bra grep, eier det fra før og liker det godt, men tungt og ruller deretter)
Hva tenker folket, setter veldig pris på litt råd, spesielt angående bakdekkene, der jeg er mest usikker.
Ps.
Legger ved et bilde av slik mye er stien ser ut